Sida 10 av 11

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 18 nov 2020 20:04
av martinot
.

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 18 nov 2020 20:19
av Elof
Off Grid Byggaren skrev:
termosen skrev:
Angående förmånsvärden

Kan någon förklara tesla Model x på 8600 och en koloss som Ford Explorer plugin på 4900?
Ford hade väldig tur när SKV kastade tärning om vilken bensinbil som skulle vara motsvarande utan laddhybrid.

De sänkte priset 560 000:- av någon anledning. Kanske är något som blev fel?

Bilmärke
Ford
Tillverkningsår
2020
Modell/variant
Explorer ST-Line Plug-In Hybrid Nya, miljöbil
Modellkod
20FO001
Nybilpris
820 900
Förmånsgrundande pris
Nybilspris för jämförbar bil *
264 900
Skicka ett mail till SKV och fråga. Det gjorde en polare angående Model 3 och fick redovisat vilka jämförbara modeller de använt (A4, C-klass, 3-serie och S60) och räknat ut ett snitt på. Det tog några dagar, men svaret kom.

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 18 nov 2020 20:41
av BEV[e-Rage]
Elof skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
termosen skrev:
Angående förmånsvärden

Kan någon förklara tesla Model x på 8600 och en koloss som Ford Explorer plugin på 4900?
Ford hade väldig tur när SKV kastade tärning om vilken bensinbil som skulle vara motsvarande utan laddhybrid.

De sänkte priset 560 000:- av någon anledning. Kanske är något som blev fel?

Bilmärke
Ford
Tillverkningsår
2020
Modell/variant
Explorer ST-Line Plug-In Hybrid Nya, miljöbil
Modellkod
20FO001
Nybilpris
820 900
Förmånsgrundande pris
Nybilspris för jämförbar bil *
264 900
Skicka ett mail till SKV och fråga. Det gjorde en polare angående Model 3 och fick redovisat vilka jämförbara modeller de använt (A4, C-klass, 3-serie och S60) och räknat ut ett snitt på. Det tog några dagar, men svaret kom.
Behöver inte skicka mail, listor med alla jämförbara bilar för miljöbilar per tillverkningsår finns länkade på denna sida: https://www.skatteverket.se/privat/skat ... miljobilar

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 18 nov 2020 21:08
av Elof
BEV[e-Rage] skrev:
Elof skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
termosen skrev:
Angående förmånsvärden

Kan någon förklara tesla Model x på 8600 och en koloss som Ford Explorer plugin på 4900?
Ford hade väldig tur när SKV kastade tärning om vilken bensinbil som skulle vara motsvarande utan laddhybrid.

De sänkte priset 560 000:- av någon anledning. Kanske är något som blev fel?

Bilmärke
Ford
Tillverkningsår
2020
Modell/variant
Explorer ST-Line Plug-In Hybrid Nya, miljöbil
Modellkod
20FO001
Nybilpris
820 900
Förmånsgrundande pris
Nybilspris för jämförbar bil *
264 900
Skicka ett mail till SKV och fråga. Det gjorde en polare angående Model 3 och fick redovisat vilka jämförbara modeller de använt (A4, C-klass, 3-serie och S60) och räknat ut ett snitt på. Det tog några dagar, men svaret kom.
Behöver inte skicka mail, listor med alla jämförbara bilar för miljöbilar per tillverkningsår finns länkade på denna sida: https://www.skatteverket.se/privat/skat ... miljobilar
Se där!

Svaret är alltså att Explorer enligt SKV är jämförbar med Ford Kuga Titanium 1,5T 150 hk, nya modellen, extrautrustad för 196 800 kr.

För Tesla redovisar de dock inte där vilka de jämförbara bilarna är.

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 18 nov 2020 21:29
av BEV[e-Rage]
Elof skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Elof skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
termosen skrev:
Angående förmånsvärden

Kan någon förklara tesla Model x på 8600 och en koloss som Ford Explorer plugin på 4900?
Ford hade väldig tur när SKV kastade tärning om vilken bensinbil som skulle vara motsvarande utan laddhybrid.

De sänkte priset 560 000:- av någon anledning. Kanske är något som blev fel?

Bilmärke
Ford
Tillverkningsår
2020
Modell/variant
Explorer ST-Line Plug-In Hybrid Nya, miljöbil
Modellkod
20FO001
Nybilpris
820 900
Förmånsgrundande pris
Nybilspris för jämförbar bil *
264 900
Skicka ett mail till SKV och fråga. Det gjorde en polare angående Model 3 och fick redovisat vilka jämförbara modeller de använt (A4, C-klass, 3-serie och S60) och räknat ut ett snitt på. Det tog några dagar, men svaret kom.
Behöver inte skicka mail, listor med alla jämförbara bilar för miljöbilar per tillverkningsår finns länkade på denna sida: https://www.skatteverket.se/privat/skat ... miljobilar
Se där!

Svaret är alltså att Explorer enligt SKV är jämförbar med Ford Kuga Titanium 1,5T 150 hk, nya modellen, extrautrustad för 196 800 kr.

För Tesla redovisar de dock inte där vilka de jämförbara bilarna är.
Tesla tillverkar ju inga ”jämförbara” fossilbilar.
Då får Skatteverket göra som du beskrev ovan.
Samma sak för tex Polestar.

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 18 nov 2020 22:16
av Fredrik j
Skulle man inte kunna släpa fram nån Fiat Chrysler?

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 18 nov 2020 22:49
av termosen
Elof skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Elof skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
termosen skrev:
Angående förmånsvärden

Kan någon förklara tesla Model x på 8600 och en koloss som Ford Explorer plugin på 4900?
Ford hade väldig tur när SKV kastade tärning om vilken bensinbil som skulle vara motsvarande utan laddhybrid.

De sänkte priset 560 000:- av någon anledning. Kanske är något som blev fel?

Bilmärke
Ford
Tillverkningsår
2020
Modell/variant
Explorer ST-Line Plug-In Hybrid Nya, miljöbil
Modellkod
20FO001
Nybilpris
820 900
Förmånsgrundande pris
Nybilspris för jämförbar bil *
264 900
Skicka ett mail till SKV och fråga. Det gjorde en polare angående Model 3 och fick redovisat vilka jämförbara modeller de använt (A4, C-klass, 3-serie och S60) och räknat ut ett snitt på. Det tog några dagar, men svaret kom.
Behöver inte skicka mail, listor med alla jämförbara bilar för miljöbilar per tillverkningsår finns länkade på denna sida: https://www.skatteverket.se/privat/skat ... miljobilar
Se där!

Svaret är alltså att Explorer enligt SKV är jämförbar med Ford Kuga Titanium 1,5T 150 hk, nya modellen, extrautrustad för 196 800 kr.

För Tesla redovisar de dock inte där vilka de jämförbara bilarna är.

Ford Kuga? Det är ju helt sjukt. Som att jämföra Model X med en, ja, Ford Kuga, eller en Volco xc40-isch.

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 19 nov 2020 11:15
av mati
martinot skrev:
fimpen skrev:
holden skrev:
Gemene man, dvs de som inte drivit företag, fattar inte hur mycket inkomstskatt de betalar och det är ju medvetet gjort så från politiskt håll eftersom arbetsgivaren sköter skatteinbetalningarna.
Men kom igen nu lipsillar, vi får faktiskt riktigt mycket bra för pengarna! Fantastisk skola, omsorg för våra gamla, jättebra infrastruktur etc. .
Tycker personangrepp som "lipsillar" och dylikt gärna kan hållas utanför din "debatt" och slippa sådant i tråden.

Sedan är jag inte lika övertygad som du att vi har så fantastisk skola och infrastruktur i Sverige som du hävdar, men känns som lite OT för diskussionen.
Jag uppfattade fimpens inlägg om Sveriges fantastiska skola, äldreomsorg och infrastruktur som ren ironi, men det var kanske allvarligt menat? :oops:

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 19 nov 2020 11:27
av Linkz
Samma här.

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 19 nov 2020 11:49
av martinot
mati skrev:
martinot skrev:
fimpen skrev:
holden skrev:
Gemene man, dvs de som inte drivit företag, fattar inte hur mycket inkomstskatt de betalar och det är ju medvetet gjort så från politiskt håll eftersom arbetsgivaren sköter skatteinbetalningarna.
Men kom igen nu lipsillar, vi får faktiskt riktigt mycket bra för pengarna! Fantastisk skola, omsorg för våra gamla, jättebra infrastruktur etc. .
Tycker personangrepp som "lipsillar" och dylikt gärna kan hållas utanför din "debatt" och slippa sådant i tråden.

Sedan är jag inte lika övertygad som du att vi har så fantastisk skola och infrastruktur i Sverige som du hävdar, men känns som lite OT för diskussionen.
Jag uppfattade fimpens inlägg om Sveriges fantastiska skola, äldreomsorg och infrastruktur som ren ironi, men det var kanske allvarligt menat? :oops:
Ahh, "when it makes sense"! Var nog för trött och läste för sent på kvällen. 8-)

När jag läser om det nu ser man ju att ironin dryper om det! :lol:

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 19 nov 2020 12:51
av fimpen
martinot skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
fimpen skrev:
holden skrev:
Gemene man, dvs de som inte drivit företag, fattar inte hur mycket inkomstskatt de betalar och det är ju medvetet gjort så från politiskt håll eftersom arbetsgivaren sköter skatteinbetalningarna.
Men kom igen nu lipsillar, vi får faktiskt riktigt mycket bra för pengarna! Fantastisk skola, omsorg för våra gamla, jättebra infrastruktur etc. .
Tycker personangrepp som "lipsillar" och dylikt gärna kan hållas utanför din "debatt" och slippa sådant i tråden.

Sedan är jag inte lika övertygad som du att vi har så fantastisk skola och infrastruktur i Sverige som du hävdar, men känns som lite OT för diskussionen.
Jag uppfattade fimpens inlägg om Sveriges fantastiska skola, äldreomsorg och infrastruktur som ren ironi, men det var kanske allvarligt menat? :oops:
Ahh, "when it makes sense"! Var nog för trött och läste för sent på kvällen. 8-)

När jag läser om det nu ser man ju att ironin dryper om det! :lol:
Debatten blir både roligare och intressantare om en inte riktigt vet om det är ironi eller inte. Så jag passar på att komma med ”facit” i frågan.

För övrigt kanske man ska avhålla sig från att använda nedsättande påhopp och grovheter som ”lipsill”... om du inte är ironisk förstås! (..eller??)

/F

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 19 nov 2020 13:10
av martinot
fimpen skrev:
Debatten blir både roligare och intressantare om en inte riktigt vet om det är ironi eller inte. Så jag passar på att komma med ”facit” i frågan.
Exakt! Gott jobbat! :lol:

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 22 nov 2020 16:05
av wcarlsson
När kommer det nya förmånsvärdet? Kommet Plaid nu eller först vid lansering i Sverige? Mod Y?

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 23 nov 2020 15:06
av Tomas L
Jag hörde följande nyhet på radion i morse när jag körde till jobbet:
Bilbranschen varnar nu för att försäljningen av laddbara bilar, elbilar och laddhybrider, kommer påverkas negativt av regeringens politik. Det handlar bland annat om att beskattningen för tjänstebilar ska ändras.
Bil Sweden vd Mattias Bergman säger till Ekot att den gröna omställningen kan sakta in efter årsskiftet.

– Vi ser en stor risk att den här positiva trenden viker neråt. Vi tror att de här åtgärderna kommer leda till att vi får en mindre sänkning av utsläppen, säger han.

Bil Sweden tror att försäljningen av laddbara bilar – elbilar och laddhybrider – kommer påverkas negativt. Den tidigare prognosen var att ungefär 40 procent av alla nyregistrerade bilar nästa år skulle vara laddbara. Det är ungefär tio procentenheter mer än i år.

Men nu kommer den siffran inte att bli så hög, säger Mattias Bergman.

– Det kommer ju inte att stanna upp till noll, men det kommer vara en lägre ökningstakt än tidigare, säger han till Ekot.

Flera satsningar i regeringen och samarbetspartiernas budget är bra, enligt organisationen. Till exempel satsningar på laddningsinfrastruktur och förändringar av reduktionsplikten. Men flera delar i budgeten och även ett förslag utanför får kritik.

Det handlar till exempel om planen att beskattningen för förmånsbilar (tjänstebilar) ska ändras på flera sätt, något som bland annat kan leda till att det blir dyrare att ha en laddbar sådan.

Kritiken riktas också mot att man ska få mindre bonuspengar framöver om man köper en laddhybrid och förslaget att den som köper en bil med låga utsläpp, och får en bonus för det, blir återbetalningsskyldig om bilen exporteras utomlands inom fem år.

– Det finns ingen första ägare som äger bilen i fem år, säger Bergman.

Men Miljöpartiets språkrör och finansmarknadsminister Per Bolund tror inte att försäljningen kommer påverkas negativt och han nämner till exempel de förändrade skattereglerna för förmånsbilar då.

– Nej, det tror jag är en ganska liten risk. Den stora effekt av det här förslaget är att vi inte längre ger ett skattestöd till den som köper en konventionell förmånsbil, en som går på bensin eller diesel, säger han till Ekot.

Samtidigt tar ni ju bort den här tillfälliga nedsättning för till exempel elbilar som funnits tidigare?

– Det har varit en tillfällig nedsättning. Elbilsmarknaden har utvecklats enormt mycket och det har kommit många nya modeller, som har ett betydligt lägre pris. Det gör att vi har valt att i stället använda oss av bonus-malussystemet, som ger en väldigt tydlig subvention och stöd till den som köper en elbil, och då ser vi inte att vi behöver det här extra stödet också, säger Per Bolund till Ekot.

Han säger att regeringen i stället gör flera satsningar för att öka försäljningen.

– Genom bonus-malussystemet ligger Sverige nu längst fram i EU när det gäller hur många bilar som säljs som är elbilar eller laddhybrider. Nu kommer vi stärka det systemet ytterligare så man får en större bonus om man väljer en elbil, säger han till Ekot.

När det gäller kritiken mot förslaget om återbetalningsskyldighet vid export av bonusbilar, ska nu regeringen gå igenom de remissvar som kommer in.

– Det är en fråga som vi så klart kommer att analysera när nu remissynpunkterna på det här förslaget kommer in, säger Bolund (MP) till Ekot.

Bil Sweden analyserar nu exakt hur stora effekter regeringens förslag kan få på försäljningen, enligt organisationen.
Något som fångade min uppmärksamht var att Bolund inte tror att detta kommer att påverka bilförsäljningen, samt när Bolund påstod följande: "Genom bonus-malussystemet ligger Sverige nu längst fram i EU när det gäller hur många bilar som säljs som är elbilar eller laddhybrider. Nu kommer vi stärka det systemet ytterligare så man får en större bonus om man väljer en elbil, säger han till Ekot."

Miljöbonusen höjs som de flesta vet med 10.000 kr fr o m den 1/4 2021. Som många redan spekulerat i så är det inte helt osannolikt att många biltillverkare samtidigt passar på att höja bilpriserna med samma summa. Lägg till det att nedsättningen av förmånsvårdet för miljöbilar försvinner den 1/1 och att samtliga förmånsvärden höjs med ca: 25% den 1/7. DN skriver den 14/11:
Tesla Model 3, landets mest sålda elbil, får förmånsvärdet höjt från 3.159 kronor till 5.360 kronor per månad. En höjning med 70 procent, omkring 1. 200 kronor i månaden i extra skatt vid 55 procent marginalskatt.
Nu har inte alla 55% marginalskatt, men vid 32% skatt så innebär höjningen att kostnaden ökar med 700 kr/månad för föraren. Kostnaden för sociala avgifter för arbetsgivaren ökar med ungefär samma summa, 700 kr per månad. Så kostnaden ökar med 25.200 kr för både förare och företag vid 36 månaders avtalstid. Sammanlagt en höjning på 50.000 kr.

Jag kan inte förstå hur man kan tro att en höjning på 50.000 kr inte ska påverka bilförsäljningen negativt, bilförsäljningen sjunker redan p g a Coronakrisen, en kris som skapar stora underskott i många företags ekonomi.

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 23 nov 2020 15:59
av MangeT
Politiker driver inte själva företag så de tror att det bara är att mjölka ur lite till och att företagen kan klara det genom att bara höja sina priser lite. De adderar sedan gärna lite extra regler och krångel eftersom företagare tydligen har så mycket tid över.

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 23 nov 2020 16:10
av Fredrik j
Tomas L skrev:
Kritiken riktas också mot att man ska få mindre bonuspengar framöver om man köper en laddhybrid och förslaget att den som köper en bil med låga utsläpp, och får en bonus för det, blir återbetalningsskyldig om bilen exporteras utomlands inom fem år.

– Det finns ingen första ägare som äger bilen i fem år, säger Bergman.
Jag förstår att dessa förändringar kommer påverka företags vilja att köpa förmånsbilar och att försäljningen kommer gå ner men har Bergman verkligen belägg för att ingen behåller en bil i 5år?
När det handlar om privatköpare så tror jag det är ganska vanligt. Jag tittar då på mig själv.

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 23 nov 2020 16:39
av markuswesterberg
Fredrik j skrev:
Tomas L skrev:
Kritiken riktas också mot att man ska få mindre bonuspengar framöver om man köper en laddhybrid och förslaget att den som köper en bil med låga utsläpp, och får en bonus för det, blir återbetalningsskyldig om bilen exporteras utomlands inom fem år.

– Det finns ingen första ägare som äger bilen i fem år, säger Bergman.
Jag förstår att dessa förändringar kommer påverka företags vilja att köpa förmånsbilar och att försäljningen kommer gå ner men har Bergman verkligen belägg för att ingen behåller en bil i 5år?
När det handlar om privatköpare så tror jag det är ganska vanligt. Jag tittar då på mig själv.

Jag har 0 belägg men tror att du tillhör en minoritet.

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 23 nov 2020 17:24
av nek0
Fredrik j skrev:
Tomas L skrev:
Kritiken riktas också mot att man ska få mindre bonuspengar framöver om man köper en laddhybrid och förslaget att den som köper en bil med låga utsläpp, och får en bonus för det, blir återbetalningsskyldig om bilen exporteras utomlands inom fem år.

– Det finns ingen första ägare som äger bilen i fem år, säger Bergman.
Jag förstår att dessa förändringar kommer påverka företags vilja att köpa förmånsbilar och att försäljningen kommer gå ner men har Bergman verkligen belägg för att ingen behåller en bil i 5år?
När det handlar om privatköpare så tror jag det är ganska vanligt. Jag tittar då på mig själv.
Jag har aldrig ägt en bil i 5 år

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 23 nov 2020 17:29
av Fredrik j
nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
Tomas L skrev:
Kritiken riktas också mot att man ska få mindre bonuspengar framöver om man köper en laddhybrid och förslaget att den som köper en bil med låga utsläpp, och får en bonus för det, blir återbetalningsskyldig om bilen exporteras utomlands inom fem år.

– Det finns ingen första ägare som äger bilen i fem år, säger Bergman.
Jag förstår att dessa förändringar kommer påverka företags vilja att köpa förmånsbilar och att försäljningen kommer gå ner men har Bergman verkligen belägg för att ingen behåller en bil i 5år?
När det handlar om privatköpare så tror jag det är ganska vanligt. Jag tittar då på mig själv.
Jag har aldrig ägt en bil i 5 år
Då kanske det är dig Bergman pratar om?

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 23 nov 2020 18:41
av nek0
Fredrik j skrev:
nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
Tomas L skrev:
Kritiken riktas också mot att man ska få mindre bonuspengar framöver om man köper en laddhybrid och förslaget att den som köper en bil med låga utsläpp, och får en bonus för det, blir återbetalningsskyldig om bilen exporteras utomlands inom fem år.

– Det finns ingen första ägare som äger bilen i fem år, säger Bergman.
Jag förstår att dessa förändringar kommer påverka företags vilja att köpa förmånsbilar och att försäljningen kommer gå ner men har Bergman verkligen belägg för att ingen behåller en bil i 5år?
När det handlar om privatköpare så tror jag det är ganska vanligt. Jag tittar då på mig själv.
Jag har aldrig ägt en bil i 5 år
Då kanske det är dig Bergman pratar om?
Säkert. :lol:

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 18 dec 2020 17:28
av wcarlsson
Fortfarande inga förmånsvärden för 2021?

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 19 dec 2020 00:30
av Zalman3
AMS och Ynnor pratar tjänstebil.

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 19 dec 2020 03:45
av Svenssons
markuswesterberg skrev:
Fredrik j skrev:
Tomas L skrev:
Kritiken riktas också mot att man ska få mindre bonuspengar framöver om man köper en laddhybrid och förslaget att den som köper en bil med låga utsläpp, och får en bonus för det, blir återbetalningsskyldig om bilen exporteras utomlands inom fem år.

– Det finns ingen första ägare som äger bilen i fem år, säger Bergman.
Jag förstår att dessa förändringar kommer påverka företags vilja att köpa förmånsbilar och att försäljningen kommer gå ner men har Bergman verkligen belägg för att ingen behåller en bil i 5år?
När det handlar om privatköpare så tror jag det är ganska vanligt. Jag tittar då på mig själv.

Jag har 0 belägg men tror att du tillhör en minoritet.
Jag är övertygad om att Bergman har fel. Om några månader kan jag själv bevisa det... Jag lär troligen inte vara ensam och jag är privatköpare som må vara minoritet men jag är ändå någon.

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 19 dec 2020 11:14
av bylund
Jag har haft min bil i sex år nu, och då hade jag inte ens ett hot om återbetalning hängande över mig.
Så klart att Bergman har fel när han säger "ingen". Men det betyder ju inte att vi är många.

Re: Förmånsvärden för elbilar nästa år

Postat: 19 dec 2020 11:30
av Fredrik j
bylund skrev:
Jag har haft min bil i sex år nu, och då hade jag inte ens ett hot om återbetalning hängande över mig.
Så klart att Bergman har fel när han säger "ingen". Men det betyder ju inte att vi är många.
Skulle tro att en majoritet av privatköpare behåller sin bil mer än 5år. Hittar ingen statistik även om den ju borde gå att sammanställa ur transportstyrelsens uppgifter. Registrerad på fysisk eller juridisk person och när första ägarbytet registreras.