Många nya kineser kommer Norge 2021

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Många nya kineser kommer Norge 2021

Inlägg av Zalman3 »


Om det nu inte är rimligt med mer än 15 000 kr i vinst så bör ju Tesla sänka sina priser rejält. I den prisklassen så blir ju en vinstmarginal på 25% helt orimlig, speciellt på Model S och Model X.
Givetvis tjänar också Tesla stora pengar på den dåliga konkurrensen.

Vilket kommer att synas i Q4 rapporten.
Jag tror att Tesla mer än fördubblar sin vinst jämfört med Q3.

I tråden.
Tesla Daily tror att Tesla kan lansera en MY 2wd för under 40.000 dollar.
Om ett år skulle de kunna sänka priset till 35.000 dollar om de vill.
viewtopic.php?f=53&t=22407


Så skulle Tesla kunna säljas MY under 40.000 dollar, men man vill inte. Eftersom det är så dålig konkurrens.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Många nya kineser kommer Norge 2021

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:
Så skulle Tesla kunna säljas MY under 40.000 dollar, men man vill inte. Eftersom det är så dålig konkurrens.
Hur passar det in i Elon's filosofi, att alla ska kunna köra elbil? Hur skapar man konkurrens om man inte pressar prisarna? Om Tesla nu lanserade en Model Y till under $40.000 så ville de andra aktörer på nåt sätt vara tvungna att följa med. Tror det är dags för många att vakna upp och inse, att Tesla inte är en ideell organisation. I nuläget säljer man ju alla de bilar man kan producera, varför då sänka prisarna? Man använder ju vinsten till att bygga nya fabriker etc.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Många nya kineser kommer Norge 2021

Inlägg av fth »

Credde skrev:
Hur passar det in i Elon's filosofi, att alla ska kunna köra elbil? Hur skapar man konkurrens om man inte pressar prisarna? Om Tesla nu lanserade en Model Y till under $40.000 så ville de andra aktörer på nåt sätt vara tvungna att följa med. Tror det är dags för många att vakna upp och inse, att Tesla inte är en ideell organisation. I nuläget säljer man ju alla de bilar man kan producera, varför då sänka prisarna? Man använder ju vinsten till att bygga nya fabriker etc.
Jag vet inte riktigt om jag förstår din poäng här, men det är ju precis som du skriver i sista meningen, alla tillgängliga medel används för att bygga ut produktionskapaciteten, just för att göra det möjligt för alla att köra elbil. Tesla har aldrig heller påstått sig vara en ideell organisation, men allt dom gör rimmar i mina ögon mycket väl med deras "mission statement":
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy
För att uppnå detta måste företaget förstås vara extremt framgångsrikt, inte ens med Elons förmögenhet (som till mycket stor del består av Tesla-aktier) når man dit genom välgörenhet.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
SwedishAdvocate
Inlägg: 5378
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Många nya kineser kommer Norge 2021

Inlägg av SwedishAdvocate »

2020-Norway-Top-10-BEVs-in-November-tidy-2.png
Kanske kan det ovanstående (äntligen) förmå Tesla att förstå vikten av halvkombilucka eller kombilucka (Model 3) samt dragkrok (Model S)...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Många nya kineser kommer Norge 2021

Inlägg av Credde »

fth skrev:
Credde skrev:
Hur passar det in i Elon's filosofi, att alla ska kunna köra elbil? Hur skapar man konkurrens om man inte pressar prisarna? Om Tesla nu lanserade en Model Y till under $40.000 så ville de andra aktörer på nåt sätt vara tvungna att följa med. Tror det är dags för många att vakna upp och inse, att Tesla inte är en ideell organisation. I nuläget säljer man ju alla de bilar man kan producera, varför då sänka prisarna? Man använder ju vinsten till att bygga nya fabriker etc.
Jag vet inte riktigt om jag förstår din poäng här, men det är ju precis som du skriver i sista meningen, alla tillgängliga medel används för att bygga ut produktionskapaciteten, just för att göra det möjligt för alla att köra elbil. Tesla har aldrig heller påstått sig vara en ideell organisation, men allt dom gör rimmar i mina ögon mycket väl med deras "mission statement":
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy
För att uppnå detta måste företaget förstås vara extremt framgångsrikt, inte ens med Elons förmögenhet (som till mycket stor del består av Tesla-aktier) når man dit genom välgörenhet.

/fth
Det var min kommentar till Zalman om, att man inte vill sänka prisarna för det är dålig konkurrens... Jag håller helt med vad du skriver, att Tesla själva aldrig har påstått sig att vara en ideell organisation, men verkar, att många runt kring kanske tycker det ska vara så.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Skriv svar