Förmånsvärden för elbilar nästa år

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av bylund »

Bjelke skrev:
OfarligTesla skrev:
Det enklaste vore ju helt klart om man som med annat blev förmånsbeskattad för den faktiska kostnaden, om arbetsgivaren betalar 5k för bilen är det 5k du skall beskattas för. Det är ju det som är den faktiska förmånen ändå, lön som arbetsgivaren annars hade betalat ut i pengar men istället betalas ut i form av bil. Problemet blir väl i fallen man har bruttolöneavdrag och liknande men det hade ju funkat att räkna skatten innan avdraget där också.
Kanon, då lägger min firma maximalt på kontantinsats och resten på 5 år och restvärde på högsta möjliga :mrgreen:
Månadskostnad på kanske 1500 är säkert enkelt fixat liksom...
Det är svårt det här hur man än gör det tror jag...
Varför skulle det spela roll med den modellen? I faktiska kostnaden måste ju alla kostnader räknas med, inte bara månadsbetalningen till leasingbolaget. Och t ex värdeminskningen torde vara opåverkad av kontantinsats och restskuld.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av mati »

OfarligTesla skrev:
Det enklaste vore ju helt klart om man som med annat blev förmånsbeskattad för den faktiska kostnaden, om arbetsgivaren betalar 5k för bilen är det 5k du skall beskattas för. Det är ju det som är den faktiska förmånen ändå, lön som arbetsgivaren annars hade betalat ut i pengar men istället betalas ut i form av bil. Problemet blir väl i fallen man har bruttolöneavdrag och liknande men det hade ju funkat att räkna skatten innan avdraget där också.
Det enklaste och bästa hade varit om skattetrycket hade varit lägre. Då hade man haft mer pengar i plånboken och ingen hade behövt hitta på en massa knep för att komma runt skatten. Det gäller ju allting, inte bara bilar.
Jag menar, det finns såklart ett jättestort incitament att försöka betala så mycket som möjligt med oskattade pengar så som systemet fungerar idag.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Bjelke skrev:
OfarligTesla skrev:
Det enklaste vore ju helt klart om man som med annat blev förmånsbeskattad för den faktiska kostnaden, om arbetsgivaren betalar 5k för bilen är det 5k du skall beskattas för. Det är ju det som är den faktiska förmånen ändå, lön som arbetsgivaren annars hade betalat ut i pengar men istället betalas ut i form av bil. Problemet blir väl i fallen man har bruttolöneavdrag och liknande men det hade ju funkat att räkna skatten innan avdraget där också.
Kanon, då lägger min firma maximalt på kontantinsats och resten på 5 år och restvärde på högsta möjliga :mrgreen:
Månadskostnad på kanske 1500 är säkert enkelt fixat liksom...
Det är svårt det här hur man än gör det tror jag...
Varför skulle det spela roll med den modellen? I faktiska kostnaden måste ju alla kostnader räknas med, inte bara månadsbetalningen till leasingbolaget. Och t ex värdeminskningen torde vara opåverkad av kontantinsats och restskuld.
Jag hakade nog mest upp mig på ordvalet ”betalar” som inte har något med kostnad att göra egentligen, och gissar att
det var ju vad företaget faktiskt betalar som avsågs eftersom dom riktiga kostnaden är sjukt svår att säga vad den är
fram tills att bilen säljs.
Men om man utgår från den riktiga kostnaden så vore det ju såklart ett mycket enkelt system (och skulle då även
kunna inkludera kostnader som försäkring och liknande).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
OfarligTesla skrev:
Det enklaste vore ju helt klart om man som med annat blev förmånsbeskattad för den faktiska kostnaden, om arbetsgivaren betalar 5k för bilen är det 5k du skall beskattas för. Det är ju det som är den faktiska förmånen ändå, lön som arbetsgivaren annars hade betalat ut i pengar men istället betalas ut i form av bil. Problemet blir väl i fallen man har bruttolöneavdrag och liknande men det hade ju funkat att räkna skatten innan avdraget där också.
Det enklaste och bästa hade varit om skattetrycket hade varit lägre. Då hade man haft mer pengar i plånboken och ingen hade behövt hitta på en massa knep för att komma runt skatten. Det gäller ju allting, inte bara bilar.
Jag menar, det finns såklart ett jättestort incitament att försöka betala så mycket som möjligt med oskattade pengar så som systemet fungerar idag.
Ja, vi behöver en ordentlig skatte och bidrags reform där det mesta rensas bort och görs om. Jag har hört sådana tongångar från flera håll nu på senare tid så jag hoppas att det kommer om några år.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
mati skrev:
OfarligTesla skrev:
Det enklaste vore ju helt klart om man som med annat blev förmånsbeskattad för den faktiska kostnaden, om arbetsgivaren betalar 5k för bilen är det 5k du skall beskattas för. Det är ju det som är den faktiska förmånen ändå, lön som arbetsgivaren annars hade betalat ut i pengar men istället betalas ut i form av bil. Problemet blir väl i fallen man har bruttolöneavdrag och liknande men det hade ju funkat att räkna skatten innan avdraget där också.
Det enklaste och bästa hade varit om skattetrycket hade varit lägre. Då hade man haft mer pengar i plånboken och ingen hade behövt hitta på en massa knep för att komma runt skatten. Det gäller ju allting, inte bara bilar.
Jag menar, det finns såklart ett jättestort incitament att försöka betala så mycket som möjligt med oskattade pengar så som systemet fungerar idag.
Ja, vi behöver en ordentlig skatte och bidrags reform där det mesta rensas bort och görs om. Jag har hört sådana tongångar från flera håll nu på senare tid så jag hoppas att det kommer om några år.
Det är väl cykliskt.
1. Skattereform
2. Hjärtefrågor med avdrag och bidrag och punktskatter läggs på
3. Repetera 2 ett antal år
4. Vi behöver en skattereform!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av holden »

Jag betalade pre-Corona ca 300 kr/dag i trängselskatter och parkeringsavgifter, alltså icke inräknat kostnaderna för privatbil och drivmedel - räkna på det totala skatteuttaget på detta så finner ni att det är mer än en fattigpensionär har att leva på enbart för att passera tullarna och parkera bilen. Rimligt? Enligt mp borde jag väl levitera mellan hemmet, skolan och arbetsplatsen annars får jag skylla mig själv.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Fredrik j
Inlägg: 10813
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Det enklaste vore ju helt klart om man som med annat blev förmånsbeskattad för den faktiska kostnaden, om arbetsgivaren betalar 5k för bilen är det 5k du skall beskattas för. Det är ju det som är den faktiska förmånen ändå, lön som arbetsgivaren annars hade betalat ut i pengar men istället betalas ut i form av bil. Problemet blir väl i fallen man har bruttolöneavdrag och liknande men det hade ju funkat att räkna skatten innan avdraget där också.
Tycker jag också. Det är ju inget problem att, genom företagets bokföring, lura ut vad företaget betalat för bilen.
Primära vinsten för föraren blir då bara att kunna dra nytta av företagets mängdrabatter samt slippa låsa egna pengar/kreditutrymme. När det är klarställt kan man eventuellt ha skatterabatt som styrmedel för att styra val av bil.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av OfarligTesla »

Bjelke skrev:
Det är svårt det här hur man än gör det tror jag...
Ja det finns ju problem med alla metoder egentligen, ditt exempel hade ju iaf inte varit speciellt förmånsaktigt i fallet då det är vad företaget betalar som är underlaget. För då hade du behövt betala förmånsskatt på hela kontantinsatsen månad ett. Gissningsvis skulle ett sådant system anses vara för svårtolkat för individerna dock.
mati skrev:
Det enklaste och bästa hade varit om skattetrycket hade varit lägre. Då hade man haft mer pengar i plånboken och ingen hade behövt hitta på en massa knep för att komma runt skatten. Det gäller ju allting, inte bara bilar.
Jag menar, det finns såklart ett jättestort incitament att försöka betala så mycket som möjligt med oskattade pengar så som systemet fungerar idag.
Ja jag håller med om att skatten gärna fått vara lägre och är det lagligt är det självklart man skall betala saker med oskattade pengar. Men det är som sagt inte riktigt relevant i denna frågeställning, att ha konstiga undantag med mera för att sänka det totala skattetrycket är inte rätt väg att gå.
Användarvisningsbild
Linkz
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 26 sep 2020 17:26

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Linkz »

Semi-OT: Att följa den här tråden och läsa vissas argument, det är lite som att titta på "kokande grodor" som argumenterar för att skruva upp värmen ännu mer...
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av markuswesterberg »

Bra tänk alla som vill förenkla och förbättra. Tyvärr är det så enkelt som att ju mer transparent och solklart ett system är desto mer ”orättvist” kommer det kännas. Det är ju precis just därför Sverige har ett så komplicerat och invecklat skattesystem. Därför att man överallt tätar luckorna så gott det går med schabloner och avdrag och subventioner hit och dit. Det blir rörigt och ibland fel men i det stora hela ganska ”rättvist” med några få undantag. Problemet uppstår egentligen bara när för många människor samtidigt känner sig åsidosatta och dessutom just inte förstår sig på resonemang och anledningar till hur allting fungerar. Då händer det som är på väg att hända (tror jag också) nämligen att folk tillslut revolterar och gör om helt från grunden. Men, det är högst otroligt att det resulterar i ett mer rättvist samhälle ändå, tyvärr. För rättvisa är alltid situationsberoende och en individuell känsla. Vi människor är skapta att aldrig vara nöjda och hela tiden vara missnöjda med saker omkring oss, trots att vi har det bättre, och bättre för varje generation. Det gäller alla samhällsklasser och individer på jorden nästan skulle jag vilja påstå, som lever i demokratier. Själv anser jag att revolution och drastiska förändringar inte är vägen framåt någonsin utan små förändringar i olika riktning hela tiden, med fokus på konstant utveckling. Därför anser jag det också både nödvändigt och nyttigt för ett samhälle att med jämna mellanrum skifta styre och ideologi. Det gör att man för det mesta behåller det som funkat bra och rättar till det som blev mindre bra.

Så, nu har jag också debatterat lite samhällssyn här och kontentan är väl att det kommer bli någon form av ändring, såklart, och vi får se hur den faller ut och vi kan vara säkra på att det kommer nya ändringar om några år igen baserat på resultatet. Men vi kommer inte idag och pga denna fjuttdebatt i sammanhanget att omarbeta hela skattesystemet som i grunden fungerar väldigt bra, anser jag.

Men jag håller helt med om att sättet som pengarna spenderas på efter omfördelningen som sker måste ses över och där måste det göras förenklingar! Gör ju inte att hälften av Försäkringskassans budget går till lön till de anställda till exempel. (OBS! Inget belägg för siffrorna här, vill bara belysa en poäng!) Utan pengarna vi skattar bort till olika ändamål måste såklart i mycket högre utsträckning än idag tjäna sitt verkliga syfte.

Och nu kommer jag få skit för att jag gör tvärtemot vad jag sa och själv lägger mig i den politiska debatten men jag sa faktiskt bara att den borde flytta till en annan tråd, så det kan ju moderatorn fixa :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
Det är väl cykliskt.
1. Skattereform
2. Hjärtefrågor med avdrag och bidrag och punktskatter läggs på
3. Repetera 2 ett antal år
4. Vi behöver en skattereform!
Så är det helt klart och jag kan tycka att vi är på väg in mot 1 igen.

Eftersom så mycket tycks handla om låga företagsskatter och höga privata skatter så borde även företag dras in i denna reform. Det är ju oftast orimligt dyrt att dra ut pengar ur ett företag och köpa något för det privat. I många fall har man ju bara kanske 25 kr kvar på en hundring om man köper privat jämfört med om företaget köper samma sak (inte bilar utan generellt). Hur låg skulle moms, arbetsgivareavgift, vinstskatt och inkomstskatt kunna vara om vi betalade en rak ”överföringsskatt” på alla penningtransaktioner?
Användarvisningsbild
Linkz
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 26 sep 2020 17:26

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Linkz »

LarsL skrev:
bylund skrev:
Det är väl cykliskt.
1. Skattereform
2. Hjärtefrågor med avdrag och bidrag och punktskatter läggs på
3. Repetera 2 ett antal år
4. Vi behöver en skattereform!
Så är det helt klart och jag kan tycka att vi är på väg in mot 1 igen.

Eftersom så mycket tycks handla om låga företagsskatter och höga privata skatter så borde även företag dras in i denna reform. Det är ju oftast orimligt dyrt att dra ut pengar ur ett företag och köpa något för det privat. I många fall har man ju bara kanske 25 kr kvar på en hundring om man köper privat jämfört med om företaget köper samma sak (inte bilar utan generellt). Hur låg skulle moms, arbetsgivareavgift, vinstskatt och inkomstskatt kunna vara om vi betalade en rak ”överföringsskatt” på alla penningtransaktioner?
Spelar inte så stor roll vilka reformer som görs eftersom de all syftar i att höja skatten in till staten i slutändan. Det enda som sker vid en skattesänkning är att beskattningen förflyttas så att Svenne Banan ska få svårare att se den (grodkokning), medan vår regering beslutar om nya sätt att pissa bort våra pengar i form av vettlösa bidrag i miljardbelopp som inte gagnar den tänkta målgruppen, eller genusutredningar på läroplanen som tvingar lärare att införa genusperspektiv till den milda grad att de inte längre fullgott kan utbilda eleverna i vissa ämnen pga könskvotering på författarna av litteraturen (jag skojar inte, kolla upp JIHU). I det sammanhanget tycker jag att diskussionen om förmånsbilar och dess "fördelaktighet" (som dessutom är klart tveksam om man räknar in företagets kostnader) blir en solklar fråga om att sila mygg och svälja kameler.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av thnis »

Linkz skrev:
LarsL skrev:
bylund skrev:
Det är väl cykliskt.
1. Skattereform
2. Hjärtefrågor med avdrag och bidrag och punktskatter läggs på
3. Repetera 2 ett antal år
4. Vi behöver en skattereform!
Så är det helt klart och jag kan tycka att vi är på väg in mot 1 igen.

Eftersom så mycket tycks handla om låga företagsskatter och höga privata skatter så borde även företag dras in i denna reform. Det är ju oftast orimligt dyrt att dra ut pengar ur ett företag och köpa något för det privat. I många fall har man ju bara kanske 25 kr kvar på en hundring om man köper privat jämfört med om företaget köper samma sak (inte bilar utan generellt). Hur låg skulle moms, arbetsgivareavgift, vinstskatt och inkomstskatt kunna vara om vi betalade en rak ”överföringsskatt” på alla penningtransaktioner?
Spelar inte så stor roll vilka reformer som görs eftersom de all syftar i att höja skatten in till staten i slutändan. Det enda som sker vid en skattesänkning är att beskattningen förflyttas så att Svenne Banan ska få svårare att se den (grodkokning), medan vår regering beslutar om nya sätt att pissa bort våra pengar i form av vettlösa bidrag i miljardbelopp som inte gagnar den tänkta målgruppen, eller genusutredningar på läroplanen som tvingar lärare att införa genusperspektiv till den milda grad att de inte längre fullgott kan utbilda eleverna i vissa ämnen pga könskvotering på författarna av litteraturen (jag skojar inte, kolla upp JIHU). I det sammanhanget tycker jag att diskussionen om förmånsbilar och dess "fördelaktighet" (som dessutom är klart tveksam om man räknar in företagets kostnader) blir en solklar fråga om att sila mygg och svälja kameler.
+1
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av mati »

Medan vi sitter här och klagar över svenska fantasier om genusneutrala tjänstebilar och orättvisor, införde Tyskland 2020 nya beskattningsregler för eldrivna tjänstebilar:
- För elbilar under 60k€ är förmånsvärdet 0,25% av bruttolistpristet.
- För elbilar över 60k€ är förmånsvärdet 0,5% av bruttolistpristet.
- Fossilbilar förmånsbeskattas med 1% av bruttolistpristet.

Enkelt och bra. En elbil som ID4 eller billigare kostar alltså bara en fjärdedel i förmånsskatt jämfört med en fossilbil i samma prisklass. Och så får man ju dessutom deras miljöbonus på 9000€ uppe på det. En tjänste-elbil bil nästan gratis i jämförelse.
Där snackar vi en "subvention" som heter duga. Men det är i motsats till Sverige ingen som skriker att det är orättvist eller kvinnofientligt. Man gör det för att få igång elbilismen. Och i och med att det finns en brytpunkt på 60k finns ett incitament för tillverkarna att hålla sig under denna gräns.
Ibland ångrar jag verkligen att jag flyttade till Sverige en gång i tiden.
Men men, här har vi ju skogen och den vackra naturen istället...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av termosen »

mati skrev:
Medan vi sitter här och klagar över svenska fantasier om genusneutrala tjänstebilar och orättvisor, införde Tyskland 2020 nya beskattningsregler för eldrivna tjänstebilar:
- För elbilar under 60k€ är förmånsvärdet 0,25% av bruttolistpristet.
- För elbilar över 60k€ är förmånsvärdet 0,5% av bruttolistpristet.
- Fossilbilar förmånsbeskattas med 1% av bruttolistpristet.

Enkelt och bra. En elbil som ID4 eller billigare kostar alltså bara en fjärdedel i förmånsskatt jämfört med en fossilbil i samma prisklass. Och så får man ju dessutom deras miljöbonus på 9000€ uppe på det. En tjänste-elbil bil nästan gratis i jämförelse.
Där snackar vi en "subvention" som heter duga. Men det är i motsats till Sverige ingen som skriker att det är orättvist eller kvinnofientligt. Man gör det för att få igång elbilismen. Och i och med att det finns en brytpunkt på 60k finns ett incitament för tillverkarna att hålla sig under denna gräns.
Ibland ångrar jag verkligen att jag flyttade till Sverige en gång i tiden.
Men men, här har vi ju skogen och den vackra naturen istället...

Undra hur många timmar man skulle spara i beräkning och underhåll i samhället om ovan regler infördes i Sverige.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Medan vi sitter här och klagar över svenska fantasier om genusneutrala tjänstebilar och orättvisor, införde Tyskland 2020 nya beskattningsregler för eldrivna tjänstebilar:
- För elbilar under 60k€ är förmånsvärdet 0,25% av bruttolistpristet.
- För elbilar över 60k€ är förmånsvärdet 0,5% av bruttolistpristet.
- Fossilbilar förmånsbeskattas med 1% av bruttolistpristet.

Enkelt och bra. En elbil som ID4 eller billigare kostar alltså bara en fjärdedel i förmånsskatt jämfört med en fossilbil i samma prisklass. Och så får man ju dessutom deras miljöbonus på 9000€ uppe på det. En tjänste-elbil bil nästan gratis i jämförelse.
Där snackar vi en "subvention" som heter duga. Men det är i motsats till Sverige ingen som skriker att det är orättvist eller kvinnofientligt. Man gör det för att få igång elbilismen. Och i och med att det finns en brytpunkt på 60k finns ett incitament för tillverkarna att hålla sig under denna gräns.
Ibland ångrar jag verkligen att jag flyttade till Sverige en gång i tiden.
Men men, här har vi ju skogen och den vackra naturen istället...
Där kör man med ord och inga visor! Eller nåt... :lol:
lite lobby också kanske, för det är ju några tyska modeller i den lägre prisklassen som redan finns eller är på gång, men
mycket bra system som fokuserar på förändringen som behövs och inte fokus på totalt förbud av bilar som vi verkar
sikta på här i Sverige (och som är hopplöst omöjligt ändå)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av mati »

termosen skrev:
Undra hur många timmar man skulle spara i beräkning och underhåll i samhället om ovan regler infördes i Sverige.
Vilket egentligen är konstigt eftersom tyskarna verkligen har uppfunnit ordet byråkrati. Och det tyska skattesystemet är allt annat än okomplicerat. Det vi har i Sverige är på sätt och vis mycket enklare, förvisso i mångt och mycket tack vare den centrala folkbokföringen och offentlighetsprincipen. I Tyskland ska ju allting vara så himla hemligt hela tiden. Enkelheten försvinner på grund av det. Skulle jag t.ex. komma på idén att skaffa ett tyskt pass, jag har ju fortfarande ett tyskt medborgarskap egentligen, så skulle det bli ett helvete för mig att bevisa vem jag är. Ingen aning hur man skulle gå tillväga.
Men just i elbilsfrågan har de lyckats mycket bättre än Sverige.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
Men just i elbilsfrågan har de lyckats mycket bättre än Sverige.
Fast har de verkligen det? Kollar vi på utfallet ser det ju nämligen inte lika bra ut, siffrorna jag hittar för 2019 visar på att rena elbilar stod för en större andel av nyförsäljningen i Sverige än plug in hybrider och elbilar sammanslaget i Tyskland. Båda är ju tyvärr låga andelar men Sverige verkar helt klart lyckats styra folk mot elbilar i större omfattning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
mati skrev:
Men just i elbilsfrågan har de lyckats mycket bättre än Sverige.
Fast har de verkligen det? Kollar vi på utfallet ser det ju nämligen inte lika bra ut, siffrorna jag hittar för 2019 visar på att rena elbilar stod för en större andel av nyförsäljningen i Sverige än plug in hybrider och elbilar sammanslaget i Tyskland. Båda är ju tyvärr låga andelar men Sverige verkar helt klart lyckats styra folk mot elbilar i större omfattning.
Fast tog de inte det nya beslutet förens nu under 2020, så kanske det inte hunnit med att påverka marknaden så långt än?

Tror vi får ge de några år innan vi bedömer hur mycket den senaste tyska förändringen för tjänsteelbilar påverkat positivt.

På samma sätt kommer det vara intressant att se hur de senaste försämringarna för tjänsteelbilar i Sverige påverkar negativt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Medan vi sitter här och klagar över svenska fantasier om genusneutrala tjänstebilar och orättvisor, införde Tyskland 2020 nya beskattningsregler för eldrivna tjänstebilar:
- För elbilar under 60k€ är förmånsvärdet 0,25% av bruttolistpristet.
- För elbilar över 60k€ är förmånsvärdet 0,5% av bruttolistpristet.
- Fossilbilar förmånsbeskattas med 1% av bruttolistpristet.

Enkelt och bra. En elbil som ID4 eller billigare kostar alltså bara en fjärdedel i förmånsskatt jämfört med en fossilbil i samma prisklass. Och så får man ju dessutom deras miljöbonus på 9000€ uppe på det. En tjänste-elbil bil nästan gratis i jämförelse.
Wow! Ser ut som extremt enkla regler jämfört vad vi har för tjänstebilar här i Sverige.

Kul att man in Tyskland också vill göra det mer (inte mindre) ekonomiskt fördelaktigt att ställa om till elektriska tjänstebilar. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av LarsL »

Skulle ju kunna kombineras med ett avdrag som jag får göra på min skatt med 0,5% av bilens värde. Då skulle jag som privatperson få samma skattelättnad/bidrag/bonus som de med förmånsbil. Hepp! Alla nöjda!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av OfarligTesla »

martinot skrev:
Fast tog de inte det nya beslutet förens nu under 2020, så kanske det inte hunnit med att påverka marknaden så långt än?

Tror vi får ge de några år innan vi bedömer hur mycket den senaste tyska förändringen för tjänsteelbilar påverkat positivt.

På samma sätt kommer det vara intressant att se hur de senaste försämringarna för tjänsteelbilar i Sverige påverkar negativt.
Det missade jag, men då kan man ju som du säger inte dra någon slutsats ännu så att hävda att de lyckats är ju fortfarande rätt magstarkt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av mati »

OfarligTesla skrev:
mati skrev:
Men just i elbilsfrågan har de lyckats mycket bättre än Sverige.
Fast har de verkligen det? Kollar vi på utfallet ser det ju nämligen inte lika bra ut, siffrorna jag hittar för 2019 visar på att rena elbilar stod för en större andel av nyförsäljningen i Sverige än plug in hybrider och elbilar sammanslaget i Tyskland. Båda är ju tyvärr låga andelar men Sverige verkar helt klart lyckats styra folk mot elbilar i större omfattning.
Man får inte glömma att elen är dyr och bensin är billigt i Tyskland. Utan massiva skattelättnader eller bonusar är en elbil ekonomiskt sett inget bra val, nästan oavsett hur mycket man kör. Och subventionerna har inte funnits särskilt länge. Det tar alltid tid innan de konservativa tyskarna vaknar. Men nu har de tydligen börjat fatta.
I Sverige är hushållselen billig och bensin mycket dyrare, samt att vi har haft ganska bra statligt stöd hittills. Det är därför vi har ännu ett försprång. Men det tror jag kommer försvinna under 2021.
.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Tomas L »

PhR34k skrev:
Kan enkelt se till mig själv. Idag anser jag att det gränsfall att köra Förmånsbilar och kommer reglerna ändras så kommer jag definitivt inte välja att köpa en ny bil via företaget. Som det ser ut nu kommer jag behålla de bilar jag har och får se vad jag gör om några år.
Bästa är att köpa loss våraa nuvarande bilar privat och skita I allt vad de är med förmånsvärde och annat trams och istället kräva milersättning
Leasingen på våra tjänstebilar har precis löpt ut, så vi kommer troligen all leasa vår nästa (och kanske sista) tjänstebil före 1/7 2021. Vi får väl se vilka regler som slutgiltigt kommer att klubbas igenom i riksdagen. Det finns ju en chans att remissinstansernas utlåtande förändrar det slutgiltiga förslaget. Jag har svårt att se att Volvo ska hinna anpassa sin produktportfölj på så kort tid. I en artikel på DN.se som publicerades i söndags så står det följande:
Regeringen har genom finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund sagt att ambitionen är att Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland.

I Klimatpolitiska rådets rapport 2019 sätts det övergripande svenska klimatmålet till att nå noll nettoutsläpp av växthusgaser senast år 2045.

För ett år sedan tillsattes en utredning om utfasningen av fossila drivmedel och ett förbud mot försäljning av bensin- och dieseldrivna bilar. Den ska presenteras senast den 1 februari 2021.

Samma Per Bolund som även står bakom höjningen av förmånsvärdena, mitt i Coronakrisen. Vi ska alltså vara först i världen med att bli fossilfria. Det är en ekvation som inte går ihop för mig. Kalkylerna på hur mycket mer staten kommer att få in i skatt baserar sig på att företag och förare fortsätter att välja samma typ av förmånsbilar, d v s att de förblir helt opåverkade av att förmånsvärdena höjs kraftigt. Exempel: förmånsvärdet för en Tesla Model 3 höjs med 70%. Renault Zoe +93%.

Hur många skulle vara opåverkade om priset på en vara eller tjänst går upp 70%?
Självklart kommer detta att påverka vilka bilar som företag och förare väljer. Jag ser några tänkbara scenarior:

1. De som kan kommer att byta bil före 1/7 2021. Även om det kan innebära att en förtida lösen av nuvarande leasing. Räkna med högt tryck på bilförsäljningen under första halvan av 2021.

2. För de som har en realtivt ny leasingbil och med måttlig eller liten körning i tjänsten, så kommer det att vara ett attraktivt alternativ att förlänga leasingen när den väl går ut, både för företag och förare.

3. Av de som byter bil efter 1/7 2021, så kommer många att välja en billigare tjänstebil än idag för att inte förmånsvärdet ska skjuta i höjden. Idag är V60 och Passat bland de mest sålda tjänstebilarna. Fler kommer att välja en mindre modell eller kanske en Kia, Hyundai, Pegeuot eller Toyota.

4. Ytterligare ett alternativ, som kommer att vara attraktivt för företagare, är att lösa ut nuvarande tjänstebil och äga den privat, samtidigt som de tar ut milersättning. Det är nog det som är mest fördelaktigt ekonomiskt för alla parter utom staten: noll förmånsvärde och noll i skatteintäkt.

5. För de som kör mycket i tjänsten (jag vet säljare som periodvis kör 500 mil per månad) men som inte kör så långa sträckor privat, kanske fortsätter att köra en relativt "dyr" tjänstebil, men skaffar en bil privat, antingen bättre begagnad eller via privatleasing, för att komma undan förmånsvärdet. "Tjänstebilen" blir en ren företagsbil som kommer att stå parkerad på företaget. Vi har en sådan bil på företaget idag då en anställd inte (ens) vill betala dagens förmånsvärde.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Linkz
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 26 sep 2020 17:26

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Inlägg av Linkz »

Satt idag och räknade fram förmånsvärdet på en av våra anställdas nya bil, en bensinbil (pga behov som inte möts av någon elbil för funkis pengar idag). Reagerar över mängden fordonsskatt som betalas...

9702:- inkl malus. Sen ska den anställda betala förmånsvärde på det, och fordonsskatten betalas inte som en procentuell del av beloppet, utan rakt av alltihop, dvs 3,3-4,8k skatt... Sen ska vi betala arbetsgivaravgifter på det också, ytterligare 3,3k.

Totalt så betalar vi alltså i runda slängar 16-18k i fordonsskatt per år, dvs dubbla pengen jämfört med privat ägande och då var det redan hutlöst med det.
Skriv svar