Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Köpråd elbil med stort bagageutrymme

Inläggav Teslaägare Laban » 14 nov 2020 09:35

Soffa skrev:ID4 såg inte heller så tokig ut! Den har jag inte kollat på förut.

Värt att tänka på är att ID.4 är relativt kort och har relativt litet bagageutrymme jämfört med de modeller som kan tänkas vara intressanta i det här fallet. 4.58 m jämfört med Enyaq 4.65m, Y 4.77m, e-Tron 4.9m. Bagageutrymmet är med det inte oväntat minst av modellerna ifråga med 543l. Enyaq 585l, e-Tron 660+60l frunk. Y är jag osäker på men bagageutrymmet är faktiskt någon cm längre än e-Tron's för den har behov av det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Referralkod: bjrn85925

Inläggav Teslaägare martinot » 14 nov 2020 16:08

Teslaspolen skrev:
Bjelke skrev:Om man får tulla lite på ”40 mil”, och det verkar ju OK, så borde väl Etron med stora batteriet
kunna funka? :)

Det är nog klokt att tumma på den biten, ja. 400 km i ett svep är rätt onödigt mycket batteri att dra runt på till vardags. Det blir ganska dyrt...

Bättre att stanna och ladda i 10-15 min och köpa sig en kopp kaffe, blir billigare. :)

Beror på. Slår du till med fika, dvs. kaffe + bulle, så blir det kanske dyrare. :D
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Teslaägare martinot » 14 nov 2020 16:10

BrooklynS skrev:
mikebike skrev:"Finns det någon elbil på marknaden..."

Varken ID.4, Enyaq eller Model Y kan väl anses uppfylla ovanstående krav eftersom de är ungefär ett år bort.

Fast: "alternativt om det lanseras någon snart" De är ju lanserade i alla fall... ;)

Till skillnad från VAG-s pappersprodukter så FINNS ju Y i alla fall... den har levererats i snart ett år i USA.

Det är fortfarande oklart var VAG skall få sina batterier ifrån innan Northvoltfabrikerna levererar. Och mjukvaran är efter ett års försening inte på banan ännu.

Jo, VCC/Polestar har ju sitt första ex. rullandes runt Göteborg.:)

Men för kunder i Sverige så dröjer det nog till slutet av 2021 innan leverans av både MY och ID4/Skoda.
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Svenssons » 14 nov 2020 17:43

martinot skrev:Men för kunder i Sverige så dröjer det nog till slutet av 2021 innan leverans av både MY och ID4/Skoda.

Skulle bli förvånad om inte Model Y börjar leverera senast augusti. ID.4/Skoda tror jag börjar leverera ett par tre månader innan det.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Referralkod: axel6326

Inläggav Teslaägare mikebike » 14 nov 2020 18:14

Svenssons skrev:
martinot skrev:Men för kunder i Sverige så dröjer det nog till slutet av 2021 innan leverans av både MY och ID4/Skoda.

Skulle bli förvånad om inte Model Y börjar leverera senast augusti. ID.4/Skoda tror jag börjar leverera ett par tre månader innan det.

Ja, Skoda Enyaq och VW ID.4 lär komma innan Model Y, men då endast i RWD. AWD-versionerna kommer nog om ett år.
Model Y kommer kanske efter sommaren, men med alla förbeställningar som skall betas av så blir leveranstiden ändå ett år vid nybeställning. Jag är rätt nöjd med att min bil inte blir en av de allra första som tillverkas i en ny fabrik, med delvis ny teknik.
Volvo PV 544 S 1963
Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model Y LR 2022? beställd
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Referralkod: mikael72656

Inläggav Teslaägare Svenssons » 15 nov 2020 06:01

mikebike skrev:
Svenssons skrev:

Ja, Skoda Enyaq och VW ID.4 lär komma innan Model Y, men då endast i RWD. AWD-versionerna kommer nog om ett år.
Model Y kommer kanske efter sommaren, men med alla förbeställningar som skall betas av så blir leveranstiden ändå ett år vid nybeställning. Jag är rätt nöjd med att min bil inte blir en av de allra första som tillverkas i en ny fabrik, med delvis ny teknik.

Lägger du en beställning idag och är på hugget att bekräfta den så fort det går samt valt en konfiguration som produceras först lär du kunna få leverans första månaden långt före merparten som lade reservation direkt. Leverans går inte efter turordning som du lade förbeställning utan efter när bekräftelse av beställning görs samt vad som produceras.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Referralkod: axel6326

Inläggav Teslaägare mikebike » 15 nov 2020 10:03

Jag beställde för en månad sedan, men som sagt var vill jag ogärna ha en av de första bilarna. ;)

Jag är rätt nöjd med att vänta ett år, om jag får min M3 om tre veckor.
Volvo PV 544 S 1963
Tesla Model 3 LR 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inläggav Teslaägare martinot » 15 nov 2020 10:34

mikebike skrev:Jag beställde för en månad sedan, men som sagt var vill jag ogärna ha en av de första bilarna. ;)

Brukar vara en rätt smart strategi. :)

Bara att se på alla enorma byggkvalitetsproblem hos nya Teslamodeller, flera problem med olika hårdvara i Polestar, och stora problem med mjukvara hos VAG/VW.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inläggav elbilist mati » 15 nov 2020 10:38

Jag har samma krav på en bil, dvs dragkrok + plats för två hundar.
Vi har två stora hundar (~40 kg styck) och de går med nöd och näppe in i en e-tron. Men en hundbur kan man glömma för hundar i den storleken. Problemet är den sluttande bakluckan. Jag har istället köpt ett lastgaller som man skruvar fast i nackstöden.
Som jag ser det finns i dagsläget bara två elbilar som uppfyller mina krav till 100%, och det är e-tron och Model X. Enyaq och ID4 har löjligt låg dragvikt och det är tveksamt om hundarna får plats på ett bra sätt. Det går säkert att fixa, men man får vara medveten om att det blir en kompromiss.
Dragvikten på 1000kg är också en sån fråga. Ett vanligt släp funkar. En liten husvagn kan också gå bra om man snålar med packningen. Hästssläp, nej.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare mikebike » 15 nov 2020 10:46

martinot skrev:
mikebike skrev:Jag beställde för en månad sedan, men som sagt var vill jag ogärna ha en av de första bilarna. ;)

Brukar vara en rätt smart strategi. :)

Bara att se på alla enorma byggkvalitetsproblem hos nya Teslamodeller, flera problem med olika hårdvara i Polestar, och stora problem med mjukvara hos VAG/VW.

I detta fall dessutom en helt ny fabrik, med ny teknologi och ny personal. "What can possibly go wrong?" :D
Volvo PV 544 S 1963
Tesla Model 3 LR 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon