BMW iX1 Electric SUV får mellan 180 och 250 hk

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

BMW iX1 Electric SUV får mellan 180 och 250 hk

Inlägg av Zalman3 »

BMW iX1 Electric SUV Output To Vary Between 180 And 250 Horsepower.

BMW’s strategy for a rapid expansion in the EV segment includes the launch of the iNext, which should be previewed tomorrow. It’ll be the technological flagship of the brand but a smaller and way more affordable electric vehicle will probably have a more important role for the automaker in terms of sales. We are talking about the upcoming iX1, which won’t arrive before 2022.
The official debut is still at least 18 months away but BMW Blog seems to be in the know the electric crossover will ride on a new platform and will be launched as an indirect successor to the i3. The publication claims there will be a few different powertrain options, including an entry-level model with 180 horsepower and a more powerful 250-hp model.
https://www.motor1.com/news/453452/bmw- ... suv-rumor/


EDIT:

iX1 verkar bli hyfsat billig.
" När det gäller pris bör det också ligga på en liknande nivå. Den nuvarande i3-versionen finns för närvarande från 39 000 euro - före miljöbonusen.
En liknande prissättning kan gälla för den "lilla versionen" av BMW iX1, som ska komma på vägen med 132 kW / 180 PS."
Som känt förlitar sig BMW på "Power of Choice" för drivsystemet - bland annat kommer det att finnas två nya 5-serie PHEV-varianter . En rent elektrisk diskussion kan också diskuteras . Samt en M5-variant, som därför borde bli helt elektrifierad . En BMW 1-serie skulle också vara möjlig . Hjärtat i e-strategin är för närvarande fortfarande iNEXT . I slutet av juli 2020 kommer VD Oliver Zipse igen att fokusera på BMW X1 och BMW 5-serien.

Eftersom BMW X1 och BMW 5-serien också ska finnas i framtiden med alla fyra drivvarianter - helelektrisk, plug-in hybrid , diesel och bensin med 48 volts teknik. BMW iX1 kommer att bli ännu viktigare i framtiden, eftersom den handlas som efterträdare till den framgångsrika BMW i3 och är avsedd att tilltala en jämförbar målgrupp. När det gäller pris bör det också ligga på en liknande nivå. Den nuvarande i3-versionen finns för närvarande från 39 000 euro - före miljöbonusen. En liknande prissättning kan gälla för den "lilla versionen" av BMW iX1, som ska komma på vägen med 132 kW / 180 PS.

Då blir det verkligen dyrare för den lilla elektriska SUV: n med 184 kW / 250 hk. En anslutning till BMW i3 / BMW i3s kan också dras med avseende på de två motorvarianterna . Med dessa två modeller är skillnaderna i prestanda inte så stora. IX1 bör också levereras med en front i stället för en bakre motor. Den mer kraftfulla varianten, dock med fyrhjulsdrift, som en andra elmotor finns bak.

De första designutkasten till den elektriska visar att modellen visuellt påminner om konventionellt drivna fordon. Det förväntas att en elektrisk 1-serie endast kommer att kännetecknas av ljusare karossblixtar och ett dolt galler, enligt Auto Express i oktober 2019. Det är tveksamt om det kommer att hålla kvar med den planerade marknadsintroduktionen 2021 Mer realistiskt kommer sannolikt att vara 2022 eller till och med 2023 som lanseringsåret för Stromer. BMW fokuserar för närvarande på iX3 och i4 .

https://www.elektroauto-news.net/2020/b ... nachfolger
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7559
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW iX1 Electric SUV får mellan 180 och 250 hk

Inlägg av mikebike »

" IX1 bör också levereras med en front i stället för en bakre motor. Den mer kraftfulla varianten, dock med fyrhjulsdrift, som en andra elmotor finns bak."

iX3 finns väl fortfarande bara med tvåhjulsdrift?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BMW iX1 Electric SUV får mellan 180 och 250 hk

Inlägg av Zalman3 »

BMW i3 fasas ut och ersätts med iX1.

Ersatt av iX1.

En BMW-talesman berättar tidningen att tillverkaren kommer att ersätta i3 med iX1, som kommer att lanseras nästa år. Detta är en liten SUV, gjord för att tilltala marknaden för kompakta premiumbilar. Denna bil kommer att vara utrustad med teknik som är modernare än den som finns i i3, och den kommer att ha ett längre räckvidd.
https://www.tu.no/artikler/avis-bmw-i3- ... ere/511906
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 271
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: BMW iX1 Electric SUV får mellan 180 och 250 hk

Inlägg av Front242 »

Det där kan inte stämma. Förväntar mig ett gigantiskt tryne, det är vad alla vill ha :shock:
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7559
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW iX1 Electric SUV får mellan 180 och 250 hk

Inlägg av mikebike »

Front242 skrev:
Det där kan inte stämma. Förväntar mig ett gigantiskt tryne, det är vad alla vill ha :shock:
Det kommer nog, oroa dig inte. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: BMW iX1 Electric SUV får mellan 180 och 250 hk

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev:
Front242 skrev:
Det där kan inte stämma. Förväntar mig ett gigantiskt tryne, det är vad alla vill ha :shock:
Det kommer nog, oroa dig inte. ;)
Ja så där så ju ingen BMW ut iaf :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: BMW iX1 Electric SUV får mellan 180 och 250 hk

Inlägg av Zalman3 »

BMW ger de första uppgifterna om iX1

BMW har publicerat de första uppgifterna och en teaserbild för sin kommande E-SUV iX1. Följaktligen har modellen en standardräckvidd på över 400 kilometer.
Sättet på vilket BMW publicerade denna information är ovanligt: ​​Vanligtvis publiceras sådan information i pressens distributionslista som en planerad release innan marknadslanseringen.
I det här fallet har dock BMW lagt en undersida för iX1 online på sin hemsida, där intresserade kan registrera sig för ytterligare information.

En WLTP-räckvidd på 413 till 438 kilometer nämns där som "prognosvärden baserade på fordonets tidigare utvecklingsstatus".
WLTP-förbrukningen är därför 17,3 till 18,4 kWh/100 km. Ytterligare data nämns inte på produktsidan.

Det är inte möjligt att direkt dra slutsatser om batteristorleken baserat på WLTP-förbrukningen och räckvidden:
laddningsförlusterna "från uttaget" ingår i standardförbrukningen, men inte i intervallet - detta bestäms bara i fordonet och inte från uttaget.
Om man antar en laddningsförlust på 15 procent skulle batteristorleken vara runt 65 kWh.

Prestandadata för frekvensomriktaren eller laddningskapaciteten är ännu inte kända, men iX1 kommer att använda BMW:s femte generationens elektriska drev -
det vill säga strömexciterade synkronmotorer som de som används i alla nya BMW elektriska modeller sedan iX3.
På produktsidan talar BMW bara om "dynamiska prestandavärden och lång räckvidd".

IX1 är som bekant inte baserad på en rent elektrisk plattform, utan på en blandad plattform: modellen kommer endast att finnas tillgänglig som förbränningsmotor vid marknadslanseringen,
"kort efter marknadslanseringen" enligt BMWs hemsida " en laddhybrid för lokalt utsläppsfri körning och helelektriska BMW iX1” följer. Data om PHEV nämns ännu inte.
Trots förbränningsmotorbasen ska iX1 vara "rymlig och kompakt" och kombinera "innovationen hos BMW i med flexibiliteten hos en BMW X-modell".
Fronten som syns på teaserbilden påminner verkligen om tillverkarens SUV-modeller, vilket förstås inte är förvånande. Den dubbla njurens linjer, det nedre luftintaget och LED-varselljusen är tydliga och kännetecknas av raka linjer.

iX1 ska byggas vid BMW-fabriken i Leipzig från 2023. Den tredje generationen av systermodellen, Mini Countryman,
kommer också att rulla av produktionslinjen där. Båda modellerna kommer förmodligen att dela tekniken i stor utsträckning, varför räckviddsdata för Mini inte bör avvika långt från de värden som anges här.
https://www.electrive.net/2022/03/21/bm ... n-zum-ix1/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: BMW iX1 Electric SUV får mellan 180 och 250 hk

Inlägg av Bjelke »

IX1 är som bekant inte baserad på en rent elektrisk plattform, utan på en blandad plattform: modellen kommer endast att finnas tillgänglig som förbränningsmotor vid marknadslanseringen,
"kort efter marknadslanseringen" enligt BMWs hemsida " en laddhybrid för lokalt utsläppsfri körning och helelektriska BMW iX1” följer. Data om PHEV nämns ännu inte.
Trots förbränningsmotorbasen ska iX1 vara "rymlig och kompakt" och kombinera "innovationen hos BMW i med flexibiliteten hos en BMW X-modell".
Plus en massa annat som osar katt tycker jag iaf…
Mest en massa blaj typ ”hej vi är inte med i matchen längre men vill gärna ge sken av att vara seriösa
i omställningen…”
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX1 Electric SUV får mellan 180 och 250 hk

Inlägg av Hmpftfhdns »

Bjelke skrev:
IX1 är som bekant inte baserad på en rent elektrisk plattform, utan på en blandad plattform: modellen kommer endast att finnas tillgänglig som förbränningsmotor vid marknadslanseringen,
"kort efter marknadslanseringen" enligt BMWs hemsida " en laddhybrid för lokalt utsläppsfri körning och helelektriska BMW iX1” följer. Data om PHEV nämns ännu inte.
Trots förbränningsmotorbasen ska iX1 vara "rymlig och kompakt" och kombinera "innovationen hos BMW i med flexibiliteten hos en BMW X-modell".
Plus en massa annat som osar katt tycker jag iaf…
Mest en massa blaj typ ”hej vi är inte med i matchen längre men vill gärna ge sken av att vara seriösa
i omställningen…”
Vad gäller själva bilen stämmer det säkert som de säger (funkar iaf för iX3 att bli fullt jämförbar med ex ID4 trots blandad plattform), men vi får se om de får nån fart på produktionsvolym och sätter vettiga priser
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX1 Electric SUV får mellan 180 och 250 hk

Inlägg av MWall »

Lite dyr ändå? 610' för en framhjulsdriven liten SUV känns svettigt.
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: BMW iX1 Electric SUV får mellan 180 och 250 hk

Inlägg av Wolf78 »

MWall skrev:
Lite dyr ändå? 610' för en framhjulsdriven liten SUV känns svettigt.
Kanske känns bättre om du tänker på att det är 4WD och 313 hk, 0-100 5,7 sek?
Lite större batteri hade inte skadat dock men de vågar nog inte riskera intern konkurrens med i4...
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
benke_berguv
Inlägg: 139
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

BMW iX1 Electric SUV får mellan 180 och 250 hk

Inlägg av benke_berguv »

Om jag inte fattat det fel så finns den bara fyrhjulsdriven med 313 hästar och 65kwh batteri nu i början så priset är väl helt ok. Svenska sidan funkar inte alls för mig just nu men jag fick ett rejält habegär.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX1 Electric SUV får mellan 180 och 250 hk

Inlägg av MWall »

Wolf78 skrev:
MWall skrev:
Lite dyr ändå? 610' för en framhjulsdriven liten SUV känns svettigt.
Kanske känns bättre om du tänker på att det är 4WD och 313 hk, 0-100 5,7 sek?
Lite större batteri hade inte skadat dock men de vågar nog inte riskera intern konkurrens med i4...
Yes, fick reda på det. Då är det ju lite annat. Kanske ska dra iväg en beställning. i3:an behöver ju bytas nån gång snart ändå.
benke_berguv
Inlägg: 139
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: BMW iX1 Electric SUV får mellan 180 och 250 hk

Inlägg av benke_berguv »

Var lite fattigt på info än tycker jag. Undra vad som ingår i de där 610000kr. Borde finnas nåt paket motsvarande Charged plus eller nåt sånt att välja till om nu inte en massa saker ingår.
//benke
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX1 Electric SUV får mellan 180 och 250 hk

Inlägg av MWall »

benke_berguv skrev:
Var lite fattigt på info än tycker jag. Undra vad som ingår i de där 610000kr. Borde finnas nåt paket motsvarande Charged plus eller nåt sånt att välja till om nu inte en massa saker ingår.
//benke
Jag har bett om en skarp offert. Får se var det slutar.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW iX1 Electric SUV får mellan 180 och 250 hk

Inlägg av HelectriC »

BMW har börjat operera med fasta priser (iaf i Norge). Jag ringde säljaren och storkundsavtalen som jag handlade i4 med gäller inte på iX1. Han sa att de fasar ut alla rabatter och i fortsättningen enbart ska ha fasta priser. Blir intressant att se om priserna då blir lägre eftersom folk vant sig vid att man får 5-10% rabatt på en ny BMW.

Samma i Sverige, någon som vet?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX1 Electric SUV får mellan 180 och 250 hk

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
BMW har börjat operera med fasta priser (iaf i Norge). Jag ringde säljaren och storkundsavtalen som jag handlade i4 med gäller inte på iX1. Han sa att de fasar ut alla rabatter och i fortsättningen enbart ska ha fasta priser. Blir intressant att se om priserna då blir lägre eftersom folk vant sig vid att man får 5-10% rabatt på en ny BMW.

Samma i Sverige, någon som vet?

Nej. Rabatt som vanligt. Dock lite mindre på elbilar än på andra.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX1 Electric SUV får mellan 180 och 250 hk

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
BMW har börjat operera med fasta priser (iaf i Norge). Jag ringde säljaren och storkundsavtalen som jag handlade i4 med gäller inte på iX1. Han sa att de fasar ut alla rabatter och i fortsättningen enbart ska ha fasta priser. Blir intressant att se om priserna då blir lägre eftersom folk vant sig vid att man får 5-10% rabatt på en ny BMW.
Kan ju också vara ett alternativ till att höja priserna, som de kanske annars varit tvungna till nu när priser på råmaterial, komponenter och transporter skjuter i höjden för biltillverkarna.

Intressant att notera att Teslas modell med enkla fasta priser sprider sig till först Polestar, sedan systerbolaget Volvo (kommande elbilar) och nu även BMW.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: BMW iX1 Electric SUV får mellan 180 och 250 hk

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
BMW har börjat operera med fasta priser (iaf i Norge). Jag ringde säljaren och storkundsavtalen som jag handlade i4 med gäller inte på iX1. Han sa att de fasar ut alla rabatter och i fortsättningen enbart ska ha fasta priser. Blir intressant att se om priserna då blir lägre eftersom folk vant sig vid att man får 5-10% rabatt på en ny BMW.
Kan ju också vara ett alternativ till att höja priserna, som de kanske annars varit tvungna till nu när priser på råmaterial, komponenter och transporter skjuter i höjden för biltillverkarna.

Intressant att notera att Teslas modell med enkla fasta priser sprider sig till först Polestar, sedan systerbolaget Volvo (kommande elbilar) och nu även BMW.
Min känsla är att det så smått börjat sprida sig till ganska många märken, men det kan såklart delvis förklaras
med sämre tillgång kontra efterfrågan kanske…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX1 Electric SUV får mellan 180 och 250 hk

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
BMW har börjat operera med fasta priser (iaf i Norge). Jag ringde säljaren och storkundsavtalen som jag handlade i4 med gäller inte på iX1. Han sa att de fasar ut alla rabatter och i fortsättningen enbart ska ha fasta priser. Blir intressant att se om priserna då blir lägre eftersom folk vant sig vid att man får 5-10% rabatt på en ny BMW.
Kan ju också vara ett alternativ till att höja priserna, som de kanske annars varit tvungna till nu när priser på råmaterial, komponenter och transporter skjuter i höjden för biltillverkarna.

Intressant att notera att Teslas modell med enkla fasta priser sprider sig till först Polestar, sedan systerbolaget Volvo (kommande elbilar) och nu även BMW.
Min känsla är att det så smått börjat sprida sig till ganska många märken, men det kan såklart delvis förklaras
med sämre tillgång kontra efterfrågan kanske…
Jo, tror att det är en kombination av detta. Dels att de inte behöver ge rabatter när efterfrågan överstiger vad man kan sälja (är ju korkat att rabattera något då som man inte behöver), och dels att de vill passa på att modernisera affärsmodellen hur man säljer bilar. Tror detta hänger samman med att de ser att mer försäljning kommer ske över nätet på sikt (där fungerar prutning lite sämre som affärsmodell).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
benke_berguv
Inlägg: 139
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: BMW iX1 Electric SUV får mellan 180 och 250 hk

Inlägg av benke_berguv »

HelectriC skrev:
BMW har börjat operera med fasta priser (iaf i Norge). Jag ringde säljaren och storkundsavtalen som jag handlade i4 med gäller inte på iX1. Han sa att de fasar ut alla rabatter och i fortsättningen enbart ska ha fasta priser. Blir intressant att se om priserna då blir lägre eftersom folk vant sig vid att man får 5-10% rabatt på en ny BMW.

Samma i Sverige, någon som vet?
Låst artikel men rubriken räcker så ja, verkar bli samma i Sverige.

http://www.vibilagare.se/nyheter/bmw-ha ... ir-agenter

//benke
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: BMW iX1 Electric SUV får mellan 180 och 250 hk

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Bjelke skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
BMW har börjat operera med fasta priser (iaf i Norge). Jag ringde säljaren och storkundsavtalen som jag handlade i4 med gäller inte på iX1. Han sa att de fasar ut alla rabatter och i fortsättningen enbart ska ha fasta priser. Blir intressant att se om priserna då blir lägre eftersom folk vant sig vid att man får 5-10% rabatt på en ny BMW.
Kan ju också vara ett alternativ till att höja priserna, som de kanske annars varit tvungna till nu när priser på råmaterial, komponenter och transporter skjuter i höjden för biltillverkarna.

Intressant att notera att Teslas modell med enkla fasta priser sprider sig till först Polestar, sedan systerbolaget Volvo (kommande elbilar) och nu även BMW.
Min känsla är att det så smått börjat sprida sig till ganska många märken, men det kan såklart delvis förklaras
med sämre tillgång kontra efterfrågan kanske…
Jo, tror att det är en kombination av detta. Dels att de inte behöver ge rabatter när efterfrågan överstiger vad man kan sälja (är ju korkat att rabattera något då som man inte behöver), och dels att de vill passa på att modernisera affärsmodellen hur man säljer bilar. Tror detta hänger samman med att de ser att mer försäljning kommer ske över nätet på sikt (där fungerar prutning lite sämre som affärsmodell).
En förbaskat bra utveckling också glömde jag att säga att jag tycker det är :)
Jag prutade inte ens i Thailand senast jag var dit,” säg vad priset är direkt” och sedan så antingen köpte
jag eller gick därifrån, efter ett tag så lärde dom sig :lol: vi var då där i typ Augusti så extrem lågsäsong så
dom kände igen oss ganska så direkt liksom…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar