bonath skrev:Jerker skrev:Jag har en defekt som gör det omöjligt för mig att se produktioner som kryllar av sådana där faktafel, taskig dialog, helt omotiverade händelser osv. Jag har aldrig fattat varför man inte orkar anstränga sig ens det minsta lilla för att det ska gå ihop någorlunda? Samma med de flesta svenska kriminalserier. Väldigt lite som går att se. Jämför med manusen till de flesta brittiska. Det är som regel en fröjd att se dessa!
Samma här.
Frugan brukar säga "måste du sabba alla filmer"...
Jag såg t.ex. Partisan. Den börjar ganska bra, men redan efter litet tag så börjar det ologiska och orimliga att dyka upp och i sista avsnittet kollapsar den helt och en scen är rena kalkonen.
Spoiler alert:
Jag citerar mig själv från det inlägg jag skrev på FB efter att ha sett den:
Men så manuset. Det håller inte alls. Det börjar ganska bra, men genast kommer det sådana där detaljer som sänker trovärdigheten. En enda man sitter i kuren vid grinden, som det verkar vid alla tider på dygnet. Man förstår senare att han har sina pass, men just när det behövs för handlingen så sitter just han lägligt där.
Samma med infiltratörens kontakt på bensinstationen utanför. Hur kan man avsätta en polisman att jobba på en bensinstation för att kunna ha hemliga möten med infiltratören som aldrig vet när han kan komma förbi? Den polismannen verkar dessutom ha nån slags chefspost på bensinstationen.
Manuset håller ändå hyfsat bra de fyra första avsnitten men i det avslutande havererar det totalt. Men redan i det näst sista så måste man undra hur de två polackerna klarar av att hitta bostaden till en polis som jobbar under cover? De kan aldrig ha gjort det i en verklig situation. Eller från andra sidan: En polisman som har figurerat en massa i media med ansikte och identitet använder man sig av som infiltratör i flera olika utredningar. Skulle inte heller ha skett i verkligheten. Han hade varit bränd.
Så i sista avsnittet. Fares lyckas ta sig in i en med kodlås försedd ståldörr genom att slå sönder handtaget med en slägga. Nej, det går inte. Sen, när han har lyckats få med sig båda tjejerna, varför springer de på ett öppet fält i fullt synfält från gården istället för att ta sig in i skogen så fort som möjligt?
Och varför återvänder Fares när han har skickat ut tjejerna? Finns ingen som helst förklaring till det. Han skulle ju ha följt dem ut och larmat sin kollega på bensinstationen. Istället återvänder han och ger sig in i nån slags personlig vendetta med Rheborg. Och scenen där de möts och börjar slåss når ju ren kalkonnivåer:
Först är den utbildade polismannen, som är döv men har en pistol, noga med att hela tiden vända sig åt alla håll för att upptäcka sin förföljare men så plötsligt blir han alldeles stilla och nöjer sig med att stå och titta åt ett håll så att Rheborg lägligt kan dyka upp bakom ryggen på honom och kasta sig över honom. Hur kan Rheborg vara så säker på att Fares inte hör honom och plötsligt vänder sig om? Rheborg vet ju inte att Fares är döv. Nej, det blir så löjligt att man vrider sig bakom skämskudden.
Sen det här med att det inte finns nån mobiltäckning. Sånt är inte möjligt såvida de inte sysslar med att störa ut mobilsändarna, något som skulle ha dragit till sig myndigheters intresse. Och så, när Fares tar sig till ett Internetcafé och först då får veta en massa om dem han är satt att infiltrera. Det låter som att polisen är totalt inkompetent. Han skulle givetvis ha fått all tillgänglig info om sekten innan han sattes in.
Och när polacken slår ned Fares med ett järnrör: Så mycket blod tyder på en allvarlig hjärnskada. Att han senare skulle vakna upp med enda bestående skada, att han är döv, är inte heller särskilt troligt.
Nej, den här serien är ett totalhaveri. Mycket tråkigt.