Mestadels slät eller is men stundtals lite snö. Förbrukningen är likvärdig mot när vi körde Sthlm-Värmland med samma packning, något varmare (runt 0) och snöblandat regn 2/3 av vägen.Robertrimmevik skrev:Ingen uppgift på väglaget. Det är stor skillnad på torr, slät isig väg och skrovlig väg med snö.miksch skrev:Det hørtes ganske bra ut. Her har du full pakke. Det er kaldt, fullpakket bil, boks bakpå og snø på veien samt ganske god hastighet.CrazyGang skrev:Sthlm-Järvsö t.o.r. Fem personer i bilen, full packning och bakbox på kroken.
-10 till -5 grader, en del snö på vägen och följde hastighetsgränserna så ganska mycket 120km/h motorväg.
Snittade 2.10 kW/mil ungefär så ger knappt 35 mils räckvidd i min 2020 M3LR.
Imponerende lavt forbruk for ditt oppsett.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Förbrukning i verkligheten.
Moderator: Redaktion
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 637
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Förbrukning i verkligheten.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Re: Förbrukning i verkligheten.
Ljusdal - Sveg med en Tesla Model 3, SR+
-19 grader ute.
+19 i kupén.
4 personer. Full last. Ingen takbox.
250Wh/km
Med en SR+ och dessa temperaturer är avståndet mellan nuvarande superchargers för långt för denna typ av vinterkörning. Skönt att veta att Ljusdal energi har (gratis!) snabbladdare både i Delsbo, Ljusdal och Kårböle så man kan välja var man vill fylla på lite extra när kylan väl slår till.
-19 grader ute.
+19 i kupén.
4 personer. Full last. Ingen takbox.
250Wh/km
Med en SR+ och dessa temperaturer är avståndet mellan nuvarande superchargers för långt för denna typ av vinterkörning. Skönt att veta att Ljusdal energi har (gratis!) snabbladdare både i Delsbo, Ljusdal och Kårböle så man kan välja var man vill fylla på lite extra när kylan väl slår till.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Förbrukning i verkligheten.
Värmepump gör nog ganska stor skillnad. E-tron ökar kanske 0,3 kWh/mil i de temperaturerna och då har vi +21 i kupén. Bra att Tesla börjat med det nu.Mats79 skrev:Ljusdal - Sveg med en Tesla Model 3, SR+
-19 grader ute.
+19 i kupén.
4 personer. Full last. Ingen takbox.
250Wh/km
Med en SR+ och dessa temperaturer är avståndet mellan nuvarande superchargers för långt för denna typ av vinterkörning. Skönt att veta att Ljusdal energi har (gratis!) snabbladdare både i Delsbo, Ljusdal och Kårböle så man kan välja var man vill fylla på lite extra när kylan väl slår till.
Re: Förbrukning i verkligheten.
Gör verkligen värmepump så stor skillnad i -19C ? Fick för mig att framförallt värmepumpar i bilar normalt sett inte ger så mycket redan efter -10C. Dvs, då är man väldigt nära 1 kW el in, 1 kW värme ut.
Jag gissar på att en potentiell skillnad mellan e-Tron och Model 3 i detta fall har mer med effektiviteten överlag att göra. Tar man ett extremfall så borde ex en Tesla Semi förlora väldigt lite räckvidd i kyla eftersom förhållandevis lite energi går åt till att värma upp kupen jämfört med den totala energiåtgången.
Jag gissar på att en potentiell skillnad mellan e-Tron och Model 3 i detta fall har mer med effektiviteten överlag att göra. Tar man ett extremfall så borde ex en Tesla Semi förlora väldigt lite räckvidd i kyla eftersom förhållandevis lite energi går åt till att värma upp kupen jämfört med den totala energiåtgången.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3625
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Förbrukning i verkligheten.
I dessa temperaturer är det framförallt värmen från batteriet som gör att nya model 3 får osannolikt låg förbrukning. Men det förutsätter att man förvärmt bilen eller helst använt supercharger så batteriet värmts upp, vilket man brukar göra på långresaLaban skrev:Gör verkligen värmepump så stor skillnad i -19C ? Fick för mig att framförallt värmepumpar i bilar normalt sett inte ger så mycket redan efter -10C. Dvs, då är man väldigt nära 1 kW el in, 1 kW värme ut.
Jag gissar på att en potentiell skillnad mellan e-Tron och Model 3 i detta fall har mer med effektiviteten överlag att göra. Tar man ett extremfall så borde ex en Tesla Semi förlora väldigt lite räckvidd i kyla eftersom förhållandevis lite energi går åt till att värma upp kupen jämfört med den totala energiåtgången.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Förbrukning i verkligheten.
Jag brukar ligga på en bit under 200 Wh/km vid dessa temperaturer och förhållanden - med snö på vägen. M3P 18" dubbdäck uttagen sept -19.Mats79 skrev:Ljusdal - Sveg med en Tesla Model 3, SR+
-19 grader ute.
+19 i kupén.
4 personer. Full last. Ingen takbox.
250Wh/km
Med en SR+ och dessa temperaturer är avståndet mellan nuvarande superchargers för långt för denna typ av vinterkörning. Skönt att veta att Ljusdal energi har (gratis!) snabbladdare både i Delsbo, Ljusdal och Kårböle så man kan välja var man vill fylla på lite extra när kylan väl slår till.
259 Wh/km drog den med släpvagn i höstas i regnväder och några plusgrader.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Förbrukning i verkligheten.
Låter otroligt att du skulle komma under 200 vid -19... Så stor skillnad kan det väl inte vara mellan samma bilmodell?BrooklynS skrev:Jag brukar ligga på en bit under 200 Wh/km vid dessa temperaturer och förhållanden - med snö på vägen. M3P 18" dubbdäck uttagen sept -19.Mats79 skrev:Ljusdal - Sveg med en Tesla Model 3, SR+
-19 grader ute.
+19 i kupén.
4 personer. Full last. Ingen takbox.
250Wh/km
Med en SR+ och dessa temperaturer är avståndet mellan nuvarande superchargers för långt för denna typ av vinterkörning. Skönt att veta att Ljusdal energi har (gratis!) snabbladdare både i Delsbo, Ljusdal och Kårböle så man kan välja var man vill fylla på lite extra när kylan väl slår till.
259 Wh/km drog den med släpvagn i höstas i regnväder och några plusgrader.
Re: Förbrukning i verkligheten.
Jeg tror at mye har med kjørestil å gjøre.
Mitt forbruk er alltid minst 20 Wh/km lavere enn når mine barn kjører, og det gjelder også for de gangene de gasser forsiktig.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mitt forbruk er alltid minst 20 Wh/km lavere enn når mine barn kjører, og det gjelder også for de gangene de gasser forsiktig.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Förbrukning i verkligheten.
Och om man förvärmt ordentligt innan med sladd i eller inte....
Hur högt däcktryck man har...
Om det blåser motvind eller ej...
Om man pausar(dvs stannar och startar igen)...
Om nån öppnar en dörr eller fönster så värmen försvinner...
Om man är väldigt försiktig med gaspedalen eller accelererar snabbt...
Om man gör mkt omkörningar..
etc etc etc...
Hur högt däcktryck man har...
Om det blåser motvind eller ej...
Om man pausar(dvs stannar och startar igen)...
Om nån öppnar en dörr eller fönster så värmen försvinner...
Om man är väldigt försiktig med gaspedalen eller accelererar snabbt...
Om man gör mkt omkörningar..
etc etc etc...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förbrukning i verkligheten.
Jag har aldrig kommit upp i 250 Wh/km med tom bil på långresa. Hade medvind mellan Arvidsjaur och Luleå en kväll med 15 minus i januari ifjol, 139 Wh/km och då körde jag 90-100.Mats79 skrev:Låter otroligt att du skulle komma under 200 vid -19... Så stor skillnad kan det väl inte vara mellan samma bilmodell?BrooklynS skrev:Jag brukar ligga på en bit under 200 Wh/km vid dessa temperaturer och förhållanden - med snö på vägen. M3P 18" dubbdäck uttagen sept -19.Mats79 skrev:Ljusdal - Sveg med en Tesla Model 3, SR+
-19 grader ute.
+19 i kupén.
4 personer. Full last. Ingen takbox.
250Wh/km
Med en SR+ och dessa temperaturer är avståndet mellan nuvarande superchargers för långt för denna typ av vinterkörning. Skönt att veta att Ljusdal energi har (gratis!) snabbladdare både i Delsbo, Ljusdal och Kårböle så man kan välja var man vill fylla på lite extra när kylan väl slår till.
259 Wh/km drog den med släpvagn i höstas i regnväder och några plusgrader.
Eller ligger du och kör 140 km/h?
Tesla Y LR -22 EAP
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förbrukning i verkligheten.
Arvidsjaur ligger väl typ på 400möh också...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förbrukning i verkligheten.
Det var del av en längre resa och just här var förbrukningen som högst. Med tanke på väglaget körde vi alltid under högsta tillåtna hastighet. Sträckan är varierat 80-100 och vi körde 70-90.BrooklynS skrev:Jag har aldrig kommit upp i 250 Wh/km med tom bil på långresa. Hade medvind mellan Arvidsjaur och Luleå en kväll med 15 minus i januari ifjol, 139 Wh/km och då körde jag 90-100.Mats79 skrev:Låter otroligt att du skulle komma under 200 vid -19... Så stor skillnad kan det väl inte vara mellan samma bilmodell?BrooklynS skrev:Jag brukar ligga på en bit under 200 Wh/km vid dessa temperaturer och förhållanden - med snö på vägen. M3P 18" dubbdäck uttagen sept -19.Mats79 skrev:Ljusdal - Sveg med en Tesla Model 3, SR+
-19 grader ute.
+19 i kupén.
4 personer. Full last. Ingen takbox.
250Wh/km
Med en SR+ och dessa temperaturer är avståndet mellan nuvarande superchargers för långt för denna typ av vinterkörning. Skönt att veta att Ljusdal energi har (gratis!) snabbladdare både i Delsbo, Ljusdal och Kårböle så man kan välja var man vill fylla på lite extra när kylan väl slår till.
259 Wh/km drog den med släpvagn i höstas i regnväder och några plusgrader.
Eller ligger du och kör 140 km/h?
Re: Förbrukning i verkligheten.
Jodå, men vinden gör mer. Kör sträckan Luleå-Hemavan-Luleå typ varannan helg under vinterhalvåret så jag har koll på elektronerna...Bjelke skrev:Arvidsjaur ligger väl typ på 400möh också...
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Förbrukning i verkligheten.
Enligt Björn Nylands (ganska gedigna) tester så verkar värmepump göra en väldigt stor skillnad när han både kört och campat i runt -30C.Laban skrev:Gör verkligen värmepump så stor skillnad i -19C ? Fick för mig att framförallt värmepumpar i bilar normalt sett inte ger så mycket redan efter -10C. Dvs, då är man väldigt nära 1 kW el in, 1 kW värme ut.
Jag gissar på att en potentiell skillnad mellan e-Tron och Model 3 i detta fall har mer med effektiviteten överlag att göra. Tar man ett extremfall så borde ex en Tesla Semi förlora väldigt lite räckvidd i kyla eftersom förhållandevis lite energi går åt till att värma upp kupen jämfört med den totala energiåtgången.
Nu har vi sällan mer än runt nollan under de kallaste veckorna på vintern där vi bor, så kanske inte har riktigt lika stora nytta av det, men vår nästa elbil skall absolut bli med värmepump.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förbrukning i verkligheten.
Det är just Teslas värmepump som gör skillnaden. Den är ju byggd så den kan återvinna värme från batteripacket. Det gör att så länge batteripacket håller några grader åtminstone, vilket det ju gör om man kört nyligen, så kommer värmepumpen vara väldigt effektiv även i -30c.martinot skrev:Enligt Björn Nylands (ganska gedigna) tester så verkar värmepump göra en väldigt stor skillnad när han både kört och campat i runt -30C.Laban skrev:Gör verkligen värmepump så stor skillnad i -19C ? Fick för mig att framförallt värmepumpar i bilar normalt sett inte ger så mycket redan efter -10C. Dvs, då är man väldigt nära 1 kW el in, 1 kW värme ut.
Jag gissar på att en potentiell skillnad mellan e-Tron och Model 3 i detta fall har mer med effektiviteten överlag att göra. Tar man ett extremfall så borde ex en Tesla Semi förlora väldigt lite räckvidd i kyla eftersom förhållandevis lite energi går åt till att värma upp kupen jämfört med den totala energiåtgången.
Nu har vi sällan mer än runt nollan under de kallaste veckorna på vintern där vi bor, så kanske inte har riktigt lika stora nytta av det, men vår nästa elbil skall absolut bli med värmepump.
Andra tillverkare som inte kan nyttja batteripacket som värmekälla kommer få mkt högre förbrukning i svår kyla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Förbrukning i verkligheten.
Kan du inte bara ge dig.taliz skrev:Det är just Teslas värmepump som gör skillnaden. Den är ju byggd så den kan återvinna värme från batteripacket. Det gör att så länge batteripacket håller några grader åtminstone, vilket det ju gör om man kört nyligen, så kommer värmepumpen vara väldigt effektiv även i -30c.martinot skrev:Enligt Björn Nylands (ganska gedigna) tester så verkar värmepump göra en väldigt stor skillnad när han både kört och campat i runt -30C.Laban skrev:Gör verkligen värmepump så stor skillnad i -19C ? Fick för mig att framförallt värmepumpar i bilar normalt sett inte ger så mycket redan efter -10C. Dvs, då är man väldigt nära 1 kW el in, 1 kW värme ut.
Jag gissar på att en potentiell skillnad mellan e-Tron och Model 3 i detta fall har mer med effektiviteten överlag att göra. Tar man ett extremfall så borde ex en Tesla Semi förlora väldigt lite räckvidd i kyla eftersom förhållandevis lite energi går åt till att värma upp kupen jämfört med den totala energiåtgången.
Nu har vi sällan mer än runt nollan under de kallaste veckorna på vintern där vi bor, så kanske inte har riktigt lika stora nytta av det, men vår nästa elbil skall absolut bli med värmepump.
Andra tillverkare som inte kan nyttja batteripacket som värmekälla kommer få mkt högre förbrukning i svår kyla.
Re: Förbrukning i verkligheten.
Det är en bra lösning som påminner om vad Kia gjort i några år nu, där spillvärme från elektroniska komponenter återvinns av värmepumpen. Men frågan är vad det gör för genomsnittsförbrukningen på lite längre resor med flera laddstopp. Först kyls batteriet ner för att värma upp kabinen, sen ska det värmas upp igen inför nästa laddning. Det kan som bäst bli ett nollsummespel och i realiteten inte ens det. Eller förvärmer Model 3 inte batteriet till optimal temperatur innan laddning, dvs blir temperaturen ännu högre när man väl börjar ladda?taliz skrev:Det är just Teslas värmepump som gör skillnaden. Den är ju byggd så den kan återvinna värme från batteripacket. Det gör att så länge batteripacket håller några grader åtminstone, vilket det ju gör om man kört nyligen, så kommer värmepumpen vara väldigt effektiv även i -30c.martinot skrev:Enligt Björn Nylands (ganska gedigna) tester så verkar värmepump göra en väldigt stor skillnad när han både kört och campat i runt -30C.Laban skrev:Gör verkligen värmepump så stor skillnad i -19C ? Fick för mig att framförallt värmepumpar i bilar normalt sett inte ger så mycket redan efter -10C. Dvs, då är man väldigt nära 1 kW el in, 1 kW värme ut.
Jag gissar på att en potentiell skillnad mellan e-Tron och Model 3 i detta fall har mer med effektiviteten överlag att göra. Tar man ett extremfall så borde ex en Tesla Semi förlora väldigt lite räckvidd i kyla eftersom förhållandevis lite energi går åt till att värma upp kupen jämfört med den totala energiåtgången.
Nu har vi sällan mer än runt nollan under de kallaste veckorna på vintern där vi bor, så kanske inte har riktigt lika stora nytta av det, men vår nästa elbil skall absolut bli med värmepump.
Andra tillverkare som inte kan nyttja batteripacket som värmekälla kommer få mkt högre förbrukning i svår kyla.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Förbrukning i verkligheten.
Björn gjorde ju ett test dagen efter med en eNiro, den drog betydligt mer än Teslan.iAkita skrev:Det är en bra lösning som påminner om vad Kia gjort i några år nu, där spillvärme från elektroniska komponenter återvinns av värmepumpen. Men frågan är vad det gör för genomsnittsförbrukningen på lite längre resor med flera laddstopp. Först kyls batteriet ner för att värma upp kabinen, sen ska det värmas upp igen inför nästa laddning. Det kan som bäst bli ett nollsummespel och i realiteten inte ens det. Eller förvärmer Model 3 inte batteriet till optimal temperatur innan laddning, dvs blir temperaturen ännu högre när man väl börjar ladda?taliz skrev:Det är just Teslas värmepump som gör skillnaden. Den är ju byggd så den kan återvinna värme från batteripacket. Det gör att så länge batteripacket håller några grader åtminstone, vilket det ju gör om man kört nyligen, så kommer värmepumpen vara väldigt effektiv även i -30c.martinot skrev:Enligt Björn Nylands (ganska gedigna) tester så verkar värmepump göra en väldigt stor skillnad när han både kört och campat i runt -30C.Laban skrev:Gör verkligen värmepump så stor skillnad i -19C ? Fick för mig att framförallt värmepumpar i bilar normalt sett inte ger så mycket redan efter -10C. Dvs, då är man väldigt nära 1 kW el in, 1 kW värme ut.
Jag gissar på att en potentiell skillnad mellan e-Tron och Model 3 i detta fall har mer med effektiviteten överlag att göra. Tar man ett extremfall så borde ex en Tesla Semi förlora väldigt lite räckvidd i kyla eftersom förhållandevis lite energi går åt till att värma upp kupen jämfört med den totala energiåtgången.
Nu har vi sällan mer än runt nollan under de kallaste veckorna på vintern där vi bor, så kanske inte har riktigt lika stora nytta av det, men vår nästa elbil skall absolut bli med värmepump.
Andra tillverkare som inte kan nyttja batteripacket som värmekälla kommer få mkt högre förbrukning i svår kyla.
Värmepumpen drar inte så mkt effekt, så det får ingen större påverkan på batteritempen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Förbrukning i verkligheten.
Audi e-tron har också den funktionen. Men först värmer den upp batteriet omsorgsfullt, så det verkar funka bäst vid långkörning i högre hastigheter.taliz skrev:Det är just Teslas värmepump som gör skillnaden. Den är ju byggd så den kan återvinna värme från batteripacket. Det gör att så länge batteripacket håller några grader åtminstone, vilket det ju gör om man kört nyligen, så kommer värmepumpen vara väldigt effektiv även i -30c.martinot skrev:Enligt Björn Nylands (ganska gedigna) tester så verkar värmepump göra en väldigt stor skillnad när han både kört och campat i runt -30C.Laban skrev:Gör verkligen värmepump så stor skillnad i -19C ? Fick för mig att framförallt värmepumpar i bilar normalt sett inte ger så mycket redan efter -10C. Dvs, då är man väldigt nära 1 kW el in, 1 kW värme ut.
Jag gissar på att en potentiell skillnad mellan e-Tron och Model 3 i detta fall har mer med effektiviteten överlag att göra. Tar man ett extremfall så borde ex en Tesla Semi förlora väldigt lite räckvidd i kyla eftersom förhållandevis lite energi går åt till att värma upp kupen jämfört med den totala energiåtgången.
Nu har vi sällan mer än runt nollan under de kallaste veckorna på vintern där vi bor, så kanske inte har riktigt lika stora nytta av det, men vår nästa elbil skall absolut bli med värmepump.
Andra tillverkare som inte kan nyttja batteripacket som värmekälla kommer få mkt högre förbrukning i svår kyla.
Re: Förbrukning i verkligheten.
E-trons lösning måste vara väldigt bra i strängkyla? (Dvs ingen coldgate där man kan få stå länge vid en laddare innan den börjar ladda då den först ska få upp batteritempen).Off Grid Byggaren skrev:Audi e-tron har också den funktionen. Men först värmer den upp batteriet omsorgsfullt, så det verkar funka bäst vid långkörning i högre hastigheter.taliz skrev:Det är just Teslas värmepump som gör skillnaden. Den är ju byggd så den kan återvinna värme från batteripacket. Det gör att så länge batteripacket håller några grader åtminstone, vilket det ju gör om man kört nyligen, så kommer värmepumpen vara väldigt effektiv även i -30c.martinot skrev:Enligt Björn Nylands (ganska gedigna) tester så verkar värmepump göra en väldigt stor skillnad när han både kört och campat i runt -30C.Laban skrev:Gör verkligen värmepump så stor skillnad i -19C ? Fick för mig att framförallt värmepumpar i bilar normalt sett inte ger så mycket redan efter -10C. Dvs, då är man väldigt nära 1 kW el in, 1 kW värme ut.
Jag gissar på att en potentiell skillnad mellan e-Tron och Model 3 i detta fall har mer med effektiviteten överlag att göra. Tar man ett extremfall så borde ex en Tesla Semi förlora väldigt lite räckvidd i kyla eftersom förhållandevis lite energi går åt till att värma upp kupen jämfört med den totala energiåtgången.
Nu har vi sällan mer än runt nollan under de kallaste veckorna på vintern där vi bor, så kanske inte har riktigt lika stora nytta av det, men vår nästa elbil skall absolut bli med värmepump.
Andra tillverkare som inte kan nyttja batteripacket som värmekälla kommer få mkt högre förbrukning i svår kyla.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Förbrukning i verkligheten.
Finns e-tron att få med och utan värmepump?
Hade isf. varit mycket intressant att se hur mycket skillnaden gör där.
Hade isf. varit mycket intressant att se hur mycket skillnaden gör där.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Förbrukning i verkligheten.
Mig veterligen finns den endast med värmepump.martinot skrev:Finns e-tron att få med och utan värmepump?
Hade isf. varit mycket intressant att se hur mycket skillnaden gör där.
Men efter att ha kört e-tron ca 500 mil i riktig vinter. (Bor i Lappland)
Så är min känsla är så här jämfört med sommaren. Grovt uppskattat hur mycket mer den tar på långresor:
+5 till 0: 0,05 kWh/mil
0 till -10: 0,1 kWh/mil
-10 till -20: 0,2 kWh/mil
-20 till -25: 0,3 kWh/mil
Har ej kört i kallare än -24 så vad som händer under trettiostrecket vet jag inte men jag kommer knappast chansa på räckvidden då.(Det blev alltför spännande när jag chansade lite i -24, kom hem med 8km kvar och en sköldpadda på displayen)
Kör med förvärmning och 21 grader i kupén med sparsamt med värme i baksätet.
Vid stadskörning på vintern har jag slutat analysera räckvidden, har förlikat mig med att den tar sjukt mycket mer än på det varmare halvåret. Snittar nog runt 4 kWh/mil och då har jag inte räknat med eventuell förvärmning.