Förbrukning i verkligheten.

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av Robertrimmevik »

Skapar en ny tråd angående förbrukningen på elbilar. Tror att många som funderar på att skaffa laddbar bil är intresserade av vad en laddbar bil egentligen drar i olika förhållanden. Och även vi som har laddbar bil.
Jag fyller i några exempel med våran e-tron 55 2020.
21tum sommar 19tum vinter.

Sommar torr väg laglig landsvägskörning ingen vind ca: 2,1 kWh/mil
Sommar regn motvind mestadels motorvägskörning
Ca: 2,7 kWh/mil
Sommar torr väg ingen vind motorväg 130 km/h
Ca: 2,95 kWh/mil
Vinter -10 plogad väg ej bar, landsväg 100km/h ingen vind.
Ca: 2,85 kWh/mil
Vinter -10 öppet skotersläp plogad väg ej bar 85km/h ingen vind 295 meter uppför.
Ca: 4,05 kWh/mil
Vinter -5 småkörningar i stan, förvärmning 5-15 min
Ca: 5 kWh/mil (inkl. Laddförluster och förbrukningen på förvärmningen. annars ca: 3,5 kWh/mil)

All körning med alla bekvämligheter på. Och med däcktryck 3,0-3,2 bar. Kör ej med farthållare och bygger gärna upp farten utför.
Det blir ju inga exakta värden men en bra fingervisning.

Fortsätt gärna att fylla på med era förbrukningssiffror.
Vet att det görs många test på tuben men vi som lever med bilarna tror jag har bättre koll.
Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av hanty »

Tesla modell S LR -19; 1 års medel 2,01kW/mil knappt 3000mil. Modell S85D-15 medel 2,16kW/mil, snitt under drygt 4 år.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av termosen »

Model S 100D -18
Snitt vinter 2,2kwh / mil
Snitt sommar 2,0 kwh/ mil

19” slipstream
Model Y LR
Model S 100D -18
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av Robertrimmevik »

termosen skrev:
Model S 100D -18
Snitt vinter 2,2kwh / mil
Snitt sommar 2,0 kwh/ mil

19” slipstream
2,2kWh på vintern! Hur kallt är det där ni bor? Och hur mycket förvärmning har du på det?
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av alseC »

Tesla MX -17 2,01 kWh per mil i snitt 28 000 mil (både vinter och sommar och med låg släpkärra)

M+S Michelin 20tum

Skulle säga att med slät asfalt i Tyskland är den lägre siffran i spannet 1,4 - 2.5 kWh per mil möjlig och med svensk grov asfalt den högre när den är våt.

Med släpkärra som går lätt är den lägre siffran möjlig i intervallet 2,5 - 5 kWh och den högre med boggisläp med stort vindfång / max släpvikt och regn.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av thebishop »

Tesla Model S P85DL - 2015

12.000 mil snitt 2.19kWh/mil

Blandat stad och långfärd, sommar och vinter.

19” med korrekt lufttryck (Michelin ps3/4 samt hakka r2/r3). Stundtals tung högerfot, stundtals gubbigt. Ofta moms på hastighetsskyltar.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av [JM] »

Tesla MX 2018 (pre raven)
Sommar bara korta sträckor (<5km) på tesla 20" orginal hjul ~ 2,5kWh/mil

Vinter bara korta sträckor (<5km) på 21" dubbdäck Stockholm = mest blöt asfalt ~ 3,5kWh/mil.
Screenshot_20201202-185953_Chrome.jpg
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av mati »

E-Golf 2018
1,5kWh/mil i årsmedel, 6000 mil. Sommardäck på 17", dubbfria vinterdäck på 16" grytlocksfälgar.

E-tron 55 2019
2,47kWh/mil i årsmedel, 2500 mil. Sommardäck och dubbfria vinterdäck på 19" originalfälgar. Sommarkörning ofta med släp, delvis med husvagn. Ingen snö av betydelse på vintern.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av markuswesterberg »

mati skrev:
E-Golf 2018
1,5kWh/mil i årsmedel, 6000 mil. Sommardäck på 17", dubbfria vinterdäck på 16" grytlocksfälgar.

E-tron 55 2019
2,47kWh/mil i årsmedel, 2500 mil. Sommardäck och dubbfria vinterdäck på 19" originalfälgar. Sommarkörning ofta med släp, delvis med husvagn. Ingen snö av betydelse på vintern.
Mati, jag är väldigt intresserad av förbrukningen för e-Golfen. Har så svårt att vilja tro på att den skulle vara så effektiv och dessutom mycket effektivare än ID.3 som vi kör. Har du mätt detta med elmätare eller går du på bilens egna siffror? Vi har kört 500 mil sedan slutet september med ID.3:an och snittförbrukning enligt bilen är 1,89 kWh/mil. Har inte kollat vad den faktiskt är men har en känsla av att det är glädjesiffror.
Qwerty
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 aug 2019 07:52

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av Qwerty »

markuswesterberg skrev:
mati skrev:
E-Golf 2018
1,5kWh/mil i årsmedel, 6000 mil. Sommardäck på 17", dubbfria vinterdäck på 16" grytlocksfälgar.

E-tron 55 2019
2,47kWh/mil i årsmedel, 2500 mil. Sommardäck och dubbfria vinterdäck på 19" originalfälgar. Sommarkörning ofta med släp, delvis med husvagn. Ingen snö av betydelse på vintern.
Mati, jag är väldigt intresserad av förbrukningen för e-Golfen. Har så svårt att vilja tro på att den skulle vara så effektiv och dessutom mycket effektivare än ID.3 som vi kör. Har du mätt detta med elmätare eller går du på bilens egna siffror? Vi har kört 500 mil sedan slutet september med ID.3:an och snittförbrukning enligt bilen är 1,89 kWh/mil. Har inte kollat vad den faktiskt är men har en känsla av att det är glädjesiffror.
Eller så sitter skillnaden i körda hastigheter?!
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av macky »

E-tron 55 med 21” på sommardäck och 20” på vintern (dubbfritt). 2.6kWh per mil i snitt efter ett år och 3000 mil. Av dessa max 50 mil släp och 200 med takbox. Förbrukning mellan 2.0 och 2.9 på långresa. Snålast på sommaren i landsvägsfart och 25 grader trots 21”. Tror aldrig jag varit över 3.0 på längre tur men kört ganska lugnt, dvs normalt max 125 men oftast 115-120 på motorväg. Korta turer till skolan och dylikt 2.0 och 4 beroende på väder och humör.
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av termosen »

Robertrimmevik skrev:
termosen skrev:
Model S 100D -18
Snitt vinter 2,2kwh / mil
Snitt sommar 2,0 kwh/ mil

19” slipstream
2,2kWh på vintern! Hur kallt är det där ni bor? Och hur mycket förvärmning har du på det?
Stockholm. Förvärmde alltid ordentligt på vintern.
Nollställde alltid mätaren när däcken byttes, så korrekt benämning är vinterdäck vs sommardäck.
Model Y LR
Model S 100D -18
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av Robertrimmevik »

termosen skrev:
Robertrimmevik skrev:
termosen skrev:
Model S 100D -18
Snitt vinter 2,2kwh / mil
Snitt sommar 2,0 kwh/ mil

19” slipstream
2,2kWh på vintern! Hur kallt är det där ni bor? Och hur mycket förvärmning har du på det?
Stockholm. Förvärmde alltid ordentligt på vintern.
Nollställde alltid mätaren när däcken byttes, så korrekt benämning är vinterdäck vs sommardäck.
Det skulle vara intressant att veta eran förbrukning i Stockholm på vintern. Stadskörning inkl. förvärmning och laddförluster. Färddatorn förtäljer ju inte det.

Tycker det är mindre intressant vid långkörning(med laddförluster och förvärmning) då det primära blir hur långt man tar sig.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av Robertrimmevik »

macky skrev:
E-tron 55 med 21” på sommardäck och 20” på vintern (dubbfritt). 2.6kWh per mil i snitt efter ett år och 3000 mil. Av dessa max 50 mil släp och 200 med takbox. Förbrukning mellan 2.0 och 2.9 på långresa. Snålast på sommaren i landsvägsfart och 25 grader trots 21”. Tror aldrig jag varit över 3.0 på längre tur men kört ganska lugnt, dvs normalt max 125 men oftast 115-120 på motorväg. Korta turer till skolan och dylikt 2.0 och 4 beroende på väder och humör.
Hörde dina siffror med takbox i e-tron tråden. Fick mig att överväga takbox. :)
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av Robertrimmevik »

Tycker mig urskilja att det går en hel del mer ström här uppe i Lappland. På snöiga vägar och mycket minusgrader.
Någon som vet om dubbdäck tar mer än dubbfria. Skulle inte få för mig att ha dubbfria här. (Ofta is och 2,6 ton tung bil.)
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av PapaD »

Med så tung bil har du alltid grepp. :D
ID3: dubbfria Nokian 18" 1.8 kWh/ mil 80-110 vägar mest regn, litet blask 350 mil. Inga kortkörningar.
LEAF30 : 5000 mil. Sommar 1.5 kWh/ mil, vinter dubbfria från 1.7 kWh/mil. Går inte att körs över 100km/h, den har för kort räckvidd då.
Senast redigerad av PapaD, redigerad totalt 1 gånger.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av termosen »

Robertrimmevik skrev:
termosen skrev:
Robertrimmevik skrev:
termosen skrev:
Model S 100D -18
Snitt vinter 2,2kwh / mil
Snitt sommar 2,0 kwh/ mil

19” slipstream
2,2kWh på vintern! Hur kallt är det där ni bor? Och hur mycket förvärmning har du på det?
Stockholm. Förvärmde alltid ordentligt på vintern.
Nollställde alltid mätaren när däcken byttes, så korrekt benämning är vinterdäck vs sommardäck.
Det skulle vara intressant att veta eran förbrukning i Stockholm på vintern. Stadskörning inkl. förvärmning och laddförluster. Färddatorn förtäljer ju inte det.

Tycker det är mindre intressant vid långkörning(med laddförluster och förvärmning) då det primära blir hur långt man tar sig.

Orkade inte göra så exakt mätning. Den är snål om man förvärmer och inte kör fort.

Bilen inte kvar så kan inte mäta igen.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av mati »

markuswesterberg skrev:
mati skrev:
E-Golf 2018
1,5kWh/mil i årsmedel, 6000 mil. Sommardäck på 17", dubbfria vinterdäck på 16" grytlocksfälgar.

E-tron 55 2019
2,47kWh/mil i årsmedel, 2500 mil. Sommardäck och dubbfria vinterdäck på 19" originalfälgar. Sommarkörning ofta med släp, delvis med husvagn. Ingen snö av betydelse på vintern.
Mati, jag är väldigt intresserad av förbrukningen för e-Golfen. Har så svårt att vilja tro på att den skulle vara så effektiv och dessutom mycket effektivare än ID.3 som vi kör. Har du mätt detta med elmätare eller går du på bilens egna siffror? Vi har kört 500 mil sedan slutet september med ID.3:an och snittförbrukning enligt bilen är 1,89 kWh/mil. Har inte kollat vad den faktiskt är men har en känsla av att det är glädjesiffror.
Jag går efter bilens färddator, men enligt mätaren som sitter på laddboxen stämmer detta ganska bra överens med verkligheten. Man får dock lägga till 10% laddförluster.
Efter mina provkörningar med ID3 har jag kommit fram till samma siffror som du, ungefär 1,9kWh/mil, medan e-Golfen drog samma dag på samma sträcka runt 1,5-1,6kWh/mil. Och då körde vi ändå med de törstiga sommarhjulen på Golfen. Med originalfälgarna sjunker förbrukningen ytterligare 15%-ish.
ID3 är enligt mina visserligen begränsade erfarenheter betydligt törstigare än e-Golf. Det var en av anledningarna till att jag bestämde mig för att inte köpa den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av bjelkeman »

Model 3 LR AWD

Snittförbrukningen över 30 000 km, 1 1/2 säsong, 165 W/km.
Mest pendling 40 km/dag.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av Gustafsson »

1,96 kWh/mil Tesla Model S 100D 2018. Medelförbrukning över 7600 mil. 19 tums originalhjul både sommar å vinter.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
markuswesterberg skrev:
mati skrev:
E-Golf 2018
1,5kWh/mil i årsmedel, 6000 mil. Sommardäck på 17", dubbfria vinterdäck på 16" grytlocksfälgar.

E-tron 55 2019
2,47kWh/mil i årsmedel, 2500 mil. Sommardäck och dubbfria vinterdäck på 19" originalfälgar. Sommarkörning ofta med släp, delvis med husvagn. Ingen snö av betydelse på vintern.
Mati, jag är väldigt intresserad av förbrukningen för e-Golfen. Har så svårt att vilja tro på att den skulle vara så effektiv och dessutom mycket effektivare än ID.3 som vi kör. Har du mätt detta med elmätare eller går du på bilens egna siffror? Vi har kört 500 mil sedan slutet september med ID.3:an och snittförbrukning enligt bilen är 1,89 kWh/mil. Har inte kollat vad den faktiskt är men har en känsla av att det är glädjesiffror.
Jag går efter bilens färddator, men enligt mätaren som sitter på laddboxen stämmer detta ganska bra överens med verkligheten. Man får dock lägga till 10% laddförluster.
Efter mina provkörningar med ID3 har jag kommit fram till samma siffror som du, ungefär 1,9kWh/mil, medan e-Golfen drog samma dag på samma sträcka runt 1,5-1,6kWh/mil. Och då körde vi ändå med de törstiga sommarhjulen på Golfen. Med originalfälgarna sjunker förbrukningen ytterligare 15%-ish.
ID3 är enligt mina visserligen begränsade erfarenheter betydligt törstigare än e-Golf. Det var en av anledningarna till att jag bestämde mig för att inte köpa den.
Jag har 7% i laddförluster på vid mätning på min laddbox. Är det vanligt med stora skillnader på olika installationer. Eller sitter det i laddboxen. Kan kanske vara värt att titta på för de som tittar på ny box.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av heldiggrisen »

Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
markuswesterberg skrev:
mati skrev:
E-Golf 2018
1,5kWh/mil i årsmedel, 6000 mil. Sommardäck på 17", dubbfria vinterdäck på 16" grytlocksfälgar.

E-tron 55 2019
2,47kWh/mil i årsmedel, 2500 mil. Sommardäck och dubbfria vinterdäck på 19" originalfälgar. Sommarkörning ofta med släp, delvis med husvagn. Ingen snö av betydelse på vintern.
Mati, jag är väldigt intresserad av förbrukningen för e-Golfen. Har så svårt att vilja tro på att den skulle vara så effektiv och dessutom mycket effektivare än ID.3 som vi kör. Har du mätt detta med elmätare eller går du på bilens egna siffror? Vi har kört 500 mil sedan slutet september med ID.3:an och snittförbrukning enligt bilen är 1,89 kWh/mil. Har inte kollat vad den faktiskt är men har en känsla av att det är glädjesiffror.
Jag går efter bilens färddator, men enligt mätaren som sitter på laddboxen stämmer detta ganska bra överens med verkligheten. Man får dock lägga till 10% laddförluster.
Efter mina provkörningar med ID3 har jag kommit fram till samma siffror som du, ungefär 1,9kWh/mil, medan e-Golfen drog samma dag på samma sträcka runt 1,5-1,6kWh/mil. Och då körde vi ändå med de törstiga sommarhjulen på Golfen. Med originalfälgarna sjunker förbrukningen ytterligare 15%-ish.
ID3 är enligt mina visserligen begränsade erfarenheter betydligt törstigare än e-Golf. Det var en av anledningarna till att jag bestämde mig för att inte köpa den.
Jag har 7% i laddförluster på vid mätning på min laddbox. Är det vanligt med stora skillnader på olika installationer. Eller sitter det i laddboxen. Kan kanske vara värt att titta på för de som tittar på ny box.
7% ligger hyfsat nära, eller även lite under vad TeslaBjörn har hittat.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av Robertrimmevik »

termosen skrev:
Robertrimmevik skrev:
termosen skrev:
Robertrimmevik skrev:
termosen skrev:
Model S 100D -18
Snitt vinter 2,2kwh / mil
Snitt sommar 2,0 kwh/ mil

19” slipstream
2,2kWh på vintern! Hur kallt är det där ni bor? Och hur mycket förvärmning har du på det?
Stockholm. Förvärmde alltid ordentligt på vintern.
Nollställde alltid mätaren när däcken byttes, så korrekt benämning är vinterdäck vs sommardäck.
Det skulle vara intressant att veta eran förbrukning i Stockholm på vintern. Stadskörning inkl. förvärmning och laddförluster. Färddatorn förtäljer ju inte det.

Tycker det är mindre intressant vid långkörning(med laddförluster och förvärmning) då det primära blir hur långt man tar sig.

Orkade inte göra så exakt mätning. Den är snål om man förvärmer och inte kör fort.

Bilen inte kvar så kan inte mäta igen.
Lite just det som jag är intresserad av. Snål när man förvärmer, men hur mycket tar förvärmningen. Tror den egentliga förbrukningen blir lägre om man skippar förvärmning vid vardaglig stadskörning. Sen kanske batteriet mår bäst av förvärmning och sedan är det ju alltid skönt att sätta sig i en varm bil förstås.
På e-tron får jag en stadsförbrukning på 2.5kwh/mil vid 30 min förvärmning. Fast den egentliga förbrukningen blir mer än det dubbla.
Skulle vara intressant att veta om andra elbilar tar så kopiöst med el vid förvärmning som e-tron.
Inge bra tänker jag då en snål diesel med värmare hamnar på ungefär samma förbrukning. Ger ju elbilsmotståndarna vatten på kvarn. (I de delar av Sverige där det finns vinter)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
Jag har 7% i laddförluster på vid mätning på min laddbox. Är det vanligt med stora skillnader på olika installationer. Eller sitter det i laddboxen. Kan kanske vara värt att titta på för de som tittar på ny box.
Jag höftar bara lite grovt när jag säger 10% eftersom det verkar vara det som e-tron har. Den redovisar laddeffekten som faktiskt når batteriet. Och när laddboxen levererar 11kW så redovisar bilen 10kW. Så jag utgår helt enkelt ifrån att det är ungefär likadana förluster för alla elbilar, alltså 10%-ish.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av PapaD »

Laddboxen har inga förluster, den har bara relän. Omformning från AC till DC sitter i bilen, det är där förlusterna sker.
Det är dyrt att bygga för bättre än 2% förluster, de flesta har nog ganska enkel omformare med 5-10% förluster beroende på laddeffekt. Optimalt är för de flesta vid max möjlig laddeffekt.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Skriv svar