Motorer och mjukvara absolut och det är nog så viktigt men batterier kommer de förhoppningsvis ha inhouse inom en nära framtid, men så är det ju inte riktigt idag.taliz skrev:De använder underleverantörer precis som alla andra.Fredrik j skrev:Tesla gör inte alla komponenter själva. Mer än andra tillverkare men inte allt. Har man inte bromsar från brembo tex?
Kontaktdon? Ytmaterial? Skumdynor? Stötdämpare?
Men de har själva kärnverksamheten inhouse. Batterier, motorer, mjukvara.
Det är där de andra är hopplöst ifrånsprungna. De håller fortfarande fast med sina avgasgeneratorer och har istället outsourcat ovanstående.
Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Porsche Taycan (Mission E)
En prototyp av Taycan Cross turismo är i Norge just nu, senast sedd på østlandet.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
https://youtu.be/psd12--LLFo
Dragtimes har provat en Turbo S och en Turbo på gatan med intressant resultat.
Dragtimes har provat en Turbo S och en Turbo på gatan med intressant resultat.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Dragtimes är legit. Mao så spelar SoC STOR roll. Du får alltså en Taycan Turbo att slå Taycan Turbo S enbart genom att köra 91% SoC mot 56%. Och Model S Performance raven slår bägge 0-60mph samt 1/4 milen med 10.67s med deras SoC.Hok skrev:https://youtu.be/psd12--LLFo
Dragtimes har provat en Turbo S och en Turbo på gatan med intressant resultat.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ska provköra Taycan på onsdag. Det blir kul
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Nu har jag varit på provkörning av 4S. Jag var den förste som körde just denna bil på allmän väg
Tänkte lista det jag gillade och det jag gillade mindre.
+stolar: fantastiskt fina stolar (18-vägs) med ventilation och inställbara nackskydd i horisontellt plan (något jag saknar på nuvarande bil, inte många som har detta vad jag har erfarit), inställning av luftkuddar på sidor av lår och rygg, som gör att man får perfekt sittställning.
+ratt: riktigt härlig, liten ratt med perfekt tjocklek. Just denna var alcantaraklädd och det var bara helt fantastiskt skönt.
+väghållning: bilen ligger som limmad på vägen, den styr in extremt direkt och det är verkligen en "kör"-bil. Trots sommardäck på vid 2 grader pluss och regn, så släppte inte bilen en millimeter
+kupe: man känner sig som ett med bilen, interiören känns rymlig, men inte enorm (som tex Model S/X), trevligt, ombonat, sportigt
+Frunk:ganska stor och rymlig, användbar eftersom nästan kubisk
+effektiva bromsar: dom tog bra trots att de inte var keramiska
+baksäte: ok storlek, inte jättestort, men jag hade inga problem att sitta där
+skidlucka
- motorljudet: hjälp! detta var ju verkligen irriterande. Säljaren var så intresserad av detta ljud och slog på det med en gång. Efter 1km sa jag bara "stäng av!" Det känns som det bara är gamla petrol heads som uppskattar. Fakeljudet i ipace var faktiskt bättre, kändes mer anpassat till elbil. I Taycan blev det bara för mycket och för fel
-BOSE-stereo: Den kändes budget för en bil i denna prisklass, burkig, platt bas, blä. Man måste nog upp i Burmester för att få ordentliga grejer, men tyvärr så kostar Burmester fläsk.
-Infotainment och skärmar: alldeles för liten skärm till navigering. Konstig haptisk feedback. Jag fick känslan av att den var liksom lös, men det skulle tydligen vara så. Kanske går att stänga av? Att ha en extra skärm för passageraren? Why? spara dom pengarna.
-Trunk: litet och med låg höjd. Känns som man får jobba om man ska ha med allt på sommarsemestern. Utrymmet under golvet var extremt litet och det var inte ens plats till laddkabel
-inget plant utrymme när baksäte fälls
-ok acceleration, men den kändes trögare än min 75D trots performancebatteri och 96% laddning
-Ingen som helst autopilotliknande funktionalitet. Adaptiv farthållare ja, men ingen köassistens, det var verkligen en besvikelse. Säljaren i vanlig Porschemaner "Porsche ska köras" varpå jag frågade om hen tycker att inspirerande körning kommer av saktagående kö? Fick inget bra svar på det.
Allt i allt, så tycker jag det är en fin bil, men en del negativa aspekter kombinerat med ett väldigt högt pris, gör att den faller igenom för mig.
Tänkte lista det jag gillade och det jag gillade mindre.
+stolar: fantastiskt fina stolar (18-vägs) med ventilation och inställbara nackskydd i horisontellt plan (något jag saknar på nuvarande bil, inte många som har detta vad jag har erfarit), inställning av luftkuddar på sidor av lår och rygg, som gör att man får perfekt sittställning.
+ratt: riktigt härlig, liten ratt med perfekt tjocklek. Just denna var alcantaraklädd och det var bara helt fantastiskt skönt.
+väghållning: bilen ligger som limmad på vägen, den styr in extremt direkt och det är verkligen en "kör"-bil. Trots sommardäck på vid 2 grader pluss och regn, så släppte inte bilen en millimeter
+kupe: man känner sig som ett med bilen, interiören känns rymlig, men inte enorm (som tex Model S/X), trevligt, ombonat, sportigt
+Frunk:ganska stor och rymlig, användbar eftersom nästan kubisk
+effektiva bromsar: dom tog bra trots att de inte var keramiska
+baksäte: ok storlek, inte jättestort, men jag hade inga problem att sitta där
+skidlucka
- motorljudet: hjälp! detta var ju verkligen irriterande. Säljaren var så intresserad av detta ljud och slog på det med en gång. Efter 1km sa jag bara "stäng av!" Det känns som det bara är gamla petrol heads som uppskattar. Fakeljudet i ipace var faktiskt bättre, kändes mer anpassat till elbil. I Taycan blev det bara för mycket och för fel
-BOSE-stereo: Den kändes budget för en bil i denna prisklass, burkig, platt bas, blä. Man måste nog upp i Burmester för att få ordentliga grejer, men tyvärr så kostar Burmester fläsk.
-Infotainment och skärmar: alldeles för liten skärm till navigering. Konstig haptisk feedback. Jag fick känslan av att den var liksom lös, men det skulle tydligen vara så. Kanske går att stänga av? Att ha en extra skärm för passageraren? Why? spara dom pengarna.
-Trunk: litet och med låg höjd. Känns som man får jobba om man ska ha med allt på sommarsemestern. Utrymmet under golvet var extremt litet och det var inte ens plats till laddkabel
-inget plant utrymme när baksäte fälls
-ok acceleration, men den kändes trögare än min 75D trots performancebatteri och 96% laddning
-Ingen som helst autopilotliknande funktionalitet. Adaptiv farthållare ja, men ingen köassistens, det var verkligen en besvikelse. Säljaren i vanlig Porschemaner "Porsche ska köras" varpå jag frågade om hen tycker att inspirerande körning kommer av saktagående kö? Fick inget bra svar på det.
Allt i allt, så tycker jag det är en fin bil, men en del negativa aspekter kombinerat med ett väldigt högt pris, gör att den faller igenom för mig.
Senast redigerad av HelectriC, redigerad totalt 1 gånger.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
bagageutrymmen med mått
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
fler bilder interiört. Stor "tröskel" när baksäte fälls. Dock bra med skidlucka.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Tack för bra genomgång och bilder!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Blir intressant att se hur många de säljer.
Vad var det nu de skröt om, 20k reservationer?
Jag tror de skall vara glada om de kommer upp i fyrsiffrigt sålda/år.
Vad var det nu de skröt om, 20k reservationer?
Jag tror de skall vara glada om de kommer upp i fyrsiffrigt sålda/år.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Porsche Taycan (Mission E)
På Instagram skriver Porsche: "Using the Porsche Charging Service App, Taycan drivers will be able to charge at Ionity for €0,33 / kWh instead of €0,79 / kWh".
Jag har inte sett den i verkligheten, men på bilder ser den riktig fin ut i mina ögon, ska bli roligt att se den på gatan. Det är en Porsche, den ska inte vara praktisk
Jag har inte sett den i verkligheten, men på bilder ser den riktig fin ut i mina ögon, ska bli roligt att se den på gatan. Det är en Porsche, den ska inte vara praktisk
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Redan i december hade över 10 000 kunder omvandlat sin reservation till en beställning.taliz skrev:Blir intressant att se hur många de säljer.
Vad var det nu de skröt om, 20k reservationer?
Jag tror de skall vara glada om de kommer upp i fyrsiffrigt sålda/år.
https://electrek.co/2019/12/11/porsche- ... to-orders/
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Tack för att du delar dina intryck och måste varit riktigt kul att provköra! Det lirar rätt bra med vad jag själv har dragit för slutsatser även om jag inte provkört än. Hade en reservation en gång i tiden som jag avbokade av liknande anledningar som du tog upp.HelectriC skrev:Nu har jag varit på provkörning av 4S. Jag var den förste som körde just denna bil på allmän väg
Tänkte lista det jag gillade och det jag gillade mindre.
+stolar: fantastiskt fina stolar (18-vägs) med ventilation och inställbara nackskydd i horisontellt plan (något jag saknar på nuvarande bil, inte många som har detta vad jag har erfarit), inställning av luftkuddar på sidor av lår och rygg, som gör att man får perfekt sittställning.
+ratt: riktigt härlig, liten ratt med perfekt tjocklek. Just denna var alcantaraklädd och det var bara helt fantastiskt skönt.
+väghållning: bilen ligger som limmad på vägen, den styr in extremt direkt och det är verkligen en "kör"-bil. Trots sommardäck på vid 2 grader pluss och regn, så släppte inte bilen en millimeter
+kupe: man känner sig som ett med bilen, interiören känns rymlig, men inte enorm (som tex Model S/X), trevligt, ombonat, sportigt
+Frunk:ganska stor och rymlig, användbar eftersom nästan kubisk
+effektiva bromsar: dom tog bra trots att de inte var keramiska
+baksäte: ok storlek, inte jättestort, men jag hade inga problem att sitta där
+skidlucka
- motorljudet: hjälp! detta var ju verkligen irriterande. Säljaren var så intresserad av detta ljud och slog på det med en gång. Efter 1km sa jag bara "stäng av!" Det känns som det bara är gamla petrol heads som uppskattar. Fakeljudet i ipace var faktiskt bättre, kändes mer anpassat till elbil. I Taycan blev det bara för mycket och för fel
-BOSE-stereo: Den kändes budget för en bil i denna prisklass, burkig, platt bas, blä. Man måste nog upp i Burmester för att få ordentliga grejer, men tyvärr så kostar Burmester fläsk.
-Infotainment och skärmar: alldeles för liten skärm till navigering. Konstig haptisk feedback. Jag fick känslan av att den var liksom lös, men det skulle tydligen vara så. Kanske går att stänga av? Att ha en extra skärm för passageraren? Why? spara dom pengarna.
-Trunk: litet och med låg höjd. Känns som man får jobba om man ska ha med allt på sommarsemestern. Utrymmet under golvet var extremt litet och det var inte ens plats till laddkabel
-inget plant utrymme när baksäte fälls
-ok acceleration, men den kändes trögare än min 75D trots performancebatteri och 96% laddning
-Ingen som helst autopilotliknande funktionalitet. Adaptiv farthållare ja, men ingen köassistens, det var verkligen en besvikelse. Säljaren i vanlig Porschemaner "Porsche ska köras" varpå jag frågade om hen tycker att inspirerande körning kommer av saktagående kö? Fick inget bra svar på det.
Allt i allt, så tycker jag det är en fin bil, men en del negativa aspekter kombinerat med ett väldigt högt pris, gör att den faller igenom för mig.
Intressant det där med BOSE-stereon. Jag hade själv BOSE i min gamla Porsche Macan och det var verkligen skräp. Har lyssnat på både BOSE och Burmester i Panameran och även om Burmester är bra så är det absolut inget wow och definitivt inte värt 65k eller vad det nu kostar.
När det gäller adaptiva farthållaren så finns det ett tillval som heter InnoDrive som din testbil inte verkar haft. Där får man köassistans etc. Dvs, ungefär samma lösning som en E-tron om man valt till alla assistanspaket. Så den minuspunkten kan man åtminstone plocka bort även om man får lägga en slant pengar för tillvalet.
Det där med accelerationen och att den kändes som en 75D (uncorked antar jag) låter rätt trist och jag hade faktiskt förväntat mig bättre. Hade bilen i övrigt bakaxelstyning, PDCC, med mera? eller var det en 4S utan alla prestandatillval?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Den hade innodrive, men det funkade inte alls som det etron,Ipace och flera andra har. Här var det snack om att dutta tillbaks bilen om man var på väg över strecket, lite som det var i början av assistenssystemens födelse. Vet faktiskt inte om den hade bakaxelstyrning, men väghållningen var det verkligen inget fel på, så om det går att få ändå bättre så är det självklart fantastiskt. Bilen verkade ganska välutrustad, absolut ingen tompatron.
Jag har uncorked ja och bara för att kunna jämföra ordentligt så laddade jag min bil till 90% innan jag åkte dit, och då kändes inte Porschen lika skarp i accet.
Jag har uncorked ja och bara för att kunna jämföra ordentligt så laddade jag min bil till 90% innan jag åkte dit, och då kändes inte Porschen lika skarp i accet.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Skumt med InnoDrive. Har inte själv testat, men efter det jag läst så har jag fått för mig att det skulle vara lane keeping osv där den håller bilen i mitten av filen.
Nä, testbilarna brukar vara ganska välmatade med lull-lull så den hade säkert bakaxelstyrning också med tanke på att den verkar haft det mesta annat och 18-vägs stolarna osv.
Även om Porschen är bättre i kurvorna än Teslorna så skulle jag nog ändå vara lite besviken om jag köpte en 4S och gick ner i prestanda givet prislappen man ändå betalar.
Nä, testbilarna brukar vara ganska välmatade med lull-lull så den hade säkert bakaxelstyrning också med tanke på att den verkar haft det mesta annat och 18-vägs stolarna osv.
Även om Porschen är bättre i kurvorna än Teslorna så skulle jag nog ändå vara lite besviken om jag köpte en 4S och gick ner i prestanda givet prislappen man ändå betalar.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ja, det är lite så jag känner också. Den 4S jag speccade upp kom på nästan dubbelt av vad jag betalade för MS 75D och det känns lite väl saftigt.helix skrev:Skumt med InnoDrive. Har inte själv testat, men efter det jag läst så har jag fått för mig att det skulle vara lane keeping osv där den håller bilen i mitten av filen.
Nä, testbilarna brukar vara ganska välmatade med lull-lull så den hade säkert bakaxelstyrning också med tanke på att den verkar haft det mesta annat och 18-vägs stolarna osv.
Även om Porschen är bättre i kurvorna än Teslorna så skulle jag nog ändå vara lite besviken om jag köpte en 4S och gick ner i prestanda givet prislappen man ändå betalar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Nu svär jag i kyrkan men om jag ska köpa en Porsche så vill jag nog hellre ha en 911:a trots allt.HelectriC skrev:Ja, det är lite så jag känner också. Den 4S jag speccade upp kom på nästan dubbelt av vad jag betalade för MS 75D och det känns lite väl saftigt.helix skrev:Skumt med InnoDrive. Har inte själv testat, men efter det jag läst så har jag fått för mig att det skulle vara lane keeping osv där den håller bilen i mitten av filen.
Nä, testbilarna brukar vara ganska välmatade med lull-lull så den hade säkert bakaxelstyrning också med tanke på att den verkar haft det mesta annat och 18-vägs stolarna osv.
Även om Porschen är bättre i kurvorna än Teslorna så skulle jag nog ändå vara lite besviken om jag köpte en 4S och gick ner i prestanda givet prislappen man ändå betalar.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Du tror inte på ett liv efter detta va?Verdi skrev:Nu svär jag i kyrkan men om jag ska köpa en Porsche så vill jag nog hellre ha en 911:a trots allt.HelectriC skrev:Ja, det är lite så jag känner också. Den 4S jag speccade upp kom på nästan dubbelt av vad jag betalade för MS 75D och det känns lite väl saftigt.helix skrev:Skumt med InnoDrive. Har inte själv testat, men efter det jag läst så har jag fått för mig att det skulle vara lane keeping osv där den håller bilen i mitten av filen.
Nä, testbilarna brukar vara ganska välmatade med lull-lull så den hade säkert bakaxelstyrning också med tanke på att den verkar haft det mesta annat och 18-vägs stolarna osv.
Även om Porschen är bättre i kurvorna än Teslorna så skulle jag nog ändå vara lite besviken om jag köpte en 4S och gick ner i prestanda givet prislappen man ändå betalar.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Taycan verkar imponera vid hög fart. I testet nedan kommer den i princip lika långt som EPA räckvidden, och då körde de mestadels 150 km/h i 7 graders temperatur. En Tesla Model 3 lr rwd som kördes parallellt kom visserligen längre, men skilladen var bara två mil. Porsche tycks ha koll på grejerna trots allt. Imponerande!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Porschen har väl värmepump också? Gör nog skillnad i den temperaturen.iAkita skrev:Taycan verkar imponera vid hög fart. I testet nedan kommer den i princip lika långt som EPA räckvidden, och då körde de mestadels 150 km/h i 7 graders temperatur. En Tesla Model 3 lr rwd som kördes parallellt kom visserligen längre, men skilladen var bara två mil. Porsche tycks ha koll på grejerna trots allt. Imponerande!
Låter ändå märkligt att de kommer så nära EPA under de förhållandena. Vad är det då som gör att EPA är så lågt?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Teslan ligger ju på ettans växel hela tiden.iAkita skrev:Taycan verkar imponera vid hög fart. I testet nedan kommer den i princip lika långt som EPA räckvidden, och då körde de mestadels 150 km/h i 7 graders temperatur. En Tesla Model 3 lr rwd som kördes parallellt kom visserligen längre, men skilladen var bara två mil. Porsche tycks ha koll på grejerna trots allt. Imponerande!
Dessutom testade de en bakhjulsdriven Tesla.
Kan tänka mig att en 4wd Tesla är bättre, eftersom det är olika utväxling på fram och bakmotorn.
Porsche lägger ju i tvåan i högre farter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ja, visst är det märkligt! Jag kan bara komma på två anledningar. Den första är att förbrukningssiffrorna inkluderar laddförluster kanske har Taycan ovanligt ineffektiv AC-laddning? Den andra är att tillverkarna ges möjlighet att justera räckviddssiffrorna så att de bättre reflekterar vad man kan förväntas uppnå vid verklig körning. En av de tillåtna metoderna är att de delar den testade räckvidden vid stadskörning med 0.7, och multiplicerar den testade räckvidden på "highway" med 0.7. Det gör såklart väldigt stor skillnad om tillverkarna väljer att utnyttja dessa möjligheter eller inte. Det skulle även förklara varför vissa bilar med lätthet kommer lika långt eller längre än EPA-räckvidden även vid dåliga förhållanden och flera mil längre vid bra förhållanden (till exempel Kia e-Niro, Hyundai Kona, m.fl.), medan andra har svårt att nå EPA-räckvidden även vid bra förhållanden.Verdi skrev:Porschen har väl värmepump också? Gör nog skillnad i den temperaturen.iAkita skrev:Taycan verkar imponera vid hög fart. I testet nedan kommer den i princip lika långt som EPA räckvidden, och då körde de mestadels 150 km/h i 7 graders temperatur. En Tesla Model 3 lr rwd som kördes parallellt kom visserligen längre, men skilladen var bara två mil. Porsche tycks ha koll på grejerna trots allt. Imponerande!
Låter ändå märkligt att de kommer så nära EPA under de förhållandena. Vad är det då som gör att EPA är så lågt?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Slipstreamade dom bakom Teslan? Ser nästan ut så på videon.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
det som är intressant med videon är inte detaljerna, men faktum att Taycan inte är så dålig på räckvidd som det först blev basunerat ut i media. Skönt att se att Porschen går att köra fort på autobahn. Över 30 mil i 150 är bra tycker jag!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Det är väl så man kör en Porsche? Tills kurvan innan målrakan...taliz skrev:Slipstreamade dom bakom Teslan? Ser nästan ut så på videon.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...