PhR34k skrev:Kan enkelt se till mig själv. Idag anser jag att det gränsfall att köra Förmånsbilar och kommer reglerna ändras så kommer jag definitivt inte välja att köpa en ny bil via företaget. Som det ser ut nu kommer jag behålla de bilar jag har och får se vad jag gör om några år.
Bästa är att köpa loss våraa nuvarande bilar privat och skita I allt vad de är med förmånsvärde och annat trams och istället kräva milersättning
Leasingen på våra tjänstebilar har precis löpt ut, så vi kommer troligen all leasa vår nästa (och kanske sista) tjänstebil före 1/7 2021. Vi får väl se vilka regler som slutgiltigt kommer att klubbas igenom i riksdagen. Det finns ju en chans att remissinstansernas utlåtande förändrar det slutgiltiga förslaget.
Jag har svårt att se att Volvo ska hinna anpassa sin produktportfölj på så kort tid. I en
artikel på DN.se som publicerades i söndags så står det följande:
Regeringen har genom finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund sagt att ambitionen är att Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland.
I Klimatpolitiska rådets rapport 2019 sätts det övergripande svenska klimatmålet till att nå noll nettoutsläpp av växthusgaser senast år 2045.
För ett år sedan tillsattes en utredning om utfasningen av fossila drivmedel och ett förbud mot försäljning av bensin- och dieseldrivna bilar. Den ska presenteras senast den 1 februari 2021.
Samma Per Bolund som även står bakom höjningen av förmånsvärdena, mitt i Coronakrisen. Vi ska alltså vara först i världen med att bli fossilfria. Det är en ekvation som inte går ihop för mig. Kalkylerna på hur mycket mer staten kommer att få in i
skatt baserar sig på att företag och förare fortsätter att välja samma typ av förmånsbilar, d v s att de förblir helt opåverkade av att förmånsvärdena höjs kraftigt. Exempel: förmånsvärdet för en Tesla Model 3 höjs med 70%. Renault Zoe +93%.
Hur många skulle vara opåverkade om priset på en vara eller tjänst går upp 70%?
Självklart kommer detta att
påverka vilka bilar som företag och förare väljer. Jag ser några tänkbara scenarior:
1. De som kan kommer att byta bil före 1/7 2021. Även om det kan innebära att en förtida lösen av nuvarande leasing. Räkna med högt tryck på bilförsäljningen under första halvan av 2021.
2. För de som har en realtivt ny leasingbil och med måttlig eller liten körning i tjänsten, så kommer det att vara ett attraktivt alternativ att förlänga leasingen när den väl går ut, både för företag och förare.
3. Av de som byter bil efter 1/7 2021, så kommer många att välja en billigare tjänstebil än idag för att inte förmånsvärdet ska skjuta i höjden. Idag är V60 och Passat bland de mest sålda tjänstebilarna. Fler kommer att välja en mindre modell eller kanske en Kia, Hyundai, Pegeuot eller Toyota.
4. Ytterligare ett alternativ, som kommer att vara attraktivt för företagare, är att lösa ut nuvarande tjänstebil och äga den privat, samtidigt som de tar ut milersättning. Det är nog det som är mest fördelaktigt ekonomiskt för alla parter utom staten: noll förmånsvärde och noll i skatteintäkt.
5. För de som kör mycket i tjänsten (jag vet säljare som periodvis kör 500 mil per månad) men som inte kör så långa sträckor privat, kanske fortsätter att köra en relativt "dyr" tjänstebil, men skaffar en bil privat, antingen bättre begagnad eller via privatleasing, för att komma undan förmånsvärdet. "Tjänstebilen" blir en ren företagsbil som kommer att stå parkerad på företaget. Vi har en sådan bil på företaget idag då en anställd inte (ens) vill betala dagens förmånsvärde.