Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av martinot »

https://www.dagensps.se/motor/hybrider- ... t-brisera/

”Laddhybrider är fejkelbilar som byggts för att klara labbtester och få subventioner, inte för verklig körning”, varnar blytung miljöorganisation.

Det är miljöorganisationen Transport & Environment, T&E, som ibland beskrivs som en miljölobbygrupp, som varnar i ny rapport för att biltillverkarna inte kan infria sina löften kring laddhybrider.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av Laban »

Är verkligen något av det som nämns där okänt ?

En laddhybrid fungerar hyfsat förbrukningsmässigt om man kör korta sträckor dagligen. Långa sträckor mer sällan. Vilket gissningsvis är fallet för de allra flesta.

Värre är väl att fossilmotorn tenderar att starta titt som tätt när det blir lite kallare ute. Lite av samma problem som med dieselmotorer som stänger av avgasreningen när det blir kallare än +10C.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av mati »

Jag läste ett inlägg av Herbert Dess där han förklarar att laddhybrider ibland kan vara bättre för miljön än rena elbilar. Nämligen när man kör huvudsakligen korta sträckor och sällan länge än 5 mil eller så. Ett litet batteri har mycket mindre miljöpåverkan än ett stort, och de få gångerna man kör på bensin ger mindre skadliga miljöeffekter än ett stort batteri som man sällan eller aldrig behöver.
Det låter i alla fall inte helt fel tycker jag. Huruvida det alltid stämmer och var brytpunkten ligger där en elbil blir sämre för miljön är säkert extremt individuellt och hänger på en massa faktorer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av LarsL »

Batterier är inte alls så dåliga som de vill påstå och laddhybriden använder motorn mer än vad cyklerna visar i verklig körning. Men värst är nog ändå att de stödjer den fossila tekniken.
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 15 jun 2016 11:56
Ort: Sundbyberg

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av Tenk »

Tycker att det största problemet med laddhybrid är att när du vill ha den extra kraften så ska en icke-varm bensin eller diesel omedelbart ge mycket effekt, det är ju då det blir ordentliga utsläpp (samt sliter på motorn). Men som många är inne på beror ju på hur man kör men det är väl lite det som är problemet.

Ska laddhybrider klassas som miljöbilar så borde de ju alltid kräva laddning vid stopp, alltid köra på el de första milen (och alltså aldrig starta motorn under den tiden oavsett kyla eller den effekt som föraren önskar).

Det värsta jag sett är MAN hybridbussarna SL nu kör i bla Sundbyberg, har flera ggr sett ett stort blått moln när föraren gasar på och den kalla dieselmotorn spyr ut ett blått moln, där försvann den miljöfördelen för en månad :evil:
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av NiklasTesla »

Vet själv efter ca 4500mil med Golf GTE och ca 7500mil med Tesla Model 3 hur extremt mycket bättre rena elbilar är... Golf GTE startade bensinmotor vid ca -7C drog ca 0,6L/mil vid körning på bensinmotor.

Min snittförbrukning efter 4500mil låg på lite över 0,3L bensin per mil och 1kwh el/mil. Alltså ca 4kwh energi per mil. Ungefär dubbel förbrukning jämfört med Spec.

Valde då att sälja bilen och köpa en Skoda Rapid diesel f 2014 i väntan på Model 3 då vi flyttade och ej kunde ladda hemma (ungefär samma energiförbrukning som Golf GTE).

Tesla Model 3 ligger på hälften 1,9kwh/mil. Älskar denna bil! Lägg därtill att service i stort är gratis och prestanda bättre så blir även den ekonomiska kalkylen samt nöjeskalkylen så mycket bättre förutom miljökalkyl.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av Zalman3 »

Om pluginhybrider körs korta sträckor och går på el är ju bra.

Men följande kan vara dåligt med en pluginhybrid.
1. Den som kör pluginhybrider kan/Vill inte ladda. Då har man en tung och dyr bil i onödan.
2. Pluginbilen har kanske ingen värmepump. Då måste ändå fossil motorn gå för att få värme.
3. Det blir väldigt många kallstarter. Då släpps upp till 50 ggr mera avgaser ut än om motorn är varm.
4. Pluginbilen är dyrare i inköp.
5. Pluginbilen är en komplicerad och dyr konstruktion som kan kosta 40% mera att serva än för en fossilbil. Detta trots att fossil motorn körs väldigt få mil.
6. Om man kör på el och gasar på mycket. Då startar fossil motorn kall och får hög belastning som ger stort slitage.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av chaffis75 »

Vill bara säga att jag är inget fan av ladd hybrider men jag tycker inte man ska jämför dieselgate med laddhybride.
Dieselgate skandalen handlade ju om att man fuskade med körcyklarna inte att diesel bilar släppa ut avgaser.
Om vi förutsätter att biltillverkarna följer test protokollen för laddhybrider och inte har special lägen i mjukvaran som bara körs när bilen testats så har detta ingen koppling till någon skandal.

Däremot kan man ju alltid diskutera om de inte är skandal att man får bidrag för en hybrid, men de är ju på politisk nivå och inget som biltillverkare bestämmer även om de såklart lobbar för att de ska vara så.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av JoeMad »

Har nu kört frugans V60 T6 hybrid ett tag och är förundrad över hur mycket det stinker om bilen när jag stannar.
Trots att vi kör på el drar ju bränslevärmaren igång och orsakar en kraftig lukt som man känner när man kliver ur bilen
Min känsla är att den förbränningen inte är optimal och att avgaserna är orenade vilket orsakar den kraftiga lukten.

Det känns ofräsch varje gång man måste koppla in laddsladden och behöver stå i avgaserna.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av markuswesterberg »

Var väldigt inställd på att det var plug-in hybrid man skulle ha ett tag, innan jag insåg stupiditeten i att stoppa in två drivlinor i en och samma bil. Dubbelt miljöovänligt redan från start och extremt onödigt dyrt. Har svårt att tro att tillverkarna tjänar bra på hybriderna och att miljön gör det tvivlar jag starkt på eftersom, som många påpekat redan, fossilmotorn hoppar igång titt som tätt. Ska det vara så ska det vara, anser jag. Antingen helel eller inte alls.

Är det en skandal att hybrider säljs och marknadsförs som miljövänliga? Kanske. I paritet med dieselgate? Inte jämförbart. Men bra att diskussionen tas upp!
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av mikebike »

JoeMad skrev:
Har nu kört frugans V60 T6 hybrid ett tag och är förundrad över hur mycket det stinker om bilen när jag stannar.
Trots att vi kör på el drar ju bränslevärmaren igång och orsakar en kraftig lukt som man känner när man kliver ur bilen
Min känsla är att den förbränningen inte är optimal och att avgaserna är orenade vilket orsakar den kraftiga lukten.

Det känns ofräsch varje gång man måste koppla in laddsladden och behöver stå i avgaserna.
Det är/var värre på dieselbilarna.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av JoeMad »

mikebike skrev:
JoeMad skrev:
Har nu kört frugans V60 T6 hybrid ett tag och är förundrad över hur mycket det stinker om bilen när jag stannar.
Trots att vi kör på el drar ju bränslevärmaren igång och orsakar en kraftig lukt som man känner när man kliver ur bilen
Min känsla är att den förbränningen inte är optimal och att avgaserna är orenade vilket orsakar den kraftiga lukten.

Det känns ofräsch varje gång man måste koppla in laddsladden och behöver stå i avgaserna.
Det är/var värre på dieselbilarna.

Jag har en Audi A6 diesel idag och har aldrig reagerat på att det luktar så jävligt. Logiskt borde det ju vara minst lika illa.
Kanske kan vara att jag aldrig står kvar vid Audin när jag parkerat?
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av e5m1r »

Om jag inte missuppfattat nåt så finns det ett nytt påfund nämligen att hybriden laddar batteriet med motorn detta för att man ska kunna köra i miljözoner även om man aldrig pluggar in och laddar
Då lär siffror skena iväg ordentligt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av fth »

e5m1r skrev:
Om jag inte missuppfattat nåt så finns det ett nytt påfund nämligen att hybriden laddar batteriet med motorn detta för att man ska kunna köra i miljözoner även om man aldrig pluggar in och laddar
Då lär siffror skena iväg ordentligt
Det låter ju helt absurt, så då är det säkert sant! :roll:

Självladdande pluginhybrid alltså, lite Toyota över det ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av Banane »

markuswesterberg skrev:
Var väldigt inställd på att det var plug-in hybrid man skulle ha ett tag, innan jag insåg stupiditeten i att stoppa in två drivlinor i en och samma bil. Dubbelt miljöovänligt redan från start och extremt onödigt dyrt. Har svårt att tro att tillverkarna tjänar bra på hybriderna och att miljön gör det tvivlar jag starkt på eftersom, som många påpekat redan, fossilmotorn hoppar igång titt som tätt. Ska det vara så ska det vara, anser jag. Antingen helel eller inte alls.

Är det en skandal att hybrider säljs och marknadsförs som miljövänliga? Kanske. I paritet med dieselgate? Inte jämförbart. Men bra att diskussionen tas upp!

Om du använder en plugin-hybrid som tänkt så kommer du bränna mindre bensin än om du haft en renodlad bensinbil. En snittförbrukning på 0,3 liter per mil nämndes och det är väl riktigt bra? Vilken bensinbil har den förbrukningen? Att räkna om bensin till kWh tycker jag är fel.

Inga bilar är miljövänliga. De är bara mer eller mindre ovänliga.

Fördelarna med hybrider jämfört med rena elbilar är som jag ser det:

1. Man slipper bli beroende av laddnätverk på längre resor.
2. Utbudet är mycket bättre. Man kan få en vanlig V90 eller vad som helst som plugin hybrid nästan.


ps. Angående lukten så renas inte avgaserna från bränslevärmaren alls. Inte renas avgaserna från den vanliga motorn när den är kall heller. Katalysatorn kräver ganska hög temperatur för att bli effektiv.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av chaffis75 »

JoeMad skrev:
mikebike skrev:
JoeMad skrev:
Har nu kört frugans V60 T6 hybrid ett tag och är förundrad över hur mycket det stinker om bilen när jag stannar.
Trots att vi kör på el drar ju bränslevärmaren igång och orsakar en kraftig lukt som man känner när man kliver ur bilen
Min känsla är att den förbränningen inte är optimal och att avgaserna är orenade vilket orsakar den kraftiga lukten.

Det känns ofräsch varje gång man måste koppla in laddsladden och behöver stå i avgaserna.
Det är/var värre på dieselbilarna.

Jag har en Audi A6 diesel idag och har aldrig reagerat på att det luktar så jävligt. Logiskt borde det ju vara minst lika illa.
Kanske kan vara att jag aldrig står kvar vid Audin när jag parkerat?
Har alltid undrat vad de finns för reglering på bränsle värmare. Finns de någon reglering vad man får släppa ut och inte för bränslevärmare?
Jag har precis som många här reflekterat över hur starkt dessa avgaser luktar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av Banane »

fth skrev:
e5m1r skrev:
Om jag inte missuppfattat nåt så finns det ett nytt påfund nämligen att hybriden laddar batteriet med motorn detta för att man ska kunna köra i miljözoner även om man aldrig pluggar in och laddar
Då lär siffror skena iväg ordentligt
Det låter ju helt absurt, så då är det säkert sant! :roll:

Självladdande pluginhybrid alltså, lite Toyota över det ;)

/fth
Det är självfallet för att slippa släppa ut avgaser bland en massa människor i stadskärnorna. Jag tycker det låter som en utmärkt idé.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av fth »

Banane skrev:
fth skrev:
e5m1r skrev:
Om jag inte missuppfattat nåt så finns det ett nytt påfund nämligen att hybriden laddar batteriet med motorn detta för att man ska kunna köra i miljözoner även om man aldrig pluggar in och laddar
Då lär siffror skena iväg ordentligt
Det låter ju helt absurt, så då är det säkert sant! :roll:

Självladdande pluginhybrid alltså, lite Toyota över det ;)

/fth
Det är självfallet för att slippa släppa ut avgaser bland en massa människor i stadskärnorna. Jag tycker det låter som en utmärkt idé.
Det uppnår man redan genom att helt enkelt ladda sitt batteri, då får man både miljö- och klimatnytta, det är ju det enda existensberättigandet för laddhybrider öht.

Den här "självladdningen" kan ju bara ha ett enda syfte: att låta pertrolheads fortsätta köra i stadskärnorna utan att behöva "besväret" med att faktiskt plugga i laddsladden.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av e5m1r »

chaffis75 skrev:
JoeMad skrev:
mikebike skrev:
JoeMad skrev:
Har nu kört frugans V60 T6 hybrid ett tag och är förundrad över hur mycket det stinker om bilen när jag stannar.
Trots att vi kör på el drar ju bränslevärmaren igång och orsakar en kraftig lukt som man känner när man kliver ur bilen
Min känsla är att den förbränningen inte är optimal och att avgaserna är orenade vilket orsakar den kraftiga lukten.

Det känns ofräsch varje gång man måste koppla in laddsladden och behöver stå i avgaserna.
Det är/var värre på dieselbilarna.

Jag har en Audi A6 diesel idag och har aldrig reagerat på att det luktar så jävligt. Logiskt borde det ju vara minst lika illa.
Kanske kan vara att jag aldrig står kvar vid Audin när jag parkerat?
Har alltid undrat vad de finns för reglering på bränsle värmare. Finns de någon reglering vad man får släppa ut och inte för bränslevärmare?
Jag har precis som många här reflekterat över hur starkt dessa avgaser luktar.
Om jag fattat rätt så finns det ingen
I faller volvo så är det helt orenade avgaser
De valde denna lösning för att inte åka på mer skatt även om det är dyrare med extra värmare
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av thnis »

Laban skrev:
Är verkligen något av det som nämns där okänt ?

En laddhybrid fungerar hyfsat förbrukningsmässigt om man kör korta sträckor dagligen. Långa sträckor mer sällan. Vilket gissningsvis är fallet för de allra flesta.

Värre är väl att fossilmotorn tenderar att starta titt som tätt när det blir lite kallare ute. Lite av samma problem som med dieselmotorer som stänger av avgasreningen när det blir kallare än +10C.
Hmm när man ska övertyga människor som funderar på att köpa elbil men är ängsliga över räckvidden så är ju alltid argumentet: -Nej då ingen fara det finns bra statistik på att i genomsnitt så kör de flesta ca 3 mil/resa.
Jag tänker att det måste väl även gälla om man skaffar en laddhybrid? Eller är det olik typer av människor det gäller? Elbilsmänniskor och laddhybridsmänniskor :roll:
Nu finns det ju flera laddhybrider med riktig räckvidd på ca 5 mil o ska väl då passa de flestas körmönster tänker jag . 5 mil > 3 mil :)
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av Banane »

fth skrev:
Banane skrev:
fth skrev:
e5m1r skrev:
Om jag inte missuppfattat nåt så finns det ett nytt påfund nämligen att hybriden laddar batteriet med motorn detta för att man ska kunna köra i miljözoner även om man aldrig pluggar in och laddar
Då lär siffror skena iväg ordentligt
Det låter ju helt absurt, så då är det säkert sant! :roll:

Självladdande pluginhybrid alltså, lite Toyota över det ;)

/fth
Det är självfallet för att slippa släppa ut avgaser bland en massa människor i stadskärnorna. Jag tycker det låter som en utmärkt idé.
Det uppnår man redan genom att helt enkelt ladda sitt batteri, då får man både miljö- och klimatnytta, det är ju det enda existensberättigandet för laddhybrider öht.

Den här "självladdningen" kan ju bara ha ett enda syfte: att låta pertrolheads fortsätta köra i stadskärnorna utan att behöva "besväret" med att faktiskt plugga i laddsladden.

/fth

Det är inte helt enkelt att stanna och ladda ett hybridbatteri. Säg att du åker Stockholm-Göteborg med en hybrid. Ska du stanna på en parkering utanför Göteborg och långsamladda batteriet i 4-5 timmar innan du kan köra in i stan?

Jag tror inte det blir så populärt att använda funktionen när den inte behövs. Att ladda batteriet med bensinmotorn är inte så effektivt och kostar därefter.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av Fredrik j »

Hybrider är en övergångslösning. Naturligtvis hade elversionen av en bilmodell blivit populärast om det fanns diesel, hybrid och el att välja på?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av LarsL »

e5m1r skrev:
Om jag inte missuppfattat nåt så finns det ett nytt påfund nämligen att hybriden laddar batteriet med motorn detta för att man ska kunna köra i miljözoner även om man aldrig pluggar in och laddar
Då lär siffror skena iväg ordentligt
Det är väl exakt så hybriderna är designade, alltså de som inte är plugg-in-hybrider. Det enda sättet en hybrid kan få energi till batteriet är ju genom att köra motorn. Energin kan ju inte uppstå på något annat sätt om det inte går att plugga in bilen. Det finns ju ingen självladdande bil utan alla dessa är ju bensin eller dieselbilar.

Inställningen med ren eldrift, laddning, hybriddrift eller full kraft (typ) har ju funnits på alla hybrider sedan Priusen.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av fth »

LarsL skrev:
Inställningen med ren eldrift, laddning, hybriddrift eller full kraft (typ) har ju funnits på alla hybrider sedan Priusen.
Då är det alltså ingen ny variant, det lät på beskrivningen som något som fossiltillverkarna hittat på nyligen för att kringå reglerna med miljözoner, men så illa kanske det inte var då?

Man undrar ju i detta sammanhang hur det är tänkt att kontrollen av att miljözonsreglerna efterlevs skall göras?
Det finns väl inget sätt att kontrollera att hybriderna verkligen körs med ren eldrift i städerna?
Är dom godkända för alla zoner, och så förutsätter man bara att förarna "gör rätt"?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jag läste ett inlägg av Herbert Dess där han förklarar att laddhybrider ibland kan vara bättre för miljön än rena elbilar. Nämligen när man kör huvudsakligen korta sträckor och sällan länge än 5 mil eller så. Ett litet batteri har mycket mindre miljöpåverkan än ett stort, och de få gångerna man kör på bensin ger mindre skadliga miljöeffekter än ett stort batteri som man sällan eller aldrig behöver.
Det låter i alla fall inte helt fel tycker jag. Huruvida det alltid stämmer och var brytpunkten ligger där en elbil blir sämre för miljön är säkert extremt individuellt och hänger på en massa faktorer.
Det låter bra när man läser det.... men....
På samma sätt så kan man ju säga att en hybrid åker omkring med en extra motor och ofta även en mer
komplicerad drivlina helt i onödan under en stor det av sin livslängd, en extra motor som knappt används precis
som ett ”extra” batteri (dvs ett ”onödigt” stort batteri) som inte används...
Jag vill minnas Tibors artikel där man (Mercedes) jämför klimatavtrycket mellan dom båda teknikerna, och skillnaden
var inte den man skulle kunna tro (och det var ett bra tag sedan, batterier är inte lika miljöovänliga längre medans
fossil-motorer inte blir så mycket bättre längre)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar