Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.
Moderator: Redaktion
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.
Jag måste ha en elektrisk vattenskoter performance.
Reserverat en
Reserverat en
Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.
600 kwh låter dyrt. Vill du skippa fosilmotor och ha plats är nog segelbåt med elmotor det vettigaste. 100 kwh i en segelbåt så har man ju fin räckvidd och bra förutsättningar för att gå in i naturhamnar.Frippanecci skrev:Aj fan.. så med lite tur så skulle det krävas 600kwh för att komma till Utö.... då skulle ju deras eltariff om 90kr/dygn iaf vara prisvärd.jbark skrev:Jag tänker att man kan räkna lite grovt såhär 2kwh per mil för en elbil, motsvarande fosilare drar 0.5 l/mil. Dvs 1 l drivnedel motsvarar ca 4 kwh. Säg då att din båt drar 1l/ distans så krävs det 100 kwh för 25 distans. Antar att din båt drar lite mer än 1l/distans.Frippanecci skrev:Spårar ur på min egen tråd...
Skulle det funka att riva ur två Penta D12or och ersätta med batterier från tex några skrotade X/S?
Hur beräknar man vilken mängd batterier som behövs?
Utrymmet finns ju - och att koppla elmotorer på båtens axlar är väl lättare än mot drev, tänker primärt på vridet?
Ps. Snälla Elon, lär dig svenska - logga in på TCS - sponsra ett konverteringsprojekt av en Fairline.
Två lämpliga elmotorer samt frekvensomriktare går nog att hitta men sen skall du ju ha ett styrsystem till dem vilket kan bli komplicerat om de inte skall driva exakt lika mycket hela tiden.
Enklast är nog att kika på candela båtarna.
Candelas båtar är fina, men blir svårt för mig med 4 barn och +50 övernattningar per år.
- Frippanecci
- Teslaägare
- Inlägg: 481
- Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.
Vettigt är tyvärr svårt för mig, älskar min båt så mycket - tänkte mest det kan vara roligt att slippa tanka 3-5 kubik varje säsong.jbark skrev:600 kwh låter dyrt. Vill du skippa fosilmotor och ha plats är nog segelbåt med elmotor det vettigaste. 100 kwh i en segelbåt så har man ju fin räckvidd och bra förutsättningar för att gå in i naturhamnar.Frippanecci skrev:Aj fan.. så med lite tur så skulle det krävas 600kwh för att komma till Utö.... då skulle ju deras eltariff om 90kr/dygn iaf vara prisvärd.jbark skrev:Jag tänker att man kan räkna lite grovt såhär 2kwh per mil för en elbil, motsvarande fosilare drar 0.5 l/mil. Dvs 1 l drivnedel motsvarar ca 4 kwh. Säg då att din båt drar 1l/ distans så krävs det 100 kwh för 25 distans. Antar att din båt drar lite mer än 1l/distans.Frippanecci skrev:Spårar ur på min egen tråd...
Skulle det funka att riva ur två Penta D12or och ersätta med batterier från tex några skrotade X/S?
Hur beräknar man vilken mängd batterier som behövs?
Utrymmet finns ju - och att koppla elmotorer på båtens axlar är väl lättare än mot drev, tänker primärt på vridet?
Ps. Snälla Elon, lär dig svenska - logga in på TCS - sponsra ett konverteringsprojekt av en Fairline.
Två lämpliga elmotorer samt frekvensomriktare går nog att hitta men sen skall du ju ha ett styrsystem till dem vilket kan bli komplicerat om de inte skall driva exakt lika mycket hela tiden.
Enklast är nog att kika på candela båtarna.
Candelas båtar är fina, men blir svårt för mig med 4 barn och +50 övernattningar per år.
Av en massa olika skäl förstås - så ingen tar illa upp.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.
Alla hobbys kostar, vissa mer andra mindre. De är så du får se på det.Frippanecci skrev:Vettigt är tyvärr svårt för mig, älskar min båt så mycket - tänkte mest det kan vara roligt att slippa tanka 3-5 kubik varje säsong.jbark skrev:600 kwh låter dyrt. Vill du skippa fosilmotor och ha plats är nog segelbåt med elmotor det vettigaste. 100 kwh i en segelbåt så har man ju fin räckvidd och bra förutsättningar för att gå in i naturhamnar.Frippanecci skrev:Aj fan.. så med lite tur så skulle det krävas 600kwh för att komma till Utö.... då skulle ju deras eltariff om 90kr/dygn iaf vara prisvärd.jbark skrev:Jag tänker att man kan räkna lite grovt såhär 2kwh per mil för en elbil, motsvarande fosilare drar 0.5 l/mil. Dvs 1 l drivnedel motsvarar ca 4 kwh. Säg då att din båt drar 1l/ distans så krävs det 100 kwh för 25 distans. Antar att din båt drar lite mer än 1l/distans.Frippanecci skrev:Spårar ur på min egen tråd...
Skulle det funka att riva ur två Penta D12or och ersätta med batterier från tex några skrotade X/S?
Hur beräknar man vilken mängd batterier som behövs?
Utrymmet finns ju - och att koppla elmotorer på båtens axlar är väl lättare än mot drev, tänker primärt på vridet?
Ps. Snälla Elon, lär dig svenska - logga in på TCS - sponsra ett konverteringsprojekt av en Fairline.
Två lämpliga elmotorer samt frekvensomriktare går nog att hitta men sen skall du ju ha ett styrsystem till dem vilket kan bli komplicerat om de inte skall driva exakt lika mycket hela tiden.
Enklast är nog att kika på candela båtarna.
Candelas båtar är fina, men blir svårt för mig med 4 barn och +50 övernattningar per år.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7061
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.
A boat is a hole in the water you throw money into.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Frippanecci
- Teslaägare
- Inlägg: 481
- Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.
Ja, bara man tittar på en Penta så rinner det iväg pengar.fth skrev:A boat is a hole in the water you throw money into.
/fth
Men samtidigt så är det mer värt med +50 dagar ute skärgården än några veckor All Inclusive.
Dessutom billigare med 4 barn..
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7061
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.
Det finns dock många trevliga soldrivna katamaraner nu, jag dreglar själv över Silent Yachts:Frippanecci skrev:Ja, bara man tittar på en Penta så rinner det iväg pengar.fth skrev:A boat is a hole in the water you throw money into.
/fth
Men samtidigt så är det mer värt med +50 dagar ute skärgården än några veckor All Inclusive.
Dessutom billigare med 4 barn..
https://www.silent-yachts.com/
och i gamla tråden (se inlägg ovan) finns som sagt exempel på konverteringar av iaf mindre båtar med framgång, 30kWh -> 25 distans.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.
Vart håller snöskoteruthyraren nånstans?erkap skrev:Har kikat lite på Taigas snöskotrar och tänkt provköra till vintern hos en snöskoteruthyrare som beställt dessa.
Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.
Jag pratade med More Activities i Stöten. Dock var det fortfarande oklart i våras vart dessa snöskotrar skulle stå då de har olika anläggningar, bland annat även Åre. Bäst är nog att ringa och dubbelkolla. Tänker att COVID kan ha ställt till det med första årets leveranser.Pertan skrev:Vart håller snöskoteruthyraren nånstans?erkap skrev:Har kikat lite på Taigas snöskotrar och tänkt provköra till vintern hos en snöskoteruthyrare som beställt dessa.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
MS 75D -17 (såld -22)
Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.
Det går ju i princip inte att elkonvertera en sådan båt. Blir på tok för mycket batterier. Om du nu skulle trycka in det kommer det ju inte gå att ladda på rimlig tid.Frippanecci skrev:Vettigt är tyvärr svårt för mig, älskar min båt så mycket - tänkte mest det kan vara roligt att slippa tanka 3-5 kubik varje säsong.jbark skrev:600 kwh låter dyrt. Vill du skippa fosilmotor och ha plats är nog segelbåt med elmotor det vettigaste. 100 kwh i en segelbåt så har man ju fin räckvidd och bra förutsättningar för att gå in i naturhamnar.Frippanecci skrev:Aj fan.. så med lite tur så skulle det krävas 600kwh för att komma till Utö.... då skulle ju deras eltariff om 90kr/dygn iaf vara prisvärd.jbark skrev:Jag tänker att man kan räkna lite grovt såhär 2kwh per mil för en elbil, motsvarande fosilare drar 0.5 l/mil. Dvs 1 l drivnedel motsvarar ca 4 kwh. Säg då att din båt drar 1l/ distans så krävs det 100 kwh för 25 distans. Antar att din båt drar lite mer än 1l/distans.Frippanecci skrev:Spårar ur på min egen tråd...
Skulle det funka att riva ur två Penta D12or och ersätta med batterier från tex några skrotade X/S?
Hur beräknar man vilken mängd batterier som behövs?
Utrymmet finns ju - och att koppla elmotorer på båtens axlar är väl lättare än mot drev, tänker primärt på vridet?
Ps. Snälla Elon, lär dig svenska - logga in på TCS - sponsra ett konverteringsprojekt av en Fairline.
Två lämpliga elmotorer samt frekvensomriktare går nog att hitta men sen skall du ju ha ett styrsystem till dem vilket kan bli komplicerat om de inte skall driva exakt lika mycket hela tiden.
Enklast är nog att kika på candela båtarna.
Candelas båtar är fina, men blir svårt för mig med 4 barn och +50 övernattningar per år.
Av en massa olika skäl förstås - så ingen tar illa upp.
D12 är ju desutom rätt rejäla motorer som väger 1,4 ton styck om jag minns rätt.
Bättre att tanka typ HVO100. Kanske utöka tankarna och sedan beställa en tankbil ihop med några andra båtägare? Det finns dock ett fåtal sjömackar med HVO100 men det är ovanligt och extremt dyrt. Det ger ju även fördelen med inget osande och att dieselbaktrier inte trivs. Nackdel är 10% förlorad kraft, något högre förbrukning och högre kostnad. Men garanterat billigare än elkonvertering.
Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.
Vattenskoteråkare bekräftar årligen varje fördom man har kan jag intyga som boende i skärgården, eldrivna vattenskotrar gör ju inte dårarna mindre farliga eftersom det förbannade ljudet nuvarande maskiner har åtminstone förvarnar när begåvningsreserven är på väg.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld