12 V problemet med ID3

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

12 V problemet med ID3

Inlägg av PapaD »

Nu har jag fått info om vad som kan göra att bilen laddar ur 12 V batteriet på en natt. Det är inte uttömmande och det kan finnas fler felmoder men det som framkommit är :
När man stannar bilen för att lämna den trycker man på P. Då aktiverar parkeringsbromsen. När man sedan går ur bilen visas "hejdå typ" på skärmen och bilen stänger ner. Om man i detta skede trycker på bromsen får bilen startkommando och stänger därför inte ner som den skall. Om man råkar ta stöd med foten mot pedalen när man går ut t. ex. Det har jag själv testat och det visar sig att även om man låser bilen fortsätter den dra 10A. Skillnaden är att när ngn sitter i bilen övervakas batteriet och laddas upp när det blir lågt.Men tydligen inte när bilen är tom. Samma sak om man trycker på On knappen efter att man tryckt på P. Den knappen är för att ha infotainment på vid stillastående etc, eller om passageraren sitter kvar i bilen så kan hen ha allt på. Förhoppningsvis blir det löst med nästa uppgradering nu när VW vet orsaken. Och vi har en chans att slippa urladdat batteri när vi vet felet och hur man undviker det.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: 12 V problemet med ID3

Inlägg av markuswesterberg »

PapaD skrev:
Nu har jag fått info om vad som kan göra att bilen laddar ur 12 V batteriet på en natt. Det är inte uttömmande och det kan finnas fler felmoder men det som framkommit är :
När man stannar bilen för att lämna den trycker man på P. Då aktiverar parkeringsbromsen. När man sedan går ur bilen visas "hejdå typ" på skärmen och bilen stänger ner. Om man i detta skede trycker på bromsen får bilen startkommando och stänger därför inte ner som den skall. Om man råkar ta stöd med foten mot pedalen när man går ut t. ex. Det har jag själv testat och det visar sig att även om man låser bilen fortsätter den dra 10A. Skillnaden är att när ngn sitter i bilen övervakas batteriet och laddas upp när det blir lågt.Men tydligen inte när bilen är tom. Samma sak om man trycker på On knappen efter att man tryckt på P. Den knappen är för att ha infotainment på vid stillastående etc, eller om passageraren sitter kvar i bilen så kan hen ha allt på. Förhoppningsvis blir det löst med nästa uppgradering nu när VW vet orsaken. Och vi har en chans att slippa urladdat batteri när vi vet felet och hur man undviker det.
Var kommer denna info från?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4868
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 12 V problemet med ID3

Inlägg av chaffis75 »

PapaD skrev:
Nu har jag fått info om vad som kan göra att bilen laddar ur 12 V batteriet på en natt. Det är inte uttömmande och det kan finnas fler felmoder men det som framkommit är :
När man stannar bilen för att lämna den trycker man på P. Då aktiverar parkeringsbromsen. När man sedan går ur bilen visas "hejdå typ" på skärmen och bilen stänger ner. Om man i detta skede trycker på bromsen får bilen startkommando och stänger därför inte ner som den skall. Om man råkar ta stöd med foten mot pedalen när man går ut t. ex. Det har jag själv testat och det visar sig att även om man låser bilen fortsätter den dra 10A. Skillnaden är att när ngn sitter i bilen övervakas batteriet och laddas upp när det blir lågt.Men tydligen inte när bilen är tom. Samma sak om man trycker på On knappen efter att man tryckt på P. Den knappen är för att ha infotainment på vid stillastående etc, eller om passageraren sitter kvar i bilen så kan hen ha allt på. Förhoppningsvis blir det löst med nästa uppgradering nu när VW vet orsaken. Och vi har en chans att slippa urladdat batteri när vi vet felet och hur man undviker det.
Tack för infon..

Råkade göra precis detta idag (skatten foten på bromsen precis när jag skulle gå ut) men körde bilen bara en stund senare så jag antar att de inte är ett problem längre då, dvs allt bör ju ha återställts när man gör en ny kör cykel.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: 12 V problemet med ID3

Inlägg av PapaD »

Ja, precis. Om man är osäker, så lägg i D, sedan P igen innan man går ur bilen.
Infon kommer ifrån First Movers Club, framförallt Stephan Schindewolf har loggat batteriet utförligt, tre dygn som mest i vila.
Senast idag:
"Promised - my last posting on battery measurements *peace, smile*
I just completed a 36 hours logging of the 12V battery at rest (car locked in my garage)
Findings:
- there was no measurable decrease in capacity after 36 hours.
- there was a spike in activity in pretty exactly every 6 hours. Current increased from zero to ~2 Ampere over a ~20 sec period on the middle 2 cables connected to the plus pole. I assume the car is doing some regular health checks and checks for updates etc in the background.
- there was no intermediate charge from the HV battery (measured on the thick red cable connected to the plus pole)
Not surprising, since the 12V battery was always fully charged.
Means: as long as you manage to keep your systems healthy (see my previous post on the dos and don’ts to avoid problems) you are safe to park your car for a longer period of time."
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: 12 V problemet med ID3

Inlägg av Robertrimmevik »

Jag må ju vara konservativ. Men hur jobbigt är det att trycka på en startknapp. Tror mer att man skrämmer kunder med den finessen.
Provkörde ID3 igår och blev inte imponerad. Så istället för att försöka utmana Tesla med tekniska finesser så tycker jag att de ska fortsätta göra det som de har blivit världsledande på. Dvs bygga tråkiga, någorlunda bekväma och driftsäkra bilar till ett lågt pris.
Det enda jag blev imponerad av var ett galet bra privatleasingerbjudande. Så den kvalade in på tre av fyra. Måste bli succé.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: 12 V problemet med ID3

Inlägg av Anonymous FTW »

Robertrimmevik skrev:
Jag må ju vara konservativ. Men hur jobbigt är det att trycka på en startknapp. Tror mer att man skrämmer kunder med den finessen.
Provkörde ID3 igår och blev inte imponerad. Så istället för att försöka utmana Tesla med tekniska finesser så tycker jag att de ska fortsätta göra det som de har blivit världsledande på. Dvs bygga tråkiga, någorlunda bekväma och driftsäkra bilar till ett lågt pris.
Det enda jag blev imponerad av var ett galet bra privatleasingerbjudande. Så den kvalade in på tre av fyra. Måste bli succé.
Tycker ändå en VW Golf är rena glädjespridaren jämfört med en Toyota Corolla.

Startknappen förklaras här:
https://www.youtube.com/watch?v=clA34cE2oOw&t=158s
verkar vara där för nödfall
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: 12 V problemet med ID3

Inlägg av PapaD »

Nja, nödfall vet jag inte... Om föraren lämnar bilen stänger den ner. Då måste ev passagerare trycka på den för att få värme, ljud etc. Hursomhelst, det är OT, passar i ID tråden. Här ville jag sprida info om den j%&$a 12 V buggen.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Skriv svar