Förmånsvärden för elbilar nästa år
Moderator: Redaktion
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
AMS och Ynnor pratar tjänstebil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Jag är övertygad om att Bergman har fel. Om några månader kan jag själv bevisa det... Jag lär troligen inte vara ensam och jag är privatköpare som må vara minoritet men jag är ändå någon.markuswesterberg skrev:Fredrik j skrev:Jag förstår att dessa förändringar kommer påverka företags vilja att köpa förmånsbilar och att försäljningen kommer gå ner men har Bergman verkligen belägg för att ingen behåller en bil i 5år?Tomas L skrev:Kritiken riktas också mot att man ska få mindre bonuspengar framöver om man köper en laddhybrid och förslaget att den som köper en bil med låga utsläpp, och får en bonus för det, blir återbetalningsskyldig om bilen exporteras utomlands inom fem år.
– Det finns ingen första ägare som äger bilen i fem år, säger Bergman.
När det handlar om privatköpare så tror jag det är ganska vanligt. Jag tittar då på mig själv.
Jag har 0 belägg men tror att du tillhör en minoritet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Jag har haft min bil i sex år nu, och då hade jag inte ens ett hot om återbetalning hängande över mig.
Så klart att Bergman har fel när han säger "ingen". Men det betyder ju inte att vi är många.
Så klart att Bergman har fel när han säger "ingen". Men det betyder ju inte att vi är många.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Skulle tro att en majoritet av privatköpare behåller sin bil mer än 5år. Hittar ingen statistik även om den ju borde gå att sammanställa ur transportstyrelsens uppgifter. Registrerad på fysisk eller juridisk person och när första ägarbytet registreras.bylund skrev:Jag har haft min bil i sex år nu, och då hade jag inte ens ett hot om återbetalning hängande över mig.
Så klart att Bergman har fel när han säger "ingen". Men det betyder ju inte att vi är många.
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Jag tror att de förhöjda förmånsvärdena kan innebära att företag kan komma att behålla förmånsbilar avsevärt längre än de 3 år som är normalt idag. Jag har hittills inte kört någon tjänstebil längre än 4 år, men såvida inte reglerna ändras, så är de stor chans att vi kommer att behålla nästa bil till minst 2026. Vi byter före 1/7 2021.
M3 LR AWD EAP 2021
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Fredrik j skrev:Skulle tro att en majoritet av privatköpare behåller sin bil mer än 5år. Hittar ingen statistik även om den ju borde gå att sammanställa ur transportstyrelsens uppgifter. Registrerad på fysisk eller juridisk person och när första ägarbytet registreras.bylund skrev:Jag har haft min bil i sex år nu, och då hade jag inte ens ett hot om återbetalning hängande över mig.
Så klart att Bergman har fel när han säger "ingen". Men det betyder ju inte att vi är många.
Många kanske men absolut inte en majoritet.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år
Det verkar som att privatleasing står för runt 40%+ av privatköparna enligt vad jag hittar så då känns det väldigt osannolikt att en majoritet skulle behålla den i mer än 5 år.Fredrik j skrev:
Skulle tro att en majoritet av privatköpare behåller sin bil mer än 5år. Hittar ingen statistik även om den ju borde gå att sammanställa ur transportstyrelsens uppgifter. Registrerad på fysisk eller juridisk person och när första ägarbytet registreras.