Ja precis, fast det funkar ju inte så i verkligheten. I verkligheten har jag en budget satt för hur mycket en arbetsuppgift är "värd", det omvandlas till lön inklusive förmåner. Som företag måste jag räkna med att pengarna du drar in till firman täcker dina lönekostnader + overhead i form av administrativ personal, försäkringar, lokalhyror, telefoner, arbetsredskap etc + en skvätt som ska läggas i kassakistan för tillväxt och svåra tider.OfarligTesla skrev:Hade ni behövt betala ut 9702 kr i nettolön som han skulle använda till skatten privat hade summan före skatter varit över 25k (givet att han ligger över brytgränsen för statlig skatt) så i slutändan blir det ju mer pengar som skall ut ifall det betalas privat. Sen kan ju fördelningen mellan företag och anställd se lite annorlunda ut beroende på vilket scenario det är och exakt hur man lägger upp det såklart.Linkz skrev:Satt idag och räknade fram förmånsvärdet på en av våra anställdas nya bil, en bensinbil (pga behov som inte möts av någon elbil för funkis pengar idag). Reagerar över mängden fordonsskatt som betalas...
9702:- inkl malus. Sen ska den anställda betala förmånsvärde på det, och fordonsskatten betalas inte som en procentuell del av beloppet, utan rakt av alltihop, dvs 3,3-4,8k skatt... Sen ska vi betala arbetsgivaravgifter på det också, ytterligare 3,3k.
Totalt så betalar vi alltså i runda slängar 16-18k i fordonsskatt per år, dvs dubbla pengen jämfört med privat ägande och då var det redan hutlöst med det.
TL;DR: Tar du ut en tjänstebil så kommer du att få mycket mindre i plånboken än bara förmånsvärdeskostnaden, för jag kommer bli tvungen att justera ner din lön med de övriga kostnaderna också, annars går företaget till slut omkull eftersom vi inte kan trolla fram pengar ur tomma intet för att betala skatter, avgifter och annat som löntagaren inte ser.
Redigerad pga stavfel