Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:

Varför då? Det jag inte tror på är ju just det "mjwahl" skrev, dvs:
"Tvärt om, musk vet att model S inte kommer ta varvtiden. Men marknadsföringseffekten och allt snack i media runt utmaningen är ju värt hur mycket som helst för tesla. När Tesla sedan förlorar så kan Musk säga att det "bara" skilde 10 sekunder på banan och att efter ny uppdateringen "Track Mode" som kommer Porschen få spö. En underdog(Tesla) förlorar sällan någon prestige på att utmana de stora etablerade."

Jag hoppas att det blir med en gatlegal och "köpbar" S, men det enda jag känner mig 95%+ säker på är att Tesla inte skickar en bil som förlorar.
Ja om frågan är om man tror att Elon kommer skicka något fordon som förlorar eller ej är det ju en annan fråga.

Jag tror ju som sagt att om han skickar något som faktiskt vinner är det inget jag skulle klassa som en S då det lär vara så ombyggt, typ upplåst mjukvara som dödar batteripacket på 500 mil om den skulle användas så länge, fetare bromsar, utriven inredning, annan fjädring osv.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Walker »

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zalman3 »

Handskarna är kastade, nu är det full fight mellan Porsche och Tesla!
Porsche increases its stake in electric supercar maker Rimac
https://electrek.co/2019/09/06/porsche- ... ker-rimac/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zalman3 »

Walker skrev:

Lysande!!! :lol: :lol: :lol:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
Legato skrev:

Varför då? Det jag inte tror på är ju just det "mjwahl" skrev, dvs:
"Tvärt om, musk vet att model S inte kommer ta varvtiden. Men marknadsföringseffekten och allt snack i media runt utmaningen är ju värt hur mycket som helst för tesla. När Tesla sedan förlorar så kan Musk säga att det "bara" skilde 10 sekunder på banan och att efter ny uppdateringen "Track Mode" som kommer Porschen få spö. En underdog(Tesla) förlorar sällan någon prestige på att utmana de stora etablerade."

Jag hoppas att det blir med en gatlegal och "köpbar" S, men det enda jag känner mig 95%+ säker på är att Tesla inte skickar en bil som förlorar.
Ja om frågan är om man tror att Elon kommer skicka något fordon som förlorar eller ej är det ju en annan fråga.

Jag tror ju som sagt att om han skickar något som faktiskt vinner är det inget jag skulle klassa som en S då det lär vara så ombyggt, typ upplåst mjukvara som dödar batteripacket på 500 mil om den skulle användas så länge, fetare bromsar, utriven inredning, annan fjädring osv.
Jag tror för det första att det tyvärr kommer dröja långt mer än en vecka. Håller tummarna för att det sker kommande månader...

När det väl händer tror jag definitivt att Teslan vinner. Jag hoppas som sagt att det görs med köpbara uppgraderingar, men om inte så tror jag det blir relativt "små" justeringar. Att riva ut inredningen osv känns för genomskinligt tycker jag, då tror jag inte man får någon särskilt bra publicitet.

Vore superkul om de får till en produktionsversion av Model S som är så snabb på bana tycker jag!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av e5m1r »

Lägger denna här i fall det missats
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

Legato skrev:
Vore superkul om de får till en produktionsversion av Model S som är så snabb på bana tycker jag!
Alla ingredienser finns.
1) Panasonic meddelade för längesen att de var redo att ställa om batteriproduktionen i Japan(S &X) från 18650 till 2170, när Tesla så önskade.
2) Erfarenhet från utvecklingen av Model 3 Performance gällande effektivare kylning, chassibalans/styrning etc för bankörning.
3) Försäljningen av S har droppat långt under tidigare volymer, man behöver något för att sparka liv i intresset.

Inte minst har man redan idag en väldigt konkurrenskraftig bil, det ovan kan göra att de relativt enkelt trumfar Porsche.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av OfarligTesla »

För mig är det inte så intressant hur snabb någon av dem är runt ringen oavsett även om det ju inte skadar med trevligare kurvtagning. Det jag hoppas Tesla börjar jobba på är hur man gör en tyst bil som har alla de där småsakerna man vill att en bruksbil skall ha. Ingen 4 dörrars sedan på 5 meter är ju en dedikerad sportbil hur man än vrider och vänder på det. Löser de så man kan ladda 200 kW med bra laddkurva, fälla mittensätet och gör bilen tystare + använder akustikglas skulle jag vara riktigt nöjd faktiskt. Sen får man ju se vad man får från Porsche/Audi för samma pengar då såklart.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Så tråden blev till en bettingtråd :o är det ens lagligt :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
För mig är det inte så intressant hur snabb någon av dem är runt ringen oavsett även om det ju inte skadar med trevligare kurvtagning. Det jag hoppas Tesla börjar jobba på är hur man gör en tyst bil som har alla de där småsakerna man vill att en bruksbil skall ha. Ingen 4 dörrars sedan på 5 meter är ju en dedikerad sportbil hur man än vrider och vänder på det. Löser de så man kan ladda 200 kW med bra laddkurva, fälla mittensätet och gör bilen tystare + använder akustikglas skulle jag vara riktigt nöjd faktiskt. Sen får man ju se vad man får från Porsche/Audi för samma pengar då såklart.
Tystare bil vore fint, men det är för mig betydligt mer relevant för Model 3. Model S tycker jag är "tyst nog".

För mig är den stora charmen med både Model S och Tesla generellt att bilarna är så otroligt mångsidiga...

Ruskigt snabba i alla vardagliga situationer, laståsnor (S&X), unika med autopilot och uppdateringar samt löjligt billiga att köra.

Kan man lägga till banprestanda (som redan finns i viss mån i Model 3), inklusive ännu bättre väghållning, så blir helhetspaketet för mig än mer attraktivt.

I min värld är det bara Taycan som överhuvudtaget kan konkurrera och där ligger prislappen på tok för högt. Särskilt med tanke på att den bara kan agera busbil/andrabil.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av dd88 »

Sjukt mycket spekulation på nätet just nu. Cirkulerar bilder på en modifierad S med bandäck och spoilers med tejpade skarvar som fotades vid ringen tidigare i veckan.

Nu börjar det faktiskt bli intressant.

Edit: Bilder här:

Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Sjukt mycket spekulation på nätet just nu. Cirkulerar bilder på en modifierad S med bandäck och spoilers med tejpade skarvar som fotades vid ringen tidigare i veckan.

Nu börjar det faktiskt bli intressant.

Edit: Bilder här:

Njae. Den har ju 19" slipstreams som är moddade med tejp också. Känns inte som en Tesla fabriksbil direkt. :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

Kul Tmc-tråd. Tänkte inte ens på det men den ultimata förnedringen hade såklart varit en Model S som kör på under 7:42 utan förare :lol:

(Och nej jag menar såklart inte att det finns någon chans till detta på AP... Men kul tanke. Inte omöjligt att man skulle kunna koda för att följa perfekt linje hela banan).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Kul Tmc-tråd. Tänkte inte ens på det men den ultimata förnedringen hade såklart varit en Model S som kör på under 7:42 utan förare :lol:

(Och nej jag menar såklart inte att det finns någon chans till detta på AP... Men kul tanke. Inte omöjligt att man skulle kunna koda för att följa perfekt linje hela banan).
Det gjorde BMW redan 2011.

https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_Track_Trainer
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

Verkar inte som Taycan direkt var "stock" heller när de nådde 7:42...

"Yeah, it's heavily modified. I'm breathing easier now. It has a roll cage, custom seat (probably no back seat), no idea what tires, and most importantly, aero improvements. Look at the side of the car below the door. You'll see an extension of the floor from underneath the car, so significantly improving the aerodynamics of the car, like a race car. This means its heavily modified, so in this context, I'm sure Tesla can produce a Model S that beats the time. What will Porsche's response be? They modified it more than we did?"
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Kul Tmc-tråd. Tänkte inte ens på det men den ultimata förnedringen hade såklart varit en Model S som kör på under 7:42 utan förare :lol:

(Och nej jag menar såklart inte att det finns någon chans till detta på AP... Men kul tanke. Inte omöjligt att man skulle kunna koda för att följa perfekt linje hela banan).
Det gjorde BMW redan 2011.

https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_Track_Trainer
Yes. Tänkte på just den när jag skrev inlägget. Men nej den har inte gjort nordslingan på 7:42...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Kul Tmc-tråd. Tänkte inte ens på det men den ultimata förnedringen hade såklart varit en Model S som kör på under 7:42 utan förare :lol:

(Och nej jag menar såklart inte att det finns någon chans till detta på AP... Men kul tanke. Inte omöjligt att man skulle kunna koda för att följa perfekt linje hela banan).
Det gjorde BMW redan 2011.

https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_Track_Trainer
Yes. Tänkte på just den när jag skrev inlägget. Men nej den har inte gjort nordslingan på 7:42...
Naturligtvis inte. Men den gick ju så fort en 330i kunde...
Troligtvis skulle man kunna flytta tekniken till vilken bil som helst.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Kul Tmc-tråd. Tänkte inte ens på det men den ultimata förnedringen hade såklart varit en Model S som kör på under 7:42 utan förare :lol:

(Och nej jag menar såklart inte att det finns någon chans till detta på AP... Men kul tanke. Inte omöjligt att man skulle kunna koda för att följa perfekt linje hela banan).
Det gjorde BMW redan 2011.

https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_Track_Trainer
Yes. Tänkte på just den när jag skrev inlägget. Men nej den har inte gjort nordslingan på 7:42...
Naturligtvis inte. Men den gick ju så fort en 330i kunde...
Troligtvis skulle man kunna flytta tekniken till vilken bil som helst.
Japp.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av jpetters »

Verdi skrev:
dd88 skrev:
Sjukt mycket spekulation på nätet just nu. Cirkulerar bilder på en modifierad S med bandäck och spoilers med tejpade skarvar som fotades vid ringen tidigare i veckan.

Nu börjar det faktiskt bli intressant.

Edit: Bilder här:

Njae. Den har ju 19" slipstreams som är moddade med tejp också. Känns inte som en Tesla fabriksbil direkt. :)
Ser väl mer ut som 22" eller 21". Knappast 19". Annars ser det ut som "dekaltrimmade" 19". Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av jpetters »

Blir spännande att se vad de har på g.

Jag väntade ju mig inte detta.
Bild

Det kanske är dags för nya Model S med dubbla motorer bak, etc. som det ryktades om för ett tag sedan.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

jpetters skrev:
Verdi skrev:
dd88 skrev:
Sjukt mycket spekulation på nätet just nu. Cirkulerar bilder på en modifierad S med bandäck och spoilers med tejpade skarvar som fotades vid ringen tidigare i veckan.

Nu börjar det faktiskt bli intressant.

Edit: Bilder här:

Njae. Den har ju 19" slipstreams som är moddade med tejp också. Känns inte som en Tesla fabriksbil direkt. :)
Ser väl mer ut som 22" eller 21". Knappast 19". Annars ser det ut som "dekaltrimmade" 19". Bild
Sant, det är nog inga 19". Men vad är det för fälgar?
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av jpetters »

Nya "Tesla Nordschleife", kommer i referral programmet i oktober.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av e5m1r »

Verdi skrev:
jpetters skrev:
Verdi skrev:
dd88 skrev:
Sjukt mycket spekulation på nätet just nu. Cirkulerar bilder på en modifierad S med bandäck och spoilers med tejpade skarvar som fotades vid ringen tidigare i veckan.

Nu börjar det faktiskt bli intressant.

Edit: Bilder här:

Njae. Den har ju 19" slipstreams som är moddade med tejp också. Känns inte som en Tesla fabriksbil direkt. :)
Ser väl mer ut som 22" eller 21". Knappast 19". Annars ser det ut som "dekaltrimmade" 19". Bild
Sant, det är nog inga 19". Men vad är det för fälgar?
Model X Slipstream med dekal
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Leo »

Äh, en Roadster II med S kolfiberkaross klistrad utanpå :lol:
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zalman3 »

Att Taycan inte tappar effekt efter flera snabba starter är fel.
De säger själva att det dock är mindre än en sekund sämre.
Porsche says the car did this in under 10 seconds 26 times in a row, with “less than one second difference between first and last acceleration.”
https://jalopnik.com/an-extremely-detai ... 1837802533
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar