BMW iX3

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Hmpftfhdns »

Det är lite komplicerat det här:
1. BMW har inte köpt eldrivlinan från hyllan, den är utvecklad och kravställd av BMW. I samarbete med CATL vad gäller battericellerna.
2. Motor och kraftelektronik utvecklas och byggs i Tyskland
3. Batterier byggs i kina

Sannolikt är det att BMW lyckats med utvecklingen av en integrerad drivlina som gör att iX3 får bättre energieffektivitet än exempelvis Volvo, E-tron, EQC — som mer ”plockat ihop delar”.

Men att säga att Kina är ledande idag och att det är de som utvecklat iX3 är fel.

Däremot kan det mycket väl bli så framåt.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX3

Inlägg av ObscureEconomist »

Exakt min poäng, credit where credit is due tycker jag.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BMW iX3

Inlägg av Zalman3 »

Kineserna är luriga. De ska ha minst 50% "delägande".
"Certifieringar" är kopiering.

Tesla fick ju kort efter fabriken i Kina kom igång se till att 100% av underleverantörerna är kinesiska.

Alla biltillverkare vet att Kina marknaden är viktig.
Eftersom Kina är världens största bilmarknad i allmänhet och största elbilsmarknaden i synnerhet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: BMW iX3

Inlägg av LarsA »

Verkar nästan som självmord att ha tillverkning i Kina. Kompisar i 10-20 år och sedan hejdå.

Hur viktig är den kinesiska marknaden egentligen?!
T.ex. kinesisk årsmedellön är ca 1/6 av den i USA. USAs befolkning är ca 330 milj. att skapa samma marknad kräver en kinesisk befolkning på ca 2.000 milj., där är dom inte ännu. Som typ exempel, kräver mer än mycket människor dom måste ha kapital också.
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: BMW iX3

Inlägg av bjornnilsson »

LarsA skrev:

Hur viktig är den kinesiska marknaden egentligen?!
T.ex. kinesisk årsmedellön är ca 1/6 av den i USA. USAs befolkning är ca 330 milj. att skapa samma marknad kräver en kinesisk befolkning på ca 2.000 milj., där är dom inte ännu. Som typ exempel, kräver mer än mycket människor dom måste ha kapital också.
Jag skulle nog resonera som så att Kina är intressant då de är långt framme på elbilar generellt, både tillverkning och användande, samt även förmodligen är en av de länder som har förmågan att ställa om till grön energi riktigt snabbt (delvis pga sitt system som inte tar någon större hänsyn till individen). Att vara i framkant i Kina ger sedan synergieffekter vid försäljning på andra marknader på några års sikt. Tror jag.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX3

Inlägg av martinot »

bjornnilsson skrev:
LarsA skrev:

Hur viktig är den kinesiska marknaden egentligen?!
T.ex. kinesisk årsmedellön är ca 1/6 av den i USA. USAs befolkning är ca 330 milj. att skapa samma marknad kräver en kinesisk befolkning på ca 2.000 milj., där är dom inte ännu. Som typ exempel, kräver mer än mycket människor dom måste ha kapital också.
Jag skulle nog resonera som så att Kina är intressant då de är långt framme på elbilar generellt, både tillverkning och användande, samt även förmodligen är en av de länder som har förmågan att ställa om till grön energi riktigt snabbt (delvis pga sitt system som inte tar någon större hänsyn till individen). Att vara i framkant i Kina ger sedan synergieffekter vid försäljning på andra marknader på några års sikt. Tror jag.
Eller så blir man av med alla IP och allt kunnande. Dubbeleggat svärd det där. Finns många företag också bränt sig på det.

Agilent/Keysight (fd. HP) bestämde sig för 15-20 år sedan att samarbeta med utveckling av oscilloskop med en väldigt liten OEM som var ganska okänd på den tiden. De lärde upp de allt de kunde i mätteknik, och hur man kunde tillverka mätutrustning med precision. Efter 5-8 år så började de sälja lite enklare oscilloskop under eget varumärke. Sedan märkte Keysight att allt mer funktioner från deras oscilloskop hittade in i deras produkter. Till slut var de tvingade till att ge upp samarbetet och samägandet i fabriken. Idag är denna lilla kinesiska OEM, Rigol, en av de största firmorna i världen på oscilloskop. Agilent/Keysight hade ägnat 10+ år och massor var miljarder för att lära upp deras framtida värsta konkurrent. Snacka om bakslag.

Lesson learned; det som verkar lockande kortsiktigt, kan döda dig långsiktigt.

Det gäller att tänka till, och vara smart och långsiktig (för kineserna tänker långsiktigt, och endast på sig själva och att själva kontrollera och göra allt som slutligt mål).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW iX3

Inlägg av Legato »

Legato skrev:
ObscureEconomist skrev:
BMW har väl jobbat på sin drivlina och batterier i det tysta i flera år. Det var väl bmw som nyligen sa att tiden börjar bli mogen för elbilar på riktigt och dom har ju inte fel, det är först nu bilarna börjat bli nog bra för gemene man.
Det håller jag inte alls med om. Det var många år sedan den gränsen passerades imo. Däremot är det kanske först nu gemene man börjar få insikten om hur överlägsna elbilar faktiskt är.

Vidare är det för mig rätt uppenbart att BMW tagit fel beslut rent strategiskt. Det är knappast så att de medvetet valt att skänka bort så mycket kunder till Tesla. Väldigt mycket billigare att vårda och behålla existerande kunder än att försöka skaffa nya... Å andra sidan var de knappast ensamma om att underskatta Tesla.
För några är sen fanns det... Tesla model X för en barnfamilj som behöver dragvikt, räckvidd och utrymme? Tekniskt kanske det fanns elbilar, men ingen som föll in i en priskategori och levererade efter krav folk har på en bil. Folk vill kunna dra husvagn, ta sig långt och inte hosta upp en miljon för det.
Det är bara att se hur mycket större intresset för elbilar är nu när det finns billigare bilar som har utrymme, dragkrok och en räckvidd runt 50 mil. Det faktum att det finns fler laddare gör också en stor skillnad.

Att säga att BMW gett bort kunder till tesla är lite underhållande, Tesla tjänar fortfarande knappt pengar och majoriteten av deras vinst kommer från regulatory credits om man läser deras årsredovisning. BMW har haft en EBITDA runt 15-16 miljoner USD sen 2011 och inte sett någon märkvärd förändring.
"Gemene man" behöver inte en gigantisk SUV och gemene man drar inte husvagn, så nej, det har inget med normalbehov att göra.

Att intresset ökat är snarare ett bevis för att elbilen länge varit bättre... Först nu börjar folk vakna som sagt. Gemene man är inte särskilt insatt och det blir en lång eftersläpning.

Underhållande? Menar du på fullt allvar att du inte är medveten om att Tesla tagit mycket kunder från BMW? BMW 3 serie är i toppen gällande vad Model 3-ägare i USA kört förut... BMWs USA VD gick för något år sedan själv ut och sa att försäljningen påverkats signifikant av Teslas tillväxt i USA. Jag är själv en av väldigt många som förr körde BMW, på den tiden de låg i teknisk framkant...

Teslas börsvärde är ca tio gånger större än BMWs. Det visar med brutal tydlighet vad marknaden tror om respektive bolags möjligheter att leverera vinster i framtiden. Precis som du konstaterar så är BMWs vinsttillväxt bortblåst.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX3

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
Teslas börsvärde är ca tio gånger större än BMWs. Det visar med brutal tydlighet vad marknaden tror om respektive bolags möjligheter att leverera vinster i framtiden. Precis som du konstaterar så är BMWs vinsttillväxt bortblåst.
Investerare på Wall street och andra råbarkade kapitalister har ju helt klart tagit sina analytikers rekommendationer och analyser om framtiden på allvar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX3

Inlägg av ObscureEconomist »

Legato skrev:
Legato skrev:
ObscureEconomist skrev:
BMW har väl jobbat på sin drivlina och batterier i det tysta i flera år. Det var väl bmw som nyligen sa att tiden börjar bli mogen för elbilar på riktigt och dom har ju inte fel, det är först nu bilarna börjat bli nog bra för gemene man.
Det håller jag inte alls med om. Det var många år sedan den gränsen passerades imo. Däremot är det kanske först nu gemene man börjar få insikten om hur överlägsna elbilar faktiskt är.

Vidare är det för mig rätt uppenbart att BMW tagit fel beslut rent strategiskt. Det är knappast så att de medvetet valt att skänka bort så mycket kunder till Tesla. Väldigt mycket billigare att vårda och behålla existerande kunder än att försöka skaffa nya... Å andra sidan var de knappast ensamma om att underskatta Tesla.
För några är sen fanns det... Tesla model X för en barnfamilj som behöver dragvikt, räckvidd och utrymme? Tekniskt kanske det fanns elbilar, men ingen som föll in i en priskategori och levererade efter krav folk har på en bil. Folk vill kunna dra husvagn, ta sig långt och inte hosta upp en miljon för det.
Det är bara att se hur mycket större intresset för elbilar är nu när det finns billigare bilar som har utrymme, dragkrok och en räckvidd runt 50 mil. Det faktum att det finns fler laddare gör också en stor skillnad.

Att säga att BMW gett bort kunder till tesla är lite underhållande, Tesla tjänar fortfarande knappt pengar och majoriteten av deras vinst kommer från regulatory credits om man läser deras årsredovisning. BMW har haft en EBITDA runt 15-16 miljoner USD sen 2011 och inte sett någon märkvärd förändring.
"Gemene man" behöver inte en gigantisk SUV och gemene man drar inte husvagn, så nej, det har inget med normalbehov att göra.

Att intresset ökat är snarare ett bevis för att elbilen länge varit bättre... Först nu börjar folk vakna som sagt. Gemene man är inte särskilt insatt och det blir en lång eftersläpning.

Underhållande? Menar du på fullt allvar att du inte är medveten om att Tesla tagit mycket kunder från BMW? BMW 3 serie är i toppen gällande vad Model 3-ägare i USA kört förut... BMWs USA VD gick för något år sedan själv ut och sa att försäljningen påverkats signifikant av Teslas tillväxt i USA. Jag är själv en av väldigt många som förr körde BMW, på den tiden de låg i teknisk framkant...

Teslas börsvärde är ca tio gånger större än BMWs. Det visar med brutal tydlighet vad marknaden tror om respektive bolags möjligheter att leverera vinster i framtiden. Precis som du konstaterar så är BMWs vinsttillväxt bortblåst.

Men skärp dig, gemene man behöver en kombi med lastutrymme och kunna dra släpet med lite vikt på. Det är inte en model 3 som funkar då.

Du argumenterar med känsloargument mot siffror, känns inte vidare seriöst.
Att bmws vinst legat stabilt låter i min värld bättre än att ha förlorat pengar i flera år.
Tesla har ju tappat 20-25% av sitt börsvärde på några månader och Volkswagen har ökat med motsvarande, I din värld är då tesla döende och Volkswagen framtiden?
Eller så är börsvärde ett ganska korkat argument för hur lämpliga elbilar varit för en barnfamilj förrän idag.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX3

Inlägg av martinot »

ObscureEconomist skrev:
Legato skrev:

Teslas börsvärde är ca tio gånger större än BMWs. Det visar med brutal tydlighet vad marknaden tror om respektive bolags möjligheter att leverera vinster i framtiden. Precis som du konstaterar så är BMWs vinsttillväxt bortblåst.

Men skärp dig, gemene man behöver en kombi med lastutrymme och kunna dra släpet med lite vikt på. Det är inte en model 3 som funkar då.
Absolut inte. Det har jag full förståelse för. Men för oss som redan har en stor dieselkombi med drag (merca e-klass) så är m3 en perfekt andrabil och stadspendlarbil. Så för oss passar den fint!

Vill du ha en Tesla som är stor och bra dragbil så tycker jag du skall kika på en mx istället. Tror den kan passa din användning bättre?

Olika bilmodeller för olika syften, precis som det finns olika stora hus eller väldigt olika båtar för olika syften. Inget behöver vara rätt eller fel.

Vi är alla olika, och har olika behov för olika tillfällen och användningsområden. Är inte mer komplicerat än så.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX3

Inlägg av ObscureEconomist »

Läs tråden Martin. Legato argumenterar för att en elbil varit fullt duglig för alla i flera år, jag påstår att det är först nu priserna, utrymmena och dragvikten börjat nå nivåer som en barnfamilj kan köpa.

För min del finns inget nog bra ännu, bmw iX är närmast i specifikationer men det är ju inte direkt en bil i barnfamiljspris.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: BMW iX3

Inlägg av Bjelke »

Även välbärgade får barn... fast jag förstår vad du menar :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: BMW iX3

Inlägg av Fredrik j »

ObscureEconomist skrev:
Läs tråden Martin. Legato argumenterar för att en elbil varit fullt duglig för alla i flera år, jag påstår att det är först nu priserna, utrymmena och dragvikten börjat nå nivåer som en barnfamilj kan köpa.

För min del finns inget nog bra ännu, bmw iX är närmast i specifikationer men det är ju inte direkt en bil i barnfamiljspris.
Förstår precis vad du menar. Tycker inte heller elbilar ännu är dugliga som förstabil.
Med förstabil menar jag inte den av sina bilar man helst kör (som ju verkar vara ett vanligt sätt att se på saken) utan den bil jag skulle bli tvungen att behålla om jag bara kunde ha en bil.
Precis som Martin menar så blir dagens elbilar oftast en andrabil. Naturligtvis beroende på vilka behov man har. Många klarar sig ju helt utan bil...
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX3

Inlägg av MWall »

ObscureEconomist skrev:
Läs tråden Martin. Legato argumenterar för att en elbil varit fullt duglig för alla i flera år, jag påstår att det är först nu priserna, utrymmena och dragvikten börjat nå nivåer som en barnfamilj kan köpa.

För min del finns inget nog bra ännu, bmw iX är närmast i specifikationer men det är ju inte direkt en bil i barnfamiljspris.

Det finns inte en enda elbil jag vill ha som ersättare till vår S ens på planeringsstadiet. Möjligen Audi A6 som verkar komma som elbil men det är en Audi så den går bort. Mercedes EQS blir alldeles för dyr. Resten är SUV:ar eller för små.

Nu vet jag att jag aldrig kommer göra det men ibland är jag ändå sugen på att ta en hybrid istället. Kan man acceptera en sån så finns det helt plötsligt jättemycket att välja på. Då får man även dragkrok och supersnabbladdning vid pumparna när man är på resande fot. Synd att känslan i dem är så fel.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW iX3

Inlägg av HelectriC »

Fredrik j skrev:
ObscureEconomist skrev:
Läs tråden Martin. Legato argumenterar för att en elbil varit fullt duglig för alla i flera år, jag påstår att det är först nu priserna, utrymmena och dragvikten börjat nå nivåer som en barnfamilj kan köpa.

För min del finns inget nog bra ännu, bmw iX är närmast i specifikationer men det är ju inte direkt en bil i barnfamiljspris.
Förstår precis vad du menar. Tycker inte heller elbilar ännu är dugliga som förstabil.
Med förstabil menar jag inte den av sina bilar man helst kör (som ju verkar vara ett vanligt sätt att se på saken) utan den bil jag skulle bli tvungen att behålla om jag bara kunde ha en bil.
Precis som Martin menar så blir dagens elbilar oftast en andrabil. Naturligtvis beroende på vilka behov man har. Många klarar sig ju helt utan bil...
Det låter ju helt sjukt, vi har bara haft elbilar i familjen sen 2014 och det funkar hur bra som helst, saknar inget vid fossilbilarna. Är nog ganska många som håller med mig också, så jag förstår verkligen inte vad du menar med att elbil inte funkar som förstabil för familjen. Finns några randexempel om man har häst eller husvagn och inte vill köpa bil för över miljonen, men det måste vara en ganska liten andel av totala antalet familjer som har bil med de kraven.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX3

Inlägg av ObscureEconomist »

Hur många elbilar innan iår har du kunnat trycka in hundar och 500+ liter packning i med ett pris runt 500k
Det har inte funnits en enda sån bil, därav skulle jag gå så långt som att säga att det är fakta att elbilar inte fungerat för en normal barnfamilj förrän iår vilket också märks i intresset. ID.4 och Enyaq verkar sälja som smör.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX3

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
Fredrik j skrev:
ObscureEconomist skrev:
Läs tråden Martin. Legato argumenterar för att en elbil varit fullt duglig för alla i flera år, jag påstår att det är först nu priserna, utrymmena och dragvikten börjat nå nivåer som en barnfamilj kan köpa.

För min del finns inget nog bra ännu, bmw iX är närmast i specifikationer men det är ju inte direkt en bil i barnfamiljspris.
Förstår precis vad du menar. Tycker inte heller elbilar ännu är dugliga som förstabil.
Med förstabil menar jag inte den av sina bilar man helst kör (som ju verkar vara ett vanligt sätt att se på saken) utan den bil jag skulle bli tvungen att behålla om jag bara kunde ha en bil.
Precis som Martin menar så blir dagens elbilar oftast en andrabil. Naturligtvis beroende på vilka behov man har. Många klarar sig ju helt utan bil...
Det låter ju helt sjukt, vi har bara haft elbilar i familjen sen 2014 och det funkar hur bra som helst, saknar inget vid fossilbilarna. Är nog ganska många som håller med mig också, så jag förstår verkligen inte vad du menar med att elbil inte funkar som förstabil för familjen. Finns några randexempel om man har häst eller husvagn och inte vill köpa bil för över miljonen, men det måste vara en ganska liten andel av totala antalet familjer som har bil med de kraven.

Jaha, vad är det för billig och bra elbil ni haft då? ;)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX3

Inlägg av martinot »

ObscureEconomist skrev:
Läs tråden Martin. Legato argumenterar för att en elbil varit fullt duglig för alla i flera år, jag påstår att det är först nu priserna, utrymmena och dragvikten börjat nå nivåer som en barnfamilj kan köpa.

För min del finns inget nog bra ännu, bmw iX är närmast i specifikationer men det är ju inte direkt en bil i barnfamiljspris.
Helt Ok, och fullt förståeligt att inte alla bilar passar alla. Den som inte passar er, kanske passar oss. Och tvärt om. :)

Var bara det jag ville ha sagt. Alla har inte exakt samma behov.

Om en M3 inte är rätt för er (vilket jag förstår), så kanske det är vettigare att kika på en kommande MY (som alternativ till en beg. MX) för er?

MY verkar ha rätt bra utrymme, och hyfsad dragvikt jämfört med både M3 och ID4?

Däremot så säger jag inte att ni skall utesluta iX3. Förutom senaste årens exteriöra designspråk i framdelen av bilen, så är jag själv ett stort fan och gillar mycket med BMW (iaf. deras ICE-bilar jag kört mycket).

Kan ju vara bra att fundera på en iX3, MY, ID4, PS2 och några fler som kanske kan passa er?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: BMW iX3

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
HelectriC skrev:
Fredrik j skrev:
ObscureEconomist skrev:
Läs tråden Martin. Legato argumenterar för att en elbil varit fullt duglig för alla i flera år, jag påstår att det är först nu priserna, utrymmena och dragvikten börjat nå nivåer som en barnfamilj kan köpa.

För min del finns inget nog bra ännu, bmw iX är närmast i specifikationer men det är ju inte direkt en bil i barnfamiljspris.
Förstår precis vad du menar. Tycker inte heller elbilar ännu är dugliga som förstabil.
Med förstabil menar jag inte den av sina bilar man helst kör (som ju verkar vara ett vanligt sätt att se på saken) utan den bil jag skulle bli tvungen att behålla om jag bara kunde ha en bil.
Precis som Martin menar så blir dagens elbilar oftast en andrabil. Naturligtvis beroende på vilka behov man har. Många klarar sig ju helt utan bil...
Det låter ju helt sjukt, vi har bara haft elbilar i familjen sen 2014 och det funkar hur bra som helst, saknar inget vid fossilbilarna. Är nog ganska många som håller med mig också, så jag förstår verkligen inte vad du menar med att elbil inte funkar som förstabil för familjen. Finns några randexempel om man har häst eller husvagn och inte vill köpa bil för över miljonen, men det måste vara en ganska liten andel av totala antalet familjer som har bil med de kraven.

Jaha, vad är det för billig och bra elbil ni haft då? ;)
Alla hans bilar har väl nästan varit gratis i snitt (på TCO alltså) :shock: :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: BMW iX3

Inlägg av Fredrik j »

HelectriC skrev:
Fredrik j skrev:
ObscureEconomist skrev:
Läs tråden Martin. Legato argumenterar för att en elbil varit fullt duglig för alla i flera år, jag påstår att det är först nu priserna, utrymmena och dragvikten börjat nå nivåer som en barnfamilj kan köpa.

För min del finns inget nog bra ännu, bmw iX är närmast i specifikationer men det är ju inte direkt en bil i barnfamiljspris.
Förstår precis vad du menar. Tycker inte heller elbilar ännu är dugliga som förstabil.
Med förstabil menar jag inte den av sina bilar man helst kör (som ju verkar vara ett vanligt sätt att se på saken) utan den bil jag skulle bli tvungen att behålla om jag bara kunde ha en bil.
Precis som Martin menar så blir dagens elbilar oftast en andrabil. Naturligtvis beroende på vilka behov man har. Många klarar sig ju helt utan bil...
Det låter ju helt sjukt, vi har bara haft elbilar i familjen sen 2014 och det funkar hur bra som helst, saknar inget vid fossilbilarna. Är nog ganska många som håller med mig också, så jag förstår verkligen inte vad du menar med att elbil inte funkar som förstabil för familjen. Finns några randexempel om man har häst eller husvagn och inte vill köpa bil för över miljonen, men det måste vara en ganska liten andel av totala antalet familjer som har bil med de kraven.
Vadå sjukt? Jag drar husvagn och gillar den frihet det ger. Så länge vi vill fortsätta med det finns det inget elbilsalternativ utan vi behöver behålla dieselbilen och i så fall skaffa elbil som andrabil. Det finns ju naturligtvis många som inte drar husvagn och klarar sig utmärkt med dagens elbilar men för oss skulle det innebära en stor förändring som vi inte är beredda att göra. När jag skaffar elbil kommer det i början bli som andrabil.
I förlängningen är jag helt säker på att vi även kommer kunna ha elbil som förstabil. Ett alternativ är att skaffa husbil vilket är ett alternativ vi funderar på när ungarna inte längre ska med. En fördel med husbil är att dom ofta har en ganska tilltagen dragvikt om det skulle behövas. Med husbil har vi inte samma behov för dieselbilen längre.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX3

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:

Vadå sjukt? Jag drar husvagn och gillar den frihet det ger. Så länge vi vill fortsätta med det finns det inget elbilsalternativ utan vi behöver behålla dieselbilen och i så fall skaffa elbil som andrabil. Det finns ju naturligtvis många som inte drar husvagn och klarar sig utmärkt med dagens elbilar men för oss skulle det innebära en stor förändring som vi inte är beredda att göra. När jag skaffar elbil kommer det i början bli som andrabil.
I förlängningen är jag helt säker på att vi även kommer kunna ha elbil som förstabil. Ett alternativ är att skaffa husbil vilket är ett alternativ vi funderar på när ungarna inte längre ska med. En fördel med husbil är att dom ofta har en ganska tilltagen dragvikt om det skulle behövas. Med husbil har vi inte samma behov för dieselbilen längre.
Tycker det låter som väldigt rationellt och vettigt tänkt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX3

Inlägg av taliz »

Nån som beställt iX3?
Tydligen är facelift snart här, surt om man tar leverans precis innan.

https://www.motor1.com/news/507261/2022 ... rly-debut/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW iX3

Inlägg av HelectriC »

Ser verkligen ut som solglasögon de där njurarna :)
Screenshot_20210515-230658_Chrome.jpg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX3

Inlägg av Hmpftfhdns »

HelectriC skrev:
Ser verkligen ut som solglasögon de där njurarna :)
Haha, ja, vi har redan börjat kalla vår som är på g för ”Brillan” :D :D 8-)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX3

Inlägg av taliz »

Hmpftfhdns skrev:
HelectriC skrev:
Ser verkligen ut som solglasögon de där njurarna :)
Haha, ja, vi har redan börjat kalla vår som är på g för ”Brillan” :D :D 8-)
Får du faceliften?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar