Hmpftfhdns skrev:Apple är den mest vertikalt integrerade tillverkaren i mobilindustrin. Det är inte så att alla andra företag i mobilbranschen är körda för att de inte designar sina egna operativsystem och processorer. Alla biltillverkare kommer nog inte bli Apple/Tesla. Frågan är vilka biltillverkare som blir Samsung och vilka som blir Nokia.
Exakt. Faktiskt en mycket bra liknelse!
Finns egentligen ingen vettig ekonomisk anledning att 20 företag på lång sikt skall fortsätta att utveckla väldigt snarlik AD-funktionalitet. Tror vi under de kommande 10 åren kommer få se en mängd företag som slås samman, köper upp varandra, och en del som lägger ner.
Att utveckla AD i vettig nivå och fart kostar mellan 1-10 miljarder SEK i R&D-kostnader per år per företag som håller på med detta. Blir en rätt häftig brun rate på cash flow för många i längden. Gäller att (aktie)ägarna ser ett fortsatt strategiskt syfte eller möjliga framtida vinstmöjligheter.
I slutändan skulle jag gissa att vi kommer ha ca 3-5 stora seriösa aktörer kvar på marknaden som utvecklar grundsystemen med större stacken av AD-funktioner (resten kommer branda och paketera om lösningar/komponenter från andra). Av dessa så kommer 1-2 tillverkare vara vertikalt integrerade biltillverkare (som tex. Tesla och Apple), medan 2-3 kommer sälja AD-lösningar på den öppna marknaden till andra tillverkare (eller andra leverantörer som i sin tur brandar och paketerar om koden/lösningarna innan de säljer vidare till biltillverkare).
Men det är en högst personlig gissning från min sida, och mycket svårt att förutse exakt.