Förmånsvärden för elbilar nästa år

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av danni »

Jag bestämde mig för att få tummen ur och läsa in mig på regeringens förslag för ändringar av förmånsvärdena nästa år. Här är en post om det: https://www.teslakalkylen.com/blog/2020 ... ilar-2021/

Summan av kardemumman är att vi alla får en släng av sleven nu vid nyår. Billigare elbilar får sen en till rejäl höjning och vissa av dem blir nästan dubbelt så dyra efter 1:a juli. Av Teslas modeller är Model 3 Standard Range+ hårdast drabbad, medan en Tesla Model X Performance faktiskt blir billigare efter 1:a juli nästa år.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Banane »

Hur har du räknat? För elbilar är det väl jämförbilen man ska räkna på?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Remuz »

Bra genomgång. Skv kan dock rulla tärning i teslas fall ang jämförbar bil. Fortfarande sjukt långt värde på 3LR på under 6k/mån. Kan inte tänka mig att kan ha den så billigt privat...
P85D svart/svart med gratis SuC
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Banane »

Remuz skrev:
Bra genomgång. Skv kan dock rulla tärning i teslas fall ang jämförbar bil. Fortfarande sjukt långt värde på 3LR på under 6k/mån. Kan inte tänka mig att kan ha den så billigt privat...
Jo, fast förmånsvärdet är inte hela kostnaden. Det är bara straffskatt för att man betalar bilen med bolagspengar.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Sen kan ju även det förmånsgrundande priset ändras för respektive bilmodell till nytt tillverkningsår, samt även ”rättas” i efterhand för föregående tillverkningsår.
Senast redigerad av BEV[e-Rage], redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av fth »

danni skrev:
Jag bestämde mig för att få tummen ur och läsa in mig på regeringens förslag för ändringar av förmånsvärdena nästa år. Här är en post om det: https://www.teslakalkylen.com/blog/2020 ... ilar-2021/

Summan av kardemumman är att vi alla får en släng av sleven nu vid nyår. Billigare elbilar får sen en till rejäl höjning och vissa av dem blir nästan dubbelt så dyra efter 1:a juli. Av Teslas modeller är Model 3 Standard Range+ hårdast drabbad, medan en Tesla Model X Performance faktiskt blir billigare efter 1:a juli nästa år.
Om din genomgång stämmer (vilket den säkert gör) så är detta ju mer absurt än vad det har framstått hittills, vilket inte säger lite! :shock:

Nu har ju jag en X, så jag gynnas ju i praktiken, men att alla "billiga" elbilar får kraftigt höjda förmånsvärden är ju helt åt h-e.

Det måste ju helt enkelt vara någon/några som har haft otur när dom tänkte, det kan väl ändå inte vara avsikten med förändringen?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Banane »

fth skrev:
danni skrev:
Jag bestämde mig för att få tummen ur och läsa in mig på regeringens förslag för ändringar av förmånsvärdena nästa år. Här är en post om det: https://www.teslakalkylen.com/blog/2020 ... ilar-2021/

Summan av kardemumman är att vi alla får en släng av sleven nu vid nyår. Billigare elbilar får sen en till rejäl höjning och vissa av dem blir nästan dubbelt så dyra efter 1:a juli. Av Teslas modeller är Model 3 Standard Range+ hårdast drabbad, medan en Tesla Model X Performance faktiskt blir billigare efter 1:a juli nästa år.
Om din genomgång stämmer (vilket den säkert gör) så är detta ju mer absurt än vad det har framstått hittills, vilket inte säger lite! :shock:

Nu har ju jag en X, så jag gynnas ju i praktiken, men att alla "billiga" elbilar får kraftigt höjda förmånsvärden är ju helt åt h-e.

Det måste ju helt enkelt vara någon/några som har haft otur när dom tänkte, det kan väl ändå inte vara avsikten med förändringen?

/fth

Du måste köpa en ny X med leverans efter 1 juli för att få sänkningen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av mati »

fth skrev:
Det måste ju helt enkelt vara någon/några som har haft otur när dom tänkte, det kan väl ändå inte vara avsikten med förändringen?
Avsikten med förändringen är ju att skapa mer jämlikhet genom att göra det dyrare för män att skaffa förmånsbil, enligt MP.
Jag tolkar det så att MP anser att det är främst kvinnor som kör Porsche Taycan, vilket man tydligen vill främja, medan det är mest män som kör Seat Mii, vilket anses vara kvinnofientligt. Låter jättelogiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av vigge50 »

fth skrev:
danni skrev:
Jag bestämde mig för att få tummen ur och läsa in mig på regeringens förslag för ändringar av förmånsvärdena nästa år. Här är en post om det: https://www.teslakalkylen.com/blog/2020 ... ilar-2021/

Summan av kardemumman är att vi alla får en släng av sleven nu vid nyår. Billigare elbilar får sen en till rejäl höjning och vissa av dem blir nästan dubbelt så dyra efter 1:a juli. Av Teslas modeller är Model 3 Standard Range+ hårdast drabbad, medan en Tesla Model X Performance faktiskt blir billigare efter 1:a juli nästa år.
Om din genomgång stämmer (vilket den säkert gör) så är detta ju mer absurt än vad det har framstått hittills, vilket inte säger lite! :shock:

Nu har ju jag en X, så jag gynnas ju i praktiken, men att alla "billiga" elbilar får kraftigt höjda förmånsvärden är ju helt åt h-e.

Det måste ju helt enkelt vara någon/några som har haft otur när dom tänkte, det kan väl ändå inte vara avsikten med förändringen?

/fth
Det finns dock två saker att tänka på.

1. Sa regeringen inte att elbilar fortfarande skulle gynnas, är detta medräknat här Danni?
2. Höjningen den första januari gäller även alla befintliga bilar men ändringen den första juli gäller vad jag förstått endast bilar köpta efter. Så du kan tyvärr inte se fram emot det lägre förmånsvärdet om du inte tänker köpa en ny.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av fth »

Banane skrev:
Du måste köpa en ny X med leverans efter 1 juli för att få sänkningen.
Vad jag menade var att jag inte drabbas särskilt hårt av ändringarna i jämförelse med billigare elbilar.

För Model X LR som jag skall byta min X90 till någon gång snart så blir höjningen 10% efter årsskiftet, men bara 3% om jag väntar till 1/7.

Jämfört med 60-90% höjning för billigare elbilar så är det ju försumbart.

Jag har ju heller inga starka skäl att byta innan 1/7, så jag väntar nog tills dess och hoppas på en facelift och/eller 4680.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av fth »

vigge50 skrev:
1. Sa regeringen inte att elbilar fortfarande skulle gynnas, är detta medräknat här Danni?
Sänkning till jämförbar konventionell bil är väl kvar, det är de extra 10,000 som försvinner om jag har förstått det rätt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Alfred »

Danni borde bli remissinstans. Om beslutsfattarna fått en så här pedagogisk genomgång av konsekvenserna hade de antagligen fattat ett annorlunda beslut.

Nog för att det uttalade målet var att minska skillnaden i hur förmånligt det skulle vara att köpa elbil via firman jämfört med vanligt privatköp. Men försämringarna är ju jämförelsevis större än 10000:- i extra engångsbonus och har svårt att tro att de egentligen var ute efter att minska subventionerna för elbilar. I synnerhet för billiga sådana.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av fth »

Alfred skrev:
Danni borde bli remissinstans.
Danni borde bli statsminister ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av BjornS »

fth skrev:
Nu har ju jag en X, så jag gynnas ju i praktiken, men att alla "billiga" elbilar får kraftigt höjda förmånsvärden är ju helt åt h-e.

Det måste ju helt enkelt vara någon/några som har haft otur när dom tänkte, det kan väl ändå inte vara avsikten med förändringen?
Avsikten med förändringen har inget med elbilar att göra, utan är gjord för att korrigera obalansen mellan förmånsbil och privat bilägande. Idag är förmånsbilar skattesubventionerade jämfört med privatbilar, dvs en statlig subventionering av privatbilism. Det tycker inte S, L, C och MP är bra och de höjer därför förmånsvärdena så att kostnaden ska hamna mer i paritet med privatägande.

Elbilar är fortsatt gynnade jämfört med bränslebilar eftersom de får sitt förmånsvärde satt till motsvarande bränslebils, istället för sitt marknadsvärde. Men deras förmånsvärden höjs även de.

https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... bilforman/
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av fth »

BjornS skrev:
Avsikten med förändringen har inget med elbilar att göra, utan är gjord för att korrigera obalansen mellan förmånsbil och privat bilägande.
Jo, jag har förstått motivet tll förändringen, men i mina ögon verkar det som man helt missat de sekundära effekter ändringen får för just elbilar.

Efter Dannis genomgång blir det ju dessutom extra märkligt eftersom det är billigare elbilar som drabbas hårdast, och dyrare nästan inte alls, det kan väl ändå inte ha varit avsikten?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av fth »

fth skrev:
BjornS skrev:
Avsikten med förändringen har inget med elbilar att göra, utan är gjord för att korrigera obalansen mellan förmånsbil och privat bilägande.
Jo, jag har förstått motivet tll förändringen, men i mina ögon verkar det som man helt missat de sekundära effekter ändringen får för just elbilar.

Efter Dannis genomgång blir det ju dessutom extra märkligt eftersom det är billigare elbilar som drabbas hårdast, och dyrare nästan inte alls, det kan väl ändå inte ha varit avsikten?

/fth
Jag hade för övrigt en diskussion på Twitter om ändringen med Rickard Nordin (C), @rickardnordin, som även varit gäst hos "Bilar med sladd" ett par gånger, han hade ingen/liten förståelse för invändingarna mot förslaget.

Det vore intressant att höra hur han ser på det med Dannis beräkningar som underlag, "ojämlikheten" i höjningarna borde vara nog för att han skall tänka om lite.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av LarsL »

BjornS skrev:
Avsikten med förändringen har inget med elbilar att göra, utan är gjord för att korrigera obalansen mellan förmånsbil och privat bilägande. Idag är förmånsbilar skattesubventionerade jämfört med privatbilar, dvs en statlig subventionering av privatbilism. Det tycker inte S, L, C och MP är bra och de höjer därför förmånsvärdena så att kostnaden ska hamna mer i paritet med privatägande.
Det gillar jag verkligen det är ju inte rimligt att de som har möjlighet till bil genom jobbet ska finansieras via min skattesedel. Sen kan jag också tycka att elbilar fortfarande behöver stöd men det stödet ska ju tillfalla alla som väljer elbil och det ska betalas av fossilbilarna och deras bränsle.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av ChristerSjo »

LarsL skrev:
BjornS skrev:
Avsikten med förändringen har inget med elbilar att göra, utan är gjord för att korrigera obalansen mellan förmånsbil och privat bilägande. Idag är förmånsbilar skattesubventionerade jämfört med privatbilar, dvs en statlig subventionering av privatbilism. Det tycker inte S, L, C och MP är bra och de höjer därför förmånsvärdena så att kostnaden ska hamna mer i paritet med privatägande.
Det gillar jag verkligen det är ju inte rimligt att de som har möjlighet till bil genom jobbet ska finansieras via min skattesedel. Sen kan jag också tycka att elbilar fortfarande behöver stöd men det stödet ska ju tillfalla alla som väljer elbil och det ska betalas av fossilbilarna och deras bränsle.
Sätt samma skatt/marginalskatt för alla så blir det ännu mindre förmånligt att ha en förmånsbil med bruttolöneavstående.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Danni, du kan ju alltid skicka sammanställning till Karolina Skog (MP) och Per Bolund (MP) som verkar driva korståg mot förmånsbilar.
Dom kommer säkert bry sig.. ;)
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av BjornS »

fth skrev:
Jo, jag har förstått motivet tll förändringen, men i mina ögon verkar det som man helt missat de sekundära effekter ändringen får för just elbilar.

Efter Dannis genomgång blir det ju dessutom extra märkligt eftersom det är billigare elbilar som drabbas hårdast, och dyrare nästan inte alls, det kan väl ändå inte ha varit avsikten?
Eftersom systemet var skevt innan tack varje "lyxbilstillägget" blir förändringen inte linjär för alla bilar. Men resultatet blir mer rättvist och det håller ju Danni också med om:
Danni skrev:
Tanken är att detta ska göra att förmånsbeskattningen mer återspeglar den faktiska privata kostnaden för att ha en bil, och det tror jag man i huvudsak uppnår
Jag tror varken de är överraskade eller missnöjda med utfallet.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av fth »

BjornS skrev:
Danni skrev:
Tanken är att detta ska göra att förmånsbeskattningen mer återspeglar den faktiska privata kostnaden för att ha en bil, och det tror jag man i huvudsak uppnår
Jag tror varken de är överraskade eller missnöjda med utfallet.
Nej, det kanske är så, men i mina ögon så känns det som det hade varit betydligt bättre att behålla alla nedskrivningar för elbilar, och infört ett motsvarande incitament vid privatköp.

På det sättet skulle man fortsatt ha gynnat elbilar för fossiler som förmånsbil, och dessutom gjort det billigare för privatköpare.

Med förslaget som det ligger så kommer vad jag förstår elbilar totalt sett att missgynnas i förhållande till fossiler jämfört med dagens regler om man räknar ihop både förmåns- och privatmarknaden.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av markuswesterberg »

Det är helt enkelt ett löjligt dåligt förslag. Går omöjligt att motivera ur miljöperspektiv. Att blanda in genus i diskussionen är.......blaahhhaaarrrggghhhh!!!!! Och att vilja ”jämna ut orättvisorna” mellan löntagare och företagare orkar jag inte ens diskutera längre i det här smygkommunistiska landet. Förlåt men blir så less när politiker petar i väl fungerande system för att ”det är inte rättvist”. Har väl aldrig varit någon som klagat högljutt på förmånsbilssystemet och dess nuvarande utformning!? Enbart exportproblematiken har funnits. Ja men så lös den då! Don’t fix what ain’t broken!
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av swegarm »

Ja har länge velat ha en MX P, blev väldigt sugen nu :)

:D
Användarvisningsbild
Linkz
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 26 sep 2020 17:26

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Linkz »

LarsL skrev:
BjornS skrev:
Avsikten med förändringen har inget med elbilar att göra, utan är gjord för att korrigera obalansen mellan förmånsbil och privat bilägande. Idag är förmånsbilar skattesubventionerade jämfört med privatbilar, dvs en statlig subventionering av privatbilism. Det tycker inte S, L, C och MP är bra och de höjer därför förmånsvärdena så att kostnaden ska hamna mer i paritet med privatägande.
Det gillar jag verkligen det är ju inte rimligt att de som har möjlighet till bil genom jobbet ska finansieras via min skattesedel. Sen kan jag också tycka att elbilar fortfarande behöver stöd men det stödet ska ju tillfalla alla som väljer elbil och det ska betalas av fossilbilarna och deras bränsle.
Det är inte en enda krona av dina skattepengar som finansierar någon annans tjänstebil. Det är företaget som betalar in skatten på förmånen plus sociala avgifter på densamma.

Eller för att göra det ännu enklare: förmånsbil är mer skatt in till staten som betalas av arbetsgivaren (eller förmånsbilisten om du vill).

Förmånsbil är inte skattesubventionerat.
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av swegarm »

Precis,

Ungefär lika naivt som att endast räkna skatten på förmånen som kostnad för bilen. Indirekt står förmånstagaren för samtliga kostnader för bilen.
Skriv svar