EDIT:
Samtidigt hör man märkliga historier, en kompis får nu en plugin bil som tjänstebil.
Hans arbetsgivare ger honom också ett bensinkort, så han kan tanka.
Men i avtalet står det uttryckligen att han INTE kan ladda bilen med kortet, eller att arbetsgivaren står för någon el överhuvud taget!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Ja räknar man in hybrider så kanske de är sant men för många är hybrider bara ett sätt att få ner förmånsvärdet. Har själv en släkting som kört plugin hybrid under många år, vet han testade ladda den i början en eller två gånger men de är nog de enda han laddat.
Jag tycker alla bidrag och förmånsvärden ska bort från hybrider även om de tyvärr drabbar en del som kör bilen på rätt sätt.
Vi hade precis samma problem ed etanol bilar en gång i tiden.
Undrar när det svänger till det motsatta, att man ger den anställde ett laddkort och säger: Vill du tanka dinosaurieblod så får du bekosta det själv!
Det lär dröja. Det finns i dagsläget ingen ekonomi i att låta arbetsgivaren betala strömmen för bilen. Det är bättre och enklare att ladda och betala ur egen ficka.
Annars måste bränsleförmånsreglerna ändras till elbilarnas fördel och det ser ju inte ut som att regeringen har sådana planer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Undrar när det svänger till det motsatta, att man ger den anställde ett laddkort och säger: Vill du tanka dinosaurieblod så får du bekosta det själv!
Det lär dröja. Det finns i dagsläget ingen ekonomi i att låta arbetsgivaren betala strömmen för bilen. Det är bättre och enklare att ladda och betala ur egen ficka.
Annars måste bränsleförmånsreglerna ändras till elbilarnas fördel och det ser ju inte ut som att regeringen har sådana planer.
Tyvärr så är vår regering, inklusive MP, mer upptagna med bilar som ett medel för genuspolitik, än någon omställning för miljön och elbilar (är inte prioriterat).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Undrar när det svänger till det motsatta, att man ger den anställde ett laddkort och säger: Vill du tanka dinosaurieblod så får du bekosta det själv!
Det lär dröja. Det finns i dagsläget ingen ekonomi i att låta arbetsgivaren betala strömmen för bilen. Det är bättre och enklare att ladda och betala ur egen ficka.
Annars måste bränsleförmånsreglerna ändras till elbilarnas fördel och det ser ju inte ut som att regeringen har sådana planer.
Tyvärr så är vår regering, inklusive MP, mer upptagna med bilar som ett medel för genuspolitik, än någon omställning för miljön och elbilar (är inte prioriterat).
Högst upp på agendan står att minska biltrafiken oavsett drivmedel. Drömmen är att alla åker kollektivt.
Samtidigt hör man märkliga historier, en kompis får nu en plugin bil som tjänstebil.
Hans arbetsgivare ger honom också ett bensinkort, så han kan tanka.
Men i avtalet står det uttryckligen att han INTE kan ladda bilen med kortet, eller att arbetsgivaren står för någon el överhuvud taget!
Inte förvånad (tyvärr). Så ser det ut för nästan alla jag känner med hybridbilar. De är nämligen nästan alla tjänstebilar/förmånsbilar.
På sätt och vis så är alla dessa hybrider, speciellt då de ofta får samma subventioner och "credd" som riktiga elbilar, ett större hot mot rena elbilar och en snabb övergång till de, än vad gamla renodlade ICE:er är.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik