Varken ID.4, Enyaq eller Model Y kan väl anses uppfylla ovanstående krav eftersom de är ungefär ett år bort.
Fast: "alternativt om det lanseras någon snart" De är ju lanserade i alla fall...

Moderator: Redaktion
PapaD skrev:Väntar på svaret:
"Va? Finns det inte ngt som kostar lika lite som min Subaru?vad dåligt! Stackars er! Kan ni inte ens åka 40 mil med dragkrok."
Man bör kanske lägga in en brasklapp att vi inte är helt säkra på hur en europeisk Model Y blir men själv gissar jag att om det blir förändringar mot den amerikanska så lär det vara åt det positiva hållet, dvs mer utrymme.LarsL skrev:
Det ska finnas en brunn även i Model Y precis som på Model 3.
mikebike skrev:"Finns det någon elbil på marknaden..."
Varken ID.4, Enyaq eller Model Y kan väl anses uppfylla ovanstående krav eftersom de är ungefär ett år bort.
Fast: "alternativt om det lanseras någon snart" De är ju lanserade i alla fall...
Det är nog klokt att tumma på den biten, ja. 400 km i ett svep är rätt onödigt mycket batteri att dra runt på till vardags. Det blir ganska dyrt...Bjelke skrev:Om man får tulla lite på ”40 mil”, och det verkar ju OK, så borde väl Etron med stora batteriet
kunna funka?
Värt att tänka på är att ID.4 är relativt kort och har relativt litet bagageutrymme jämfört med de modeller som kan tänkas vara intressanta i det här fallet. 4.58 m jämfört med Enyaq 4.65m, Y 4.77m, e-Tron 4.9m. Bagageutrymmet är med det inte oväntat minst av modellerna ifråga med 543l. Enyaq 585l, e-Tron 660+60l frunk. Y är jag osäker på men bagageutrymmet är faktiskt någon cm längre än e-Tron's för den har behov av det.Soffa skrev:ID4 såg inte heller så tokig ut! Den har jag inte kollat på förut.
Beror på. Slår du till med fika, dvs. kaffe + bulle, så blir det kanske dyrare.Teslaspolen skrev:Det är nog klokt att tumma på den biten, ja. 400 km i ett svep är rätt onödigt mycket batteri att dra runt på till vardags. Det blir ganska dyrt...Bjelke skrev:Om man får tulla lite på ”40 mil”, och det verkar ju OK, så borde väl Etron med stora batteriet
kunna funka?
Bättre att stanna och ladda i 10-15 min och köpa sig en kopp kaffe, blir billigare.
Jo, VCC/Polestar har ju sitt första ex. rullandes runt Göteborg.BrooklynS skrev:mikebike skrev:"Finns det någon elbil på marknaden..."
Till skillnad från VAG-s pappersprodukter så FINNS ju Y i alla fall... den har levererats i snart ett år i USA.
Det är fortfarande oklart var VAG skall få sina batterier ifrån innan Northvoltfabrikerna levererar. Och mjukvaran är efter ett års försening inte på banan ännu.
Skulle bli förvånad om inte Model Y börjar leverera senast augusti. ID.4/Skoda tror jag börjar leverera ett par tre månader innan det.martinot skrev:Men för kunder i Sverige så dröjer det nog till slutet av 2021 innan leverans av både MY och ID4/Skoda.
Ja, Skoda Enyaq och VW ID.4 lär komma innan Model Y, men då endast i RWD. AWD-versionerna kommer nog om ett år.Svenssons skrev:Skulle bli förvånad om inte Model Y börjar leverera senast augusti. ID.4/Skoda tror jag börjar leverera ett par tre månader innan det.martinot skrev:Men för kunder i Sverige så dröjer det nog till slutet av 2021 innan leverans av både MY och ID4/Skoda.
Lägger du en beställning idag och är på hugget att bekräfta den så fort det går samt valt en konfiguration som produceras först lär du kunna få leverans första månaden långt före merparten som lade reservation direkt. Leverans går inte efter turordning som du lade förbeställning utan efter när bekräftelse av beställning görs samt vad som produceras.mikebike skrev:Ja, Skoda Enyaq och VW ID.4 lär komma innan Model Y, men då endast i RWD. AWD-versionerna kommer nog om ett år.Svenssons skrev:Skulle bli förvånad om inte Model Y börjar leverera senast augusti. ID.4/Skoda tror jag börjar leverera ett par tre månader innan det.martinot skrev:Men för kunder i Sverige så dröjer det nog till slutet av 2021 innan leverans av både MY och ID4/Skoda.
Model Y kommer kanske efter sommaren, men med alla förbeställningar som skall betas av så blir leveranstiden ändå ett år vid nybeställning. Jag är rätt nöjd med att min bil inte blir en av de allra första som tillverkas i en ny fabrik, med delvis ny teknik.
Brukar vara en rätt smart strategi.mikebike skrev:Jag beställde för en månad sedan, men som sagt var vill jag ogärna ha en av de första bilarna.![]()
I detta fall dessutom en helt ny fabrik, med ny teknologi och ny personal. "What can possibly go wrong?"martinot skrev:Brukar vara en rätt smart strategi.mikebike skrev:Jag beställde för en månad sedan, men som sagt var vill jag ogärna ha en av de första bilarna.![]()
Bara att se på alla enorma byggkvalitetsproblem hos nya Teslamodeller, flera problem med olika hårdvara i Polestar, och stora problem med mjukvara hos VAG/VW.
Platsbyggd hundbur borde väl gå bra?mati skrev:Jag har samma krav på en bil, dvs dragkrok + plats för två hundar.
Vi har två stora hundar (~40 kg styck) och de går med nöd och näppe in i en e-tron. Men en hundbur kan man glömma för hundar i den storleken. Problemet är den sluttande bakluckan. Jag har istället köpt ett lastgaller som man skruvar fast i nackstöden.
Som jag ser det finns i dagsläget bara två elbilar som uppfyller mina krav till 100%, och det är e-tron och Model X. Enyaq och ID4 har löjligt låg dragvikt och det är tveksamt om hundarna får plats på ett bra sätt. Det går säkert att fixa, men man får vara medveten om att det blir en kompromiss.
Dragvikten på 1000kg är också en sån fråga. Ett vanligt släp funkar. En liten husvagn kan också gå bra om man snålar med packningen. Hästssläp, nej.
Då ska vi se vilka poster som nämner e-tron i denna tråd.Robertrimmevik skrev:Det vanliga Audi-agget här på forumet från Teslaägarna.
40 ärliga mil?Robertrimmevik skrev:Det vanliga Audi-agget här på forumet från Teslaägarna. E-tron och Q4 e-tron är ju givetvis två starka spelare i den här kategorin.
E-tron har 40 ärliga mil på 19tum.(Dessutom långt till degradering av batteriet)Praktisk bil som rymmer mycket. Får dra mycket på kroken. Laddar snabbt. Och just nu till ett rimligt pris.
Q4 blir nog minst lika bra. Vill tro att man får mer för pengarna mot de övriga VAG-bilarna.
MX och MY har väll också bra utrymmen. Och bäst range. Ironiskt nog behöver de inte bäst range då de har överlägset bäst laddnätverk.
Jag anser att Audi och Tesla är i en klass för sig.
Laddhybrid är nog bara att räkna bort direkt då batteriet brukar inskränka för mycket på bagageutrymmet.