Man måste toucha på alla andra bilar förutom Tesla. Tror jag.
Här vinner alltså min Zoe (41 kWh) en poäng mot Porschen. Jag behöver bara ta några steg bort från bilen (med nyckelkortet i fickan) så låser bilen sig själv.
Nä. 1-1.
Ja, om man vill använda bakluckan som väg in i Porschen ja
Och då funkar det bara till bilen. Man kommer fortfarande glömma att låsa miljonbilen...
Senast redigerad av Segelflygaren, redigerad totalt 1 gånger.
Man måste toucha på alla andra bilar förutom Tesla. Tror jag.
Här vinner alltså min Zoe (41 kWh) en poäng mot Porschen. Jag behöver bara ta några steg bort från bilen (med nyckelkortet i fickan) så låser bilen sig själv.
Vet att detta blir offtopic här, men har hört några Zoe som låter hemskt när dom laddas, träffade en kompis kompis som hade en Zoe och frågade om detta, han sa då att han brukade undvika att ladda om grannarna var ute. Gäller det alla Zoe, eller bara vissa?
Man måste toucha på alla andra bilar förutom Tesla. Tror jag.
Här vinner alltså min Zoe (41 kWh) en poäng mot Porschen. Jag behöver bara ta några steg bort från bilen (med nyckelkortet i fickan) så låser bilen sig själv.
Vet att detta blir offtopic här, men har hört några Zoe som låter hemskt när dom laddas, träffade en kompis kompis som hade en Zoe och frågade om detta, han sa då att han brukade undvika att ladda om grannarna var ute. Gäller det alla Zoe, eller bara vissa?
Det kommer ett vinande ljud från alla ja. Sedan kan den ju få för sig att dra igång kylning eller uppvärmning (genom värmepumpen) när den laddar så då låter den som bara den.
Zoe har väl nån speciallösning där de använder motorn som laddare på nått vis?
Därför den låter, och därför den kan ladda AC med förhållandevis hög effekt.
Zoe har väl nån speciallösning där de använder motorn som laddare på nått vis?
Därför den låter, och därför den kan ladda AC med förhållandevis hög effekt.
Stämmer, eller det är invertern som används. Vad det vinande ljudet kommer sig av vet jag inte, men ju högre effekt man laddar med desto intensivare vinande. Jag bor så att jag inte stör några grannar och dessutom så laddade jag aldrig med mer än 7 kW hemma så det störde ingen.
Läste att GotlandRing har skaffat en Taycan att ha som ringtaxi.
Kul! Var läste du om det? Förövrigt håller de på att bygga ut bansträckningen så den blir dubbelt så lång. Planeras vara klart i juni nästa år. Körde min M3 AWD där förra veckan, gick ganska bra med 85% attack.
Läste att GotlandRing har skaffat en Taycan att ha som ringtaxi.
Kul! Var läste du om det? Förövrigt håller de på att bygga ut bansträckningen så den blir dubbelt så lång. Planeras vara klart i juni nästa år. Körde min M3 AWD där förra veckan, gick ganska bra med 85% attack.
Facebook.
” Welcome Porsche Taycan, part of our electric family on GotlandRing. Together with our BMW i3s cars, it’s now the perfect mix. Welcome to ride our solar and wind driven RingTaxis for a fun end electrifying experience.”
Hade en plan att åka till Gotland i kristhimmelfärdshelgen och testa några varv på banan. Covid-19 kom i vägen.
Hämtade min 4S i fredags. Ja vad ska man säga. Jag älskar ju både Tesla och Porsche så min förhoppning om det bästa av två världar i en bil stämmer klockrent!
Teslans fördelar är bagageutrymmet, rymligare för 3st i baksätet och den stora skärmen och priset såklart. Men sen slutar det där. Tycker nog att allt annat är väldigt mycket bättre med Porschen.
Den är otroligt tajt och bekväm att köra oavsett vilken inställning man har på fjädringen. Jag kan ställa höjd och hårdhet. Den känns även mycket snabbare än min S75D.
Hämtade min 4S i fredags. Ja vad ska man säga. Jag älskar ju både Tesla och Porsche så min förhoppning om det bästa av två världar i en bil stämmer klockrent!
Teslans fördelar är bagageutrymmet, rymligare för 3st i baksätet och den stora skärmen och priset såklart. Men sen slutar det där. Tycker nog att allt annat är väldigt mycket bättre med Porschen.
Den är otroligt tajt och bekväm att köra oavsett vilken inställning man har på fjädringen. Jag kan ställa höjd och hårdhet. Den känns även mycket snabbare än min S75D.
Kul! Och grattis till en jättefin bil!
Pris (förmånsvärde), utrymme och laddnätverk är tyvärr helt avgörande för min del. Andra skulle säkert räkna in AP/FSD där också.
Däremot är det självklart så att en Porsche bygger bättre BILAR än Tesla. En Tesla är ett ganska basic skal runt drivlina/AP/infotainment. För mig är det ganska precis "Good enough" men önskar mig ändå bättre ljudisolering, bättre strålkastare, stolar med fler inställningar, regnsensor, mindre nervös adaptiv farthållare, riktigt skinn och allmänt lite bättre finlir både interiört och exteriört. Kaross-skarvarna är i största laget och inredningen är visserligen stilren men även lite "yxigt" gjord. Mittkonsollen t ex saknar all förfining. Stort hål bara...
Snygg bil är det!
Men nästa elbil kommer att ha krok och stora utrymmen. MX skulle passa bra, men det händer mycket nu. Porsche kommer väl med Macan i elversion snart?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Hämtade min 4S i fredags. Ja vad ska man säga. Jag älskar ju både Tesla och Porsche så min förhoppning om det bästa av två världar i en bil stämmer klockrent!
Teslans fördelar är bagageutrymmet, rymligare för 3st i baksätet och den stora skärmen och priset såklart. Men sen slutar det där. Tycker nog att allt annat är väldigt mycket bättre med Porschen.
Den är otroligt tajt och bekväm att köra oavsett vilken inställning man har på fjädringen. Jag kan ställa höjd och hårdhet. Den känns även mycket snabbare än min S75D.
Kul! Och grattis till en jättefin bil!
Pris (förmånsvärde), utrymme och laddnätverk är tyvärr helt avgörande för min del. Andra skulle säkert räkna in AP/FSD där också.
Däremot är det självklart så att en Porsche bygger bättre BILAR än Tesla. En Tesla är ett ganska basic skal runt drivlina/AP/infotainment. För mig är det ganska precis "Good enough" men önskar mig ändå bättre ljudisolering, bättre strålkastare, stolar med fler inställningar, regnsensor, mindre nervös adaptiv farthållare, riktigt skinn och allmänt lite bättre finlir både interiört och exteriört. Kaross-skarvarna är i största laget och inredningen är visserligen stilren men även lite "yxigt" gjord. Mittkonsollen t ex saknar all förfining. Stort hål bara...
Tack!
Ja självklart förmånsvärdet också. Finns säkert fler saker : ) som tex automatisk låsning när man lämnar bilen.
Det du saknar finns i Porschen, stolarna är magiska (18 vägs) riktigt läder överallt, adaptiva farthållaren funkar kanon och likaså regnsensorn.
AP använder jag aldrig i Teslan då den är alldeles för nervös vilket gör det hela bara jobbigt. FSD lär vi väl aldrig få se.
Tack!
Ja självklart förmånsvärdet också. Finns säkert fler saker : ) som tex automatisk låsning när man lämnar bilen.
Det du saknar finns i Porschen, stolarna är magiska (18 vägs) riktigt läder överallt, adaptiva farthållaren funkar kanon och likaså regnsensorn.
AP använder jag aldrig i Teslan då den är alldeles för nervös vilket gör det hela bara jobbigt. FSD lär vi väl aldrig få se.
Ja vi får se. Kanske blir en Taycan nästa höst ändå. Vi behöver ingen barnvagn längre och nästa år har vi ingen bakåtvänd barnstol heller. Gäller bara att lära frun att packa smartare.
Ja, och så måste det funka att ta sig till Italien/Spanien o liknande utan krångel. Vad får du betala på Ionity förresten? Räckvidden på motorväg ska tydligen vara helt ok i Taycan?
Tack!
Ja självklart förmånsvärdet också. Finns säkert fler saker : ) som tex automatisk låsning när man lämnar bilen.
Det du saknar finns i Porschen, stolarna är magiska (18 vägs) riktigt läder överallt, adaptiva farthållaren funkar kanon och likaså regnsensorn.
AP använder jag aldrig i Teslan då den är alldeles för nervös vilket gör det hela bara jobbigt. FSD lär vi väl aldrig få se.
Ja vi får se. Kanske blir en Taycan nästa höst ändå. Vi behöver ingen barnvagn längre och nästa år har vi ingen bakåtvänd barnstol heller. Gäller bara att lära frun att packa smartare.
Ja, och så måste det funka att ta sig till Italien/Spanien o liknande utan krångel. Vad får du betala på Ionity förresten? Räckvidden på motorväg ska tydligen vara helt ok i Taycan?
Porsche wins Automotive INNOVATIONS award
14.07.2020: Scientists declare the Taycan the most innovative car in the world Thanks to a total of 27 new developments, the Porsche Taycan is the most important innovation driver in the global automotive market. 13 of these, or almost half, are world firsts.
Trodde inte det var så lätt att manipulera mätarställning. Här har det tydligen redan lanserats en blocker för Taycan som gör att man kan köra bilen utan att det adderas kilometer på mätaren. Dessutom väldigt simpel att montera respektive demontera själv
Trist att man ska behöva se upp för sånt här skit framöver om man köper begagnad bil och det här gäller såklart inte bara Taycan
Undrar om inte batteriet på nåt sätt ändå loggar hur länge det har varit aktivt och att man på det sättet kan se att km inte överensstämmer med tiden det har varit aktivt
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Undrar om inte batteriet på nåt sätt ändå loggar hur länge det har varit aktivt och att man på det sättet kan se att km inte överensstämmer med tiden det har varit aktivt
Man får hoppas att det är så och att den verkliga mätarställningen går att utläsa på något sätt. Problemet är väl att veta hur man får tag på den informationen och köper man bil av tredje part så blir det såklart mer omständigt. Riktigt surt att sånt här finns överhuvudtaget
Fullt uppkopplad bil som kontinuerligt rapporterar mätarställning till molnet borde ta bort sådana här problem. Men här kommer det nog skilja mellan olika biltillverkare och vad de har för systemlösning på plats.
Då kommer väl GDPR in och säger att man måste kunna reservera sig mot att kördata blir lagrat i molnet. Så jäkla trist att folk håller på med sånt här.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Den som behöver ta lite extra lång tid på sig att snabbladda sin Taycan kan nu göra det.
Laddeffekten vid Ionitys snabbladdare kan till exempel skruvas ned till 200 kW för att förlänga körpausen. Maximal effekt är annars 270 kW.