Efter två månader och 800(!) mil med vår iX3 charged tänkte jag ge mig på en sammanfattning:
+ Räckvidden sommartid håller verkligen vad den lovar och mer därtill (Har legat mellan 40-50 mil vid landsvägskörning)
+ Snabbladdningen håller också vad den lovar (Startar vid 155kW på Ionity)
+ BMW charging funkar bra med 2,88kr/kWh på Ionity och 4kr/kWh på andra (ex. MER, EON) första året
+ Tyst och mjuk och fin att köra
+ Bilen trivs både i stan, i hög motorvägsfart och på kurviga vägar
+ Inga onödiga pling är väldigt skönt
+ Sköna stolar (även i grundmodellen)
+ Att bilen styr själv vid backning samma väg som man körde framåt har visat sig vara väldigt användbart
+ Förar- och parkeringsassistans funkar riktigt bra
+ Appen funkar bra och att starta klimatisering använder jag hela tiden
+ Bra visning av laddstatus i instrumentet när man laddar (effekt, tidsuppskattning, etc)
+ Räckviddscirkel i kartan ger en bra uppskattning hur långt man kommer och har visat sig vara användbar när det inte är Teslaklass på ruttplanering med laddstopp (även om det faktiskt funkar okej också)
+ Adaptiv regenerering funkar riktigt bra (frirullar så länge det inte behövs minska farten och regenererar annars lagom efter förutsättningarna)
+ Enpedalläget funkar riktigt bra och är smidigt att aktivera med växelspaken (använder vid stads- och aktiv körning)
+ Lagom mjuk/hård adaptiv fjädring
+ Responsiv infotainment med både pek/pinch och idrive (använder idrive förvånansvärt mycket)
+ Gammeldags glastak som kan öppnas och dras för innertak är inte så dumt
- Start/stopp-knapp. Varför? Jag har säkert råkat stänga av bilen 20 ggr av misstag när jag skulle köra iväg och bilen redan var på.
Blir en vana att trycka på knappen och lägga i växeln.
- Oventilerat konstläder i stolarna blir svettigt (förbättrat till faceliften 2022)
- Ingen frunk. Varför? Det är nog mer än 100 liter hålrum under motorhuven som är helt outnyttjat och bilen är baktung som det är.
- Haft lite strul med CarPlay ibland p.g.a. att mobilen försöker använda den inbyggda WiFi-hotspotten och inte får internet
- Stereon i charged är okej, men inte mer (endast högtalare i dörrar och under sätena)
- Man kan inte ställa in önskad laddnivå eller strömbegränsning i appen
- Ingen röststyrning på svenska (förutom CarPlay/Android auto)
Saker som jag tänkte innan skulle vara dåliga men som funkar bra i praktiken:
* Ingen exakt batteriprocent i instrumentet (man lär sig snabbt att se med 5% noggrannhet i instrumentet när man kör och annars har man exakt procent i appen)
* Plastskydd på aluminumfälgarna (ser helt okej ut och faktiskt ganska bra att kunna byta bara plasten om man repar)
* Laddningen avbryts med "lås upp bilen"-knappen (förvånansvärt enkel lösning som faktiskt funkar bra i praktiken även om det känns som en nödlösning)
Helt klart positivt överraskad. Finns inte mycket att klaga på egentligen. Inte varit nåt strul. Känns som att den inte är bäst på nåt men väldigt bra på det mesta -- så på det hela taget är det en riktigt bra bil