Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av mikebike »

"Finns det någon elbil på marknaden..."

Varken ID.4, Enyaq eller Model Y kan väl anses uppfylla ovanstående krav eftersom de är ungefär ett år bort.

Fast: "alternativt om det lanseras någon snart" De är ju lanserade i alla fall... ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av PapaD »

Väntar på svaret:
"Va? Finns det inte ngt som kostar lika lite som min Subaru?vad dåligt! Stackars er! Kan ni inte ens åka 40 mil med dragkrok."
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av bonath »

PapaD skrev:
Väntar på svaret:
"Va? Finns det inte ngt som kostar lika lite som min Subaru?vad dåligt! Stackars er! Kan ni inte ens åka 40 mil med dragkrok."

Behöver en cm högre...
Behöver en mils räckvidd till...

Enkelt, kolla vad det finns för bilar, välj, finns den inte fortsätt med det du har...

Vi som kört elektriskt några år vet att det fungerar om man är liiite intresserad och förutseende, dvs planerar sina längre resor.
Ska jag åka långt nästa dag ökar jag laddningen till 100% på natten.

I vardagen fungerar det hur bra som helst.
Idag började jag med 80%, körde en hel del lokala ärenden, stoppade in laddkabeln på kvällen med 46% kvar.
Imorgon börjar jag om igen, 80%..........................
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Soffa
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 nov 2020 19:00

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av Soffa »

Det är mycket möjligt att 40 mil på en laddning inte behöver vara ett krav! När jag sneglade lite på tex volkswagens transportbilar så verkar de ha en räckvidd på 10-15 mil vilket känns lite väl lågt. I vardagen räcker det ju bra men med 40 mil till sommarstugan skulle man behöva ladda fyra gånger, det känns väl lite väl krångligt? Jag kan absolut tänka mig att ladda en gång under vägen.

Tesla Y är intressant, går det att ta bort golvet i skuffen precis som på model X för att få lite högre takhöjd? ID4 såg inte heller så tokig ut! Den har jag inte kollat på förut.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av LarsL »

Ja, man vill kunna åka i ungefär 1,5 - 2 timmar innan man vill ha en paus. Det gör ju att man bör ha 20-25 mil i räckvidd vid 80% och 110 km/h. Det finns det ju många bilar som klarar.


Det ska finnas en brunn även i Model Y precis som på Model 3.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:

Det ska finnas en brunn även i Model Y precis som på Model 3.
Man bör kanske lägga in en brasklapp att vi inte är helt säkra på hur en europeisk Model Y blir men själv gissar jag att om det blir förändringar mot den amerikanska så lär det vara åt det positiva hållet, dvs mer utrymme.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av BrooklynS »

mikebike skrev:
"Finns det någon elbil på marknaden..."

Varken ID.4, Enyaq eller Model Y kan väl anses uppfylla ovanstående krav eftersom de är ungefär ett år bort.

Fast: "alternativt om det lanseras någon snart" De är ju lanserade i alla fall... ;)

Till skillnad från VAG-s pappersprodukter så FINNS ju Y i alla fall... den har levererats i snart ett år i USA.

Det är fortfarande oklart var VAG skall få sina batterier ifrån innan Northvoltfabrikerna levererar. Och mjukvaran är efter ett års försening inte på banan ännu.
Tesla Y LR -22 EAP
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av Jerka »

Vad ska du med dragkroken till? Behöver du dra husvagn? Det är nämligen lite av en akilleshäl för elbilar. När man kopplar på ett stort släp med mycket luftmotstånd så ökar elförbrukningen drastiskt och då behövs det största batteriet på marknaden (Model X) för att hålla antalet laddstopp på en hanterbar nivå. Däremot är elbilar utmärkta dragbilar i övrigt tack vare sina urstarka elmotorer. Om du mest ska köra släp korta sträckor så är det inga problem.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av Bjelke »

Om man får tulla lite på ”40 mil”, och det verkar ju OK, så borde väl Etron med stora batteriet
kunna funka? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av Teslaspolen »

Bjelke skrev:
Om man får tulla lite på ”40 mil”, och det verkar ju OK, så borde väl Etron med stora batteriet
kunna funka? :)
Det är nog klokt att tumma på den biten, ja. 400 km i ett svep är rätt onödigt mycket batteri att dra runt på till vardags. Det blir ganska dyrt...

Bättre att stanna och ladda i 10-15 min och köpa sig en kopp kaffe, blir billigare. :)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av Laban »

Soffa skrev:
ID4 såg inte heller så tokig ut! Den har jag inte kollat på förut.
Värt att tänka på är att ID.4 är relativt kort och har relativt litet bagageutrymme jämfört med de modeller som kan tänkas vara intressanta i det här fallet. 4.58 m jämfört med Enyaq 4.65m, Y 4.77m, e-Tron 4.9m. Bagageutrymmet är med det inte oväntat minst av modellerna ifråga med 543l. Enyaq 585l, e-Tron 660+60l frunk. Y är jag osäker på men bagageutrymmet är faktiskt någon cm längre än e-Tron's för den har behov av det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av martinot »

Teslaspolen skrev:
Bjelke skrev:
Om man får tulla lite på ”40 mil”, och det verkar ju OK, så borde väl Etron med stora batteriet
kunna funka? :)
Det är nog klokt att tumma på den biten, ja. 400 km i ett svep är rätt onödigt mycket batteri att dra runt på till vardags. Det blir ganska dyrt...

Bättre att stanna och ladda i 10-15 min och köpa sig en kopp kaffe, blir billigare. :)
Beror på. Slår du till med fika, dvs. kaffe + bulle, så blir det kanske dyrare. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av martinot »

BrooklynS skrev:
mikebike skrev:
"Finns det någon elbil på marknaden..."

Varken ID.4, Enyaq eller Model Y kan väl anses uppfylla ovanstående krav eftersom de är ungefär ett år bort.

Fast: "alternativt om det lanseras någon snart" De är ju lanserade i alla fall... ;)

Till skillnad från VAG-s pappersprodukter så FINNS ju Y i alla fall... den har levererats i snart ett år i USA.

Det är fortfarande oklart var VAG skall få sina batterier ifrån innan Northvoltfabrikerna levererar. Och mjukvaran är efter ett års försening inte på banan ännu.
Jo, VCC/Polestar har ju sitt första ex. rullandes runt Göteborg.:)

Men för kunder i Sverige så dröjer det nog till slutet av 2021 innan leverans av både MY och ID4/Skoda.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av Svenssons »

martinot skrev:
Men för kunder i Sverige så dröjer det nog till slutet av 2021 innan leverans av både MY och ID4/Skoda.
Skulle bli förvånad om inte Model Y börjar leverera senast augusti. ID.4/Skoda tror jag börjar leverera ett par tre månader innan det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av mikebike »

Svenssons skrev:
martinot skrev:
Men för kunder i Sverige så dröjer det nog till slutet av 2021 innan leverans av både MY och ID4/Skoda.
Skulle bli förvånad om inte Model Y börjar leverera senast augusti. ID.4/Skoda tror jag börjar leverera ett par tre månader innan det.
Ja, Skoda Enyaq och VW ID.4 lär komma innan Model Y, men då endast i RWD. AWD-versionerna kommer nog om ett år.
Model Y kommer kanske efter sommaren, men med alla förbeställningar som skall betas av så blir leveranstiden ändå ett år vid nybeställning. Jag är rätt nöjd med att min bil inte blir en av de allra första som tillverkas i en ny fabrik, med delvis ny teknik.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av Svenssons »

mikebike skrev:
Svenssons skrev:
martinot skrev:
Men för kunder i Sverige så dröjer det nog till slutet av 2021 innan leverans av både MY och ID4/Skoda.
Skulle bli förvånad om inte Model Y börjar leverera senast augusti. ID.4/Skoda tror jag börjar leverera ett par tre månader innan det.
Ja, Skoda Enyaq och VW ID.4 lär komma innan Model Y, men då endast i RWD. AWD-versionerna kommer nog om ett år.
Model Y kommer kanske efter sommaren, men med alla förbeställningar som skall betas av så blir leveranstiden ändå ett år vid nybeställning. Jag är rätt nöjd med att min bil inte blir en av de allra första som tillverkas i en ny fabrik, med delvis ny teknik.
Lägger du en beställning idag och är på hugget att bekräfta den så fort det går samt valt en konfiguration som produceras först lär du kunna få leverans första månaden långt före merparten som lade reservation direkt. Leverans går inte efter turordning som du lade förbeställning utan efter när bekräftelse av beställning görs samt vad som produceras.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av mikebike »

Jag beställde för en månad sedan, men som sagt var vill jag ogärna ha en av de första bilarna. ;)

Jag är rätt nöjd med att vänta ett år, om jag får min M3 om tre veckor.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Jag beställde för en månad sedan, men som sagt var vill jag ogärna ha en av de första bilarna. ;)
Brukar vara en rätt smart strategi. :)

Bara att se på alla enorma byggkvalitetsproblem hos nya Teslamodeller, flera problem med olika hårdvara i Polestar, och stora problem med mjukvara hos VAG/VW.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av mati »

Jag har samma krav på en bil, dvs dragkrok + plats för två hundar.
Vi har två stora hundar (~40 kg styck) och de går med nöd och näppe in i en e-tron. Men en hundbur kan man glömma för hundar i den storleken. Problemet är den sluttande bakluckan. Jag har istället köpt ett lastgaller som man skruvar fast i nackstöden.
Som jag ser det finns i dagsläget bara två elbilar som uppfyller mina krav till 100%, och det är e-tron och Model X. Enyaq och ID4 har löjligt låg dragvikt och det är tveksamt om hundarna får plats på ett bra sätt. Det går säkert att fixa, men man får vara medveten om att det blir en kompromiss.
Dragvikten på 1000kg är också en sån fråga. Ett vanligt släp funkar. En liten husvagn kan också gå bra om man snålar med packningen. Hästssläp, nej.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
mikebike skrev:
Jag beställde för en månad sedan, men som sagt var vill jag ogärna ha en av de första bilarna. ;)
Brukar vara en rätt smart strategi. :)

Bara att se på alla enorma byggkvalitetsproblem hos nya Teslamodeller, flera problem med olika hårdvara i Polestar, och stora problem med mjukvara hos VAG/VW.
I detta fall dessutom en helt ny fabrik, med ny teknologi och ny personal. "What can possibly go wrong?" :D
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av TobbeTesla »

mati skrev:
Jag har samma krav på en bil, dvs dragkrok + plats för två hundar.
Vi har två stora hundar (~40 kg styck) och de går med nöd och näppe in i en e-tron. Men en hundbur kan man glömma för hundar i den storleken. Problemet är den sluttande bakluckan. Jag har istället köpt ett lastgaller som man skruvar fast i nackstöden.
Som jag ser det finns i dagsläget bara två elbilar som uppfyller mina krav till 100%, och det är e-tron och Model X. Enyaq och ID4 har löjligt låg dragvikt och det är tveksamt om hundarna får plats på ett bra sätt. Det går säkert att fixa, men man får vara medveten om att det blir en kompromiss.
Dragvikten på 1000kg är också en sån fråga. Ett vanligt släp funkar. En liten husvagn kan också gå bra om man snålar med packningen. Hästssläp, nej.
Platsbyggd hundbur borde väl gå bra?
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av Robertrimmevik »

Det vanliga Audi-agget här på forumet från Teslaägarna. E-tron och Q4 e-tron är ju givetvis två starka spelare i den här kategorin.
E-tron har 40 ärliga mil på 19tum.(Dessutom långt till degradering av batteriet)Praktisk bil som rymmer mycket. Får dra mycket på kroken. Laddar snabbt. Och just nu till ett rimligt pris.
Q4 blir nog minst lika bra. Vill tro att man får mer för pengarna mot de övriga VAG-bilarna.
MX och MY har väll också bra utrymmen. Och bäst range. Ironiskt nog behöver de inte bäst range då de har överlägset bäst laddnätverk.
Jag anser att Audi och Tesla är i en klass för sig.
Laddhybrid är nog bara att räkna bort direkt då batteriet brukar inskränka för mycket på bagageutrymmet.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av martinot »

Något som Audi är grymt duktiga på; laddkurvan. Tar mycket högre effekt (nära dess peak) under mycket längre tid än Tesla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av [JM] »

Robertrimmevik skrev:
Det vanliga Audi-agget här på forumet från Teslaägarna.
Då ska vi se vilka poster som nämner e-tron i denna tråd.
Sid 2: Bjelke rekomenderar E-tron
Sid 3: Laban räknar upp angivna volymer på bagagerum.
Sid 3: Mati (som äger en E-Tron) är tveksam till stora hundar pga sluttande baklucka.

Jo det är verkligen massor med teslaägare som dissar e-tron i denna tråd....
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inlägg av BrooklynS »

Robertrimmevik skrev:
Det vanliga Audi-agget här på forumet från Teslaägarna. E-tron och Q4 e-tron är ju givetvis två starka spelare i den här kategorin.
E-tron har 40 ärliga mil på 19tum.(Dessutom långt till degradering av batteriet)Praktisk bil som rymmer mycket. Får dra mycket på kroken. Laddar snabbt. Och just nu till ett rimligt pris.
Q4 blir nog minst lika bra. Vill tro att man får mer för pengarna mot de övriga VAG-bilarna.
MX och MY har väll också bra utrymmen. Och bäst range. Ironiskt nog behöver de inte bäst range då de har överlägset bäst laddnätverk.
Jag anser att Audi och Tesla är i en klass för sig.
Laddhybrid är nog bara att räkna bort direkt då batteriet brukar inskränka för mycket på bagageutrymmet.
40 ärliga mil? :lol:

Får dra mycket, tyst, bekväm. Det räcker väl?

Audi-agg är det väl inte att påtala att e-tron har många fina sidor men några dåliga, dit hör räckvidden.
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar