Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av martinot »

Elbilisten skrev:
Fredrik j skrev:
Det är ju inte biltillverkarna som tjänar pengar på att serva bilar.
De tjänar pengar på att sälja bränslepumpar, motorolja, avgasrör, bränslefilter, luftmassemätare, glödstift, katalysatorer, partikelfiltre, remmar, packningar, luftfilter, motorvärmare, tändstift, bränsledrivna värmare, turboladdare, växellådsolja, oljefiltre, EGR-ventiler, AdBluesystem mm.
Helt riktigt. Detta är en enormt stor inkomstkälla för bilföretagen. De flesta tjänar mer på eftermarknad än på själva bilförsäljningen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av Fredrik j »

Elbilisten skrev:
Fredrik j skrev:
Det är ju inte biltillverkarna som tjänar pengar på att serva bilar.
De tjänar pengar på att sälja bränslepumpar, motorolja, avgasrör, bränslefilter, luftmassemätare, glödstift, katalysatorer, partikelfiltre, remmar, packningar, luftfilter, motorvärmare, tändstift, bränsledrivna värmare, turboladdare, växellådsolja, oljefiltre, EGR-ventiler, AdBluesystem mm.
Biltillverkarna måste ju se till att det går att köpa reservdelar till bilarna. Knappast någon stor inkomstkälla då många i ledet ska ha betalt för sin del utan att kostnaderna skenar iväg.
Många tillverkare lämnar även passivt över reservdelsförsörjningen till eftermarknadsaktörer så fort som möjligt.
Mycket av det du räknar upp är dessutom inga servicepunkter på någon bil.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Elbilisten skrev:
Fredrik j skrev:
Det är ju inte biltillverkarna som tjänar pengar på att serva bilar.
De tjänar pengar på att sälja bränslepumpar, motorolja, avgasrör, bränslefilter, luftmassemätare, glödstift, katalysatorer, partikelfiltre, remmar, packningar, luftfilter, motorvärmare, tändstift, bränsledrivna värmare, turboladdare, växellådsolja, oljefiltre, EGR-ventiler, AdBluesystem mm.
Helt riktigt. Detta är en enormt stor inkomstkälla för bilföretagen. De flesta tjänar mer på eftermarknad än på själva bilförsäljningen.
Blandar du inte ihop biltillverkarna med bilhandlare/verkstäder nu?

Jag gissar att det är orsaken till varför t.ex. Volvo köper upp återförsäljare. Att det finns risk för lägre lönsamhet i den branschen i framtiden.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Elbilisten skrev:
Fredrik j skrev:
Det är ju inte biltillverkarna som tjänar pengar på att serva bilar.
De tjänar pengar på att sälja bränslepumpar, motorolja, avgasrör, bränslefilter, luftmassemätare, glödstift, katalysatorer, partikelfiltre, remmar, packningar, luftfilter, motorvärmare, tändstift, bränsledrivna värmare, turboladdare, växellådsolja, oljefiltre, EGR-ventiler, AdBluesystem mm.
Helt riktigt. Detta är en enormt stor inkomstkälla för bilföretagen. De flesta tjänar mer på eftermarknad än på själva bilförsäljningen.
Blandar du inte ihop biltillverkarna med bilhandlare/verkstäder nu?

Jag gissar att det är orsaken till varför t.ex. Volvo köper upp återförsäljare. Att det finns risk för lägre lönsamhet i den branschen i framtiden.
Nej.

Jag har inte dagens siffror, och kan inte heller uttala mig specifikt om någon enskild biltillverkare.

För 10-15 år sedan så arbetade jag med affärsmodellerna och affärsstrategierna hos VCC (hade tillgång till alla produktplaner, strategier och alla finansiella underlag för hela bolaget). Har fortfarande många både privata vänner och fd. kollegor som arbetar rätt högt upp inom bolaget (och har själv arbetat för andra bolag inom koncernen/ägarfamiljen fram till bara för ett par år sedan).

Informationsinhämtning om konkurrenter och ingående konkurrentanalys pekade på att detta var en vanligt förekommande affärsstrategi; biltillverkarna sålde grundmodellerna av bilarna till med en i stort sätt obefintlig vinstmarginal (ibland tom. en negativ sådan), för att endast vara en "enabler" att sedan kunna få vinstmarginal på extrapaket (utrustningspaket, större motorer, etc.), eftermarknadsförsäljning och reservdelsförsäljning.

Sammanfattat så kan man förenklat säga att bilbranschen fungerar mycket enligt samma affärsmodell som skrivartillverkare och rakbladstillverkare. Gungor och karuseller.

Tror detta kommer bli intressant att se utvecklingen av när denna modell inte kommer att vara lika given och självklart relevant på samma sätt för elbilsmarknaden.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Bilbranschen fungerar mycket enligt samma affärsmodell som skrivartillverkare och rakbladstillverkare. Gungor och karuseller.

Tror detta kommer bli intressant att se utvecklingen av när denna modell inte kommer att vara lika given och självklart relevant på samma sätt för elbilsmarknaden.
Som sagt, det är väl därför Volvo ger sig in i återförsäljarledet? För att få kontroll över en minskande marknad och kunna undvika att bristande lönsamhet ute bland handlarna ska drabba kunderna.
Senast redigerad av Fredrik j, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddhybrider nästa dieselgate? Bomb kan snart brisera

Inlägg av martinot »

Jag kan inte uttala mig specifikt om det (har ärligt talat inte detaljerna, och om jag hade det, så hade jag ändå inte kunnat uttala mig om det).

Men rent allmänt så tycker jag att det du är inne på skulle kunna vara en indikation på, och en logisk delkomponent av, en större generell strukturomvandling av branschen. Låter i mina öron inte helt otroligt att det kan finnas sådana marknadsförändringar, och att vi mycket väl kan se mer av det hos många tillverkare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar