Förmånsvärden för elbilar nästa år

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av wcarlsson »

Fortfarande inga förmånsvärden för 2021?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Zalman3 »

AMS och Ynnor pratar tjänstebil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Svenssons »

markuswesterberg skrev:
Fredrik j skrev:
Tomas L skrev:
Kritiken riktas också mot att man ska få mindre bonuspengar framöver om man köper en laddhybrid och förslaget att den som köper en bil med låga utsläpp, och får en bonus för det, blir återbetalningsskyldig om bilen exporteras utomlands inom fem år.

– Det finns ingen första ägare som äger bilen i fem år, säger Bergman.
Jag förstår att dessa förändringar kommer påverka företags vilja att köpa förmånsbilar och att försäljningen kommer gå ner men har Bergman verkligen belägg för att ingen behåller en bil i 5år?
När det handlar om privatköpare så tror jag det är ganska vanligt. Jag tittar då på mig själv.

Jag har 0 belägg men tror att du tillhör en minoritet.
Jag är övertygad om att Bergman har fel. Om några månader kan jag själv bevisa det... Jag lär troligen inte vara ensam och jag är privatköpare som må vara minoritet men jag är ändå någon.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av bylund »

Jag har haft min bil i sex år nu, och då hade jag inte ens ett hot om återbetalning hängande över mig.
Så klart att Bergman har fel när han säger "ingen". Men det betyder ju inte att vi är många.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
Inlägg: 10793
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Fredrik j »

bylund skrev:
Jag har haft min bil i sex år nu, och då hade jag inte ens ett hot om återbetalning hängande över mig.
Så klart att Bergman har fel när han säger "ingen". Men det betyder ju inte att vi är många.
Skulle tro att en majoritet av privatköpare behåller sin bil mer än 5år. Hittar ingen statistik även om den ju borde gå att sammanställa ur transportstyrelsens uppgifter. Registrerad på fysisk eller juridisk person och när första ägarbytet registreras.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Tomas L »

Jag tror att de förhöjda förmånsvärdena kan innebära att företag kan komma att behålla förmånsbilar avsevärt längre än de 3 år som är normalt idag. Jag har hittills inte kört någon tjänstebil längre än 4 år, men såvida inte reglerna ändras, så är de stor chans att vi kommer att behålla nästa bil till minst 2026. Vi byter före 1/7 2021.
M3 LR AWD EAP 2021
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Banane »

Fredrik j skrev:
bylund skrev:
Jag har haft min bil i sex år nu, och då hade jag inte ens ett hot om återbetalning hängande över mig.
Så klart att Bergman har fel när han säger "ingen". Men det betyder ju inte att vi är många.
Skulle tro att en majoritet av privatköpare behåller sin bil mer än 5år. Hittar ingen statistik även om den ju borde gå att sammanställa ur transportstyrelsens uppgifter. Registrerad på fysisk eller juridisk person och när första ägarbytet registreras.

Många kanske men absolut inte en majoritet.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:

Skulle tro att en majoritet av privatköpare behåller sin bil mer än 5år. Hittar ingen statistik även om den ju borde gå att sammanställa ur transportstyrelsens uppgifter. Registrerad på fysisk eller juridisk person och när första ägarbytet registreras.
Det verkar som att privatleasing står för runt 40%+ av privatköparna enligt vad jag hittar så då känns det väldigt osannolikt att en majoritet skulle behålla den i mer än 5 år.
Skriv svar