Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.

Inlägg av NEO »

Jag måste ha en elektrisk vattenskoter performance.

Reserverat en :D
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.

Inlägg av jbark »

Frippanecci skrev:
jbark skrev:
Frippanecci skrev:
Spårar ur på min egen tråd...


Skulle det funka att riva ur två Penta D12or och ersätta med batterier från tex några skrotade X/S?

Hur beräknar man vilken mängd batterier som behövs?

Utrymmet finns ju - och att koppla elmotorer på båtens axlar är väl lättare än mot drev, tänker primärt på vridet?

Ps. Snälla Elon, lär dig svenska - logga in på TCS - sponsra ett konverteringsprojekt av en Fairline.
Jag tänker att man kan räkna lite grovt såhär 2kwh per mil för en elbil, motsvarande fosilare drar 0.5 l/mil. Dvs 1 l drivnedel motsvarar ca 4 kwh. Säg då att din båt drar 1l/ distans så krävs det 100 kwh för 25 distans. Antar att din båt drar lite mer än 1l/distans.

Två lämpliga elmotorer samt frekvensomriktare går nog att hitta men sen skall du ju ha ett styrsystem till dem vilket kan bli komplicerat om de inte skall driva exakt lika mycket hela tiden.

Enklast är nog att kika på candela båtarna.
Aj fan.. så med lite tur så skulle det krävas 600kwh för att komma till Utö.... då skulle ju deras eltariff om 90kr/dygn iaf vara prisvärd. :lol:

Candelas båtar är fina, men blir svårt för mig med 4 barn och +50 övernattningar per år.
600 kwh låter dyrt. Vill du skippa fosilmotor och ha plats är nog segelbåt med elmotor det vettigaste. 100 kwh i en segelbåt så har man ju fin räckvidd och bra förutsättningar för att gå in i naturhamnar. :D
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.

Inlägg av Frippanecci »

jbark skrev:
Frippanecci skrev:
jbark skrev:
Frippanecci skrev:
Spårar ur på min egen tråd...


Skulle det funka att riva ur två Penta D12or och ersätta med batterier från tex några skrotade X/S?

Hur beräknar man vilken mängd batterier som behövs?

Utrymmet finns ju - och att koppla elmotorer på båtens axlar är väl lättare än mot drev, tänker primärt på vridet?

Ps. Snälla Elon, lär dig svenska - logga in på TCS - sponsra ett konverteringsprojekt av en Fairline.
Jag tänker att man kan räkna lite grovt såhär 2kwh per mil för en elbil, motsvarande fosilare drar 0.5 l/mil. Dvs 1 l drivnedel motsvarar ca 4 kwh. Säg då att din båt drar 1l/ distans så krävs det 100 kwh för 25 distans. Antar att din båt drar lite mer än 1l/distans.

Två lämpliga elmotorer samt frekvensomriktare går nog att hitta men sen skall du ju ha ett styrsystem till dem vilket kan bli komplicerat om de inte skall driva exakt lika mycket hela tiden.

Enklast är nog att kika på candela båtarna.
Aj fan.. så med lite tur så skulle det krävas 600kwh för att komma till Utö.... då skulle ju deras eltariff om 90kr/dygn iaf vara prisvärd. :lol:

Candelas båtar är fina, men blir svårt för mig med 4 barn och +50 övernattningar per år.
600 kwh låter dyrt. Vill du skippa fosilmotor och ha plats är nog segelbåt med elmotor det vettigaste. 100 kwh i en segelbåt så har man ju fin räckvidd och bra förutsättningar för att gå in i naturhamnar. :D
Vettigt är tyvärr svårt för mig, älskar min båt så mycket - tänkte mest det kan vara roligt att slippa tanka 3-5 kubik varje säsong. :oops:

Av en massa olika skäl förstås - så ingen tar illa upp.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.

Inlägg av jbark »

Frippanecci skrev:
jbark skrev:
Frippanecci skrev:
jbark skrev:
Frippanecci skrev:
Spårar ur på min egen tråd...


Skulle det funka att riva ur två Penta D12or och ersätta med batterier från tex några skrotade X/S?

Hur beräknar man vilken mängd batterier som behövs?

Utrymmet finns ju - och att koppla elmotorer på båtens axlar är väl lättare än mot drev, tänker primärt på vridet?

Ps. Snälla Elon, lär dig svenska - logga in på TCS - sponsra ett konverteringsprojekt av en Fairline.
Jag tänker att man kan räkna lite grovt såhär 2kwh per mil för en elbil, motsvarande fosilare drar 0.5 l/mil. Dvs 1 l drivnedel motsvarar ca 4 kwh. Säg då att din båt drar 1l/ distans så krävs det 100 kwh för 25 distans. Antar att din båt drar lite mer än 1l/distans.

Två lämpliga elmotorer samt frekvensomriktare går nog att hitta men sen skall du ju ha ett styrsystem till dem vilket kan bli komplicerat om de inte skall driva exakt lika mycket hela tiden.

Enklast är nog att kika på candela båtarna.
Aj fan.. så med lite tur så skulle det krävas 600kwh för att komma till Utö.... då skulle ju deras eltariff om 90kr/dygn iaf vara prisvärd. :lol:

Candelas båtar är fina, men blir svårt för mig med 4 barn och +50 övernattningar per år.
600 kwh låter dyrt. Vill du skippa fosilmotor och ha plats är nog segelbåt med elmotor det vettigaste. 100 kwh i en segelbåt så har man ju fin räckvidd och bra förutsättningar för att gå in i naturhamnar. :D
Vettigt är tyvärr svårt för mig, älskar min båt så mycket - tänkte mest det kan vara roligt att slippa tanka 3-5 kubik varje säsong. :oops:
Alla hobbys kostar, vissa mer andra mindre. De är så du får se på det. :)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7061
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.

Inlägg av fth »

A boat is a hole in the water you throw money into.
:D
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.

Inlägg av Frippanecci »

fth skrev:
A boat is a hole in the water you throw money into.
:D
/fth
Ja, bara man tittar på en Penta så rinner det iväg pengar.

Men samtidigt så är det mer värt med +50 dagar ute skärgården än några veckor All Inclusive.
Dessutom billigare med 4 barn..
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7061
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.

Inlägg av fth »

Frippanecci skrev:
fth skrev:
A boat is a hole in the water you throw money into.
:D
/fth
Ja, bara man tittar på en Penta så rinner det iväg pengar.

Men samtidigt så är det mer värt med +50 dagar ute skärgården än några veckor All Inclusive.
Dessutom billigare med 4 barn..
Det finns dock många trevliga soldrivna katamaraner nu, jag dreglar själv över Silent Yachts:
https://www.silent-yachts.com/

och i gamla tråden (se inlägg ovan) finns som sagt exempel på konverteringar av iaf mindre båtar med framgång, 30kWh -> 25 distans.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Pertan
Inlägg: 46
Blev medlem: 19 jan 2017 13:48

Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.

Inlägg av Pertan »

erkap skrev:
Har kikat lite på Taigas snöskotrar och tänkt provköra till vintern hos en snöskoteruthyrare som beställt dessa.
Vart håller snöskoteruthyraren nånstans?
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.

Inlägg av erkap »

Pertan skrev:
erkap skrev:
Har kikat lite på Taigas snöskotrar och tänkt provköra till vintern hos en snöskoteruthyrare som beställt dessa.
Vart håller snöskoteruthyraren nånstans?
Jag pratade med More Activities i Stöten. Dock var det fortfarande oklart i våras vart dessa snöskotrar skulle stå då de har olika anläggningar, bland annat även Åre. Bäst är nog att ringa och dubbelkolla. Tänker att COVID kan ha ställt till det med första årets leveranser.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.

Inlägg av tor »

Frippanecci skrev:
jbark skrev:
Frippanecci skrev:
jbark skrev:
Frippanecci skrev:
Spårar ur på min egen tråd...


Skulle det funka att riva ur två Penta D12or och ersätta med batterier från tex några skrotade X/S?

Hur beräknar man vilken mängd batterier som behövs?

Utrymmet finns ju - och att koppla elmotorer på båtens axlar är väl lättare än mot drev, tänker primärt på vridet?

Ps. Snälla Elon, lär dig svenska - logga in på TCS - sponsra ett konverteringsprojekt av en Fairline.
Jag tänker att man kan räkna lite grovt såhär 2kwh per mil för en elbil, motsvarande fosilare drar 0.5 l/mil. Dvs 1 l drivnedel motsvarar ca 4 kwh. Säg då att din båt drar 1l/ distans så krävs det 100 kwh för 25 distans. Antar att din båt drar lite mer än 1l/distans.

Två lämpliga elmotorer samt frekvensomriktare går nog att hitta men sen skall du ju ha ett styrsystem till dem vilket kan bli komplicerat om de inte skall driva exakt lika mycket hela tiden.

Enklast är nog att kika på candela båtarna.
Aj fan.. så med lite tur så skulle det krävas 600kwh för att komma till Utö.... då skulle ju deras eltariff om 90kr/dygn iaf vara prisvärd. :lol:

Candelas båtar är fina, men blir svårt för mig med 4 barn och +50 övernattningar per år.
600 kwh låter dyrt. Vill du skippa fosilmotor och ha plats är nog segelbåt med elmotor det vettigaste. 100 kwh i en segelbåt så har man ju fin räckvidd och bra förutsättningar för att gå in i naturhamnar. :D
Vettigt är tyvärr svårt för mig, älskar min båt så mycket - tänkte mest det kan vara roligt att slippa tanka 3-5 kubik varje säsong. :oops:

Av en massa olika skäl förstås - så ingen tar illa upp.
Det går ju i princip inte att elkonvertera en sådan båt. Blir på tok för mycket batterier. Om du nu skulle trycka in det kommer det ju inte gå att ladda på rimlig tid.

D12 är ju desutom rätt rejäla motorer som väger 1,4 ton styck om jag minns rätt.

Bättre att tanka typ HVO100. Kanske utöka tankarna och sedan beställa en tankbil ihop med några andra båtägare? Det finns dock ett fåtal sjömackar med HVO100 men det är ovanligt och extremt dyrt. Det ger ju även fördelen med inget osande och att dieselbaktrier inte trivs. Nackdel är 10% förlorad kraft, något högre förbrukning och högre kostnad. Men garanterat billigare än elkonvertering.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1013
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.

Inlägg av holden »

Vattenskoteråkare bekräftar årligen varje fördom man har kan jag intyga som boende i skärgården, eldrivna vattenskotrar gör ju inte dårarna mindre farliga eftersom det förbannade ljudet nuvarande maskiner har åtminstone förvarnar när begåvningsreserven är på väg.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Skriv svar