Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
"The Taycan made a 250-mile journey to Niagara Falls, during which it hooked up to EA's network at its Bloomsburg, PA station and charged at an impressive 270 kW. This is the quickest fast-charging speed to date when it comes to passenger EVs.
According to the press release, the Taycan charged from 5 percent to 80 percent. It did so in just 22.5 minutes. The release explains that Electrify America and Porsche North America had this planned ahead of time and did prior testing to assure that the results were possible."

https://insideevs.com/news/370185/elect ... -charging/

Trodde nog det skulle gå lite fortare?
Model 3 gör 5-80% på 23,5 min.

https://electrek.co/2019/07/02/tesla-su ... e-minutes/
Model 3 har väl ett mindre batteri?
Vilket gör det ännu mer imponerande.

Porsche har ju precis som étron reserverat en stor del av batteriet för att kunna ladda snabbt, det har inte Tesla gjort.
nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
"The Taycan made a 250-mile journey to Niagara Falls, during which it hooked up to EA's network at its Bloomsburg, PA station and charged at an impressive 270 kW. This is the quickest fast-charging speed to date when it comes to passenger EVs.
According to the press release, the Taycan charged from 5 percent to 80 percent. It did so in just 22.5 minutes. The release explains that Electrify America and Porsche North America had this planned ahead of time and did prior testing to assure that the results were possible."

https://insideevs.com/news/370185/elect ... -charging/

Trodde nog det skulle gå lite fortare?
Model 3 gör 5-80% på 23,5 min.

https://electrek.co/2019/07/02/tesla-su ... e-minutes/
Model 3 har väl ett mindre batteri?
Vilket gör det ännu mer imponerande.

Porsche har ju precis som étron reserverat en stor del av batteriet för att kunna ladda snabbt, det har inte Tesla gjort.
nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?
Du har inte provat taliz glasögon. Han ser allt med en lite annan vinkel tack vare dem. :lol:
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av helix »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
"The Taycan made a 250-mile journey to Niagara Falls, during which it hooked up to EA's network at its Bloomsburg, PA station and charged at an impressive 270 kW. This is the quickest fast-charging speed to date when it comes to passenger EVs.
According to the press release, the Taycan charged from 5 percent to 80 percent. It did so in just 22.5 minutes. The release explains that Electrify America and Porsche North America had this planned ahead of time and did prior testing to assure that the results were possible."

https://insideevs.com/news/370185/elect ... -charging/

Trodde nog det skulle gå lite fortare?
Model 3 gör 5-80% på 23,5 min.

https://electrek.co/2019/07/02/tesla-su ... e-minutes/
Model 3 har väl ett mindre batteri?
Vilket gör det ännu mer imponerande.

Porsche har ju precis som étron reserverat en stor del av batteriet för att kunna ladda snabbt, det har inte Tesla gjort.
nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?
Håller med.

dock har du fel siffror. Taycan har inte laddat 71kWh, utan 63kWh att jämföra med Teslans 56kWh.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Laban »

HelectriC skrev:
nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?
Model 3 laddas med 3.3C max medan Taycan laddar som mest med 2.8C. Har man dessutom mindre buffert på det (troligt) så skulle jag nog säga att det är mer imponerande.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

helix skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
"The Taycan made a 250-mile journey to Niagara Falls, during which it hooked up to EA's network at its Bloomsburg, PA station and charged at an impressive 270 kW. This is the quickest fast-charging speed to date when it comes to passenger EVs.
According to the press release, the Taycan charged from 5 percent to 80 percent. It did so in just 22.5 minutes. The release explains that Electrify America and Porsche North America had this planned ahead of time and did prior testing to assure that the results were possible."

https://insideevs.com/news/370185/elect ... -charging/

Trodde nog det skulle gå lite fortare?
Model 3 gör 5-80% på 23,5 min.

https://electrek.co/2019/07/02/tesla-su ... e-minutes/
Model 3 har väl ett mindre batteri?
Vilket gör det ännu mer imponerande.

Porsche har ju precis som étron reserverat en stor del av batteriet för att kunna ladda snabbt, det har inte Tesla gjort.
nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?
Håller med.

dock har du fel siffror. Taycan har inte laddat 71kWh, utan 63kWh att jämföra med Teslans 56kWh.
Ahh, du menar 75% av tillgängliga 84kWh på Taycan? och i så fall 55kWh av tillgängliga 74 hos M3?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Laban »

Som tillägg till det jag skrev ovan:

Bortser man från kostnad/vikt så kan man skapa i princip vilken laddkurva man vill. Ta två Model 3 pack, seriekoppla (800+V). Kalla det sedan ett 100 kWh pack (50 kWh buffert) och du har ett pack som klarar 500 kW laddning och kanske 300+ kW upp till 100%. Krossar allt som finns idag, men det är ju inte direkt imponerande för det med tanke på pris, nyttjandegrad av cellerna.

Så om man nu ska prata om imponerande i detta fall bör man ta hänsyn till vad som händer på cellnivå. Allt enligt min personliga åsikt :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av helix »

HelectriC skrev:

Ahh, du menar 75% av tillgängliga 84kWh på Taycan? och i så fall 55kWh av tillgängliga 74 hos M3?
Japp, precis.

Sen kan man också ta med perspektivet att en Model 3 som laddar 5-80% adderar ca 42 WLTP-mil, medan Taycan får ca 33 WLTP-mil.

Oavsett vilket så är Taycans laddhastighet imponerande! Däremot tycker jag generellt att snacket om procent och kw blir ganska meningslöst då det egentligen enda vettiga jämförelsetalet är adderade km/h. Man skulle haft typ en jämförelsesiffra som definierade hur många minuter det tar att exempelvis ladda 30 mil eller nåt sånt. Blir mer överskådligt då, men det kommer kanske framöver :)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

helix skrev:
HelectriC skrev:

Ahh, du menar 75% av tillgängliga 84kWh på Taycan? och i så fall 55kWh av tillgängliga 74 hos M3?
Japp, precis.

Sen kan man också ta med perspektivet att en Model 3 som laddar 5-80% adderar ca 42 WLTP-mil, medan Taycan får ca 33 WLTP-mil.

Oavsett vilket så är Taycans laddhastighet imponerande! Däremot tycker jag generellt att snacket om procent och kw blir ganska meningslöst då det egentligen enda vettiga jämförelsetalet är adderade km/h. Man skulle haft typ en jämförelsesiffra som definierade hur många minuter det tar att exempelvis ladda 30 mil eller nåt sånt. Blir mer överskådligt då, men det kommer kanske framöver :)
fast det blir ju svårt att säga att 30mil är laddat, då näste förare kanske kör försiktigare eller man ska in på liten väg med lägre hastighet och då egentligen kommer längre på samma mängd ström.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av helix »

HelectriC skrev:
helix skrev:
HelectriC skrev:

Ahh, du menar 75% av tillgängliga 84kWh på Taycan? och i så fall 55kWh av tillgängliga 74 hos M3?
Japp, precis.

Sen kan man också ta med perspektivet att en Model 3 som laddar 5-80% adderar ca 42 WLTP-mil, medan Taycan får ca 33 WLTP-mil.

Oavsett vilket så är Taycans laddhastighet imponerande! Däremot tycker jag generellt att snacket om procent och kw blir ganska meningslöst då det egentligen enda vettiga jämförelsetalet är adderade km/h. Man skulle haft typ en jämförelsesiffra som definierade hur många minuter det tar att exempelvis ladda 30 mil eller nåt sånt. Blir mer överskådligt då, men det kommer kanske framöver :)
fast det blir ju svårt att säga att 30mil är laddat, då näste förare kanske kör försiktigare eller man ska in på liten väg med lägre hastighet och då egentligen kommer längre på samma mängd ström.
Utgår man från WLTP så blir det en relevant jämförelse. Att man sen snålkör i 50km/h eller maxar Autobahn i 250km/h blir ju en helt annan dimension.
Vad jag menar är att det säger inte så mycket vilket tid det tar att ladda 5-80% om man inte samtidigt förstår vad detta innebär i räckvidd.
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
helix skrev:
HelectriC skrev:

Ahh, du menar 75% av tillgängliga 84kWh på Taycan? och i så fall 55kWh av tillgängliga 74 hos M3?
Japp, precis.

Sen kan man också ta med perspektivet att en Model 3 som laddar 5-80% adderar ca 42 WLTP-mil, medan Taycan får ca 33 WLTP-mil.

Oavsett vilket så är Taycans laddhastighet imponerande! Däremot tycker jag generellt att snacket om procent och kw blir ganska meningslöst då det egentligen enda vettiga jämförelsetalet är adderade km/h. Man skulle haft typ en jämförelsesiffra som definierade hur många minuter det tar att exempelvis ladda 30 mil eller nåt sånt. Blir mer överskådligt då, men det kommer kanske framöver :)
fast det blir ju svårt att säga att 30mil är laddat, då näste förare kanske kör försiktigare eller man ska in på liten väg med lägre hastighet och då egentligen kommer längre på samma mängd ström.
WLTP.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Laban »

helix skrev:
Vad jag menar är att det säger inte så mycket vilket tid det tar att ladda 5-80% om man inte samtidigt förstår vad detta innebär i räckvidd.
För brukaren stämmer det. Men om man ser till tekniken i batteripack, celler så kan man in princip bortse från räckvidd.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

Laban skrev:
HelectriC skrev:
nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?
Model 3 laddas med 3.3C max medan Taycan laddar som mest med 2.8C. Har man dessutom mindre buffert på det (troligt) så skulle jag nog säga att det är mer imponerande.
This.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
Laban skrev:
HelectriC skrev:
nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?
Model 3 laddas med 3.3C max medan Taycan laddar som mest med 2.8C. Har man dessutom mindre buffert på det (troligt) så skulle jag nog säga att det är mer imponerande.
This.
jag har svårt att se att gängse man på gatan ser på den typen detaljer. Mer imponerande för de flesta är nog hur många kWh får du i på kortast tid. Jag tror att vi kan vara överens om att de flesta inte har en aning om C-värdet är bra eller dåligt. Jag har ingen aning tex om hur det korrelerar med övriga faktorer och då anser jag mig ändå relativt insatt i elbilism. Självklart är det också viktigt hur långt man kommer på de laddade kWh.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Laban skrev:
HelectriC skrev:
nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?
Model 3 laddas med 3.3C max medan Taycan laddar som mest med 2.8C. Har man dessutom mindre buffert på det (troligt) så skulle jag nog säga att det är mer imponerande.
This.

Det är bara imponerande om de kan göra det utan alltför snabb degradering.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Det är bara imponerande om de kan göra det utan alltför snabb degradering.
Givetvis. Men jag kan inte påstå att jag litar mer på VW (Porsche, Audi..) än på Tesla när det gäller detta. Tesla har dessutom betydligt mer erfarenhet än Audi när det gäller batterier, elbilar med stora batteripack, snabbladdning osv.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

WTF!
Mötte just en vit Taycan i rondellen vid PGA National utanför Malmö
Måste säga att den var rejält mycket snyggare IRL än på bild.
(Nej, det var ingen Panamera, den hade de där speciella framlyktorna).

Är jag den förste i Sverige att spot’a en?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 979
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Generalbogge »

taliz skrev:
WTF!
Mötte just en vit Taycan i rondellen vid PGA National utanför Malmö Bild
Måste säga att den var rejält mycket snyggare IRL än på bild.
(Nej, det var ingen Panamera, den hade de där speciella framlyktorna).

Är jag den förste i Sverige att spot’a en? Bild
Jag kan bekräfta. Mötte den (borde vara samma) i Lund vid 17:30 tiden, fångade den på dashcamen också. :) Ser ut som att den var utländsk-reggad.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 979
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Generalbogge »

Taycan.JPG
Snap från min dashcam film. Det måste väl vara en Taycan? Har googlat lite, och det är min slutsats i alla fall.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av nx00 »

Körde förbi en grön Taycan med tyska plåtar utanför Lund E22 söder gående vid kl 15.15. Snygg! Men är inte ett fan av Porsches framlyktor, dom fyra led’s.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Från FB
F4F65AF4-236B-401F-9A1C-5394BB8EA03B.jpeg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Bjelke »

Lite synd att den inte blev lika brutal som prototyperna, nu ser det mest ut som en helt vanlig Porsche ju...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av LarsL »

Inget fel på utseendet, för att vara Porsche så är den rätt snygg, synd bara att den är så slö. ;)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Laban »

Bjelke skrev:
Lite synd att den inte blev lika brutal som prototyperna, nu ser det mest ut som en helt vanlig Porsche ju...
Jag blev lite orolig när de maskerade bilarna visades/testades innan lansering. Kändes som att de hade gått ifrån prototypen väldigt mycket. Men slutresultatet blev bra, hade inte gråtit över att köra omkring i en Taycan. Inte så förtjust i interiören då men de som gillar Porsche verkar gilla den och det är väl det viktiga i sammanhanget.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av OfarligTesla »

Ja conceptet var ju finare men jag tycker den är riktigt trevlig ändå. Var lite orolig att det skulle bli en Panamera rakt av när man såg testbilarna men den blev bra. Nu skall man bara se vad som kommer i en lite vettigare prisklass för en som inte har 2 mille på banken att lägga på en bil. Kommer de lägre modellerna kring miljonen som en ny S skulle kosta så kommer det bli intressant.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Laban »

OfarligTesla skrev:
Kommer de lägre modellerna kring miljonen som en ny S skulle kosta så kommer det bli intressant.
Problemet där är väl vad de ska göra för att få ner priset till ~1 miljon. Den har ganska kort räckvidd sett till priset så de måste nog behålla storleken på batteripacket som jag ser det. Bakhjulsdrift samt sämre prestanda är väl troligt, men hur mycket kan man sänka prestandan och samtidigt behålla intresset för bilen ? Blir spännande att följa.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar