Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:
Om man nu ska ha en plugin bil så kan det ju vara en som går ca 15 mil på el och sen en fossil motor som räckviddsförlängare.
De acceptabla är ju i så fall en hybrid typ i3 där det sitter en lite nödmotor och ett stort batteri. Där motorn aldrig behöver startas för att driva eller värma bilen. Men då kan man ju också hävda att det skulle vara smartare att bara lägga till lite mer batteri och få en fullt fungerande elbil. Det är ju trots allt ganska rätt mellan laddarna idag så inget hinder att köra på el längre. Jämfört med för 5 år sedan.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av NiklasTesla »

Surfaren skrev:
Hur länge håller batteriet okej nivå i en laddhybrid som tömmer och fyller batteriet väldigt ofta? Har man "rätt" kemi för detta eller slits batteriet ut tidigare än resten av bilen så man får mycket lägre räckvidd på el alternativt måste byta batteri? Vad blir miljö-"nyttan" i så fall?
Tappade ca 15% kapacitet på Golf GTEn på ca 4500mils körning.

Nu med Tesla Model 3 har jag tappat ca 4% kapacitet efter ca 7500mils körning.

Säger en del.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av martinot »

NiklasTesla skrev:
Surfaren skrev:
Hur länge håller batteriet okej nivå i en laddhybrid som tömmer och fyller batteriet väldigt ofta? Har man "rätt" kemi för detta eller slits batteriet ut tidigare än resten av bilen så man får mycket lägre räckvidd på el alternativt måste byta batteri? Vad blir miljö-"nyttan" i så fall?
Tappade ca 15% kapacitet på Golf GTEn på ca 4500mils körning.

Nu med Tesla Model 3 har jag tappat ca 4% kapacitet efter ca 7500mils körning.

Säger en del.
Verkligen!

Verkar som hybrider är dåligt för både IC-motorn och batterierna (och miljön).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av Surfaren »

Kan man däremot inte ladda en laddhybrid ska man inte ha en sådan.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... na-laddar/
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19570
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av Bjelke »

Surfaren skrev:
Kan man däremot inte ladda en laddhybrid ska man inte ha en sådan.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... na-laddar/
Solklart...
borde finnas någon slags kontroll av hur mycket man faktiskt kör på el, kopplat till skatten, kör man
mycket på äckelsoppa så borde skatten bli som för en fossilare typ (på alla sätt). DET vore nåt det :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av nek0 »

e5m1r skrev:
LarsL skrev:
e5m1r skrev:
Om jag inte missuppfattat nåt så finns det ett nytt påfund nämligen att hybriden laddar batteriet med motorn detta för att man ska kunna köra i miljözoner även om man aldrig pluggar in och laddar
Då lär siffror skena iväg ordentligt
Det är väl exakt så hybriderna är designade, alltså de som inte är plugg-in-hybrider. Det enda sättet en hybrid kan få energi till batteriet är ju genom att köra motorn. Energin kan ju inte uppstå på något annat sätt om det inte går att plugga in bilen. Det finns ju ingen självladdande bil utan alla dessa är ju bensin eller dieselbilar.

Inställningen med ren eldrift, laddning, hybriddrift eller full kraft (typ) har ju funnits på alla hybrider sedan Priusen.
Hybrid ja men de brukar ha batteri som räcker 100 meter på ren el :)
Jag pratar om plugin hybrider som har samma beteende eller så har jag missuppfattat nåt
Du kanske tänker på detta?
"Skoda Superb iV har alla fördelar som andra laddhybrider har med ett extra plus för den smarta batterihanteringen där du kan välja hur mycket ström du vill ha i batteriet så laddar bilens motor och bilens hybridladdning till den nivån innan bilen börjar dra ström från batteriet. En finess om du inte kommer åt att ladda längs vägen och vill ha möjligheten att köra på enbart el genom staden när du kommer hem."
http://miljofordonsverige.se/2020/02/6598/
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av NiklasTesla »

martinot skrev:
NiklasTesla skrev:
Surfaren skrev:
Hur länge håller batteriet okej nivå i en laddhybrid som tömmer och fyller batteriet väldigt ofta? Har man "rätt" kemi för detta eller slits batteriet ut tidigare än resten av bilen så man får mycket lägre räckvidd på el alternativt måste byta batteri? Vad blir miljö-"nyttan" i så fall?
Tappade ca 15% kapacitet på Golf GTEn på ca 4500mils körning.

Nu med Tesla Model 3 har jag tappat ca 4% kapacitet efter ca 7500mils körning.

Säger en del.
Verkligen!

Verkar som hybrider är dåligt för både IC-motorn och batterierna (och miljön).
Helt elektriska bilar är mycket bättre.

Misstänker starkt att gamla fordonsindustrin mest håller på att lobbar för pluginhybrider istället för elfordon pga att dom där kan tjäna massa pengar på service.
Fredrik j
Inlägg: 10825
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av Fredrik j »

Det är ju inte biltillverkarna som tjänar pengar på att serva bilar.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av e5m1r »

nek0 skrev:
e5m1r skrev:
LarsL skrev:
e5m1r skrev:
Om jag inte missuppfattat nåt så finns det ett nytt påfund nämligen att hybriden laddar batteriet med motorn detta för att man ska kunna köra i miljözoner även om man aldrig pluggar in och laddar
Då lär siffror skena iväg ordentligt
Det är väl exakt så hybriderna är designade, alltså de som inte är plugg-in-hybrider. Det enda sättet en hybrid kan få energi till batteriet är ju genom att köra motorn. Energin kan ju inte uppstå på något annat sätt om det inte går att plugga in bilen. Det finns ju ingen självladdande bil utan alla dessa är ju bensin eller dieselbilar.

Inställningen med ren eldrift, laddning, hybriddrift eller full kraft (typ) har ju funnits på alla hybrider sedan Priusen.
Hybrid ja men de brukar ha batteri som räcker 100 meter på ren el :)
Jag pratar om plugin hybrider som har samma beteende eller så har jag missuppfattat nåt
Du kanske tänker på detta?
"Skoda Superb iV har alla fördelar som andra laddhybrider har med ett extra plus för den smarta batterihanteringen där du kan välja hur mycket ström du vill ha i batteriet så laddar bilens motor och bilens hybridladdning till den nivån innan bilen börjar dra ström från batteriet. En finess om du inte kommer åt att ladda längs vägen och vill ha möjligheten att köra på enbart el genom staden när du kommer hem."
http://miljofordonsverige.se/2020/02/6598/
Yes
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av Elbilisten »

Fredrik j skrev:
Det är ju inte biltillverkarna som tjänar pengar på att serva bilar.
De tjänar pengar på att sälja bränslepumpar, motorolja, avgasrör, bränslefilter, luftmassemätare, glödstift, katalysatorer, partikelfiltre, remmar, packningar, luftfilter, motorvärmare, tändstift, bränsledrivna värmare, turboladdare, växellådsolja, oljefiltre, EGR-ventiler, AdBluesystem mm.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av martinot »

Elbilisten skrev:
Fredrik j skrev:
Det är ju inte biltillverkarna som tjänar pengar på att serva bilar.
De tjänar pengar på att sälja bränslepumpar, motorolja, avgasrör, bränslefilter, luftmassemätare, glödstift, katalysatorer, partikelfiltre, remmar, packningar, luftfilter, motorvärmare, tändstift, bränsledrivna värmare, turboladdare, växellådsolja, oljefiltre, EGR-ventiler, AdBluesystem mm.
Helt riktigt. Detta är en enormt stor inkomstkälla för bilföretagen. De flesta tjänar mer på eftermarknad än på själva bilförsäljningen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10825
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av Fredrik j »

Elbilisten skrev:
Fredrik j skrev:
Det är ju inte biltillverkarna som tjänar pengar på att serva bilar.
De tjänar pengar på att sälja bränslepumpar, motorolja, avgasrör, bränslefilter, luftmassemätare, glödstift, katalysatorer, partikelfiltre, remmar, packningar, luftfilter, motorvärmare, tändstift, bränsledrivna värmare, turboladdare, växellådsolja, oljefiltre, EGR-ventiler, AdBluesystem mm.
Biltillverkarna måste ju se till att det går att köpa reservdelar till bilarna. Knappast någon stor inkomstkälla då många i ledet ska ha betalt för sin del utan att kostnaderna skenar iväg.
Många tillverkare lämnar även passivt över reservdelsförsörjningen till eftermarknadsaktörer så fort som möjligt.
Mycket av det du räknar upp är dessutom inga servicepunkter på någon bil.
Fredrik j
Inlägg: 10825
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Elbilisten skrev:
Fredrik j skrev:
Det är ju inte biltillverkarna som tjänar pengar på att serva bilar.
De tjänar pengar på att sälja bränslepumpar, motorolja, avgasrör, bränslefilter, luftmassemätare, glödstift, katalysatorer, partikelfiltre, remmar, packningar, luftfilter, motorvärmare, tändstift, bränsledrivna värmare, turboladdare, växellådsolja, oljefiltre, EGR-ventiler, AdBluesystem mm.
Helt riktigt. Detta är en enormt stor inkomstkälla för bilföretagen. De flesta tjänar mer på eftermarknad än på själva bilförsäljningen.
Blandar du inte ihop biltillverkarna med bilhandlare/verkstäder nu?

Jag gissar att det är orsaken till varför t.ex. Volvo köper upp återförsäljare. Att det finns risk för lägre lönsamhet i den branschen i framtiden.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Elbilisten skrev:
Fredrik j skrev:
Det är ju inte biltillverkarna som tjänar pengar på att serva bilar.
De tjänar pengar på att sälja bränslepumpar, motorolja, avgasrör, bränslefilter, luftmassemätare, glödstift, katalysatorer, partikelfiltre, remmar, packningar, luftfilter, motorvärmare, tändstift, bränsledrivna värmare, turboladdare, växellådsolja, oljefiltre, EGR-ventiler, AdBluesystem mm.
Helt riktigt. Detta är en enormt stor inkomstkälla för bilföretagen. De flesta tjänar mer på eftermarknad än på själva bilförsäljningen.
Blandar du inte ihop biltillverkarna med bilhandlare/verkstäder nu?

Jag gissar att det är orsaken till varför t.ex. Volvo köper upp återförsäljare. Att det finns risk för lägre lönsamhet i den branschen i framtiden.
Nej.

Jag har inte dagens siffror, och kan inte heller uttala mig specifikt om någon enskild biltillverkare.

För 10-15 år sedan så arbetade jag med affärsmodellerna och affärsstrategierna hos VCC (hade tillgång till alla produktplaner, strategier och alla finansiella underlag för hela bolaget). Har fortfarande många både privata vänner och fd. kollegor som arbetar rätt högt upp inom bolaget (och har själv arbetat för andra bolag inom koncernen/ägarfamiljen fram till bara för ett par år sedan).

Informationsinhämtning om konkurrenter och ingående konkurrentanalys pekade på att detta var en vanligt förekommande affärsstrategi; biltillverkarna sålde grundmodellerna av bilarna till med en i stort sätt obefintlig vinstmarginal (ibland tom. en negativ sådan), för att endast vara en "enabler" att sedan kunna få vinstmarginal på extrapaket (utrustningspaket, större motorer, etc.), eftermarknadsförsäljning och reservdelsförsäljning.

Sammanfattat så kan man förenklat säga att bilbranschen fungerar mycket enligt samma affärsmodell som skrivartillverkare och rakbladstillverkare. Gungor och karuseller.

Tror detta kommer bli intressant att se utvecklingen av när denna modell inte kommer att vara lika given och självklart relevant på samma sätt för elbilsmarknaden.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10825
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Bilbranschen fungerar mycket enligt samma affärsmodell som skrivartillverkare och rakbladstillverkare. Gungor och karuseller.

Tror detta kommer bli intressant att se utvecklingen av när denna modell inte kommer att vara lika given och självklart relevant på samma sätt för elbilsmarknaden.
Som sagt, det är väl därför Volvo ger sig in i återförsäljarledet? För att få kontroll över en minskande marknad och kunna undvika att bristande lönsamhet ute bland handlarna ska drabba kunderna.
Senast redigerad av Fredrik j, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av martinot »

Jag kan inte uttala mig specifikt om det (har ärligt talat inte detaljerna, och om jag hade det, så hade jag ändå inte kunnat uttala mig om det).

Men rent allmänt så tycker jag att det du är inne på skulle kunna vara en indikation på, och en logisk delkomponent av, en större generell strukturomvandling av branschen. Låter i mina öron inte helt otroligt att det kan finnas sådana marknadsförändringar, och att vi mycket väl kan se mer av det hos många tillverkare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar