Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av TobbeTesla »

mati skrev:
Jag har samma krav på en bil, dvs dragkrok + plats för två hundar.
Vi har två stora hundar (~40 kg styck) och de går med nöd och näppe in i en e-tron. Men en hundbur kan man glömma för hundar i den storleken. Problemet är den sluttande bakluckan. Jag har istället köpt ett lastgaller som man skruvar fast i nackstöden.
Som jag ser det finns i dagsläget bara två elbilar som uppfyller mina krav till 100%, och det är e-tron och Model X. Enyaq och ID4 har löjligt låg dragvikt och det är tveksamt om hundarna får plats på ett bra sätt. Det går säkert att fixa, men man får vara medveten om att det blir en kompromiss.
Dragvikten på 1000kg är också en sån fråga. Ett vanligt släp funkar. En liten husvagn kan också gå bra om man snålar med packningen. Hästssläp, nej.
Platsbyggd hundbur borde väl gå bra?
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av Robertrimmevik »

Det vanliga Audi-agget här på forumet från Teslaägarna. E-tron och Q4 e-tron är ju givetvis två starka spelare i den här kategorin.
E-tron har 40 ärliga mil på 19tum.(Dessutom långt till degradering av batteriet)Praktisk bil som rymmer mycket. Får dra mycket på kroken. Laddar snabbt. Och just nu till ett rimligt pris.
Q4 blir nog minst lika bra. Vill tro att man får mer för pengarna mot de övriga VAG-bilarna.
MX och MY har väll också bra utrymmen. Och bäst range. Ironiskt nog behöver de inte bäst range då de har överlägset bäst laddnätverk.
Jag anser att Audi och Tesla är i en klass för sig.
Laddhybrid är nog bara att räkna bort direkt då batteriet brukar inskränka för mycket på bagageutrymmet.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11509
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av martinot »

Något som Audi är grymt duktiga på; laddkurvan. Tar mycket högre effekt (nära dess peak) under mycket längre tid än Tesla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av [JM] »

Robertrimmevik skrev:
Det vanliga Audi-agget här på forumet från Teslaägarna.
Då ska vi se vilka poster som nämner e-tron i denna tråd.
Sid 2: Bjelke rekomenderar E-tron
Sid 3: Laban räknar upp angivna volymer på bagagerum.
Sid 3: Mati (som äger en E-Tron) är tveksam till stora hundar pga sluttande baklucka.

Jo det är verkligen massor med teslaägare som dissar e-tron i denna tråd....
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av BrooklynS »

Robertrimmevik skrev:
Det vanliga Audi-agget här på forumet från Teslaägarna. E-tron och Q4 e-tron är ju givetvis två starka spelare i den här kategorin.
E-tron har 40 ärliga mil på 19tum.(Dessutom långt till degradering av batteriet)Praktisk bil som rymmer mycket. Får dra mycket på kroken. Laddar snabbt. Och just nu till ett rimligt pris.
Q4 blir nog minst lika bra. Vill tro att man får mer för pengarna mot de övriga VAG-bilarna.
MX och MY har väll också bra utrymmen. Och bäst range. Ironiskt nog behöver de inte bäst range då de har överlägset bäst laddnätverk.
Jag anser att Audi och Tesla är i en klass för sig.
Laddhybrid är nog bara att räkna bort direkt då batteriet brukar inskränka för mycket på bagageutrymmet.
40 ärliga mil? :lol:

Får dra mycket, tyst, bekväm. Det räcker väl?

Audi-agg är det väl inte att påtala att e-tron har många fina sidor men några dåliga, dit hör räckvidden.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av mati »

BrooklynS skrev:
40 ärliga mil? :lol:
Ja, kanske inte i snömodd eller i höga hastigheter. Men i vanlig (laglig) landsvägskörning är 40 mil absolut realistiskt.
Min sambo tog e-tron till Gbg för några veckor sedan. Det är 32 mil t o r och jag var övertygad om att hon skulle behöva stå och slöladda hos Mc Donalds nånstans. Det finns inga vettiga laddare utmed den sträckan och hon är ingen eco-driver direkt. När hon kom hem hade hon 9 mil kvar i batteriet. Hon hade inte laddat, men hon hade däremot hållit sig till hastighetbegränsningen. Så visst är 40 mil realistiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av PapaD »

Alltså Mati, du måste bara behålla den där bilen. :-)
Om du så måste jobba extra som nimbertasker (en TB referens för de som inte vet), du kommer inte bli ok med en annan bil inom tre år. Så är det bara. ;)
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av HX100 »

Jag får in två balar hö i bakluckan på X'en.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av PapaD »

https://duckduckgo.com/?q=h%C3%B6bal&t= ... &ia=images
Får du in två balar hö? Seriöst?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av TobbeTesla »

PapaD skrev:
https://duckduckgo.com/?q=h%C3%B6bal&t= ... &ia=images
Får du in två balar hö? Seriöst?
Du vet det finns mindre höbalar också? Bild
https://comps.canstockphoto.se/h%C3%B6b ... 627407.jpg
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av Svenssons »

PapaD skrev:
https://duckduckgo.com/?q=h%C3%B6bal&t= ... &ia=images
Får du in två balar hö? Seriöst?
Gissar (inte så vågad...) på att det inte var rundbal på 400 kg utan mindre fyrkantsbal.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av PapaD »

Ah... de där trodde jag inte fanns längre. :-) Känns lite Lilla huset på prärien...
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av Laban »

mikebike skrev:
I detta fall dessutom en helt ny fabrik, med ny teknologi och ny personal. "What can possibly go wrong?" :D
Helt ny teknologi när det gäller bottenplattan/chassit samt batteripack ja. Men resterande delar av bilen massproduceras redan. Och jag är mindre orolig för Tesla när det gäller batteripack/chassi än allt runtomkring.

Shanghai har tydligen väldigt bra kvalitet, tror nog detsamma kommer gälla Berlin. Tror även att Fremont förbättras på den biten med Shanghai samt då senare Berlin , dvs, när inte allt står och faller med Fremont. Har sett nyliga Model Y recensioner där kvaliteten har varit väldigt bra som indikerar att så redan är fallet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11509
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av martinot »

Laban skrev:
mikebike skrev:
I detta fall dessutom en helt ny fabrik, med ny teknologi och ny personal. "What can possibly go wrong?" :D
Helt ny teknologi när det gäller bottenplattan/chassit samt batteripack ja. Men resterande delar av bilen massproduceras redan. Och jag är mindre orolig för Tesla när det gäller batteripack/chassi än allt runtomkring.

Shanghai har tydligen väldigt bra kvalitet, tror nog detsamma kommer gälla Berlin. Tror även att Fremont förbättras på den biten med Shanghai samt då senare Berlin , dvs, när inte allt står och faller med Fremont. Har sett nyliga Model Y recensioner där kvaliteten har varit väldigt bra som indikerar att så redan är fallet.
Kineserna har redan höjt produktionskvaliteten, och skulle inte bli förvånad om tyskarna med deras bilproduktionskunnande (Elon rekryterar erfaren personal hårt från Daimler/Mercedes) tar det ett snäpp till.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av mati »

PapaD skrev:
Alltså Mati, du måste bara behålla den där bilen. :-)
Om du så måste jobba extra som nimbertasker (en TB referens för de som inte vet), du kommer inte bli ok med en annan bil inom tre år. Så är det bara. ;)
Haha, ja precis. Det vore nåt. Jag tror inte att jag skulle bli särskilt populär hemma. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av Robertrimmevik »

[JM] skrev:
Robertrimmevik skrev:
Det vanliga Audi-agget här på forumet från Teslaägarna.
Då ska vi se vilka poster som nämner e-tron i denna tråd.
Sid 2: Bjelke rekomenderar E-tron
Sid 3: Laban räknar upp angivna volymer på bagagerum.
Sid 3: Mati (som äger en E-Tron) är tveksam till stora hundar pga sluttande baklucka.

Jo det är verkligen massor med teslaägare som dissar e-tron i denna tråd....
Ber om ursäkt för det. Mitt upplevda Audi-agg är nog helt ogrundat. Och det är ju givetvis självklart att man måste få kritisera Audi utan att det ska ses som en allmän negativ inställning.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av Robertrimmevik »

BrooklynS skrev:
Robertrimmevik skrev:
Det vanliga Audi-agget här på forumet från Teslaägarna. E-tron och Q4 e-tron är ju givetvis två starka spelare i den här kategorin.
E-tron har 40 ärliga mil på 19tum.(Dessutom långt till degradering av batteriet)Praktisk bil som rymmer mycket. Får dra mycket på kroken. Laddar snabbt. Och just nu till ett rimligt pris.
Q4 blir nog minst lika bra. Vill tro att man får mer för pengarna mot de övriga VAG-bilarna.
MX och MY har väll också bra utrymmen. Och bäst range. Ironiskt nog behöver de inte bäst range då de har överlägset bäst laddnätverk.
Jag anser att Audi och Tesla är i en klass för sig.
Laddhybrid är nog bara att räkna bort direkt då batteriet brukar inskränka för mycket på bagageutrymmet.
40 ärliga mil? :lol:

Får dra mycket, tyst, bekväm. Det räcker väl?

Audi-agg är det väl inte att påtala att e-tron har många fina sidor men några dåliga, dit hör räckvidden.
Audi-agg var kanske att ta i. ;)
Säger inte att 40 mil är bra, men det var vad TS efterfrågade. Antar att hen i fråga också förstår att räckvidden går ner om man kör fort, slänger på feta fälgar, har lågt däcktryck, kör i dåliga väg och väder förhållanden eller vill ha en viss marginal kvar när man kommer fram.
På mina 21 tum ligger WLTP på 37 mil och det stämmer överens med verkligheten om man håller sig någorlunda till hastighetsgränsen.
Tror att t ex att Tesla MY och MX kommer ligga längre från WLTP efter säg 3 år med 5-10% batteridegradering. Men som jag sagt tidigare är det av mindre vikt då Tesla har överlägset bäst laddnätverk och kommer alltid att ha(tror inte dom kommer öppna för andra märken)
Men jag kan tycka att det är av vikt för TS att få veta att med E-tron har du förhoppningsvis samma range efter 3 år också. Vilket absolut inte är fallet med alla andra elbilar.
Kan nämna en hel del negativt om E-tron men en positiv del är att WLTP stämmer.
Hade TS efterfrågat 40 mil (med marginal) på motorväg i 130 km/h i 10 grader och lite fuktig vägbana så återstår nog bara Tesla. Men är det så säkert att en 3 år gammal MX med 22 tum fixar det.
Goblin
elbilist
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 feb 2020 20:38

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av Goblin »

LasseTM skrev:
Problemet är minst 40 mil på en laddning, frågan om det någonsin kommer en bil för rimligt pris som gör detta.
Tror vägen att gå är att ladda snabbare istället, en MY med en V3 laddare behöver bara ladda i 5 minuter för att klara en sådan resa utan problem om laddaren står hyfsat till längs sträckan.
Ja, att ha en stor batterikapacitet som man utnyttjar t.ex. kanske 6ggr per år är egentligen otroligt ineffektivt...
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
Skriv svar