Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
Jag har VW, inte Tesla, och en Leaf. Men lite likt din situation med 16 A begränsning och en enfasladdande bil och en annan trefas laddande. Leaf laddar jag dumt, den tar en fas 16 A. VW laddar jag smart med en lastavkännande trefas laddbox. Om Leaf laddar säger Elli(VW) boxen ifrån och VW får ingenting. Fastän två faser finns tillgängliga. Jag tror det fungerar så att samma strömnivå ges på alla tre faser. Så om en fas är lastad med säg 10A, så finns 6 A kvar till VW och då talar den om för bilen att ta 3 x6 A.
Tesla kanske arbetar med asymmetrisk AC laddning. VW gör det tydligen inte.
Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.
Moderator: Redaktion
Re: Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.
Ahh ok, synd!PapaD skrev:Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
Jag har VW, inte Tesla, och en Leaf. Men lite likt din situation med 16 A begränsning och en enfasladdande bil och en annan trefas laddande. Leaf laddar jag dumt, den tar en fas 16 A. VW laddar jag smart med en lastavkännande trefas laddbox. Om Leaf laddar säger Elli(VW) boxen ifrån och VW får ingenting. Fastän två faser finns tillgängliga. Jag tror det fungerar så att samma strömnivå ges på alla tre faser. Så om en fas är lastad med säg 10A, så finns 6 A kvar till VW och då talar den om för bilen att ta 3 x6 A.
Tesla kanske arbetar med asymmetrisk AC laddning. VW gör det tydligen inte.
Är det någon som lyckats bekräfta att det är 3-fas-varianten som säljs till det nedsatta priset? Det finns tydligen en Pulsar Plus som är typ 2 med enfas också. Det står i beskrivningen att det är upp till 22 kW men känns som det är en generell beskrivning för alla Pulsar som de lagt in
Lyckas inte hitta info om respektive produktnummer.
Edit: Enfas/T2-varianten verkar heta PLP1-0-2-2-E-002-C så det är nog grönt
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.
Den jag länkade till i första inlägget är för trefasladdning med 24 amp/fas. Vi fick våra i veckan så det är ingen tvekan om vad som gäller.Legato skrev:Ahh ok, synd!PapaD skrev:Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
Jag har VW, inte Tesla, och en Leaf. Men lite likt din situation med 16 A begränsning och en enfasladdande bil och en annan trefas laddande. Leaf laddar jag dumt, den tar en fas 16 A. VW laddar jag smart med en lastavkännande trefas laddbox. Om Leaf laddar säger Elli(VW) boxen ifrån och VW får ingenting. Fastän två faser finns tillgängliga. Jag tror det fungerar så att samma strömnivå ges på alla tre faser. Så om en fas är lastad med säg 10A, så finns 6 A kvar till VW och då talar den om för bilen att ta 3 x6 A.
Tesla kanske arbetar med asymmetrisk AC laddning. VW gör det tydligen inte.
Är det någon som lyckats bekräfta att det är 3-fas-varianten som säljs till det nedsatta priset? Det finns tydligen en Pulsar Plus som är typ 2 med enfas också. Det står i beskrivningen att det är upp till 22 kW men känns som det är en generell beskrivning för alla Pulsar som de lagt in
Lyckas inte hitta info om respektive produktnummer.
Edit: Enfas/T2-varianten verkar heta PLP1-0-2-2-E-002-C så det är nog grönt
Nu ska de bara kopplas in också... Det gäller att hålla tungan rätt i mun så det inte går som för dstr i en annan tråd...
Re: Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.
Yes, fint!X-Model skrev:Den jag länkade till i första inlägget är för trefasladdning med 24 amp/fas. Vi fick våra i veckan så det är ingen tvekan om vad som gäller.Legato skrev:Ahh ok, synd!PapaD skrev:Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
Jag har VW, inte Tesla, och en Leaf. Men lite likt din situation med 16 A begränsning och en enfasladdande bil och en annan trefas laddande. Leaf laddar jag dumt, den tar en fas 16 A. VW laddar jag smart med en lastavkännande trefas laddbox. Om Leaf laddar säger Elli(VW) boxen ifrån och VW får ingenting. Fastän två faser finns tillgängliga. Jag tror det fungerar så att samma strömnivå ges på alla tre faser. Så om en fas är lastad med säg 10A, så finns 6 A kvar till VW och då talar den om för bilen att ta 3 x6 A.
Tesla kanske arbetar med asymmetrisk AC laddning. VW gör det tydligen inte.
Är det någon som lyckats bekräfta att det är 3-fas-varianten som säljs till det nedsatta priset? Det finns tydligen en Pulsar Plus som är typ 2 med enfas också. Det står i beskrivningen att det är upp till 22 kW men känns som det är en generell beskrivning för alla Pulsar som de lagt in
Lyckas inte hitta info om respektive produktnummer.
Edit: Enfas/T2-varianten verkar heta PLP1-0-2-2-E-002-C så det är nog grönt
Nu ska de bara kopplas in också... Det gäller att hålla tungan rätt i mun så det inte går som för dstr i en annan tråd...
Vad hände för dstr? Ej sett det inlägget. Kan du länka?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.
viewtopic.php?f=61&t=23233&start=20Legato skrev:Yes, fint!X-Model skrev:Den jag länkade till i första inlägget är för trefasladdning med 24 amp/fas. Vi fick våra i veckan så det är ingen tvekan om vad som gäller.Legato skrev:Ahh ok, synd!PapaD skrev:Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
Jag har VW, inte Tesla, och en Leaf. Men lite likt din situation med 16 A begränsning och en enfasladdande bil och en annan trefas laddande. Leaf laddar jag dumt, den tar en fas 16 A. VW laddar jag smart med en lastavkännande trefas laddbox. Om Leaf laddar säger Elli(VW) boxen ifrån och VW får ingenting. Fastän två faser finns tillgängliga. Jag tror det fungerar så att samma strömnivå ges på alla tre faser. Så om en fas är lastad med säg 10A, så finns 6 A kvar till VW och då talar den om för bilen att ta 3 x6 A.
Tesla kanske arbetar med asymmetrisk AC laddning. VW gör det tydligen inte.
Är det någon som lyckats bekräfta att det är 3-fas-varianten som säljs till det nedsatta priset? Det finns tydligen en Pulsar Plus som är typ 2 med enfas också. Det står i beskrivningen att det är upp till 22 kW men känns som det är en generell beskrivning för alla Pulsar som de lagt in
Lyckas inte hitta info om respektive produktnummer.
Edit: Enfas/T2-varianten verkar heta PLP1-0-2-2-E-002-C så det är nog grönt
Nu ska de bara kopplas in också... Det gäller att hålla tungan rätt i mun så det inte går som för dstr i en annan tråd...
Vad hände för dstr? Ej sett det inlägget. Kan du länka?
16 CEE-handsken från Jula har en märkning som lurade mig, och eftersom jag tänkte upp och ner så tyckte jag det såg rätt ut att blå inte satt där... typ.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Elgiganten har Black Friday-pris på Wallbox.
Absolut ingen dum fråga, den har faktiskt frågats och besvarats några ggr tidigare här på TCS om jag minns rätt, dock som vanligt rätt svårt att hitta i "trådspaghettin"Legato skrev:Säkert en korkad fråga men om jag allokerar totalt 16 Ampere och laddar min Honda E med en fas 16 Ampere, kan jag då ladda Teslan med övriga två faser, en fas eller ingen alls?
Med två Tesla WC så kan du lösa detta genom att koppla in endast en fas i den ena boxen (till Hondan) och dom andra två faserna i den andra (till Tesla).
Tesla laddar glatt med en, två, eller tre faser, den har som jag har förstått det inte en "riktig" trefasladdare, utan tre separata enfasladdare (rätta mig om jag har fel).
Detta blir ju en sorts "ghetto-lastbalansering", du får förstås ingen balansering mot andra förbrukare i huset, men Hondan och Teslan kommer iaf inte att störa varandra.
Om det funkar att koppla in andra boxar än WC på detta sätt kan jag dock inte svara på, men det kanske någon annan vet?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options