Finns e-tron att få med och utan värmepump?
Hade isf. varit mycket intressant att se hur mycket skillnaden gör där.
Förbrukning i verkligheten.
Moderator: Redaktion
Re: Förbrukning i verkligheten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Förbrukning i verkligheten.
Mig veterligen finns den endast med värmepump.martinot skrev:Finns e-tron att få med och utan värmepump?
Hade isf. varit mycket intressant att se hur mycket skillnaden gör där.
Men efter att ha kört e-tron ca 500 mil i riktig vinter. (Bor i Lappland)
Så är min känsla är så här jämfört med sommaren. Grovt uppskattat hur mycket mer den tar på långresor:
+5 till 0: 0,05 kWh/mil
0 till -10: 0,1 kWh/mil
-10 till -20: 0,2 kWh/mil
-20 till -25: 0,3 kWh/mil
Har ej kört i kallare än -24 så vad som händer under trettiostrecket vet jag inte men jag kommer knappast chansa på räckvidden då.(Det blev alltför spännande när jag chansade lite i -24, kom hem med 8km kvar och en sköldpadda på displayen)
Kör med förvärmning och 21 grader i kupén med sparsamt med värme i baksätet.
Vid stadskörning på vintern har jag slutat analysera räckvidden, har förlikat mig med att den tar sjukt mycket mer än på det varmare halvåret. Snittar nog runt 4 kWh/mil och då har jag inte räknat med eventuell förvärmning.