Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

BMW:s laddhybrider brinner

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Inläggav Teslaägare martinot » 18 nov 2020 09:46

Fredrik j skrev:
vigge50 skrev:Läs inlägget ingen, han säger att på 30-talet behövdes det men varför det är stora grillar idag är en väldigt bra fråga.

Träpaneler i inredningen är en designfeature som återfinns i samma kategori. Men ändå används det i moderna bilar. Tesla t.ex.

Håller inte alls med i den jämförelsen. Jag ogillar fejk, som tex. påhittade grillar och fejkade luftintag, men att ha snygga materialval är en helt annan sak.

Ivf. så länge materialen är äkta och inte fejkträ, eller fejkmetall, så tycker jag om att man har inslag av både trä och metall i interiören (kolfiber är jag inte lika förtjust i).

Apropå trä i interiören så tog jag just svarta inredningen av M3 för att få det. Annars hade jag gärna tagit den med vit inredning (var exakt samma pris när jag beställde). Tycker även Honde E är ett annat bra exempel på när det är snyggt med trä i inredningen även på moderna bilar (inta bara Rolls och Jaggar).
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Fredrik j » 18 nov 2020 11:04

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
vigge50 skrev:Läs inlägget ingen, han säger att på 30-talet behövdes det men varför det är stora grillar idag är en väldigt bra fråga.

Träpaneler i inredningen är en designfeature som återfinns i samma kategori. Men ändå används det i moderna bilar. Tesla t.ex.

Håller inte alls med i den jämförelsen. Jag ogillar fejk, som tex. påhittade grillar och fejkade luftintag, men att ha snygga materialval är en helt annan sak.

Ivf. så länge materialen är äkta och inte fejkträ, eller fejkmetall, så tycker jag om att man har inslag av både trä och metall i interiören (kolfiber är jag inte lika förtjust i).

Apropå trä i interiören så tog jag just svarta inredningen av M3 för att få det. Annars hade jag gärna tagit den med vit inredning (var exakt samma pris när jag beställde). Tycker även Honde E är ett annat bra exempel på när det är snyggt med trä i inredningen även på moderna bilar (inta bara Rolls och Jaggar).

Att man använder trä i inredningar är ju ett arv från tiden när man var tvungen att använda trä eftersom man inte hade något annat passande material. Idag fyller trät ingen praktisk funktion utan har bara blivit en estetisk detalj.
Man fejkar ett behov kan man säga. Att du tycker det är snyggt är ju en subjektiv åsikt lika mycket "värde" som att någon tycker stor kylare är snyggt.
Grillarna är ju ett arv från tiden när man var tvungen att ha stora luftinsläpp fram på bilen.

Kolfiber är ju ännu ett exempel på när det ofta används i rent utsmyckningssyfte för att få en känsla av high-tech. En kolfiberdetalj som inte bär last har ju ingen praktisk funktion. En inredningslist t.ex. Kan lika gärna vara i plast.

Samma sak med läder. Ett arv från en tid när det inte gick att tillverka produkter i ett alternativt material. Nu går det men man använder fortfarande läder för känslans skull.
Fredrik j

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 18 nov 2020 20:31

martinot skrev:
Fredrik j skrev:

Gillar inte fejk heller. Som t ex låtsas tegelvägg eller låtsaskakel. Eller fejk tryffelolja och vanillin. Eller när vi ändå är inne på grillar. Elgrill, grillhäll, tändvätska och gasol. FEJK!
Men är man bilälskare och uttryckligen gillar design.
Fejk eller ej på fronten av bilen, kan man verkligen uttrycka sig om det om man valt att äga en Tesla M3.
Tar en fejkgrill alla dagar i veckan före den fronten. ;)
(Till och med en elgrill) :D
Även om jag hade önskat att Audi hade använt sitt fina formspråk på ett mer nyskapande sätt.
Robertrimmevik
elbilist

Inläggav Teslaägare martinot » 18 nov 2020 20:52

Fredrik j skrev:Idag fyller trät ingen praktisk funktion utan har bara blivit en estetisk detalj.

Absolut. Oftast inte metall heller (alltså som i många inredningsdetaljer).

Men jag sa just att jag gillar de materialen av estetiska skäl också, så förstår inte varför du ens tror att du säger emot mig?

En bil som enbart är funktionellt gjord att köra dig från A till B, i billigaste möjliga plast, är inget som tilltalar mig.
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Teslaägare Bruno » 23 nov 2020 13:40

OT

Bmw:s "elgrillar"... Big is more? ;) :D :D :D

https://www.dagensps.se/motor/elbilar/n ... ogPPEojJDW
bmw.JPG
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare

Referralkod: bruno10602

Inläggav elbilist PapaD » 23 nov 2020 14:39

Ser ut som en gammal bentley. Pjäsig.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
PapaD
elbilist

Inläggav Teslaägare Bruno » 23 nov 2020 15:14

PapaD skrev:Ser ut som en gammal bentley. Pjäsig.

Tror inte de vill sälja längre till oss utan det är Mellanöstern, USA och Sydostasien som gäller?
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare

Referralkod: bruno10602

Inläggav Fredrik j » 23 nov 2020 15:48

Bruno skrev:

Tror inte de vill sälja längre till oss utan det är Mellanöstern, USA och Sydostasien som gäller?

Påminner om diskussionen för 20 år sedan när Bangle "förstörde" designen på BMW och företagets snara död förutspåddes när första årsmodellerna av 7-serien sålde riktigt dåligt. Det ordnade ju sig och tydligt blev att det inte var kunderna som klagade utan mest dom som ändå inte köpte bilen.
Fredrik j

Inläggav Teslaägare Bjelke » 23 nov 2020 16:19

Nu återstår det bara att se vilken tillverkare som går segrande ur elbilsduellen, mycket talar för att iX tar över tronen

Bilen finns inte än och den spöar inte skiten ur någon direkt baserat på (preliminära) fakta, så återstår design
och kvalitet mm, ja vi får väl se........
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav Teslaägare Front242 » 23 nov 2020 20:53

Fredrik j skrev:
Bruno skrev:

Påminner om diskussionen för 20 år sedan när Bangle "förstörde" designen på BMW och företagets snara död förutspåddes när första årsmodellerna av 7-serien sålde riktigt dåligt. Det ordnade ju sig och tydligt blev att det inte var kunderna som klagade utan mest dom som ändå inte köpte bilen.

Bangle butt :D

https://www.bmwblog.com/2015/01/21/bangle-butt/
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare

Referralkod: joachim85306

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon