Sida 2 av 3

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 18 nov 2020 09:46
av martinot
Fredrik j skrev:
vigge50 skrev:
Läs inlägget ingen, han säger att på 30-talet behövdes det men varför det är stora grillar idag är en väldigt bra fråga.
Träpaneler i inredningen är en designfeature som återfinns i samma kategori. Men ändå används det i moderna bilar. Tesla t.ex.
Håller inte alls med i den jämförelsen. Jag ogillar fejk, som tex. påhittade grillar och fejkade luftintag, men att ha snygga materialval är en helt annan sak.

Ivf. så länge materialen är äkta och inte fejkträ, eller fejkmetall, så tycker jag om att man har inslag av både trä och metall i interiören (kolfiber är jag inte lika förtjust i).

Apropå trä i interiören så tog jag just svarta inredningen av M3 för att få det. Annars hade jag gärna tagit den med vit inredning (var exakt samma pris när jag beställde). Tycker även Honde E är ett annat bra exempel på när det är snyggt med trä i inredningen även på moderna bilar (inta bara Rolls och Jaggar).

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 18 nov 2020 11:04
av Fredrik j
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
vigge50 skrev:
Läs inlägget ingen, han säger att på 30-talet behövdes det men varför det är stora grillar idag är en väldigt bra fråga.
Träpaneler i inredningen är en designfeature som återfinns i samma kategori. Men ändå används det i moderna bilar. Tesla t.ex.
Håller inte alls med i den jämförelsen. Jag ogillar fejk, som tex. påhittade grillar och fejkade luftintag, men att ha snygga materialval är en helt annan sak.

Ivf. så länge materialen är äkta och inte fejkträ, eller fejkmetall, så tycker jag om att man har inslag av både trä och metall i interiören (kolfiber är jag inte lika förtjust i).

Apropå trä i interiören så tog jag just svarta inredningen av M3 för att få det. Annars hade jag gärna tagit den med vit inredning (var exakt samma pris när jag beställde). Tycker även Honde E är ett annat bra exempel på när det är snyggt med trä i inredningen även på moderna bilar (inta bara Rolls och Jaggar).
Att man använder trä i inredningar är ju ett arv från tiden när man var tvungen att använda trä eftersom man inte hade något annat passande material. Idag fyller trät ingen praktisk funktion utan har bara blivit en estetisk detalj.
Man fejkar ett behov kan man säga. Att du tycker det är snyggt är ju en subjektiv åsikt lika mycket "värde" som att någon tycker stor kylare är snyggt.
Grillarna är ju ett arv från tiden när man var tvungen att ha stora luftinsläpp fram på bilen.

Kolfiber är ju ännu ett exempel på när det ofta används i rent utsmyckningssyfte för att få en känsla av high-tech. En kolfiberdetalj som inte bär last har ju ingen praktisk funktion. En inredningslist t.ex. Kan lika gärna vara i plast.

Samma sak med läder. Ett arv från en tid när det inte gick att tillverka produkter i ett alternativt material. Nu går det men man använder fortfarande läder för känslans skull.

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 18 nov 2020 20:31
av Robertrimmevik
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
vigge50 skrev:
Läs inlägget ingen, han säger att på 30-talet behövdes det men varför det är stora grillar idag är en väldigt bra fråga.
Träpaneler i inredningen är en designfeature som återfinns i samma kategori. Men ändå används det i moderna bilar. Tesla t.ex.
Håller inte alls med i den jämförelsen. Jag ogillar fejk, som tex. påhittade grillar och fejkade luftintag, men att ha snygga materialval är en helt annan sak.

Ivf. så länge materialen är äkta och inte fejkträ, eller fejkmetall, så tycker jag om att man har inslag av både trä och metall i interiören (kolfiber är jag inte lika förtjust i).

Apropå trä i interiören så tog jag just svarta inredningen av M3 för att få det. Annars hade jag gärna tagit den med vit inredning (var exakt samma pris när jag beställde). Tycker även Honde E är ett annat bra exempel på när det är snyggt med trä i inredningen även på moderna bilar (inta bara Rolls och Jaggar).
Gillar inte fejk heller. Som t ex låtsas tegelvägg eller låtsaskakel. Eller fejk tryffelolja och vanillin. Eller när vi ändå är inne på grillar. Elgrill, grillhäll, tändvätska och gasol. FEJK!
Men är man bilälskare och uttryckligen gillar design.
Fejk eller ej på fronten av bilen, kan man verkligen uttrycka sig om det om man valt att äga en Tesla M3.
Tar en fejkgrill alla dagar i veckan före den fronten. ;)
(Till och med en elgrill) :D
Även om jag hade önskat att Audi hade använt sitt fina formspråk på ett mer nyskapande sätt.

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 18 nov 2020 20:52
av martinot
Fredrik j skrev:
Idag fyller trät ingen praktisk funktion utan har bara blivit en estetisk detalj.
Absolut. Oftast inte metall heller (alltså som i många inredningsdetaljer).

Men jag sa just att jag gillar de materialen av estetiska skäl också, så förstår inte varför du ens tror att du säger emot mig?

En bil som enbart är funktionellt gjord att köra dig från A till B, i billigaste möjliga plast, är inget som tilltalar mig.

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 23 nov 2020 13:40
av Bruno
OT

Bmw:s "elgrillar"... Big is more? ;) :D :D :D

https://www.dagensps.se/motor/elbilar/n ... ogPPEojJDW

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 23 nov 2020 14:39
av PapaD
Ser ut som en gammal bentley. Pjäsig.

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 23 nov 2020 15:14
av Bruno
PapaD skrev:
Ser ut som en gammal bentley. Pjäsig.
Tror inte de vill sälja längre till oss utan det är Mellanöstern, USA och Sydostasien som gäller?

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 23 nov 2020 15:48
av Fredrik j
Bruno skrev:
PapaD skrev:
Ser ut som en gammal bentley. Pjäsig.
Tror inte de vill sälja längre till oss utan det är Mellanöstern, USA och Sydostasien som gäller?
Påminner om diskussionen för 20 år sedan när Bangle "förstörde" designen på BMW och företagets snara död förutspåddes när första årsmodellerna av 7-serien sålde riktigt dåligt. Det ordnade ju sig och tydligt blev att det inte var kunderna som klagade utan mest dom som ändå inte köpte bilen.

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 23 nov 2020 16:19
av Bjelke
Nu återstår det bara att se vilken tillverkare som går segrande ur elbilsduellen, mycket talar för att iX tar över tronen
Bilen finns inte än och den spöar inte skiten ur någon direkt baserat på (preliminära) fakta, så återstår design
och kvalitet mm, ja vi får väl se........

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 23 nov 2020 20:53
av Front242
Fredrik j skrev:
Bruno skrev:
PapaD skrev:
Ser ut som en gammal bentley. Pjäsig.
Tror inte de vill sälja längre till oss utan det är Mellanöstern, USA och Sydostasien som gäller?
Påminner om diskussionen för 20 år sedan när Bangle "förstörde" designen på BMW och företagets snara död förutspåddes när första årsmodellerna av 7-serien sålde riktigt dåligt. Det ordnade ju sig och tydligt blev att det inte var kunderna som klagade utan mest dom som ändå inte köpte bilen.
Bangle butt :D

https://www.bmwblog.com/2015/01/21/bangle-butt/

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 23 nov 2020 22:36
av martinot
Fredrik j skrev:

Påminner om diskussionen för 20 år sedan när Bangle "förstörde" designen på BMW och företagets snara död förutspåddes när första årsmodellerna av 7-serien sålde riktigt dåligt. Det ordnade ju sig och tydligt blev att det inte var kunderna som klagade utan mest dom som ändå inte köpte bilen.
Blir ju lite lätt automatiskt självuppfyllande; de som inte gillar bilen köper den inte, och blir därmed inte heller "kunder" till den. :D

Sedan kan man ju fundera som tillverkare varför man har dåligt med kunder och ovanligt låg försäljning av en viss produkt, men det kanske är en annan, eller samma, sak. :mrgreen:

Men klart; de kan ju alltid försvara sig med att; "de som klagar på den är inte de kunderna som köper den!". :lol:

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 23 nov 2020 23:07
av Bruno
Fredrik j skrev:
Bruno skrev:
PapaD skrev:
Ser ut som en gammal bentley. Pjäsig.
Tror inte de vill sälja längre till oss utan det är Mellanöstern, USA och Sydostasien som gäller?
Påminner om diskussionen för 20 år sedan när Bangle "förstörde" designen på BMW och företagets snara död förutspåddes när första årsmodellerna av 7-serien sålde riktigt dåligt. Det ordnade ju sig och tydligt blev att det inte var kunderna som klagade utan mest dom som ändå inte köpte bilen.
Nja, ”förstörde” 7:an kanske, hade själv en Z3 cab by Bangle, gillade även coupén...

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 23 nov 2020 23:14
av Fredrik j
martinot skrev:
Fredrik j skrev:

Påminner om diskussionen för 20 år sedan när Bangle "förstörde" designen på BMW och företagets snara död förutspåddes när första årsmodellerna av 7-serien sålde riktigt dåligt. Det ordnade ju sig och tydligt blev att det inte var kunderna som klagade utan mest dom som ändå inte köpte bilen.
Blir ju lite lätt automatiskt självuppfyllande; de som inte gillar bilen köper den inte, och blir därmed inte heller "kunder" till den. :D

Sedan kan man ju fundera som tillverkare varför man har dåligt med kunder och ovanligt låg försäljning av en viss produkt, men det kanske är en annan, eller samma, sak. :mrgreen:

Men klart; de kan ju alltid försvara sig med att; "de som klagar på den är inte de kunderna som köper den!". :lol:
Vad jag menar är att det uppenbarligen inte var 7-seriens kundkrets som klagade eftersom den sålde bra.

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 23 nov 2020 23:17
av Curik
En kollega som kör en BMW-hybrid har fått höra att han inte får ladda mer än till max 20%. Tydligen ska bilarna återkallas men detta har inte skett ännu. Det låter ju sjukt orimligt.

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 24 nov 2020 00:06
av martinot
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:

Påminner om diskussionen för 20 år sedan när Bangle "förstörde" designen på BMW och företagets snara död förutspåddes när första årsmodellerna av 7-serien sålde riktigt dåligt. Det ordnade ju sig och tydligt blev att det inte var kunderna som klagade utan mest dom som ändå inte köpte bilen.
Blir ju lite lätt automatiskt självuppfyllande; de som inte gillar bilen köper den inte, och blir därmed inte heller "kunder" till den. :D

Sedan kan man ju fundera som tillverkare varför man har dåligt med kunder och ovanligt låg försäljning av en viss produkt, men det kanske är en annan, eller samma, sak. :mrgreen:

Men klart; de kan ju alltid försvara sig med att; "de som klagar på den är inte de kunderna som köper den!". :lol:
Vad jag menar är att det uppenbarligen inte var 7-seriens kundkrets som klagade eftersom den sålde bra.
Hmm... Fredrik j: "när första årsmodellerna av 7-serien sålde riktigt dåligt." ;) - Var just det jag refererade till.

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 24 nov 2020 06:10
av mikebike
Bruno skrev:
Fredrik j skrev:
Bruno skrev:
PapaD skrev:
Ser ut som en gammal bentley. Pjäsig.
Tror inte de vill sälja längre till oss utan det är Mellanöstern, USA och Sydostasien som gäller?
Påminner om diskussionen för 20 år sedan när Bangle "förstörde" designen på BMW och företagets snara död förutspåddes när första årsmodellerna av 7-serien sålde riktigt dåligt. Det ordnade ju sig och tydligt blev att det inte var kunderna som klagade utan mest dom som ändå inte köpte bilen.
Nja, ”förstörde” 7:an kanske, hade själv en Z3 cab by Bangle, gillade även coupén...
Z3 var väl ändå "pre-Bangle"?
Z4 däremot... .

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 24 nov 2020 15:30
av Bruno
OT
mikebike skrev:
Bruno skrev:
Fredrik j skrev:
Bruno skrev:
PapaD skrev:
Ser ut som en gammal bentley. Pjäsig.
Tror inte de vill sälja längre till oss utan det är Mellanöstern, USA och Sydostasien som gäller?
Påminner om diskussionen för 20 år sedan när Bangle "förstörde" designen på BMW och företagets snara död förutspåddes när första årsmodellerna av 7-serien sålde riktigt dåligt. Det ordnade ju sig och tydligt blev att det inte var kunderna som klagade utan mest dom som ändå inte köpte bilen.
Nja, ”förstörde” 7:an kanske, hade själv en Z3 cab by Bangle, gillade även coupén...
Z3 var väl ändå "pre-Bangle"?
Z4 däremot... .
Vad vet jag?

"Chris Bangle was the chief designer for BMW from 1992 all the way until he quit, not only BMW but the auto industry all together, in 2009. He is responsible for many great cars including the Z3, Z4 and the E63 6 Series. However, the car that most people will remember him by is the E65 7 Series."

Vet att han inte ritade den men såg till att den kom till/godkände designen (och kanske kom med "förbättringar"?) Första bilen under hans vingar iaf...

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 24 nov 2020 15:39
av mikebike
"The exterior was designed by Joji Nagashima, being completed in mid-1992 at 39 months before production and the design was frozen in 1993."
D.v.s. Chris Bangle hann inte förstöra den designen.

Min, när det begav sig:
Hogerfram3.jpg

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 24 nov 2020 15:56
av Bruno
OT
mikebike skrev:
"The exterior was designed by Joji Nagashima, being completed in mid-1992 at 39 months before production and the design was frozen in 1993."
D.v.s. Chris Bangle hann inte förstöra den designen.

Min, när det begav sig:
Hogerfram3.jpg
Åh, hade du också en? :)
Hade en sexa, älskade ljudet...

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 24 nov 2020 16:59
av martinot
Z3 och Z4 gillar jag designen på, och tycker var mycket lyckad formgivning. Hoppas att BMW kan hitta tillbaka dit designmässigt!

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 24 nov 2020 18:35
av PapaD
Det blir en stor frunk med den designen.

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 24 nov 2020 18:38
av martinot
PapaD skrev:
Det blir en stor frunk med den designen.
*LOL* :lol:

Re: BMW:s laddhybrider brinner

Postat: 03 dec 2020 11:33
av Bruno