Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.

Inlägg av PapaD »

Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
Jag har VW, inte Tesla, och en Leaf. Men lite likt din situation med 16 A begränsning och en enfasladdande bil och en annan trefas laddande. Leaf laddar jag dumt, den tar en fas 16 A. VW laddar jag smart med en lastavkännande trefas laddbox. Om Leaf laddar säger Elli(VW) boxen ifrån och VW får ingenting. Fastän två faser finns tillgängliga. Jag tror det fungerar så att samma strömnivå ges på alla tre faser. Så om en fas är lastad med säg 10A, så finns 6 A kvar till VW och då talar den om för bilen att ta 3 x6 A.
Tesla kanske arbetar med asymmetrisk AC laddning. VW gör det tydligen inte.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.

Inlägg av Legato »

PapaD skrev:
Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
Jag har VW, inte Tesla, och en Leaf. Men lite likt din situation med 16 A begränsning och en enfasladdande bil och en annan trefas laddande. Leaf laddar jag dumt, den tar en fas 16 A. VW laddar jag smart med en lastavkännande trefas laddbox. Om Leaf laddar säger Elli(VW) boxen ifrån och VW får ingenting. Fastän två faser finns tillgängliga. Jag tror det fungerar så att samma strömnivå ges på alla tre faser. Så om en fas är lastad med säg 10A, så finns 6 A kvar till VW och då talar den om för bilen att ta 3 x6 A.
Tesla kanske arbetar med asymmetrisk AC laddning. VW gör det tydligen inte.
Ahh ok, synd!

Är det någon som lyckats bekräfta att det är 3-fas-varianten som säljs till det nedsatta priset? Det finns tydligen en Pulsar Plus som är typ 2 med enfas också. Det står i beskrivningen att det är upp till 22 kW men känns som det är en generell beskrivning för alla Pulsar som de lagt in :(

Lyckas inte hitta info om respektive produktnummer.

Edit: Enfas/T2-varianten verkar heta PLP1-0-2-2-E-002-C så det är nog grönt :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
X-Model
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 16 apr 2016 18:37

Re: Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.

Inlägg av X-Model »

Legato skrev:
PapaD skrev:
Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
Jag har VW, inte Tesla, och en Leaf. Men lite likt din situation med 16 A begränsning och en enfasladdande bil och en annan trefas laddande. Leaf laddar jag dumt, den tar en fas 16 A. VW laddar jag smart med en lastavkännande trefas laddbox. Om Leaf laddar säger Elli(VW) boxen ifrån och VW får ingenting. Fastän två faser finns tillgängliga. Jag tror det fungerar så att samma strömnivå ges på alla tre faser. Så om en fas är lastad med säg 10A, så finns 6 A kvar till VW och då talar den om för bilen att ta 3 x6 A.
Tesla kanske arbetar med asymmetrisk AC laddning. VW gör det tydligen inte.
Ahh ok, synd!

Är det någon som lyckats bekräfta att det är 3-fas-varianten som säljs till det nedsatta priset? Det finns tydligen en Pulsar Plus som är typ 2 med enfas också. Det står i beskrivningen att det är upp till 22 kW men känns som det är en generell beskrivning för alla Pulsar som de lagt in :(

Lyckas inte hitta info om respektive produktnummer.

Edit: Enfas/T2-varianten verkar heta PLP1-0-2-2-E-002-C så det är nog grönt :D
Den jag länkade till i första inlägget är för trefasladdning med 24 amp/fas. Vi fick våra i veckan så det är ingen tvekan om vad som gäller.
Nu ska de bara kopplas in också... Det gäller att hålla tungan rätt i mun så det inte går som för dstr i en annan tråd...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.

Inlägg av Legato »

X-Model skrev:
Legato skrev:
PapaD skrev:
Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
Jag har VW, inte Tesla, och en Leaf. Men lite likt din situation med 16 A begränsning och en enfasladdande bil och en annan trefas laddande. Leaf laddar jag dumt, den tar en fas 16 A. VW laddar jag smart med en lastavkännande trefas laddbox. Om Leaf laddar säger Elli(VW) boxen ifrån och VW får ingenting. Fastän två faser finns tillgängliga. Jag tror det fungerar så att samma strömnivå ges på alla tre faser. Så om en fas är lastad med säg 10A, så finns 6 A kvar till VW och då talar den om för bilen att ta 3 x6 A.
Tesla kanske arbetar med asymmetrisk AC laddning. VW gör det tydligen inte.
Ahh ok, synd!

Är det någon som lyckats bekräfta att det är 3-fas-varianten som säljs till det nedsatta priset? Det finns tydligen en Pulsar Plus som är typ 2 med enfas också. Det står i beskrivningen att det är upp till 22 kW men känns som det är en generell beskrivning för alla Pulsar som de lagt in :(

Lyckas inte hitta info om respektive produktnummer.

Edit: Enfas/T2-varianten verkar heta PLP1-0-2-2-E-002-C så det är nog grönt :D
Den jag länkade till i första inlägget är för trefasladdning med 24 amp/fas. Vi fick våra i veckan så det är ingen tvekan om vad som gäller.
Nu ska de bara kopplas in också... Det gäller att hålla tungan rätt i mun så det inte går som för dstr i en annan tråd...
Yes, fint!

Vad hände för dstr? Ej sett det inlägget. Kan du länka?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.

Inlägg av dstr »

Legato skrev:
X-Model skrev:
Legato skrev:
PapaD skrev:
Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
Jag har VW, inte Tesla, och en Leaf. Men lite likt din situation med 16 A begränsning och en enfasladdande bil och en annan trefas laddande. Leaf laddar jag dumt, den tar en fas 16 A. VW laddar jag smart med en lastavkännande trefas laddbox. Om Leaf laddar säger Elli(VW) boxen ifrån och VW får ingenting. Fastän två faser finns tillgängliga. Jag tror det fungerar så att samma strömnivå ges på alla tre faser. Så om en fas är lastad med säg 10A, så finns 6 A kvar till VW och då talar den om för bilen att ta 3 x6 A.
Tesla kanske arbetar med asymmetrisk AC laddning. VW gör det tydligen inte.
Ahh ok, synd!

Är det någon som lyckats bekräfta att det är 3-fas-varianten som säljs till det nedsatta priset? Det finns tydligen en Pulsar Plus som är typ 2 med enfas också. Det står i beskrivningen att det är upp till 22 kW men känns som det är en generell beskrivning för alla Pulsar som de lagt in :(

Lyckas inte hitta info om respektive produktnummer.

Edit: Enfas/T2-varianten verkar heta PLP1-0-2-2-E-002-C så det är nog grönt :D
Den jag länkade till i första inlägget är för trefasladdning med 24 amp/fas. Vi fick våra i veckan så det är ingen tvekan om vad som gäller.
Nu ska de bara kopplas in också... Det gäller att hålla tungan rätt i mun så det inte går som för dstr i en annan tråd...
Yes, fint!

Vad hände för dstr? Ej sett det inlägget. Kan du länka?
viewtopic.php?f=61&t=23233&start=20

16 CEE-handsken från Jula har en märkning som lurade mig, och eftersom jag tänkte upp och ner så tyckte jag det såg rätt ut att blå inte satt där... typ.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.

Inlägg av fth »

Legato skrev:
Säkert en korkad fråga men om jag allokerar totalt 16 Ampere och laddar min Honda E med en fas 16 Ampere, kan jag då ladda Teslan med övriga två faser, en fas eller ingen alls?
Absolut ingen dum fråga, den har faktiskt frågats och besvarats några ggr tidigare här på TCS om jag minns rätt, dock som vanligt rätt svårt att hitta i "trådspaghettin" :D

Med två Tesla WC så kan du lösa detta genom att koppla in endast en fas i den ena boxen (till Hondan) och dom andra två faserna i den andra (till Tesla).

Tesla laddar glatt med en, två, eller tre faser, den har som jag har förstått det inte en "riktig" trefasladdare, utan tre separata enfasladdare (rätta mig om jag har fel).

Detta blir ju en sorts "ghetto-lastbalansering", du får förstås ingen balansering mot andra förbrukare i huset, men Hondan och Teslan kommer iaf inte att störa varandra.

Om det funkar att koppla in andra boxar än WC på detta sätt kan jag dock inte svara på, men det kanske någon annan vet?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar