Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av SolnaGnagarn »

Bjelke skrev:
Hoppas man får se en live snart :)
Brostugan om två veckor kanske? :)
Absolut, du måste ju testa! Nu är vi dock på landet i några veckor till.
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

SolnaGnagarn skrev:
Bild

Hämtade min 4S i fredags. Ja vad ska man säga. Jag älskar ju både Tesla och Porsche så min förhoppning om det bästa av två världar i en bil stämmer klockrent!

Teslans fördelar är bagageutrymmet, rymligare för 3st i baksätet och den stora skärmen och priset såklart. Men sen slutar det där. Tycker nog att allt annat är väldigt mycket bättre med Porschen.
Den är otroligt tajt och bekväm att köra oavsett vilken inställning man har på fjädringen. Jag kan ställa höjd och hårdhet. Den känns även mycket snabbare än min S75D.
Kul! Och grattis till en jättefin bil!

Pris (förmånsvärde), utrymme och laddnätverk är tyvärr helt avgörande för min del. Andra skulle säkert räkna in AP/FSD där också.

Däremot är det självklart så att en Porsche bygger bättre BILAR än Tesla. En Tesla är ett ganska basic skal runt drivlina/AP/infotainment. För mig är det ganska precis "Good enough" men önskar mig ändå bättre ljudisolering, bättre strålkastare, stolar med fler inställningar, regnsensor, mindre nervös adaptiv farthållare, riktigt skinn och allmänt lite bättre finlir både interiört och exteriört. Kaross-skarvarna är i största laget och inredningen är visserligen stilren men även lite "yxigt" gjord. Mittkonsollen t ex saknar all förfining. Stort hål bara...
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Gustafsson »

Snygg bil är det!
Men nästa elbil kommer att ha krok och stora utrymmen. MX skulle passa bra, men det händer mycket nu. Porsche kommer väl med Macan i elversion snart?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av SolnaGnagarn »

Verdi skrev:
SolnaGnagarn skrev:
Bild

Hämtade min 4S i fredags. Ja vad ska man säga. Jag älskar ju både Tesla och Porsche så min förhoppning om det bästa av två världar i en bil stämmer klockrent!

Teslans fördelar är bagageutrymmet, rymligare för 3st i baksätet och den stora skärmen och priset såklart. Men sen slutar det där. Tycker nog att allt annat är väldigt mycket bättre med Porschen.
Den är otroligt tajt och bekväm att köra oavsett vilken inställning man har på fjädringen. Jag kan ställa höjd och hårdhet. Den känns även mycket snabbare än min S75D.
Kul! Och grattis till en jättefin bil!

Pris (förmånsvärde), utrymme och laddnätverk är tyvärr helt avgörande för min del. Andra skulle säkert räkna in AP/FSD där också.

Däremot är det självklart så att en Porsche bygger bättre BILAR än Tesla. En Tesla är ett ganska basic skal runt drivlina/AP/infotainment. För mig är det ganska precis "Good enough" men önskar mig ändå bättre ljudisolering, bättre strålkastare, stolar med fler inställningar, regnsensor, mindre nervös adaptiv farthållare, riktigt skinn och allmänt lite bättre finlir både interiört och exteriört. Kaross-skarvarna är i största laget och inredningen är visserligen stilren men även lite "yxigt" gjord. Mittkonsollen t ex saknar all förfining. Stort hål bara...
Tack!
Ja självklart förmånsvärdet också. Finns säkert fler saker : ) som tex automatisk låsning när man lämnar bilen.

Det du saknar finns i Porschen, stolarna är magiska (18 vägs) riktigt läder överallt, adaptiva farthållaren funkar kanon och likaså regnsensorn.

AP använder jag aldrig i Teslan då den är alldeles för nervös vilket gör det hela bara jobbigt. FSD lär vi väl aldrig få se.
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

SolnaGnagarn skrev:

Tack!
Ja självklart förmånsvärdet också. Finns säkert fler saker : ) som tex automatisk låsning när man lämnar bilen.

Det du saknar finns i Porschen, stolarna är magiska (18 vägs) riktigt läder överallt, adaptiva farthållaren funkar kanon och likaså regnsensorn.

AP använder jag aldrig i Teslan då den är alldeles för nervös vilket gör det hela bara jobbigt. FSD lär vi väl aldrig få se.
Ja vi får se. Kanske blir en Taycan nästa höst ändå. Vi behöver ingen barnvagn längre och nästa år har vi ingen bakåtvänd barnstol heller. Gäller bara att lära frun att packa smartare. :roll:

Ja, och så måste det funka att ta sig till Italien/Spanien o liknande utan krångel. Vad får du betala på Ionity förresten? Räckvidden på motorväg ska tydligen vara helt ok i Taycan?
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

Var tvungen att gå in på Porsche och bygga en 4S. Men jäklar vad det drar iväg. Är inte kompatibelt med min ekonomi. :cry: :oops:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

Ryktas komma en kombi-variant i vinter.
Nån krok lär det väl inte bli dock.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av SolnaGnagarn »

Verdi skrev:
Var tvungen att gå in på Porsche och bygga en 4S. Men jäklar vad det drar iväg. Är inte kompatibelt med min ekonomi. :cry: :oops:
Ja det gör ju det. Min landade på drygt 1,6 med det jag ville ha Bild

Tre år gratis ”abbonemmang” och pris 3,49:-/kwh på en 350kwh laddare.
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av SolnaGnagarn »

Verdi skrev:
SolnaGnagarn skrev:

Tack!
Ja självklart förmånsvärdet också. Finns säkert fler saker : ) som tex automatisk låsning när man lämnar bilen.

Det du saknar finns i Porschen, stolarna är magiska (18 vägs) riktigt läder överallt, adaptiva farthållaren funkar kanon och likaså regnsensorn.

AP använder jag aldrig i Teslan då den är alldeles för nervös vilket gör det hela bara jobbigt. FSD lär vi väl aldrig få se.
Ja vi får se. Kanske blir en Taycan nästa höst ändå. Vi behöver ingen barnvagn längre och nästa år har vi ingen bakåtvänd barnstol heller. Gäller bara att lära frun att packa smartare. :roll:

Ja, och så måste det funka att ta sig till Italien/Spanien o liknande utan krångel. Vad får du betala på Ionity förresten? Räckvidden på motorväg ska tydligen vara helt ok i Taycan?
Bild
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av nek0 »

http://www.automobilsport.com/porsche-w ... 08988.html

Porsche wins Automotive INNOVATIONS award
14.07.2020: Scientists declare the Taycan the most innovative car in the world Thanks to a total of 27 new developments, the Porsche Taycan is the most important innovation driver in the global automotive market. 13 of these, or almost half, are world firsts.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av helix »

Trodde inte det var så lätt att manipulera mätarställning. Här har det tydligen redan lanserats en blocker för Taycan som gör att man kan köra bilen utan att det adderas kilometer på mätaren. Dessutom väldigt simpel att montera respektive demontera själv :?

Trist att man ska behöva se upp för sånt här skit framöver om man köper begagnad bil och det här gäller såklart inte bara Taycan :(

https://superkilometerfilter.com/en/pro ... r-blocker/

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

:evil: :evil: :evil:

Undrar om inte batteriet på nåt sätt ändå loggar hur länge det har varit aktivt och att man på det sättet kan se att km inte överensstämmer med tiden det har varit aktivt :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av helix »

HelectriC skrev:
:evil: :evil: :evil:

Undrar om inte batteriet på nåt sätt ändå loggar hur länge det har varit aktivt och att man på det sättet kan se att km inte överensstämmer med tiden det har varit aktivt :?
Man får hoppas att det är så och att den verkliga mätarställningen går att utläsa på något sätt. Problemet är väl att veta hur man får tag på den informationen och köper man bil av tredje part så blir det såklart mer omständigt. Riktigt surt att sånt här finns överhuvudtaget :twisted:

Fullt uppkopplad bil som kontinuerligt rapporterar mätarställning till molnet borde ta bort sådana här problem. Men här kommer det nog skilja mellan olika biltillverkare och vad de har för systemlösning på plats.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Då kommer väl GDPR in och säger att man måste kunna reservera sig mot att kördata blir lagrat i molnet. Så jäkla trist att folk håller på med sånt här.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zalman3 »

Den som behöver ta lite extra lång tid på sig att snabbladda sin Taycan kan nu göra det.
Laddeffekten vid Ionitys snabbladdare kan till exempel skruvas ned till 200 kW för att förlänga körpausen. Maximal effekt är annars 270 kW.
https://www.vibilagare.se/nyheter/porsc ... la-nyheter


Spännande att man nu kan SÄNKA laddhastigheten!
Håller inte batterierna för 270kW?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Edward123
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Edward123 »

Zalman3 skrev:
Den som behöver ta lite extra lång tid på sig att snabbladda sin Taycan kan nu göra det.
Laddeffekten vid Ionitys snabbladdare kan till exempel skruvas ned till 200 kW för att förlänga körpausen. Maximal effekt är annars 270 kW.
https://www.vibilagare.se/nyheter/porsc ... la-nyheter


Spännande att man nu kan SÄNKA laddhastigheten!
Håller inte batterierna för 270kW?
Framgår ganska tydligt att det är för det fall man vill ha en längre paus. Tex. om man ska käka lunch eller något. Används det så blir det dock längre köer till laddare, trist....
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:
Den som behöver ta lite extra lång tid på sig att snabbladda sin Taycan kan nu göra det.
Laddeffekten vid Ionitys snabbladdare kan till exempel skruvas ned till 200 kW för att förlänga körpausen. Maximal effekt är annars 270 kW.
https://www.vibilagare.se/nyheter/porsc ... la-nyheter


Spännande att man nu kan SÄNKA laddhastigheten!
Håller inte batterierna för 270kW?

Tydligen så håller inte batterierna så bra med 270kW laddning!
Blir det ett Chargegate?
Har man lite väl hög intern resistans?
Så det blir mycket värme och förluster?
Kommer Porsche med OTA sänka laddhastigheten?

Batteribesparing under laddning är en annan funktion som är ny för 2021-modellåret.
Den kan reglera laddkapaciteten vid lämpliga laddpunkter (t.ex. DC-snabbladdningsstationer) till cirka 200 kW
när kunder planerar att göra ett längre stopp. Detta förlänger batteriets livslängd och minskar den totala strömförlusten under laddning.
Drivrutinerna kan välja den här funktionen med hjälp av den centrala displayen.
Naturligtvis, om kunder väljer att inte använda det här alternativet, förblir en
laddningskapacitet på upp till 270 kW tillgänglig på 800-volts laddningsstationer med hög effekt.
https://electrek.co/2020/08/19/porsche- ... r-updates/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Tydligen så håller inte batterierna så bra med 270kW laddning!
Blir det ett Chargegate?
Har man lite väl hög intern resistans?
Så det blir mycket värme och förluster?
Kommer Porsche med OTA sänka laddhastigheten?
Vad "tydligen"? Är väl ingen hemlighet att en högre effekt sliter mer på batteriet än en lägre? Det är väl jättebra att man kan välja för att spara på sitt batteri om man ändå har tid. Dessutom är inte 200 kW direkt långsamt det heller.

Porsches batterier är säkert rena skiten jämfört med Teslas... ;)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zalman3 »

Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Tydligen så håller inte batterierna så bra med 270kW laddning!
Blir det ett Chargegate?
Har man lite väl hög intern resistans?
Så det blir mycket värme och förluster?
Kommer Porsche med OTA sänka laddhastigheten?
Vad "tydligen"? Är väl ingen hemlighet att en högre effekt sliter mer på batteriet än en lägre? Det är väl jättebra att man kan välja för att spara på sitt batteri om man ändå har tid. Dessutom är inte 200 kW direkt långsamt det heller.

Porsches batterier är säkert rena skiten jämfört med Teslas... ;)
Känns ju som man fått lite panik och kommer med denna laddsänkning nu när man ser hur mycker batterierna slits i verkligheten.
Annars skulle man ju ha haft denna möjlighet från början.

Tror dock inte att Porsches batterier är skit, men att de skulle vara bättre än Teslas är jag inte så säker på.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Credde »

Det står ju:

"Battery preservation while charging is another function that is new for the 2021 model year. It can regulate the charging capacity at suitable charging points (e.g. DC fast charging stations) to around 200 kW, when customers are planning to make a longer stop. This extends the battery’s service life and reduces the overall power loss while charging. Drivers can select this function using the central display. Of course, if customers choose not to use this option, a charging capacity of up to 270 kW remains available at 800-volt high-power charging stations."

Det står ju, att om man inte önskar det kan man fortfarande ta del av full effekt. Står ju inget om, att garantier påverkas. I det minste ger man möjligheten motsvarande Tesla som strypte laddhastigheten utan att fråga eller ge möjlighet.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Tydligen så håller inte batterierna så bra med 270kW laddning!
Blir det ett Chargegate?
Har man lite väl hög intern resistans?
Så det blir mycket värme och förluster?
Kommer Porsche med OTA sänka laddhastigheten?
Vad "tydligen"? Är väl ingen hemlighet att en högre effekt sliter mer på batteriet än en lägre? Det är väl jättebra att man kan välja för att spara på sitt batteri om man ändå har tid. Dessutom är inte 200 kW direkt långsamt det heller.

Porsches batterier är säkert rena skiten jämfört med Teslas... ;)
Känns ju som man fått lite panik och kommer med denna laddsänkning nu när man ser hur mycker batterierna slits i verkligheten.
Annars skulle man ju ha haft denna möjlighet från början.

Tror dock inte att Porsches batterier är skit, men att de skulle vara bättre än Teslas är jag inte så säker på.

Hade man fått panik hade man väl gjort som Tesla... ;) Nu är det ju ett fritt val. Det rimmar illa med "panik" tycker jag.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av hooked »

Credde skrev:
Det står ju:

"Battery preservation while charging is another function that is new for the 2021 model year. It can regulate the charging capacity at suitable charging points (e.g. DC fast charging stations) to around 200 kW, when customers are planning to make a longer stop. This extends the battery’s service life and reduces the overall power loss while charging. Drivers can select this function using the central display. Of course, if customers choose not to use this option, a charging capacity of up to 270 kW remains available at 800-volt high-power charging stations."

Det står ju, att om man inte önskar det kan man fortfarande ta del av full effekt. Står ju inget om, att garantier påverkas. I det minste ger man möjligheten motsvarande Tesla som strypte laddhastigheten utan att fråga eller ge möjlighet.
Porsche garanti är heller inte mer än 70% av batteriets kapacitet, vilket är ganska mediokert. Desto mer man laddar snabbt kanske man också närmar sig de där 70%...
Har inte läst om en Tesla som har mindre än 90% kapacitet även efter många år av snabbladdning och 20000+ mil.

Framtiden får utvisa vad som händer.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Johnalm »

Såg en Taycan IRL för första gången idag (på nära håll). Riktigt positivt överraskad, baken kan vara bland det fetaste/snyggaste som Porsche producerat, fronten bättre i verkligheten än på bild. Synd bara att den (jmf med TM3) är så dyr bara...
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Johnalm skrev:
Såg en Taycan IRL för första gången idag (på nära håll). Riktigt positivt överraskad, baken kan vara bland det fetaste/snyggaste som Porsche producerat, fronten bättre i verkligheten än på bild. Synd bara att den (jmf med TM3) är så dyr bara...
M3 och Taycan spelar inte i samma liga och priset speglar det. Blir som att jämföra en Focus RS med en Panamera Turbo. Inte heller samma liga, även om båda är snabba runt kurvan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Bjelke »

hooked skrev:
Credde skrev:
Det står ju:

"Battery preservation while charging is another function that is new for the 2021 model year. It can regulate the charging capacity at suitable charging points (e.g. DC fast charging stations) to around 200 kW, when customers are planning to make a longer stop. This extends the battery’s service life and reduces the overall power loss while charging. Drivers can select this function using the central display. Of course, if customers choose not to use this option, a charging capacity of up to 270 kW remains available at 800-volt high-power charging stations."

Det står ju, att om man inte önskar det kan man fortfarande ta del av full effekt. Står ju inget om, att garantier påverkas. I det minste ger man möjligheten motsvarande Tesla som strypte laddhastigheten utan att fråga eller ge möjlighet.
Porsche garanti är heller inte mer än 70% av batteriets kapacitet, vilket är ganska mediokert. Desto mer man laddar snabbt kanske man också närmar sig de där 70%...
Har inte läst om en Tesla som har mindre än 90% kapacitet även efter många år av snabbladdning och 20000+ mil.

Framtiden får utvisa vad som händer.
Min första hade tappat lite drygt 10% vid 22 tusen mil och ganska lite snabbladdning...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar