Elbilar är sämre

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Elbilar är sämre

Inlägg av martinot »

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -ar-samre/

Är elbilar verkligen sämre?

På vissa punkter, som tex. service och byggkvalitet, är jag som Teslaägare beredd att hålla med Alrik.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Re: Elbilar är sämre

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:

På vissa punkter, som tex. service och byggkvalitet, är jag som Teslaägare beredd att hålla med Alrik.
Fossilbilstillverkarna kan ju inte göra för bra elbilar(läs Polestar och ID3) för då dyker fossilbilsförsäljningen för mycket.
För de vill kränga 600.000 st fossila bilar först.
ACEA menar att de nedstängningar som EU-länder infört en eller flera gånger, på grund av viruset, har resulterat i att omkring 600 000 redan tillverkade bilar, anpassade för Euro 6d-TEMP, inte kommer att hinna säljas innan den 1 januari 2021 då de nya, hårdare reglerna träder i kraft.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbr ... eselbilar/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:

Ja det verkar tyvärr ligga mycket i det :(
Klart obra...
jag tror mycket på att det stressas fram bilmodeller (efter att ha dragit ut på det så långt dom kunnat
innan dom satte fart, vilket även det har diskuterats en hel del här på forumet) för nu har dom bråttom liksom...
I Teslas fall är stressen inte pga samma anledningar som för fossil-industrin såklart men effekterna är liknande...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Eller så är detta bara början där elbilar blir massmarknadens transportmedel där kvalitetsupplevelser istället prioriteras i fossilbilar för bilentusiaster. Tesla 3 är ju av lite ett lackmustest på detta synsätt och den säljer ju inte alls dåligt.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Visst är det tråkigt, särskilt för oss som hoppats på VW/Polestar för ett "normalt" ägande gällande service. Jag får dock ge ett exempel där det hittills funkat som jag tänkt: min airbaglampa tändes. Ringde Möller som är i min stad. De kollade på regnumret och hittade en patch som gäller för min bil och åtgärdar nästa vecka. I Q1 kommer OTA patchen så tills dess är det så här det funkar.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Fossilbilstillverkarna kan ju inte göra för bra elbilar(läs Polestar och ID3) för då dyker fossilbilsförsäljningen för mycket.
För de vill kränga 600.000 st fossila bilar först.
Men det där resonemanget gäller väl i ärlighetens namn inte för Polestar?
Eller har Volvo också massa färdigbyggda dieselbilar stående som Polestar vill hjälpa till att sälja genom att klanta till sin kvalitet lite lagom?
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Jag tror inte heller de klassiska tillverkarna förstod svårigheten med mjukvara för 3-4år sedan. Jag slutade på Scania för 3 år sedan och då fanns fortfarande ingen avdelning vad jag vet som jobbade med infotainment eller mjukvara. Och de som kunde knacka kod gjorde det i samarbete med Bosch eller Harman kardon typ.

Sedan kommer Tesla, först ser ingen hur de ska lyckas.
Några år senare börjar man ta dem på allvar men då hade Tesla redan haft 6år på sig att fila på sin mjukvara.

Tesla är dessutom ett varumärke som ger en viss status även bland programmerare, säger du Scania eller VW till en duktig programmerare så tycker dom att de företagen lever på stenåldern.
Istället får de erbjuda högar med pengar för att få över duktiga människor, men tyvärr är det ganska dåligt betalt i fordonsindustrin vilket gör det ännu svårare.

Tror fortfarande många är tagna på sängen att Tesla faktiskt lyckades och idag kan ju Tesla patcha bort många fel även om det fortfarande finns fel. Detta hände mig för någon dag sedan.
IMG_20201111_191210.jpg
Edit: såg precis denna tråd och det är lite det jag pratar om
viewtopic.php?f=8&t=23066
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Robertrimmevik
elbilist

Inlägg av Robertrimmevik »

Tycker att dom gör det onödigt svårt för sig. Tror inte massan vill ha en rullande dator. Man har ju smartphone med sig ändå.
Det räcker med en fungerande timer och en fungerande färddator och det har fossilbilstillverkarna haft ett bra tag nu.
Det är för mig helt obegripligt att det ska vara så svårt att implementera det på en elbilsvariant.
Finns ju massor med elektronik och mjukvara sedan länge i fossilbilar.
Tror inte Tesla tagit så mycket marknadsandelar på bra mjukvara. Utan när Model S kom hade man en skitsnygg bil med superprestanda och med bra komfort, som var nästan gratis att tanka och som kostade ungefär samma som en likvärdig fossilbil.
Och som dessutom var miljövänlig.
Klart man blev såld.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Robertrimmevik skrev:
Tror inte massan vill ha en rullande dator. Man har ju smartphone med sig ändå.
Det räcker med en fungerande timer och en fungerande färddator och det har fossilbilstillverkarna haft ett bra tag nu.

"If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses" - Henry Ford

Jag har kört Tesla och kör nu en Zoe. Det är rent ut sagt skamligt hur usel infotainment är i Zoen. Trots att den har Apple carplay så är det segt, buggigt, skärmen är liten osv... som att gå tillbaka 10 år i tiden.
I Teslan navigerade jag överallt. I Zoen är det så segt att man inte orkar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Robertrimmevik skrev:
Tycker att dom gör det onödigt svårt för sig. Tror inte massan vill ha en rullande dator. Man har ju smartphone med sig ändå.
D.
Ok, då hjälper smartphone till att ge bilen intelligens hur bilen framförs menar du?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Bjelke skrev:
jag tror mycket på att det stressas fram bilmodeller (efter att ha dragit ut på det så långt dom kunnat
innan dom satte fart, vilket även det har diskuterats en hel del här på forumet) för nu har dom bråttom liksom...
I Teslas fall är stressen inte pga samma anledningar som för fossil-industrin såklart men effekterna är liknande...
Det är nog den viktigaste faktorn ja. Som du säger så är Teslas stress av en annan anledning, jag skulle säga ren överlevnad. Men det ser lite annorlunda ut nu och tar vi ex Model 3 Shanghai så ska kvaliteten där vara väldigt bra. Tesla Owners online kollade också in en nyproducerad Y, Fremont då, och den var väldigt bra när det gäller panelgap och dylikt. Så jag är ganska hoppfull när det gäller Tesla. Elon hävdade väl också att de ska satsa stort på service delen nu vilket är ett måste.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Robertrimmevik skrev:
Tror inte Tesla tagit så mycket marknadsandelar på bra mjukvara.
Kanske inte på mjukvaran i sig, mer på att Teslas koncept i många delar representerar något nytt och annorlunda jämfört med de traditionella tillverkarna.

Sen blir man ju hemmablind, jag hade t.ex. inte ens kunnat föreställa mig att det idag gick att sälja en elbil utan en bra fungerande app, där man kan övervaka och styra laddning etc, men det är tydligen snarare undantag än regel hos "dom andra". Själv skulle jag inte komma på tanken att köpa en en bil utan den funktionaliteten, men uppenbarligen finns det köpare för vilka detta inte spelar någon roll.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Robertrimmevik skrev:
Det är för mig helt obegripligt att det ska vara så svårt att implementera det på en elbilsvariant.
Tror inte Tesla tagit så mycket marknadsandelar på bra mjukvara. Utan när Model S kom hade man en skitsnygg bil med superprestanda och med bra komfort, som var nästan gratis att tanka och som kostade ungefär samma som en likvärdig fossilbil.
Och som dessutom var miljövänlig.
Klart man blev såld.
Model 3s design med allt samlat i en stor pekskärm kommer att bli branschstandard, allt annat skulle förvåna mig. Varför dela information över flera skärmar, så att föraren under körning ska behöva fundera över i vilken kategori av skärm den ena eller andra informationen eller åtgärden finns tillgänglig. Icke-pekskärmar är snart ett minne blott, varför ska bilens skärm fungera annorlunda än i mobilen eller läsplattan.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Robertrimmevik
elbilist

Inlägg av Robertrimmevik »

fth skrev:
Robertrimmevik skrev:
Tror inte Tesla tagit så mycket marknadsandelar på bra mjukvara.
Kanske inte på mjukvaran i sig, mer på att Teslas koncept i många delar representerar något nytt och annorlunda jämfört med de traditionella tillverkarna.

Sen blir man ju hemmablind, jag hade t.ex. inte ens kunnat föreställa mig att det idag gick att sälja en elbil utan en bra fungerande app, där man kan övervaka och styra laddning etc, men det är tydligen snarare undantag än regel hos "dom andra". Själv skulle jag inte komma på tanken att köpa en en bil utan den funktionaliteten, men uppenbarligen finns det köpare för vilka detta inte spelar någon roll.

/fth
Det är ju precis det jag menar. En timer med fungerande app. Hur svårt kan det vara 2020. Hade Audi fixat det, så hade det räckt för mig.
För jag föredrar att planera våra resor i lugn och ro innan man åker, med maps, Google, ABRP och nån bra väderapp.
För planering det krävs med en e-tron.

Sen tror jag inte att det efterfrågas så mycket autopilot och hej Google osv.
Utan bra räckvidd och bra laddmöjliheter.
Och där är Tesla outstanding.
Men för mig var det MS avsaknad av dragkrok och långt till service som gjorde att jag köpte en elbil av "dom andra"
Jag var också bra naiv och trodde att laddinfrastrukturen skulle bli både bättre och billigare.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

holden skrev:
Model 3s design med allt samlat i en stor pekskärm kommer att bli branschstandard, allt annat skulle förvåna mig. Varför dela information över flera skärmar, så att föraren under körning ska behöva fundera över i vilken kategori av skärm den ena eller andra informationen eller åtgärden finns tillgänglig. Icke-pekskärmar är snart ett minne blott, varför ska bilens skärm fungera annorlunda än i mobilen eller läsplattan.
Älskar luftigheten och den moderna nästan knapplösa designen i M3, och är övertygad att den kommer att revolutionera och sätta den nya moderna standarden för förarinteriör och HMI i framtidens bilar.

Jämför med hur iPhone visserligen var långt ifrån den första smartphonen på marknaden, men som ändå revolutionerade hela mobiltelefonindustrin genom att göra sig av med knapparna, och ersätta de med ett nytt helt kapacitivt touchbaserat gränssnitt. Idag är det nog inte många som vill gå tillbaka till den gamla tidens telefoner.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Skulle gissa att Model 3 instrumentpanelen också är väldigt billig att producera. Dvs, den kommer följa med även i kommande billigare modeller.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
Skulle gissa att Model 3 instrumentpanelen också är väldigt billig att producera. Dvs, den kommer följa med även i kommande billigare modeller.
Klart att det blir billigt om man slipper en massa knappar och kablar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Robertrimmevik skrev:
Det är ju det som är grejen. För oss användare så ser det ut som nåt som borde vara enkelt att fixa, men uppenbarligen är det inte det. Det kan ju ha olika orsaker. Det kan vara så enkelt som att de som bestämmer inte fattar att det är det som behövs och därför får bilarna inte det. De äldre beslutsfattarna viftar bort det som nonsens eftersom de "vet" att det är andra detaljer i bilen som är viktigare.

Men det kan också vara så att det faktiskt inte är så lätt även om de anstränger sig. VW fick ju erfara att det inte var så lätt att kopiera Teslas mjukvarukoncept, med långa förseningar som följd. Bilens hela elektroniska arkitektur skulle nu byggas upp ifrån början, något som Tesla hade gjort många år tidigare, men VW trodde att det skulle gå att göra på en kaffekvart i jämförelse med hur länge Tesla hade filat på det. Det sprack.

Ett talande exempel ur historiens djup: Alla i det här forumet är väl vid det här laget bekanta med hur Facit gick under. Det kom billiga elektroniska räknemaskiner från Japan som över en natt dödade marknaden för Facits mekaniska trots att Facit totalt dominerade världsmarknaden. Nu var det inte så att Facit satt på sina händer och lät detta ske. Ledningen var på ett tidigt stadium medvetna om vad som höll på att hända och man försökte verkligen utveckla en egen elektronisk räknemaskin, men man klarade inte av det. Japanerna låg så långt före dem att de inte hade en chans att komma ikapp innan konkursen var ett faktum.

Gammelbilsindustrin har mycket att kämpa med (och emot) när de ska ta steget in i elbilsvärlden. Det är inte minst företagsstrukturer och företagskulturer.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det roliga (eller tragiska) i det sammanhanget är att en konverterad fossilbil som e-Golf fortfarande gör dundersuccé. Den byggs och säljs fortfarande. Den är beprövad och krångelfri. Kanske ännu bättre än en fossil-Golf eftersom den saknar alla de delar som brukar gå sönder på VW:s fossilbilar. Men den saknar också allt det nya som ID3 har och som inte fungerar ordentligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Jerker skrev:
Robertrimmevik skrev:
Det är ju det som är grejen. För oss användare så ser det ut som nåt som borde vara enkelt att fixa, men uppenbarligen är det inte det. Det kan ju ha olika orsaker. Det kan vara så enkelt som att de som bestämmer inte fattar att det är det som behövs och därför får bilarna inte det. De äldre beslutsfattarna viftar bort det som nonsens eftersom de "vet" att det är andra detaljer i bilen som är viktigare.

Men det kan också vara så att det faktiskt inte är så lätt även om de anstränger sig. VW fick ju erfara att det inte var så lätt att kopiera Teslas mjukvarukoncept, med långa förseningar som följd. Bilens hela elektroniska arkitektur skulle nu byggas upp ifrån början, något som Tesla hade gjort många år tidigare, men VW trodde att det skulle gå att göra på en kaffekvart i jämförelse med hur länge Tesla hade filat på det. Det sprack.

Ett talande exempel ur historiens djup: Alla i det här forumet är väl vid det här laget bekanta med hur Facit gick under. Det kom billiga elektroniska räknemaskiner från Japan som över en natt dödade marknaden för Facits mekaniska trots att Facit totalt dominerade världsmarknaden. Nu var det inte så att Facit satt på sina händer och lät detta ske. Ledningen var på ett tidigt stadium medvetna om vad som höll på att hända och man försökte verkligen utveckla en egen elektronisk räknemaskin, men man klarade inte av det. Japanerna låg så långt före dem att de inte hade en chans att komma ikapp innan konkursen var ett faktum.

Gammelbilsindustrin har mycket att kämpa med (och emot) när de ska ta steget in i elbilsvärlden. Det är inte minst företagsstrukturer och företagskulturer.
Och att för fossilbils företagen att förändra/minska sin verksamhet är inte lätt. Allmänt brukar det vara så att om ett företag går dåligt så att personalen inte trivs.
Då ser den duktigaste personalen ingen framtid i företaget och byter jobb( till Tesla?).

Om det då gick dåligt MED bra personal, då går det snabbt utför när dessa lämnar det sjunkande skeppet.

Och digitaliseringen verkar skapa stora problem hos Bilföretagen.

Ska man satsa massor på att ta fram egna lösningar, eller ska man ge upp och släppa in Apple eller Google?

Problemet är om man kör eget rejs så kostar det ENORMA pengar. Mercedes exempelvis ger upp självkörningsrejset.

Och tar Google över så tjänar Google ca 50.000kr per bil på sikt.

För hur ser affärsmodellen ut för bilföretag egentligen?
Att köpa batteri+drivlina+styrelektronik från exempelvis LG Chem för ca 60% av bilens pris och sen köpa in datorer så Google kan köra sin grej.

Att bara bocka plåt kan väl ändå inte kännas så kul.
Risken är att varumärken urvattnas, blir som med datorer, man kollar att det är en Intel Core i7, 16 Gb RAM och en SSD HD.
Vad det är för märke på burken skiter man i.

Förnedrande för Bilföretagen blir när folk säger att de bytt från en LG Chem bil till en Northvolt.

Tror att bilindustrin om 5 år ser VÄLDIGT annorlunda ut.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Det roliga (eller tragiska) i det sammanhanget är att en konverterad fossilbil som e-Golf fortfarande gör dundersuccé. Den byggs och säljs fortfarande. Den är beprövad och krångelfri. Kanske ännu bättre än en fossil-Golf eftersom den saknar alla de delar som brukar gå sönder på VW:s fossilbilar. Men den saknar också allt det nya som ID3 har och som inte fungerar ordentligt.
Vet inte om det varken är roligt, tragiskt eller förvånansvärt. Tar man väl beprövad teknik och byter ut drivlinan så är allt runtomkring fortfarande väl beprövat. Tråkigt kanske, men det fungerar. Men det är förstås inte hållbart långsiktigt. VW säger sig ska gå från <= 10% egen mjukvara till 60% till 2026. Den resan kommer inte att göras utan problem, men jag betvivlar att det går att konkurrera om man inte gör det.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
mati skrev:
Vet inte om det varken är roligt, tragiskt eller förvånansvärt. Tar man väl beprövad teknik och byter ut drivlinan så är allt runtomkring fortfarande väl beprövat. Tråkigt kanske, men det fungerar. Men det är förstås inte hållbart långsiktigt. VW säger sig ska gå från <= 10% egen mjukvara till 60% till 2026. Den resan kommer inte att göras utan problem, men jag betvivlar att det går att konkurrera om man inte gör det.
Problemet är att man har grodan i varmvattnet problemet.
Man har en massa underleverantörer som har små datorer.
Dessa har växt utom all kontroll.
Och det har varit svårt att sätta ner foten och säga , gör om gör rätt.

Man måste börja med ett vitt papper och göra rätt från början.
Men hur får man sina underleverantörer med på det tåget?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Ska man gå från 10% til 60% egen mjukvara gissar jag på att man också vill/måste öka sin vertikala integrering.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
Zalman3 skrev:
Ska man gå från 10% til 60% egen mjukvara gissar jag på att man också vill/måste öka sin vertikala integrering.
Vilket inte är helt lätt.
Hur glada blir exempelvis Bosch om VW säger att vissa prylar börjar vi tillverka själva.
Medans andra prylar vill vi fortfarande köpa av er?

En annan spännande utveckling är att snart så har Tesla bara kinesiska underleverantörer i Kina.

Dessa underleverantörer vill givetvis sälja till andra än Tesla.
Kommer ens VW att handla nåt av Bosch om kineserna har lika bra/bättre produkter till 30% lägre pris?
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare

Inlägg av infelicitas »

Jag funderar ofta på detta när denna diskusionen kommer upp. Vad är det för revolutionerande system som vi pratar om, som bara Tesla kan tillverka?

Pratar vi infotainment så är det lite nytänkande, men det är ju bara en dator med linux i botten.
Pratar vi AP så är det revolutionerande, men många tillverkare sammarbetar väl med MobilEye som är en stor konkurrent till Tesla?
Batteriet är väl också teslas egna, men resten av bilen består ju mer eller mindre av standardkomponenter.

Att ha många underleverantörer kan ju också ses som en resusrs med stor tillverkningskapacitet om man vill göra något nytt.
Skriv svar