faktafel julkalendern 2020

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: faktafel julkalendern 2020

Inlägg av bonath »

Jerker skrev:
Jag har en defekt som gör det omöjligt för mig att se produktioner som kryllar av sådana där faktafel, taskig dialog, helt omotiverade händelser osv. Jag har aldrig fattat varför man inte orkar anstränga sig ens det minsta lilla för att det ska gå ihop någorlunda? Samma med de flesta svenska kriminalserier. Väldigt lite som går att se. Jämför med manusen till de flesta brittiska. Det är som regel en fröjd att se dessa!

Samma här. :lol: :lol:
Frugan brukar säga "måste du sabba alla filmer"... :twisted:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: faktafel julkalendern 2020

Inlägg av Erxon »

Tror målgruppen för julkalendern faktiskt inte bryr sig om faktafel...
Bara problemet som finns hinner lösa sig innan den 24:e
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: faktafel julkalendern 2020

Inlägg av Jerker »

Erxon skrev:
Tror målgruppen för julkalendern faktiskt inte bryr sig om faktafel...
Bara problemet som finns hinner lösa sig innan den 24:e
Men den perfekta julkalendern ger ju både barn och vuxna något. Efter att ha sett några avsnitt av årets så blev vi nostalgiska och såg på några avsnitt av Sunes jul och vi skrattade läppen av oss! Alla åldersgrupper får ut nåt av den.

Samma som jag minns när jag för första gången läste Pettson för mina barn när de var små. Jag skrattade så att jag grät och kunde knappt läsa. Jag skrattade åt vissa saker och barnen åt andra.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: faktafel julkalendern 2020

Inlägg av Jerker »

bonath skrev:
Jerker skrev:
Jag har en defekt som gör det omöjligt för mig att se produktioner som kryllar av sådana där faktafel, taskig dialog, helt omotiverade händelser osv. Jag har aldrig fattat varför man inte orkar anstränga sig ens det minsta lilla för att det ska gå ihop någorlunda? Samma med de flesta svenska kriminalserier. Väldigt lite som går att se. Jämför med manusen till de flesta brittiska. Det är som regel en fröjd att se dessa!

Samma här. :lol: :lol:
Frugan brukar säga "måste du sabba alla filmer"... :twisted:
Jag såg t.ex. Partisan. Den börjar ganska bra, men redan efter litet tag så börjar det ologiska och orimliga att dyka upp och i sista avsnittet kollapsar den helt och en scen är rena kalkonen.

Spoiler alert:
Jag citerar mig själv från det inlägg jag skrev på FB efter att ha sett den:

Men så manuset. Det håller inte alls. Det börjar ganska bra, men genast kommer det sådana där detaljer som sänker trovärdigheten. En enda man sitter i kuren vid grinden, som det verkar vid alla tider på dygnet. Man förstår senare att han har sina pass, men just när det behövs för handlingen så sitter just han lägligt där.

Samma med infiltratörens kontakt på bensinstationen utanför. Hur kan man avsätta en polisman att jobba på en bensinstation för att kunna ha hemliga möten med infiltratören som aldrig vet när han kan komma förbi? Den polismannen verkar dessutom ha nån slags chefspost på bensinstationen.

Manuset håller ändå hyfsat bra de fyra första avsnitten men i det avslutande havererar det totalt. Men redan i det näst sista så måste man undra hur de två polackerna klarar av att hitta bostaden till en polis som jobbar under cover? De kan aldrig ha gjort det i en verklig situation. Eller från andra sidan: En polisman som har figurerat en massa i media med ansikte och identitet använder man sig av som infiltratör i flera olika utredningar. Skulle inte heller ha skett i verkligheten. Han hade varit bränd.

Så i sista avsnittet. Fares lyckas ta sig in i en med kodlås försedd ståldörr genom att slå sönder handtaget med en slägga. Nej, det går inte. Sen, när han har lyckats få med sig båda tjejerna, varför springer de på ett öppet fält i fullt synfält från gården istället för att ta sig in i skogen så fort som möjligt?

Och varför återvänder Fares när han har skickat ut tjejerna? Finns ingen som helst förklaring till det. Han skulle ju ha följt dem ut och larmat sin kollega på bensinstationen. Istället återvänder han och ger sig in i nån slags personlig vendetta med Rheborg. Och scenen där de möts och börjar slåss når ju ren kalkonnivåer:

Först är den utbildade polismannen, som är döv men har en pistol, noga med att hela tiden vända sig åt alla håll för att upptäcka sin förföljare men så plötsligt blir han alldeles stilla och nöjer sig med att stå och titta åt ett håll så att Rheborg lägligt kan dyka upp bakom ryggen på honom och kasta sig över honom. Hur kan Rheborg vara så säker på att Fares inte hör honom och plötsligt vänder sig om? Rheborg vet ju inte att Fares är döv. Nej, det blir så löjligt att man vrider sig bakom skämskudden.

Sen det här med att det inte finns nån mobiltäckning. Sånt är inte möjligt såvida de inte sysslar med att störa ut mobilsändarna, något som skulle ha dragit till sig myndigheters intresse. Och så, när Fares tar sig till ett Internetcafé och först då får veta en massa om dem han är satt att infiltrera. Det låter som att polisen är totalt inkompetent. Han skulle givetvis ha fått all tillgänglig info om sekten innan han sattes in.

Och när polacken slår ned Fares med ett järnrör: Så mycket blod tyder på en allvarlig hjärnskada. Att han senare skulle vakna upp med enda bestående skada, att han är döv, är inte heller särskilt troligt.

Nej, den här serien är ett totalhaveri. Mycket tråkigt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: faktafel julkalendern 2020

Inlägg av Bjelke »

Dagens avsnitt måste nog vara det bästa av alla i år iaf,
Dr Bjelke dyker upp! :mrgreen: :lol: 8-)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1370
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: faktafel julkalendern 2020

Inlägg av thebishop »

Största faktafelet är väl alvringens utformning när de hoppar genom dörren, det stör mig verkligen. Så ser de ju inte alls ut på riktigt.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: faktafel julkalendern 2020

Inlägg av HelectriC »

thebishop skrev:
Största faktafelet är väl alvringens utformning när de hoppar genom dörren, det stör mig verkligen. Så ser de ju inte alls ut på riktigt.
alvringens utformning?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: faktafel julkalendern 2020

Inlägg av Xmag »

Många fastnar på detaljer om vad som fanns 1920 eller ej. Ingen har skrivit nåt om faktafel som gäller 2020; dvs att man kan skapa svarta hål i ett radhus och att tidsresor är möjliga...
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: faktafel julkalendern 2020

Inlägg av Mickep »

Ja folk hänger upp sig vad en påhittad karaktär påstår i en diskussion (vi får anta att karaktären inte är så elautomobil biased då den skall framstå som kolälskande, elbilmotståndare).
Det var något med kameler och myggor.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: faktafel julkalendern 2020

Inlägg av M3apan »

För att gå off topic som sig bör (dvs detta är inte faktafel), så kan jag berätta att Pigan Sara faktiskt kör model X privat. Nu har ni den superviktiga informationen...
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: faktafel julkalendern 2020

Inlägg av Bruno »

Xmag skrev:
Många fastnar på detaljer om vad som fanns 1920 eller ej. Ingen har skrivit nåt om faktafel som gäller 2020; dvs att man kan skapa svarta hål i ett radhus och att tidsresor är möjliga...
Skillnad på faktafel och science fiction?
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: faktafel julkalendern 2020

Inlägg av Svenssons »

Xmag skrev:
Många fastnar på detaljer om vad som fanns 1920 eller ej. Ingen har skrivit nåt om faktafel som gäller 2020; dvs att man kan skapa svarta hål i ett radhus och att tidsresor är möjliga...
Ny upptäckt 2020:

https://www.quantamagazine.org/wormhole ... -20200227/
Wormholes Reveal a Way to Manipulate Black Hole Information in the Lab
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar