De acceptabla är ju i så fall en hybrid typ i3 där det sitter en lite nödmotor och ett stort batteri. Där motorn aldrig behöver startas för att driva eller värma bilen. Men då kan man ju också hävda att det skulle vara smartare att bara lägga till lite mer batteri och få en fullt fungerande elbil. Det är ju trots allt ganska rätt mellan laddarna idag så inget hinder att köra på el längre. Jämfört med för 5 år sedan.Zalman3 skrev:Om man nu ska ha en plugin bil så kan det ju vara en som går ca 15 mil på el och sen en fossil motor som räckviddsförlängare.
Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera
Moderator: Redaktion
Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera
Tappade ca 15% kapacitet på Golf GTEn på ca 4500mils körning.Surfaren skrev:Hur länge håller batteriet okej nivå i en laddhybrid som tömmer och fyller batteriet väldigt ofta? Har man "rätt" kemi för detta eller slits batteriet ut tidigare än resten av bilen så man får mycket lägre räckvidd på el alternativt måste byta batteri? Vad blir miljö-"nyttan" i så fall?
Nu med Tesla Model 3 har jag tappat ca 4% kapacitet efter ca 7500mils körning.
Säger en del.
Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera
Verkligen!NiklasTesla skrev:Tappade ca 15% kapacitet på Golf GTEn på ca 4500mils körning.Surfaren skrev:Hur länge håller batteriet okej nivå i en laddhybrid som tömmer och fyller batteriet väldigt ofta? Har man "rätt" kemi för detta eller slits batteriet ut tidigare än resten av bilen så man får mycket lägre räckvidd på el alternativt måste byta batteri? Vad blir miljö-"nyttan" i så fall?
Nu med Tesla Model 3 har jag tappat ca 4% kapacitet efter ca 7500mils körning.
Säger en del.
Verkar som hybrider är dåligt för både IC-motorn och batterierna (och miljön).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... na-laddar/Kan man däremot inte ladda en laddhybrid ska man inte ha en sådan.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19570
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera
Solklart...Surfaren skrev:https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... na-laddar/Kan man däremot inte ladda en laddhybrid ska man inte ha en sådan.
borde finnas någon slags kontroll av hur mycket man faktiskt kör på el, kopplat till skatten, kör man
mycket på äckelsoppa så borde skatten bli som för en fossilare typ (på alla sätt). DET vore nåt det
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera
Du kanske tänker på detta?e5m1r skrev:Hybrid ja men de brukar ha batteri som räcker 100 meter på ren elLarsL skrev:Det är väl exakt så hybriderna är designade, alltså de som inte är plugg-in-hybrider. Det enda sättet en hybrid kan få energi till batteriet är ju genom att köra motorn. Energin kan ju inte uppstå på något annat sätt om det inte går att plugga in bilen. Det finns ju ingen självladdande bil utan alla dessa är ju bensin eller dieselbilar.e5m1r skrev:Om jag inte missuppfattat nåt så finns det ett nytt påfund nämligen att hybriden laddar batteriet med motorn detta för att man ska kunna köra i miljözoner även om man aldrig pluggar in och laddar
Då lär siffror skena iväg ordentligt
Inställningen med ren eldrift, laddning, hybriddrift eller full kraft (typ) har ju funnits på alla hybrider sedan Priusen.
Jag pratar om plugin hybrider som har samma beteende eller så har jag missuppfattat nåt
"Skoda Superb iV har alla fördelar som andra laddhybrider har med ett extra plus för den smarta batterihanteringen där du kan välja hur mycket ström du vill ha i batteriet så laddar bilens motor och bilens hybridladdning till den nivån innan bilen börjar dra ström från batteriet. En finess om du inte kommer åt att ladda längs vägen och vill ha möjligheten att köra på enbart el genom staden när du kommer hem."
http://miljofordonsverige.se/2020/02/6598/
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera
Helt elektriska bilar är mycket bättre.martinot skrev:Verkligen!NiklasTesla skrev:Tappade ca 15% kapacitet på Golf GTEn på ca 4500mils körning.Surfaren skrev:Hur länge håller batteriet okej nivå i en laddhybrid som tömmer och fyller batteriet väldigt ofta? Har man "rätt" kemi för detta eller slits batteriet ut tidigare än resten av bilen så man får mycket lägre räckvidd på el alternativt måste byta batteri? Vad blir miljö-"nyttan" i så fall?
Nu med Tesla Model 3 har jag tappat ca 4% kapacitet efter ca 7500mils körning.
Säger en del.
Verkar som hybrider är dåligt för både IC-motorn och batterierna (och miljön).
Misstänker starkt att gamla fordonsindustrin mest håller på att lobbar för pluginhybrider istället för elfordon pga att dom där kan tjäna massa pengar på service.
Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera
Det är ju inte biltillverkarna som tjänar pengar på att serva bilar.
Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera
Yesnek0 skrev:Du kanske tänker på detta?e5m1r skrev:Hybrid ja men de brukar ha batteri som räcker 100 meter på ren elLarsL skrev:Det är väl exakt så hybriderna är designade, alltså de som inte är plugg-in-hybrider. Det enda sättet en hybrid kan få energi till batteriet är ju genom att köra motorn. Energin kan ju inte uppstå på något annat sätt om det inte går att plugga in bilen. Det finns ju ingen självladdande bil utan alla dessa är ju bensin eller dieselbilar.e5m1r skrev:Om jag inte missuppfattat nåt så finns det ett nytt påfund nämligen att hybriden laddar batteriet med motorn detta för att man ska kunna köra i miljözoner även om man aldrig pluggar in och laddar
Då lär siffror skena iväg ordentligt
Inställningen med ren eldrift, laddning, hybriddrift eller full kraft (typ) har ju funnits på alla hybrider sedan Priusen.
Jag pratar om plugin hybrider som har samma beteende eller så har jag missuppfattat nåt
"Skoda Superb iV har alla fördelar som andra laddhybrider har med ett extra plus för den smarta batterihanteringen där du kan välja hur mycket ström du vill ha i batteriet så laddar bilens motor och bilens hybridladdning till den nivån innan bilen börjar dra ström från batteriet. En finess om du inte kommer åt att ladda längs vägen och vill ha möjligheten att köra på enbart el genom staden när du kommer hem."
http://miljofordonsverige.se/2020/02/6598/
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera
De tjänar pengar på att sälja bränslepumpar, motorolja, avgasrör, bränslefilter, luftmassemätare, glödstift, katalysatorer, partikelfiltre, remmar, packningar, luftfilter, motorvärmare, tändstift, bränsledrivna värmare, turboladdare, växellådsolja, oljefiltre, EGR-ventiler, AdBluesystem mm.Fredrik j skrev:Det är ju inte biltillverkarna som tjänar pengar på att serva bilar.
Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera
Helt riktigt. Detta är en enormt stor inkomstkälla för bilföretagen. De flesta tjänar mer på eftermarknad än på själva bilförsäljningen.Elbilisten skrev:De tjänar pengar på att sälja bränslepumpar, motorolja, avgasrör, bränslefilter, luftmassemätare, glödstift, katalysatorer, partikelfiltre, remmar, packningar, luftfilter, motorvärmare, tändstift, bränsledrivna värmare, turboladdare, växellådsolja, oljefiltre, EGR-ventiler, AdBluesystem mm.Fredrik j skrev:Det är ju inte biltillverkarna som tjänar pengar på att serva bilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera
Biltillverkarna måste ju se till att det går att köpa reservdelar till bilarna. Knappast någon stor inkomstkälla då många i ledet ska ha betalt för sin del utan att kostnaderna skenar iväg.Elbilisten skrev:De tjänar pengar på att sälja bränslepumpar, motorolja, avgasrör, bränslefilter, luftmassemätare, glödstift, katalysatorer, partikelfiltre, remmar, packningar, luftfilter, motorvärmare, tändstift, bränsledrivna värmare, turboladdare, växellådsolja, oljefiltre, EGR-ventiler, AdBluesystem mm.Fredrik j skrev:Det är ju inte biltillverkarna som tjänar pengar på att serva bilar.
Många tillverkare lämnar även passivt över reservdelsförsörjningen till eftermarknadsaktörer så fort som möjligt.
Mycket av det du räknar upp är dessutom inga servicepunkter på någon bil.
Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera
Blandar du inte ihop biltillverkarna med bilhandlare/verkstäder nu?martinot skrev:Helt riktigt. Detta är en enormt stor inkomstkälla för bilföretagen. De flesta tjänar mer på eftermarknad än på själva bilförsäljningen.Elbilisten skrev:De tjänar pengar på att sälja bränslepumpar, motorolja, avgasrör, bränslefilter, luftmassemätare, glödstift, katalysatorer, partikelfiltre, remmar, packningar, luftfilter, motorvärmare, tändstift, bränsledrivna värmare, turboladdare, växellådsolja, oljefiltre, EGR-ventiler, AdBluesystem mm.Fredrik j skrev:Det är ju inte biltillverkarna som tjänar pengar på att serva bilar.
Jag gissar att det är orsaken till varför t.ex. Volvo köper upp återförsäljare. Att det finns risk för lägre lönsamhet i den branschen i framtiden.
Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera
Nej.Fredrik j skrev:Blandar du inte ihop biltillverkarna med bilhandlare/verkstäder nu?martinot skrev:Helt riktigt. Detta är en enormt stor inkomstkälla för bilföretagen. De flesta tjänar mer på eftermarknad än på själva bilförsäljningen.Elbilisten skrev:De tjänar pengar på att sälja bränslepumpar, motorolja, avgasrör, bränslefilter, luftmassemätare, glödstift, katalysatorer, partikelfiltre, remmar, packningar, luftfilter, motorvärmare, tändstift, bränsledrivna värmare, turboladdare, växellådsolja, oljefiltre, EGR-ventiler, AdBluesystem mm.Fredrik j skrev:Det är ju inte biltillverkarna som tjänar pengar på att serva bilar.
Jag gissar att det är orsaken till varför t.ex. Volvo köper upp återförsäljare. Att det finns risk för lägre lönsamhet i den branschen i framtiden.
Jag har inte dagens siffror, och kan inte heller uttala mig specifikt om någon enskild biltillverkare.
För 10-15 år sedan så arbetade jag med affärsmodellerna och affärsstrategierna hos VCC (hade tillgång till alla produktplaner, strategier och alla finansiella underlag för hela bolaget). Har fortfarande många både privata vänner och fd. kollegor som arbetar rätt högt upp inom bolaget (och har själv arbetat för andra bolag inom koncernen/ägarfamiljen fram till bara för ett par år sedan).
Informationsinhämtning om konkurrenter och ingående konkurrentanalys pekade på att detta var en vanligt förekommande affärsstrategi; biltillverkarna sålde grundmodellerna av bilarna till med en i stort sätt obefintlig vinstmarginal (ibland tom. en negativ sådan), för att endast vara en "enabler" att sedan kunna få vinstmarginal på extrapaket (utrustningspaket, större motorer, etc.), eftermarknadsförsäljning och reservdelsförsäljning.
Sammanfattat så kan man förenklat säga att bilbranschen fungerar mycket enligt samma affärsmodell som skrivartillverkare och rakbladstillverkare. Gungor och karuseller.
Tror detta kommer bli intressant att se utvecklingen av när denna modell inte kommer att vara lika given och självklart relevant på samma sätt för elbilsmarknaden.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera
Som sagt, det är väl därför Volvo ger sig in i återförsäljarledet? För att få kontroll över en minskande marknad och kunna undvika att bristande lönsamhet ute bland handlarna ska drabba kunderna.martinot skrev:Bilbranschen fungerar mycket enligt samma affärsmodell som skrivartillverkare och rakbladstillverkare. Gungor och karuseller.
Tror detta kommer bli intressant att se utvecklingen av när denna modell inte kommer att vara lika given och självklart relevant på samma sätt för elbilsmarknaden.
Senast redigerad av Fredrik j, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera
Jag kan inte uttala mig specifikt om det (har ärligt talat inte detaljerna, och om jag hade det, så hade jag ändå inte kunnat uttala mig om det).
Men rent allmänt så tycker jag att det du är inne på skulle kunna vara en indikation på, och en logisk delkomponent av, en större generell strukturomvandling av branschen. Låter i mina öron inte helt otroligt att det kan finnas sådana marknadsförändringar, och att vi mycket väl kan se mer av det hos många tillverkare.
Men rent allmänt så tycker jag att det du är inne på skulle kunna vara en indikation på, och en logisk delkomponent av, en större generell strukturomvandling av branschen. Låter i mina öron inte helt otroligt att det kan finnas sådana marknadsförändringar, och att vi mycket väl kan se mer av det hos många tillverkare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik