Förmånsvärden för elbilar nästa år

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av LarsL »

Skulle ju kunna kombineras med ett avdrag som jag får göra på min skatt med 0,5% av bilens värde. Då skulle jag som privatperson få samma skattelättnad/bidrag/bonus som de med förmånsbil. Hepp! Alla nöjda!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av OfarligTesla »

martinot skrev:
Fast tog de inte det nya beslutet förens nu under 2020, så kanske det inte hunnit med att påverka marknaden så långt än?

Tror vi får ge de några år innan vi bedömer hur mycket den senaste tyska förändringen för tjänsteelbilar påverkat positivt.

På samma sätt kommer det vara intressant att se hur de senaste försämringarna för tjänsteelbilar i Sverige påverkar negativt.
Det missade jag, men då kan man ju som du säger inte dra någon slutsats ännu så att hävda att de lyckats är ju fortfarande rätt magstarkt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av mati »

OfarligTesla skrev:
mati skrev:
Men just i elbilsfrågan har de lyckats mycket bättre än Sverige.
Fast har de verkligen det? Kollar vi på utfallet ser det ju nämligen inte lika bra ut, siffrorna jag hittar för 2019 visar på att rena elbilar stod för en större andel av nyförsäljningen i Sverige än plug in hybrider och elbilar sammanslaget i Tyskland. Båda är ju tyvärr låga andelar men Sverige verkar helt klart lyckats styra folk mot elbilar i större omfattning.
Man får inte glömma att elen är dyr och bensin är billigt i Tyskland. Utan massiva skattelättnader eller bonusar är en elbil ekonomiskt sett inget bra val, nästan oavsett hur mycket man kör. Och subventionerna har inte funnits särskilt länge. Det tar alltid tid innan de konservativa tyskarna vaknar. Men nu har de tydligen börjat fatta.
I Sverige är hushållselen billig och bensin mycket dyrare, samt att vi har haft ganska bra statligt stöd hittills. Det är därför vi har ännu ett försprång. Men det tror jag kommer försvinna under 2021.
.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Tomas L »

PhR34k skrev:
Kan enkelt se till mig själv. Idag anser jag att det gränsfall att köra Förmånsbilar och kommer reglerna ändras så kommer jag definitivt inte välja att köpa en ny bil via företaget. Som det ser ut nu kommer jag behålla de bilar jag har och får se vad jag gör om några år.
Bästa är att köpa loss våraa nuvarande bilar privat och skita I allt vad de är med förmånsvärde och annat trams och istället kräva milersättning
Leasingen på våra tjänstebilar har precis löpt ut, så vi kommer troligen all leasa vår nästa (och kanske sista) tjänstebil före 1/7 2021. Vi får väl se vilka regler som slutgiltigt kommer att klubbas igenom i riksdagen. Det finns ju en chans att remissinstansernas utlåtande förändrar det slutgiltiga förslaget. Jag har svårt att se att Volvo ska hinna anpassa sin produktportfölj på så kort tid. I en artikel på DN.se som publicerades i söndags så står det följande:
Regeringen har genom finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund sagt att ambitionen är att Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland.

I Klimatpolitiska rådets rapport 2019 sätts det övergripande svenska klimatmålet till att nå noll nettoutsläpp av växthusgaser senast år 2045.

För ett år sedan tillsattes en utredning om utfasningen av fossila drivmedel och ett förbud mot försäljning av bensin- och dieseldrivna bilar. Den ska presenteras senast den 1 februari 2021.

Samma Per Bolund som även står bakom höjningen av förmånsvärdena, mitt i Coronakrisen. Vi ska alltså vara först i världen med att bli fossilfria. Det är en ekvation som inte går ihop för mig. Kalkylerna på hur mycket mer staten kommer att få in i skatt baserar sig på att företag och förare fortsätter att välja samma typ av förmånsbilar, d v s att de förblir helt opåverkade av att förmånsvärdena höjs kraftigt. Exempel: förmånsvärdet för en Tesla Model 3 höjs med 70%. Renault Zoe +93%.

Hur många skulle vara opåverkade om priset på en vara eller tjänst går upp 70%?
Självklart kommer detta att påverka vilka bilar som företag och förare väljer. Jag ser några tänkbara scenarior:

1. De som kan kommer att byta bil före 1/7 2021. Även om det kan innebära att en förtida lösen av nuvarande leasing. Räkna med högt tryck på bilförsäljningen under första halvan av 2021.

2. För de som har en realtivt ny leasingbil och med måttlig eller liten körning i tjänsten, så kommer det att vara ett attraktivt alternativ att förlänga leasingen när den väl går ut, både för företag och förare.

3. Av de som byter bil efter 1/7 2021, så kommer många att välja en billigare tjänstebil än idag för att inte förmånsvärdet ska skjuta i höjden. Idag är V60 och Passat bland de mest sålda tjänstebilarna. Fler kommer att välja en mindre modell eller kanske en Kia, Hyundai, Pegeuot eller Toyota.

4. Ytterligare ett alternativ, som kommer att vara attraktivt för företagare, är att lösa ut nuvarande tjänstebil och äga den privat, samtidigt som de tar ut milersättning. Det är nog det som är mest fördelaktigt ekonomiskt för alla parter utom staten: noll förmånsvärde och noll i skatteintäkt.

5. För de som kör mycket i tjänsten (jag vet säljare som periodvis kör 500 mil per månad) men som inte kör så långa sträckor privat, kanske fortsätter att köra en relativt "dyr" tjänstebil, men skaffar en bil privat, antingen bättre begagnad eller via privatleasing, för att komma undan förmånsvärdet. "Tjänstebilen" blir en ren företagsbil som kommer att stå parkerad på företaget. Vi har en sådan bil på företaget idag då en anställd inte (ens) vill betala dagens förmånsvärde.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Linkz
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 26 sep 2020 17:26

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Linkz »

Satt idag och räknade fram förmånsvärdet på en av våra anställdas nya bil, en bensinbil (pga behov som inte möts av någon elbil för funkis pengar idag). Reagerar över mängden fordonsskatt som betalas...

9702:- inkl malus. Sen ska den anställda betala förmånsvärde på det, och fordonsskatten betalas inte som en procentuell del av beloppet, utan rakt av alltihop, dvs 3,3-4,8k skatt... Sen ska vi betala arbetsgivaravgifter på det också, ytterligare 3,3k.

Totalt så betalar vi alltså i runda slängar 16-18k i fordonsskatt per år, dvs dubbla pengen jämfört med privat ägande och då var det redan hutlöst med det.
Användarvisningsbild
seafarer
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 20 nov 2016 19:33
Ort: Helsingborg

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av seafarer »

Finns det någon fördel med att ta ut en ny förmånsbil före årsskiftet eller är det 1/7 som just nu är det viktiga brytgränsen?

Finns det någon information kring miljöbonus mellan 1/1 -21 fram tills den eventuella höjningen till 70" slår igenom?
MS 85 -14 - Såld
MS 70D -15 AP1 - Såld
MS P100DL -19 - Såld
M3 LR -21 - äger fortfarande
Hyundai Kona 64kWh - såld
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av mati »

Som jag ser det finns ingen fördel med det. Bästa tidsfönstret är 1 april till 30 juni. Före första april blir det 10kkr mindre i bonus, men samtidigt slipper man kravet på återbetalning inom 5 år om bilen exporteras. Man får bestämma själv vad som är viktigast för en själv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Banane »

mati skrev:
Som jag ser det finns ingen fördel med det. Bästa tidsfönstret är 1 april till 30 juni. Före första april blir det 10kkr mindre i bonus, men samtidigt slipper man kravet på återbetalning inom 5 år om bilen exporteras. Man får bestämma själv vad som är viktigast för en själv.
10 tusen mer eller mindre gör nästan ingen skillnad på kalkylen. Det sänker även andrahandsvärdet så hela summan tillkommer inte första ägaren mer än på papperet. Däremot att riskera att behöva betala hela summan efter att man redan sålt bilen med bonusen inräknad vore mindre roligt. Det skulle slå oerhört hårt och orättvist om man av någon anledning misslyckas med att driva in skulden från den som exporterat.

Jag skulle definitivt ha sett till att ta leverans före 1 april.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av mati »

Banane skrev:
10 tusen mer eller mindre gör nästan ingen skillnad på kalkylen. Det sänker även andrahandsvärdet så hela summan tillkommer inte första ägaren mer än på papperet. Däremot att riskera att behöva betala hela summan efter att man redan sålt bilen med bonusen inräknad vore mindre roligt. Det skulle slå oerhört hårt och orättvist om man av någon anledning misslyckas med att driva in skulden från den som exporterat.

Jag skulle definitivt ha sett till att ta leverans före 1 april.
Jag resonerar likadant. Dessutom finns en överhängande risk att bilarna blir 10 tusen dyrare efter 1 april. Det vore ju inte första gången.
Det är väl en annan sak om man har för avsikt att behålla bilen i minst 5 år. Då är det ju skit samma, och råkar man få den efter 1 april så är det ju trevligt att få en större bonus. Men jag skulle inte bygga kalkylen på det.
För egen del så kommer jag kanske skaffa en ny förmånsbil före 1 juli som jag sedan kan köpa ut privat efter några år. Men då gäller det att det verkligen är en bil som uppfyller alla mina krav så jag kan leva med den i många år. Inte en massa jobbiga kompromisser så som det har varit hittills med alla elbilar jag haft. Det blir svårt att hitta rätt bil tror jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av OfarligTesla »

Linkz skrev:
Satt idag och räknade fram förmånsvärdet på en av våra anställdas nya bil, en bensinbil (pga behov som inte möts av någon elbil för funkis pengar idag). Reagerar över mängden fordonsskatt som betalas...

9702:- inkl malus. Sen ska den anställda betala förmånsvärde på det, och fordonsskatten betalas inte som en procentuell del av beloppet, utan rakt av alltihop, dvs 3,3-4,8k skatt... Sen ska vi betala arbetsgivaravgifter på det också, ytterligare 3,3k.

Totalt så betalar vi alltså i runda slängar 16-18k i fordonsskatt per år, dvs dubbla pengen jämfört med privat ägande och då var det redan hutlöst med det.
Hade ni behövt betala ut 9702 kr i nettolön som han skulle använda till skatten privat hade summan före skatter varit över 25k (givet att han ligger över brytgränsen för statlig skatt) så i slutändan blir det ju mer pengar som skall ut ifall det betalas privat. Sen kan ju fördelningen mellan företag och anställd se lite annorlunda ut beroende på vilket scenario det är och exakt hur man lägger upp det såklart.
Användarvisningsbild
Linkz
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 26 sep 2020 17:26

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Linkz »

OfarligTesla skrev:
Linkz skrev:
Satt idag och räknade fram förmånsvärdet på en av våra anställdas nya bil, en bensinbil (pga behov som inte möts av någon elbil för funkis pengar idag). Reagerar över mängden fordonsskatt som betalas...

9702:- inkl malus. Sen ska den anställda betala förmånsvärde på det, och fordonsskatten betalas inte som en procentuell del av beloppet, utan rakt av alltihop, dvs 3,3-4,8k skatt... Sen ska vi betala arbetsgivaravgifter på det också, ytterligare 3,3k.

Totalt så betalar vi alltså i runda slängar 16-18k i fordonsskatt per år, dvs dubbla pengen jämfört med privat ägande och då var det redan hutlöst med det.
Hade ni behövt betala ut 9702 kr i nettolön som han skulle använda till skatten privat hade summan före skatter varit över 25k (givet att han ligger över brytgränsen för statlig skatt) så i slutändan blir det ju mer pengar som skall ut ifall det betalas privat. Sen kan ju fördelningen mellan företag och anställd se lite annorlunda ut beroende på vilket scenario det är och exakt hur man lägger upp det såklart.
Ja precis, fast det funkar ju inte så i verkligheten. I verkligheten har jag en budget satt för hur mycket en arbetsuppgift är "värd", det omvandlas till lön inklusive förmåner. Som företag måste jag räkna med att pengarna du drar in till firman täcker dina lönekostnader + overhead i form av administrativ personal, försäkringar, lokalhyror, telefoner, arbetsredskap etc + en skvätt som ska läggas i kassakistan för tillväxt och svåra tider.

TL;DR: Tar du ut en tjänstebil så kommer du att få mycket mindre i plånboken än bara förmånsvärdeskostnaden, för jag kommer bli tvungen att justera ner din lön med de övriga kostnaderna också, annars går företaget till slut omkull eftersom vi inte kan trolla fram pengar ur tomma intet för att betala skatter, avgifter och annat som löntagaren inte ser.

Redigerad pga stavfel
Senast redigerad av Linkz, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av OfarligTesla »

Linkz skrev:

Ja precis, fast det funkar ju inte så i verkligheten. I verkligheten har jag en budget satt för hur mycket en arbetsgift är "värd", det omvandlas till lön inklusive förmåner. Som företag måste jag räkna med att pengarna du drar in till firman täcker dina lönekostnader + overhead i form av administrativ personal, försäkringar, lokalhyror, telefoner, arbetsredskap etc + en skvätt som ska läggas i kassakistan för tillväxt och svåra tider.

TL;DR: Tar du ut en tjänstebil så kommer du att få mycket mindre i plånboken än bara förmånsvärdeskostnaden, för jag kommer bli tvungen att justera ner din lön med de övriga kostnaderna också, annars går företaget till slut omkull eftersom vi inte kan trolla fram pengar ur tomma intet för att betala skatter, avgifter och annat som löntagaren inte ser.
Ja såklart, men det siffrorna säger är att för de pengarna du har att betala lönen för så får man mer ifall företaget betalar t.ex. malusskatten och den anställda förmånsbeskattas kontra att behöva använda privat skattade pengar till det.
Användarvisningsbild
Linkz
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 26 sep 2020 17:26

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Linkz »

OfarligTesla skrev:

Ja såklart, men det siffrorna säger är att för de pengarna du har att betala lönen för så får man mer ifall företaget betalar t.ex. malusskatten och den anställda förmånsbeskattas kontra att behöva använda privat skattade pengar till det.
Så länge vi blir dubbelbeskattade som vi blir (skatt på inkomst och skatt på förbrukning i form av moms etc) och har ett sånt sjukt skattetryck så är det helt sant. Vi är procentenheter från att vara fullständig kommuniststat.

Det här är den förenklade beräkningen som vi använder för att göra ett snabbt överslag av lön med/resp utan tjänstebil, sen får man själv fatta beslutet om man tycker det är värt pengarna eller om man ska välja en billigare privatbil istället. Fullständig transparens.

Edit: Hade statlig skatt satt till statlig skatt + sociala avgifter, vilket är fel (även om det inte påverkar resultatet). Uppdaterade så att Löneskatt beräknas på rätt belopp och statlig skatt är de "rätta" 20% som ska vara.
Edit2: och så är det ju bra om man bifogar rätt bild...
Edit3: suck.. nu ska det vara rätt.
2020-11-18_13h50_45.png
Senast redigerad av Linkz, redigerad totalt 4 gång.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1040
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av holden »

Gemene man, dvs de som inte drivit företag, fattar inte hur mycket inkomstskatt de betalar och det är ju medvetet gjort så från politiskt håll eftersom arbetsgivaren sköter skatteinbetalningarna.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av fimpen »

holden skrev:
Gemene man, dvs de som inte drivit företag, fattar inte hur mycket inkomstskatt de betalar och det är ju medvetet gjort så från politiskt håll eftersom arbetsgivaren sköter skatteinbetalningarna.
Hej på er!

Jag tror nog det är mera utbildningsnivå än huruvida en är företagare eller inte som avgör i vilken utsträckning folk känner till skattesystemen. Men kom igen nu lipsillar, vi får faktiskt riktigt mycket bra för pengarna! Fantastisk skola, omsorg för våra gamla, jättebra infrastruktur etc. Då duger det inte att gnälla... och förutom skatten på arbete och viss miljöbelastande verksamhet är Sverige ett veritabelt skatteparadis. 0 i arvs-, gåvo-, och förmögenhetsskatt, och superlåg fastighetsskatt för villor (åtminstone i stora sådana i bra lägen) är närmast världsunikt. Så kom igen nu, och peppa våra politiker med positiv feedback också!

/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
Linkz
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 26 sep 2020 17:26

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Linkz »

holden skrev:
Gemene man, dvs de som inte drivit företag, fattar inte hur mycket inkomstskatt de betalar och det är ju medvetet gjort så från politiskt håll eftersom arbetsgivaren sköter skatteinbetalningarna.
Så är det. I räkneexemplet ovan så har jag inte ens tagit med en sammanslagning av vad privatpersonen och företaget betalar i skatt på en anställning, vilket är över 30k per månad i ovan exempel.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1040
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av holden »

fimpen skrev:
holden skrev:
Gemene man, dvs de som inte drivit företag, fattar inte hur mycket inkomstskatt de betalar och det är ju medvetet gjort så från politiskt håll eftersom arbetsgivaren sköter skatteinbetalningarna.
Hej på er!

Jag tror nog det är mera utbildningsnivå än huruvida en är företagare eller inte som avgör i vilken utsträckning folk känner till skattesystemen. Men kom igen nu lipsillar, vi får faktiskt riktigt mycket bra för pengarna! Fantastisk skola, omsorg för våra gamla, jättebra infrastruktur etc. Då duger det inte att gnälla... och förutom skatten på arbete och viss miljöbelastande verksamhet är Sverige ett veritabelt skatteparadis. 0 i arvs-, gåvo-, och förmögenhetsskatt, och superlåg fastighetsskatt för villor (åtminstone i stora sådana i bra lägen) är närmast världsunikt. Så kom igen nu, och peppa våra politiker med positiv feedback också!

/F
Ja, paradoxalt nog har den rödgröna röran i det tysta sänkt bolagsskatten etappvis som nu även internationellt sett är konkurrenskraftig. Att däremot fortfarande ha 2/3 i skatteuttag på löner över högsta brytpunkten (som är väldigt lågt satt) är helt absurt.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Bjelke »

fimpen skrev:
holden skrev:
Gemene man, dvs de som inte drivit företag, fattar inte hur mycket inkomstskatt de betalar och det är ju medvetet gjort så från politiskt håll eftersom arbetsgivaren sköter skatteinbetalningarna.
Hej på er!

Jag tror nog det är mera utbildningsnivå än huruvida en är företagare eller inte som avgör i vilken utsträckning folk känner till skattesystemen. Men kom igen nu lipsillar, vi får faktiskt riktigt mycket bra för pengarna! Fantastisk skola, omsorg för våra gamla, jättebra infrastruktur etc. Då duger det inte att gnälla... och förutom skatten på arbete och viss miljöbelastande verksamhet är Sverige ett veritabelt skatteparadis. 0 i arvs-, gåvo-, och förmögenhetsskatt, och superlåg fastighetsskatt för villor (åtminstone i stora sådana i bra lägen) är närmast världsunikt. Så kom igen nu, och peppa våra politiker med positiv feedback också!

/F
Hallå där! Måste du komma här och förstöra den dåliga stämningen? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av termosen »

Angående förmånsvärden

Kan någon förklara tesla Model x på 8600 och en koloss som Ford Explorer plugin på 4900?
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Off Grid Byggaren »

termosen skrev:
Angående förmånsvärden

Kan någon förklara tesla Model x på 8600 och en koloss som Ford Explorer plugin på 4900?
Ford hade väldig tur när SKV kastade tärning om vilken bensinbil som skulle vara motsvarande utan laddhybrid.

De sänkte priset 560 000:- av någon anledning. Kanske är något som blev fel?

Bilmärke
Ford
Tillverkningsår
2020
Modell/variant
Explorer ST-Line Plug-In Hybrid Nya, miljöbil
Modellkod
20FO001
Nybilpris
820 900
Förmånsgrundande pris
Nybilspris för jämförbar bil *
264 900
Justering
196 800
Extrautrustning
50 000
Summa
511 700
* Jämförbar bil - För miljöbil används nybilspris för en jämförbar bil.
Förmånsvärde per år
Prisbasbeloppsdel
13 717
29 procent av ett prisbasbelopp *
Räntedel
1 918
Förmånsgrundande pris x 75 procent av statslåneräntan **
Prisdel 1
31 927
9 procent av förmånsgrundande pris upp till 7,5 prisbasbelopp *
Prisdel 2
31 390
20 procent av förmånsgrundande pris över 7,5 prisbasbelopp *
Fordonsskatt
360
Bilens fordonsskatt enligt vägtrafikskattelagen
Reducering elbilar, laddhybridbilar, gas (ej gasol)
-10 000
40 procent nedsättning av förmånsvärdet. Högst 10 000 kr för helt år.
Summa
69 312
* Prisbasbelopp 47 300 kr
** Statslåneränta 0,5 procent
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av martinot »

.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Elof »

Off Grid Byggaren skrev:
termosen skrev:
Angående förmånsvärden

Kan någon förklara tesla Model x på 8600 och en koloss som Ford Explorer plugin på 4900?
Ford hade väldig tur när SKV kastade tärning om vilken bensinbil som skulle vara motsvarande utan laddhybrid.

De sänkte priset 560 000:- av någon anledning. Kanske är något som blev fel?

Bilmärke
Ford
Tillverkningsår
2020
Modell/variant
Explorer ST-Line Plug-In Hybrid Nya, miljöbil
Modellkod
20FO001
Nybilpris
820 900
Förmånsgrundande pris
Nybilspris för jämförbar bil *
264 900
Skicka ett mail till SKV och fråga. Det gjorde en polare angående Model 3 och fick redovisat vilka jämförbara modeller de använt (A4, C-klass, 3-serie och S60) och räknat ut ett snitt på. Det tog några dagar, men svaret kom.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Elof skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
termosen skrev:
Angående förmånsvärden

Kan någon förklara tesla Model x på 8600 och en koloss som Ford Explorer plugin på 4900?
Ford hade väldig tur när SKV kastade tärning om vilken bensinbil som skulle vara motsvarande utan laddhybrid.

De sänkte priset 560 000:- av någon anledning. Kanske är något som blev fel?

Bilmärke
Ford
Tillverkningsår
2020
Modell/variant
Explorer ST-Line Plug-In Hybrid Nya, miljöbil
Modellkod
20FO001
Nybilpris
820 900
Förmånsgrundande pris
Nybilspris för jämförbar bil *
264 900
Skicka ett mail till SKV och fråga. Det gjorde en polare angående Model 3 och fick redovisat vilka jämförbara modeller de använt (A4, C-klass, 3-serie och S60) och räknat ut ett snitt på. Det tog några dagar, men svaret kom.
Behöver inte skicka mail, listor med alla jämförbara bilar för miljöbilar per tillverkningsår finns länkade på denna sida: https://www.skatteverket.se/privat/skat ... miljobilar
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Elof »

BEV[e-Rage] skrev:
Elof skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
termosen skrev:
Angående förmånsvärden

Kan någon förklara tesla Model x på 8600 och en koloss som Ford Explorer plugin på 4900?
Ford hade väldig tur när SKV kastade tärning om vilken bensinbil som skulle vara motsvarande utan laddhybrid.

De sänkte priset 560 000:- av någon anledning. Kanske är något som blev fel?

Bilmärke
Ford
Tillverkningsår
2020
Modell/variant
Explorer ST-Line Plug-In Hybrid Nya, miljöbil
Modellkod
20FO001
Nybilpris
820 900
Förmånsgrundande pris
Nybilspris för jämförbar bil *
264 900
Skicka ett mail till SKV och fråga. Det gjorde en polare angående Model 3 och fick redovisat vilka jämförbara modeller de använt (A4, C-klass, 3-serie och S60) och räknat ut ett snitt på. Det tog några dagar, men svaret kom.
Behöver inte skicka mail, listor med alla jämförbara bilar för miljöbilar per tillverkningsår finns länkade på denna sida: https://www.skatteverket.se/privat/skat ... miljobilar
Se där!

Svaret är alltså att Explorer enligt SKV är jämförbar med Ford Kuga Titanium 1,5T 150 hk, nya modellen, extrautrustad för 196 800 kr.

För Tesla redovisar de dock inte där vilka de jämförbara bilarna är.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Elof skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Elof skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
termosen skrev:
Angående förmånsvärden

Kan någon förklara tesla Model x på 8600 och en koloss som Ford Explorer plugin på 4900?
Ford hade väldig tur när SKV kastade tärning om vilken bensinbil som skulle vara motsvarande utan laddhybrid.

De sänkte priset 560 000:- av någon anledning. Kanske är något som blev fel?

Bilmärke
Ford
Tillverkningsår
2020
Modell/variant
Explorer ST-Line Plug-In Hybrid Nya, miljöbil
Modellkod
20FO001
Nybilpris
820 900
Förmånsgrundande pris
Nybilspris för jämförbar bil *
264 900
Skicka ett mail till SKV och fråga. Det gjorde en polare angående Model 3 och fick redovisat vilka jämförbara modeller de använt (A4, C-klass, 3-serie och S60) och räknat ut ett snitt på. Det tog några dagar, men svaret kom.
Behöver inte skicka mail, listor med alla jämförbara bilar för miljöbilar per tillverkningsår finns länkade på denna sida: https://www.skatteverket.se/privat/skat ... miljobilar
Se där!

Svaret är alltså att Explorer enligt SKV är jämförbar med Ford Kuga Titanium 1,5T 150 hk, nya modellen, extrautrustad för 196 800 kr.

För Tesla redovisar de dock inte där vilka de jämförbara bilarna är.
Tesla tillverkar ju inga ”jämförbara” fossilbilar.
Då får Skatteverket göra som du beskrev ovan.
Samma sak för tex Polestar.
Skriv svar