Förbrukning i verkligheten.

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av Bjelke »

Arvidsjaur ligger väl typ på 400möh också...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jul 2019 21:19

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av Mats79 »

BrooklynS skrev:
Mats79 skrev:
BrooklynS skrev:
Mats79 skrev:
Ljusdal - Sveg med en Tesla Model 3, SR+

-19 grader ute.
+19 i kupén.
4 personer. Full last. Ingen takbox.

250Wh/km

Med en SR+ och dessa temperaturer är avståndet mellan nuvarande superchargers för långt för denna typ av vinterkörning. Skönt att veta att Ljusdal energi har (gratis!) snabbladdare både i Delsbo, Ljusdal och Kårböle så man kan välja var man vill fylla på lite extra när kylan väl slår till.
Jag brukar ligga på en bit under 200 Wh/km vid dessa temperaturer och förhållanden - med snö på vägen. M3P 18" dubbdäck uttagen sept -19.

259 Wh/km drog den med släpvagn i höstas i regnväder och några plusgrader.
Låter otroligt att du skulle komma under 200 vid -19... Så stor skillnad kan det väl inte vara mellan samma bilmodell?
Jag har aldrig kommit upp i 250 Wh/km med tom bil på långresa. Hade medvind mellan Arvidsjaur och Luleå en kväll med 15 minus i januari ifjol, 139 Wh/km och då körde jag 90-100.

Eller ligger du och kör 140 km/h?
Det var del av en längre resa och just här var förbrukningen som högst. Med tanke på väglaget körde vi alltid under högsta tillåtna hastighet. Sträckan är varierat 80-100 och vi körde 70-90.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av BrooklynS »

Bjelke skrev:
Arvidsjaur ligger väl typ på 400möh också...
Jodå, men vinden gör mer. Kör sträckan Luleå-Hemavan-Luleå typ varannan helg under vinterhalvåret så jag har koll på elektronerna... :D
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av martinot »

Laban skrev:
Gör verkligen värmepump så stor skillnad i -19C ? Fick för mig att framförallt värmepumpar i bilar normalt sett inte ger så mycket redan efter -10C. Dvs, då är man väldigt nära 1 kW el in, 1 kW värme ut.

Jag gissar på att en potentiell skillnad mellan e-Tron och Model 3 i detta fall har mer med effektiviteten överlag att göra. Tar man ett extremfall så borde ex en Tesla Semi förlora väldigt lite räckvidd i kyla eftersom förhållandevis lite energi går åt till att värma upp kupen jämfört med den totala energiåtgången.
Enligt Björn Nylands (ganska gedigna) tester så verkar värmepump göra en väldigt stor skillnad när han både kört och campat i runt -30C.

Nu har vi sällan mer än runt nollan under de kallaste veckorna på vintern där vi bor, så kanske inte har riktigt lika stora nytta av det, men vår nästa elbil skall absolut bli med värmepump.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av taliz »

martinot skrev:
Laban skrev:
Gör verkligen värmepump så stor skillnad i -19C ? Fick för mig att framförallt värmepumpar i bilar normalt sett inte ger så mycket redan efter -10C. Dvs, då är man väldigt nära 1 kW el in, 1 kW värme ut.

Jag gissar på att en potentiell skillnad mellan e-Tron och Model 3 i detta fall har mer med effektiviteten överlag att göra. Tar man ett extremfall så borde ex en Tesla Semi förlora väldigt lite räckvidd i kyla eftersom förhållandevis lite energi går åt till att värma upp kupen jämfört med den totala energiåtgången.
Enligt Björn Nylands (ganska gedigna) tester så verkar värmepump göra en väldigt stor skillnad när han både kört och campat i runt -30C.

Nu har vi sällan mer än runt nollan under de kallaste veckorna på vintern där vi bor, så kanske inte har riktigt lika stora nytta av det, men vår nästa elbil skall absolut bli med värmepump.
Det är just Teslas värmepump som gör skillnaden. Den är ju byggd så den kan återvinna värme från batteripacket. Det gör att så länge batteripacket håller några grader åtminstone, vilket det ju gör om man kört nyligen, så kommer värmepumpen vara väldigt effektiv även i -30c.
Andra tillverkare som inte kan nyttja batteripacket som värmekälla kommer få mkt högre förbrukning i svår kyla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av Robertrimmevik »

taliz skrev:
martinot skrev:
Laban skrev:
Gör verkligen värmepump så stor skillnad i -19C ? Fick för mig att framförallt värmepumpar i bilar normalt sett inte ger så mycket redan efter -10C. Dvs, då är man väldigt nära 1 kW el in, 1 kW värme ut.

Jag gissar på att en potentiell skillnad mellan e-Tron och Model 3 i detta fall har mer med effektiviteten överlag att göra. Tar man ett extremfall så borde ex en Tesla Semi förlora väldigt lite räckvidd i kyla eftersom förhållandevis lite energi går åt till att värma upp kupen jämfört med den totala energiåtgången.
Enligt Björn Nylands (ganska gedigna) tester så verkar värmepump göra en väldigt stor skillnad när han både kört och campat i runt -30C.

Nu har vi sällan mer än runt nollan under de kallaste veckorna på vintern där vi bor, så kanske inte har riktigt lika stora nytta av det, men vår nästa elbil skall absolut bli med värmepump.
Det är just Teslas värmepump som gör skillnaden. Den är ju byggd så den kan återvinna värme från batteripacket. Det gör att så länge batteripacket håller några grader åtminstone, vilket det ju gör om man kört nyligen, så kommer värmepumpen vara väldigt effektiv även i -30c.
Andra tillverkare som inte kan nyttja batteripacket som värmekälla kommer få mkt högre förbrukning i svår kyla.
Kan du inte bara ge dig.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
martinot skrev:
Laban skrev:
Gör verkligen värmepump så stor skillnad i -19C ? Fick för mig att framförallt värmepumpar i bilar normalt sett inte ger så mycket redan efter -10C. Dvs, då är man väldigt nära 1 kW el in, 1 kW värme ut.

Jag gissar på att en potentiell skillnad mellan e-Tron och Model 3 i detta fall har mer med effektiviteten överlag att göra. Tar man ett extremfall så borde ex en Tesla Semi förlora väldigt lite räckvidd i kyla eftersom förhållandevis lite energi går åt till att värma upp kupen jämfört med den totala energiåtgången.
Enligt Björn Nylands (ganska gedigna) tester så verkar värmepump göra en väldigt stor skillnad när han både kört och campat i runt -30C.

Nu har vi sällan mer än runt nollan under de kallaste veckorna på vintern där vi bor, så kanske inte har riktigt lika stora nytta av det, men vår nästa elbil skall absolut bli med värmepump.
Det är just Teslas värmepump som gör skillnaden. Den är ju byggd så den kan återvinna värme från batteripacket. Det gör att så länge batteripacket håller några grader åtminstone, vilket det ju gör om man kört nyligen, så kommer värmepumpen vara väldigt effektiv även i -30c.
Andra tillverkare som inte kan nyttja batteripacket som värmekälla kommer få mkt högre förbrukning i svår kyla.
Det är en bra lösning som påminner om vad Kia gjort i några år nu, där spillvärme från elektroniska komponenter återvinns av värmepumpen. Men frågan är vad det gör för genomsnittsförbrukningen på lite längre resor med flera laddstopp. Först kyls batteriet ner för att värma upp kabinen, sen ska det värmas upp igen inför nästa laddning. Det kan som bäst bli ett nollsummespel och i realiteten inte ens det. Eller förvärmer Model 3 inte batteriet till optimal temperatur innan laddning, dvs blir temperaturen ännu högre när man väl börjar ladda?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
Laban skrev:
Gör verkligen värmepump så stor skillnad i -19C ? Fick för mig att framförallt värmepumpar i bilar normalt sett inte ger så mycket redan efter -10C. Dvs, då är man väldigt nära 1 kW el in, 1 kW värme ut.

Jag gissar på att en potentiell skillnad mellan e-Tron och Model 3 i detta fall har mer med effektiviteten överlag att göra. Tar man ett extremfall så borde ex en Tesla Semi förlora väldigt lite räckvidd i kyla eftersom förhållandevis lite energi går åt till att värma upp kupen jämfört med den totala energiåtgången.
Enligt Björn Nylands (ganska gedigna) tester så verkar värmepump göra en väldigt stor skillnad när han både kört och campat i runt -30C.

Nu har vi sällan mer än runt nollan under de kallaste veckorna på vintern där vi bor, så kanske inte har riktigt lika stora nytta av det, men vår nästa elbil skall absolut bli med värmepump.
Det är just Teslas värmepump som gör skillnaden. Den är ju byggd så den kan återvinna värme från batteripacket. Det gör att så länge batteripacket håller några grader åtminstone, vilket det ju gör om man kört nyligen, så kommer värmepumpen vara väldigt effektiv även i -30c.
Andra tillverkare som inte kan nyttja batteripacket som värmekälla kommer få mkt högre förbrukning i svår kyla.
Det är en bra lösning som påminner om vad Kia gjort i några år nu, där spillvärme från elektroniska komponenter återvinns av värmepumpen. Men frågan är vad det gör för genomsnittsförbrukningen på lite längre resor med flera laddstopp. Först kyls batteriet ner för att värma upp kabinen, sen ska det värmas upp igen inför nästa laddning. Det kan som bäst bli ett nollsummespel och i realiteten inte ens det. Eller förvärmer Model 3 inte batteriet till optimal temperatur innan laddning, dvs blir temperaturen ännu högre när man väl börjar ladda?
Björn gjorde ju ett test dagen efter med en eNiro, den drog betydligt mer än Teslan.
Värmepumpen drar inte så mkt effekt, så det får ingen större påverkan på batteritempen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av Off Grid Byggaren »

taliz skrev:
martinot skrev:
Laban skrev:
Gör verkligen värmepump så stor skillnad i -19C ? Fick för mig att framförallt värmepumpar i bilar normalt sett inte ger så mycket redan efter -10C. Dvs, då är man väldigt nära 1 kW el in, 1 kW värme ut.

Jag gissar på att en potentiell skillnad mellan e-Tron och Model 3 i detta fall har mer med effektiviteten överlag att göra. Tar man ett extremfall så borde ex en Tesla Semi förlora väldigt lite räckvidd i kyla eftersom förhållandevis lite energi går åt till att värma upp kupen jämfört med den totala energiåtgången.
Enligt Björn Nylands (ganska gedigna) tester så verkar värmepump göra en väldigt stor skillnad när han både kört och campat i runt -30C.

Nu har vi sällan mer än runt nollan under de kallaste veckorna på vintern där vi bor, så kanske inte har riktigt lika stora nytta av det, men vår nästa elbil skall absolut bli med värmepump.
Det är just Teslas värmepump som gör skillnaden. Den är ju byggd så den kan återvinna värme från batteripacket. Det gör att så länge batteripacket håller några grader åtminstone, vilket det ju gör om man kört nyligen, så kommer värmepumpen vara väldigt effektiv även i -30c.
Andra tillverkare som inte kan nyttja batteripacket som värmekälla kommer få mkt högre förbrukning i svår kyla.
Audi e-tron har också den funktionen. Men först värmer den upp batteriet omsorgsfullt, så det verkar funka bäst vid långkörning i högre hastigheter.
Nect
elbilist
Inlägg: 1590
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av Nect »

Off Grid Byggaren skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
Laban skrev:
Gör verkligen värmepump så stor skillnad i -19C ? Fick för mig att framförallt värmepumpar i bilar normalt sett inte ger så mycket redan efter -10C. Dvs, då är man väldigt nära 1 kW el in, 1 kW värme ut.

Jag gissar på att en potentiell skillnad mellan e-Tron och Model 3 i detta fall har mer med effektiviteten överlag att göra. Tar man ett extremfall så borde ex en Tesla Semi förlora väldigt lite räckvidd i kyla eftersom förhållandevis lite energi går åt till att värma upp kupen jämfört med den totala energiåtgången.
Enligt Björn Nylands (ganska gedigna) tester så verkar värmepump göra en väldigt stor skillnad när han både kört och campat i runt -30C.

Nu har vi sällan mer än runt nollan under de kallaste veckorna på vintern där vi bor, så kanske inte har riktigt lika stora nytta av det, men vår nästa elbil skall absolut bli med värmepump.
Det är just Teslas värmepump som gör skillnaden. Den är ju byggd så den kan återvinna värme från batteripacket. Det gör att så länge batteripacket håller några grader åtminstone, vilket det ju gör om man kört nyligen, så kommer värmepumpen vara väldigt effektiv även i -30c.
Andra tillverkare som inte kan nyttja batteripacket som värmekälla kommer få mkt högre förbrukning i svår kyla.
Audi e-tron har också den funktionen. Men först värmer den upp batteriet omsorgsfullt, så det verkar funka bäst vid långkörning i högre hastigheter.
E-trons lösning måste vara väldigt bra i strängkyla? (Dvs ingen coldgate där man kan få stå länge vid en laddare innan den börjar ladda då den först ska få upp batteritempen).
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av martinot »

Finns e-tron att få med och utan värmepump?

Hade isf. varit mycket intressant att se hur mycket skillnaden gör där.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Förbrukning i verkligheten.

Inlägg av Robertrimmevik »

martinot skrev:
Finns e-tron att få med och utan värmepump?

Hade isf. varit mycket intressant att se hur mycket skillnaden gör där.
Mig veterligen finns den endast med värmepump.
Men efter att ha kört e-tron ca 500 mil i riktig vinter. (Bor i Lappland)
Så är min känsla är så här jämfört med sommaren. Grovt uppskattat hur mycket mer den tar på långresor:
+5 till 0: 0,05 kWh/mil
0 till -10: 0,1 kWh/mil
-10 till -20: 0,2 kWh/mil
-20 till -25: 0,3 kWh/mil

Har ej kört i kallare än -24 så vad som händer under trettiostrecket vet jag inte men jag kommer knappast chansa på räckvidden då.(Det blev alltför spännande när jag chansade lite i -24, kom hem med 8km kvar och en sköldpadda på displayen)

Kör med förvärmning och 21 grader i kupén med sparsamt med värme i baksätet.

Vid stadskörning på vintern har jag slutat analysera räckvidden, har förlikat mig med att den tar sjukt mycket mer än på det varmare halvåret. Snittar nog runt 4 kWh/mil och då har jag inte räknat med eventuell förvärmning. :o
Skriv svar