Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

BMW:s laddhybrider brinner

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

BMW:s laddhybrider brinner

Inläggav Teslaägare Bod » 17 nov 2020 13:39

Det snackas ju en del om Polestar och WV:s problem man jag är lite konfunderad över att detta inte får mer uppmärksamhet.https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/brandrisk-i-nya-laddhybrider-fran-bmw-och-mini

Det var några skriverier i augusti men sedan har det varit tyst.

Min kusin skulle fått sin levererad i aug. När han var på väg att hämta fick han beskedet att leveransen inte kunde ske. Han fick inte reda på varför mer är att det var ett problem. Flera på det företag han jobbar på fick samma besked. Efter det har de få löfte om leverans flera gånger men det har blivit stoppat. Några på firman där han jobbar har dock fått hämta bilarna men får inte ladda. BMW ger inga tidplaner. Kusinen är klart frustrerad.

Det här är laddhybriden men det borde även påverka BMW:s lansering av sina elbilar.

Jag kan bara konstatera att BMW fortsätter att göra reklam för sina laddhybrider. Någon här som har mer info?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Inläggav Teslaägare Rasmussen » 17 nov 2020 13:44

Jag hörde om det i vi bilägares senaste podcast, tydligen Ford och Bmw som fått problem med batterierna i laddhybriderna. Vill minnas att de sa att det var samsungbatterier som tillverkades i ungern och att det blivit kontaminering i tillverkningen. Ford skulle lägga 4 miljarder på byten men bmw verkade inte ha meddelat ngn gameplan ännu, i bmws fall rörde det sig om väldigt många av deras laddhybridmodeller. Jag lyssnade bara passivt så lyssna på avsnittet så får du säkert mer detaljer som jag inte lyckade snappa upp.
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare

Inläggav Teslaägare BrooklynS » 17 nov 2020 15:24

Ja, vilka andra bilar skall de göra reklam för? De har ju inga elbilar...
M3P- Midnight Grey 18" Aero med dragkrok.
Beställt Y LR med dragkrok och FSD.
Beställt Cybertruck 3-motor och FSD.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Referralkod: stefan78266

Inläggav Teslaägare mikebike » 17 nov 2020 15:27

BrooklynS skrev:Ja, vilka andra bilar skall de göra reklam för? De har ju inga elbilar...

Jo, det har de....
Volvo PV 544 S 1963
Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model Y LR 2022? beställd
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Referralkod: mikael72656

Inläggav Teslaägare mikebike » 17 nov 2020 15:32

En annan sak jag kom att tänka på efter att ha pratat med min svåger som har en BMW laddhybrid.
Den generella rekommendationen för elbilar är ju att undvika att ladda fullt, men de flesta som kör laddhybrid laddar alltid fullt. Många gör det dessutom två gånger per dag.
Visserligen inte snabbladdning, men....
Vad skall man tro om livslängden för dessa batterier?
Volvo PV 544 S 1963
Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model Y LR 2022? beställd
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Referralkod: mikael72656

Inläggav Teslaägare roder99 » 17 nov 2020 15:54

mikebike skrev:En annan sak jag kom att tänka på efter att ha pratat med min svåger som har en BMW laddhybrid.
Den generella rekommendationen för elbilar är ju att undvika att ladda fullt, men de flesta som kör laddhybrid laddar alltid fullt. Många gör det dessutom två gånger per dag.
Visserligen inte snabbladdning, men....
Vad skall man tro om livslängden för dessa batterier?

Hade tidigare en Opel Ampera 2012 med en batterikapacitet på 16 kWh (ca 10 kWh användbart). År 2016 hade de tillverkat 117.000 laddhybrider och noll reklamationer på batteriet. En smart lösning de har är att det alltid finns 10 kWh att tillgå tills hela batteriet börjar tappa kapacitet ner mot 12-13 kWh. Hur BMW har löst det har jag dock ingen aning om.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare

Referralkod: mikael63603

Inläggav Teslaägare Bod » 17 nov 2020 16:11

Rasmussen skrev:Jag hörde om det i vi bilägares senaste podcast, tydligen Ford och Bmw som fått problem med batterierna i laddhybriderna. Vill minnas att de sa att det var samsungbatterier som tillverkades i ungern och att det blivit kontaminering i tillverkningen. Ford skulle lägga 4 miljarder på byten men bmw verkade inte ha meddelat ngn gameplan ännu, i bmws fall rörde det sig om väldigt många av deras laddhybridmodeller. Jag lyssnade bara passivt så lyssna på avsnittet så får du säkert mer detaljer som jag inte lyckade snappa upp.

Tack, ska lyssna på podden :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inläggav Teslaägare BrooklynS » 17 nov 2020 18:15

mikebike skrev:
BrooklynS skrev:Ja, vilka andra bilar skall de göra reklam för? De har ju inga elbilar...

Jo, det har de....

De har i3 som märkligt nog inte får någon efterföljare. Klart de gör reklam för sina "mildhybrider" då...
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inläggav Banane » 17 nov 2020 18:21

BrooklynS skrev:
mikebike skrev:

Jo, det har de....

De har i3 som märkligt nog inte får någon efterföljare. Klart de gör reklam för sina "mildhybrider" då...

Kommer tre modeller nästa år. iX, iX3 och i4.
Banane

Inläggav Teslaägare BrooklynS » 17 nov 2020 18:26

Ja jo men de säljs inte nu...
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Nästa

Återgå till Elektriska Fordon