Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Reklamfilmen som Porsche kommer köra på Super Bowl 2:e februari!
Gillar den!
Gillar den!
Re: Porsche Taycan (Mission E)
SolnaGnagarn skrev:Du har rätt! Fick tag i säljaren igår och dom skickade ut anmälningslänken igen. Av nån anledning så hade jag inte fått den.helix skrev:Det jag vet med 100% säkerhet är att det är visning av Taycan imorgon kl 18:30 på Porsche Center Malmö då en kompis i Skåne som beställt en Taycan ska dit.SolnaGnagarn skrev:Det blev väl uppskjutet i ca 10-12 veckor. När jag beställde min bil sa säljaren att VIP-visningen kommer ske i mitten på mars. Första leveranserna runt maj.helix skrev:Senaste jag har hört är att sverigepremiären på Porsche center är i mitten av mars. De första kundbilarna lär börjar levereras strax därefter.Pontus skrev:Nån som vet när leveranserna börjar här i Sverige?
I veckan som kommer är det visning av Taycan på Porsche Center runt om i Sverige för de som har beställt bil.
Men jag hoppas att du har rätt för jag vill gärna se skiten kommande vecka
Har själv inte pratat med Porsche Sthlm, men utgick från att om Malmö har visning så borde alla center i Sverige ha visning under veckan då det brukar vara ganska koordinerat.
Jaga din säljare och hör om det är någon visning i Sthlm. Vore kul om du skriver några rader om dina intryck här sen. Vad har du beställt för spec förresten? Ser själv verkligen fram mot att testa Taycan när det blir möjligt!
I Stockholm är det dock visning nästa torsdag den 23:e kl 18:30. Ska bli spännande!
Min spec är inte spikad än, har till slutet på januari på mig att ändra/hoppa av. Så det blir perfekt att hinna se den före dess.
Men summa summarum så hamnade min bil på drygt 1,5 och då är det tyvärr lite grejer som inte är valt men som man gärna hade haft.
Var det nån som var dit? Jag orkade inte. Är ändå inte intresserad av en så dyr och opraktisk bil.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Hur mkt av Taycan är Porsche egentligen?
Batteri = LG Chem
Motorer = Magneti Marelli
Inverter = Hitachi
Diverse andra underleverantörer är väl som vanligt Bosch, Continental etc.
Är Porsche numera bara en designer och slutmontör? Allt annat outsourcat?
Batteri = LG Chem
Motorer = Magneti Marelli
Inverter = Hitachi
Diverse andra underleverantörer är väl som vanligt Bosch, Continental etc.
Är Porsche numera bara en designer och slutmontör? Allt annat outsourcat?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Taliz, vilket trams. Så är det med alla biltillverkare i hela världen förutom Tesla.
Och personligen är jag ännu inte övertygad om att Tesla gör helt rätt som gör allt själva. Tex är det hittills ett mycket stort misstag att ta bort mobileye för skyltigenkänning.
Och personligen är jag ännu inte övertygad om att Tesla gör helt rätt som gör allt själva. Tex är det hittills ett mycket stort misstag att ta bort mobileye för skyltigenkänning.
MX LR (Raven) 2019
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ja härlig reklam!helix skrev:Reklamfilmen som Porsche kommer köra på Super Bowl 2:e februari!
Gillar den!
MX LR (Raven) 2019
Porsche Taycan (Mission E)
Nej, så gott som alla tillverkar sina egna avgasmotorer.Hertsh skrev:Taliz, vilket trams. Så är det med alla biltillverkare i hela världen förutom Tesla.
Och personligen är jag ännu inte övertygad om att Tesla gör helt rätt som gör allt själva. Tex är det hittills ett mycket stort misstag att ta bort mobileye för skyltigenkänning.
Sen är förstås komponenter i dom outsourcade, och det finns även vissa affärer där man använder varandras motorer. Men just motorerna är så att säga kärnverksamheten idag.
På samma sätt blir batterier och elmotorer det framöver.
Gällande skyltavläsning så måste man tänka på helheten, vilket Tesla förstås gjorde. Med Mobileyes system skulle de bara vara en i mängden, en betalande kund som tvingas förlita sig på utvecklingen hos en underleverantör.
Nu med egen hårdvara och mjukvara äger de all IP och leder utvecklingen helt själva istället. Skyltläsning är en trivial funktion som de naturligtvis redan löst rent tekniskt, men ett patent hindrar dem. Det är bara en tidsfråga innan de har en workaround för det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Tesla gör inte alla komponenter själva. Mer än andra tillverkare men inte allt. Har man inte bromsar från brembo tex?
Kontaktdon? Ytmaterial? Skumdynor? Stötdämpare?
Kontaktdon? Ytmaterial? Skumdynor? Stötdämpare?
Porsche Taycan (Mission E)
De använder underleverantörer precis som alla andra.Fredrik j skrev:Tesla gör inte alla komponenter själva. Mer än andra tillverkare men inte allt. Har man inte bromsar från brembo tex?
Kontaktdon? Ytmaterial? Skumdynor? Stötdämpare?
Men de har själva kärnverksamheten inhouse. Batterier, motorer, mjukvara.
Det är där de andra är hopplöst ifrånsprungna. De håller fortfarande fast med sina avgasgeneratorer och har istället outsourcat ovanstående.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Jag håller fullständigt med. Tesla är överlägsna på elektriska drivlinor.taliz skrev:De använder underleverantörer precis som alla andra.Fredrik j skrev:Tesla gör inte alla komponenter själva. Mer än andra tillverkare men inte allt. Har man inte bromsar från brembo tex?
Kontaktdon? Ytmaterial? Skumdynor? Stötdämpare?
Men de har själva kärnverksamheten inhouse. Batterier, motorer, mjukvara.
Det är där de andra är hopplöst ifrånsprungna. De håller fortfarande fast med sina avgasgeneratorer och har istället outsourcat batterier, motorer och mjukvara.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Motorer och mjukvara absolut och det är nog så viktigt men batterier kommer de förhoppningsvis ha inhouse inom en nära framtid, men så är det ju inte riktigt idag.taliz skrev:De använder underleverantörer precis som alla andra.Fredrik j skrev:Tesla gör inte alla komponenter själva. Mer än andra tillverkare men inte allt. Har man inte bromsar från brembo tex?
Kontaktdon? Ytmaterial? Skumdynor? Stötdämpare?
Men de har själva kärnverksamheten inhouse. Batterier, motorer, mjukvara.
Det är där de andra är hopplöst ifrånsprungna. De håller fortfarande fast med sina avgasgeneratorer och har istället outsourcat ovanstående.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Porsche Taycan (Mission E)
En prototyp av Taycan Cross turismo är i Norge just nu, senast sedd på østlandet.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
https://youtu.be/psd12--LLFo
Dragtimes har provat en Turbo S och en Turbo på gatan med intressant resultat.
Dragtimes har provat en Turbo S och en Turbo på gatan med intressant resultat.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Dragtimes är legit. Mao så spelar SoC STOR roll. Du får alltså en Taycan Turbo att slå Taycan Turbo S enbart genom att köra 91% SoC mot 56%. Och Model S Performance raven slår bägge 0-60mph samt 1/4 milen med 10.67s med deras SoC.Hok skrev:https://youtu.be/psd12--LLFo
Dragtimes har provat en Turbo S och en Turbo på gatan med intressant resultat.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ska provköra Taycan på onsdag. Det blir kul
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Nu har jag varit på provkörning av 4S. Jag var den förste som körde just denna bil på allmän väg
Tänkte lista det jag gillade och det jag gillade mindre.
+stolar: fantastiskt fina stolar (18-vägs) med ventilation och inställbara nackskydd i horisontellt plan (något jag saknar på nuvarande bil, inte många som har detta vad jag har erfarit), inställning av luftkuddar på sidor av lår och rygg, som gör att man får perfekt sittställning.
+ratt: riktigt härlig, liten ratt med perfekt tjocklek. Just denna var alcantaraklädd och det var bara helt fantastiskt skönt.
+väghållning: bilen ligger som limmad på vägen, den styr in extremt direkt och det är verkligen en "kör"-bil. Trots sommardäck på vid 2 grader pluss och regn, så släppte inte bilen en millimeter
+kupe: man känner sig som ett med bilen, interiören känns rymlig, men inte enorm (som tex Model S/X), trevligt, ombonat, sportigt
+Frunk:ganska stor och rymlig, användbar eftersom nästan kubisk
+effektiva bromsar: dom tog bra trots att de inte var keramiska
+baksäte: ok storlek, inte jättestort, men jag hade inga problem att sitta där
+skidlucka
- motorljudet: hjälp! detta var ju verkligen irriterande. Säljaren var så intresserad av detta ljud och slog på det med en gång. Efter 1km sa jag bara "stäng av!" Det känns som det bara är gamla petrol heads som uppskattar. Fakeljudet i ipace var faktiskt bättre, kändes mer anpassat till elbil. I Taycan blev det bara för mycket och för fel
-BOSE-stereo: Den kändes budget för en bil i denna prisklass, burkig, platt bas, blä. Man måste nog upp i Burmester för att få ordentliga grejer, men tyvärr så kostar Burmester fläsk.
-Infotainment och skärmar: alldeles för liten skärm till navigering. Konstig haptisk feedback. Jag fick känslan av att den var liksom lös, men det skulle tydligen vara så. Kanske går att stänga av? Att ha en extra skärm för passageraren? Why? spara dom pengarna.
-Trunk: litet och med låg höjd. Känns som man får jobba om man ska ha med allt på sommarsemestern. Utrymmet under golvet var extremt litet och det var inte ens plats till laddkabel
-inget plant utrymme när baksäte fälls
-ok acceleration, men den kändes trögare än min 75D trots performancebatteri och 96% laddning
-Ingen som helst autopilotliknande funktionalitet. Adaptiv farthållare ja, men ingen köassistens, det var verkligen en besvikelse. Säljaren i vanlig Porschemaner "Porsche ska köras" varpå jag frågade om hen tycker att inspirerande körning kommer av saktagående kö? Fick inget bra svar på det.
Allt i allt, så tycker jag det är en fin bil, men en del negativa aspekter kombinerat med ett väldigt högt pris, gör att den faller igenom för mig.
Tänkte lista det jag gillade och det jag gillade mindre.
+stolar: fantastiskt fina stolar (18-vägs) med ventilation och inställbara nackskydd i horisontellt plan (något jag saknar på nuvarande bil, inte många som har detta vad jag har erfarit), inställning av luftkuddar på sidor av lår och rygg, som gör att man får perfekt sittställning.
+ratt: riktigt härlig, liten ratt med perfekt tjocklek. Just denna var alcantaraklädd och det var bara helt fantastiskt skönt.
+väghållning: bilen ligger som limmad på vägen, den styr in extremt direkt och det är verkligen en "kör"-bil. Trots sommardäck på vid 2 grader pluss och regn, så släppte inte bilen en millimeter
+kupe: man känner sig som ett med bilen, interiören känns rymlig, men inte enorm (som tex Model S/X), trevligt, ombonat, sportigt
+Frunk:ganska stor och rymlig, användbar eftersom nästan kubisk
+effektiva bromsar: dom tog bra trots att de inte var keramiska
+baksäte: ok storlek, inte jättestort, men jag hade inga problem att sitta där
+skidlucka
- motorljudet: hjälp! detta var ju verkligen irriterande. Säljaren var så intresserad av detta ljud och slog på det med en gång. Efter 1km sa jag bara "stäng av!" Det känns som det bara är gamla petrol heads som uppskattar. Fakeljudet i ipace var faktiskt bättre, kändes mer anpassat till elbil. I Taycan blev det bara för mycket och för fel
-BOSE-stereo: Den kändes budget för en bil i denna prisklass, burkig, platt bas, blä. Man måste nog upp i Burmester för att få ordentliga grejer, men tyvärr så kostar Burmester fläsk.
-Infotainment och skärmar: alldeles för liten skärm till navigering. Konstig haptisk feedback. Jag fick känslan av att den var liksom lös, men det skulle tydligen vara så. Kanske går att stänga av? Att ha en extra skärm för passageraren? Why? spara dom pengarna.
-Trunk: litet och med låg höjd. Känns som man får jobba om man ska ha med allt på sommarsemestern. Utrymmet under golvet var extremt litet och det var inte ens plats till laddkabel
-inget plant utrymme när baksäte fälls
-ok acceleration, men den kändes trögare än min 75D trots performancebatteri och 96% laddning
-Ingen som helst autopilotliknande funktionalitet. Adaptiv farthållare ja, men ingen köassistens, det var verkligen en besvikelse. Säljaren i vanlig Porschemaner "Porsche ska köras" varpå jag frågade om hen tycker att inspirerande körning kommer av saktagående kö? Fick inget bra svar på det.
Allt i allt, så tycker jag det är en fin bil, men en del negativa aspekter kombinerat med ett väldigt högt pris, gör att den faller igenom för mig.
Senast redigerad av HelectriC, redigerad totalt 1 gånger.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
bagageutrymmen med mått
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
fler bilder interiört. Stor "tröskel" när baksäte fälls. Dock bra med skidlucka.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Tack för bra genomgång och bilder!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Blir intressant att se hur många de säljer.
Vad var det nu de skröt om, 20k reservationer?
Jag tror de skall vara glada om de kommer upp i fyrsiffrigt sålda/år.
Vad var det nu de skröt om, 20k reservationer?
Jag tror de skall vara glada om de kommer upp i fyrsiffrigt sålda/år.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Porsche Taycan (Mission E)
På Instagram skriver Porsche: "Using the Porsche Charging Service App, Taycan drivers will be able to charge at Ionity for €0,33 / kWh instead of €0,79 / kWh".
Jag har inte sett den i verkligheten, men på bilder ser den riktig fin ut i mina ögon, ska bli roligt att se den på gatan. Det är en Porsche, den ska inte vara praktisk
Jag har inte sett den i verkligheten, men på bilder ser den riktig fin ut i mina ögon, ska bli roligt att se den på gatan. Det är en Porsche, den ska inte vara praktisk
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Redan i december hade över 10 000 kunder omvandlat sin reservation till en beställning.taliz skrev:Blir intressant att se hur många de säljer.
Vad var det nu de skröt om, 20k reservationer?
Jag tror de skall vara glada om de kommer upp i fyrsiffrigt sålda/år.
https://electrek.co/2019/12/11/porsche- ... to-orders/
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Tack för att du delar dina intryck och måste varit riktigt kul att provköra! Det lirar rätt bra med vad jag själv har dragit för slutsatser även om jag inte provkört än. Hade en reservation en gång i tiden som jag avbokade av liknande anledningar som du tog upp.HelectriC skrev:Nu har jag varit på provkörning av 4S. Jag var den förste som körde just denna bil på allmän väg
Tänkte lista det jag gillade och det jag gillade mindre.
+stolar: fantastiskt fina stolar (18-vägs) med ventilation och inställbara nackskydd i horisontellt plan (något jag saknar på nuvarande bil, inte många som har detta vad jag har erfarit), inställning av luftkuddar på sidor av lår och rygg, som gör att man får perfekt sittställning.
+ratt: riktigt härlig, liten ratt med perfekt tjocklek. Just denna var alcantaraklädd och det var bara helt fantastiskt skönt.
+väghållning: bilen ligger som limmad på vägen, den styr in extremt direkt och det är verkligen en "kör"-bil. Trots sommardäck på vid 2 grader pluss och regn, så släppte inte bilen en millimeter
+kupe: man känner sig som ett med bilen, interiören känns rymlig, men inte enorm (som tex Model S/X), trevligt, ombonat, sportigt
+Frunk:ganska stor och rymlig, användbar eftersom nästan kubisk
+effektiva bromsar: dom tog bra trots att de inte var keramiska
+baksäte: ok storlek, inte jättestort, men jag hade inga problem att sitta där
+skidlucka
- motorljudet: hjälp! detta var ju verkligen irriterande. Säljaren var så intresserad av detta ljud och slog på det med en gång. Efter 1km sa jag bara "stäng av!" Det känns som det bara är gamla petrol heads som uppskattar. Fakeljudet i ipace var faktiskt bättre, kändes mer anpassat till elbil. I Taycan blev det bara för mycket och för fel
-BOSE-stereo: Den kändes budget för en bil i denna prisklass, burkig, platt bas, blä. Man måste nog upp i Burmester för att få ordentliga grejer, men tyvärr så kostar Burmester fläsk.
-Infotainment och skärmar: alldeles för liten skärm till navigering. Konstig haptisk feedback. Jag fick känslan av att den var liksom lös, men det skulle tydligen vara så. Kanske går att stänga av? Att ha en extra skärm för passageraren? Why? spara dom pengarna.
-Trunk: litet och med låg höjd. Känns som man får jobba om man ska ha med allt på sommarsemestern. Utrymmet under golvet var extremt litet och det var inte ens plats till laddkabel
-inget plant utrymme när baksäte fälls
-ok acceleration, men den kändes trögare än min 75D trots performancebatteri och 96% laddning
-Ingen som helst autopilotliknande funktionalitet. Adaptiv farthållare ja, men ingen köassistens, det var verkligen en besvikelse. Säljaren i vanlig Porschemaner "Porsche ska köras" varpå jag frågade om hen tycker att inspirerande körning kommer av saktagående kö? Fick inget bra svar på det.
Allt i allt, så tycker jag det är en fin bil, men en del negativa aspekter kombinerat med ett väldigt högt pris, gör att den faller igenom för mig.
Intressant det där med BOSE-stereon. Jag hade själv BOSE i min gamla Porsche Macan och det var verkligen skräp. Har lyssnat på både BOSE och Burmester i Panameran och även om Burmester är bra så är det absolut inget wow och definitivt inte värt 65k eller vad det nu kostar.
När det gäller adaptiva farthållaren så finns det ett tillval som heter InnoDrive som din testbil inte verkar haft. Där får man köassistans etc. Dvs, ungefär samma lösning som en E-tron om man valt till alla assistanspaket. Så den minuspunkten kan man åtminstone plocka bort även om man får lägga en slant pengar för tillvalet.
Det där med accelerationen och att den kändes som en 75D (uncorked antar jag) låter rätt trist och jag hade faktiskt förväntat mig bättre. Hade bilen i övrigt bakaxelstyning, PDCC, med mera? eller var det en 4S utan alla prestandatillval?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Den hade innodrive, men det funkade inte alls som det etron,Ipace och flera andra har. Här var det snack om att dutta tillbaks bilen om man var på väg över strecket, lite som det var i början av assistenssystemens födelse. Vet faktiskt inte om den hade bakaxelstyrning, men väghållningen var det verkligen inget fel på, så om det går att få ändå bättre så är det självklart fantastiskt. Bilen verkade ganska välutrustad, absolut ingen tompatron.
Jag har uncorked ja och bara för att kunna jämföra ordentligt så laddade jag min bil till 90% innan jag åkte dit, och då kändes inte Porschen lika skarp i accet.
Jag har uncorked ja och bara för att kunna jämföra ordentligt så laddade jag min bil till 90% innan jag åkte dit, och då kändes inte Porschen lika skarp i accet.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Skumt med InnoDrive. Har inte själv testat, men efter det jag läst så har jag fått för mig att det skulle vara lane keeping osv där den håller bilen i mitten av filen.
Nä, testbilarna brukar vara ganska välmatade med lull-lull så den hade säkert bakaxelstyrning också med tanke på att den verkar haft det mesta annat och 18-vägs stolarna osv.
Även om Porschen är bättre i kurvorna än Teslorna så skulle jag nog ändå vara lite besviken om jag köpte en 4S och gick ner i prestanda givet prislappen man ändå betalar.
Nä, testbilarna brukar vara ganska välmatade med lull-lull så den hade säkert bakaxelstyrning också med tanke på att den verkar haft det mesta annat och 18-vägs stolarna osv.
Även om Porschen är bättre i kurvorna än Teslorna så skulle jag nog ändå vara lite besviken om jag köpte en 4S och gick ner i prestanda givet prislappen man ändå betalar.