Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Lite synd att den inte blev lika brutal som prototyperna, nu ser det mest ut som en helt vanlig Porsche ju...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Inget fel på utseendet, för att vara Porsche så är den rätt snygg, synd bara att den är så slö.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Jag blev lite orolig när de maskerade bilarna visades/testades innan lansering. Kändes som att de hade gått ifrån prototypen väldigt mycket. Men slutresultatet blev bra, hade inte gråtit över att köra omkring i en Taycan. Inte så förtjust i interiören då men de som gillar Porsche verkar gilla den och det är väl det viktiga i sammanhanget.Bjelke skrev:Lite synd att den inte blev lika brutal som prototyperna, nu ser det mest ut som en helt vanlig Porsche ju...
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ja conceptet var ju finare men jag tycker den är riktigt trevlig ändå. Var lite orolig att det skulle bli en Panamera rakt av när man såg testbilarna men den blev bra. Nu skall man bara se vad som kommer i en lite vettigare prisklass för en som inte har 2 mille på banken att lägga på en bil. Kommer de lägre modellerna kring miljonen som en ny S skulle kosta så kommer det bli intressant.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Problemet där är väl vad de ska göra för att få ner priset till ~1 miljon. Den har ganska kort räckvidd sett till priset så de måste nog behålla storleken på batteripacket som jag ser det. Bakhjulsdrift samt sämre prestanda är väl troligt, men hur mycket kan man sänka prestandan och samtidigt behålla intresset för bilen ? Blir spännande att följa.OfarligTesla skrev:Kommer de lägre modellerna kring miljonen som en ny S skulle kosta så kommer det bli intressant.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ja det skall bli intressant, allt beror ju på vad vi pratar med prestanda också. Jag behöver inte 0-100 på 3 sekunder i den här typen av bil, det är roligt men jag klarar mig med min S75D idag. De kan nog även lägga på en del på "ringen-tiden" utan att jag bryr mig heller. Körkänsla i allmänhet lär de fortfarande kunna leverera och gissningsvis bättre ljudisolering och bättre kvalité på interiören. Det är dessa punkter jag hade hoppats Tesla skulle fokusera på när Taycan kom, inte bygga en special racingversion...Laban skrev:Problemet där är väl vad de ska göra för att få ner priset till ~1 miljon. Den har ganska kort räckvidd sett till priset så de måste nog behålla storleken på batteripacket som jag ser det. Bakhjulsdrift samt sämre prestanda är väl troligt, men hur mycket kan man sänka prestandan och samtidigt behålla intresset för bilen ? Blir spännande att följa.OfarligTesla skrev:Kommer de lägre modellerna kring miljonen som en ny S skulle kosta så kommer det bli intressant.
Det var ju inte länge sedan en performance S kostade 1,6 mille heller så mycket kan nog hända med Taycan närmaste åren.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Problemet med Taycan är att den är så trång. Blir aldrig ett alternativ till Model S för mig.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ja det är ju ingen stor familjebil direkt så den träffar ju en annan marknad. Vi är 2 utan barn och behöver kunna klämma in 4 ibland på skidresor, och kanske 5 extremt korta sträckor. Så för oss funkar den perfekt när det finns skidlucka/fällbart mittensäte.Verdi skrev:Problemet med Taycan är att den är så trång. Blir aldrig ett alternativ till Model S för mig.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Här en film där man kan höra det artificiella motorljudet i Taycan. Ett tillval som kostar 5k.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Känns lika löjligt som att ta betalt för att kunna ladda över 50kW DC på en icke-800V stolpe.helix skrev:Här en film där man kan höra det artificiella motorljudet i Taycan. Ett tillval som kostar 5k.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Japp, håller med. Vissa av tillvalen känns rätt krystade. Värmepump för 8k och någon mjukvara som heter "Range manager" för 3k känns också larvigt att ha som tillval. Alla vill väl ändå ha det. Precis som UMC:n som man får betala 11k för.HelectriC skrev:Känns lika löjligt som att ta betalt för att kunna ladda över 50kW DC på en icke-800V stolpe.helix skrev:Här en film där man kan höra det artificiella motorljudet i Taycan. Ett tillval som kostar 5k.
Det är på ett sätt ingen överraskning och jag är helt bekant med att Porsche har långa tillvalslistor, men ibland går det lite väl långt.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Jasså, man får inte ens laddkabel med bilen om man inte betalar extra
Hur är det med ratt?
Hur är det med ratt?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Haha, det är banne mig ännu sjukare än att ta 4000:- (eller var det 3?) för ett läderfodral till pappersmanualen (som känns så otroligt förlegat redan det...).helix skrev:Här en film där man kan höra det artificiella motorljudet i Taycan. Ett tillval som kostar 5k.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Verkar trappa ner rätt fort likt Model 3.
Vid 30% är den nere på ca 200kw.
Vid 38% 150kw.
Sen håller den i upp mot 70% där den trappar ner igen.
Har man i åtanke att 70% snarare är närmare 55% av hela kapaciteten är nog kurvan väldigt lik Model 3.
Vid 30% är den nere på ca 200kw.
Vid 38% 150kw.
Sen håller den i upp mot 70% där den trappar ner igen.
Har man i åtanke att 70% snarare är närmare 55% av hela kapaciteten är nog kurvan väldigt lik Model 3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Vad är det för simulerad växling? Visst så har bakmotorn två växlar men då fram inte har någon bör den växlingen knappt märkas. Sämst Porsche!helix skrev:Här en film där man kan höra det artificiella motorljudet i Taycan. Ett tillval som kostar 5k.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Porsche Taycan (Mission E)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Och vad är det som knäpper i bilen?chpaulin skrev:Vad är det för simulerad växling? Visst så har bakmotorn två växlar men då fram inte har någon bör den växlingen knappt märkas. Sämst Porsche!helix skrev:Här en film där man kan höra det artificiella motorljudet i Taycan. Ett tillval som kostar 5k.
Var samma på deras acc-broms demo på hangarfartyget.
MYLR-24
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Samma sak på bensinvarianten, de är extra tillval med ett stort påfyllningshål i tanken annars går det bara att fylla med 5 l/minHelectriC skrev:Jasså, man får inte ens laddkabel med bilen om man inte betalar extra
Hur är det med ratt?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
https://jalopnik.com/porsche-on-tesla-n ... 1838331439
I just drove the Porsche Taycan, and though I can’t give you a full review until later, I can say what the Porsche Taycan’s P.R. Manager told me at dinner about Tesla’s Nürburgring record attempts and Elon Musk’s Porsche Taycan-related tweets. As he pointed out, Tesla has helped Porsche more than it hurt it.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
dd88 skrev:
https://jalopnik.com/porsche-on-tesla-n ... 1838331439
I just drove the Porsche Taycan, and though I can’t give you a full review until later, I can say what the Porsche Taycan’s P.R. Manager told me at dinner about Tesla’s Nürburgring record attempts and Elon Musk’s Porsche Taycan-related tweets. As he pointed out, Tesla has helped Porsche more than it hurt it.
Hur då? Uppmärksamhet? Att Teslan fick bärgas?
Jag ser det som att Tesla har allt att vinna. Det är ingen sportbil och borde inte ha en chans mot en Porsche. Om det nu blir 20+ sekunder snabbare så är det en rejäl förnedring för Porsche. Att Turbo S ska vara särskilt mycket snabbare än Turbo tror jag inte på.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Tycker det främst är två saker som är intressanta med artikeln, dels att någon från Porsche ens uttalar sig (PR-Chef för Taycan dessutom). Dels deras syn på Teslas "rekordförsök":Verdi skrev:dd88 skrev:
https://jalopnik.com/porsche-on-tesla-n ... 1838331439
I just drove the Porsche Taycan, and though I can’t give you a full review until later, I can say what the Porsche Taycan’s P.R. Manager told me at dinner about Tesla’s Nürburgring record attempts and Elon Musk’s Porsche Taycan-related tweets. As he pointed out, Tesla has helped Porsche more than it hurt it.
Hur då? Uppmärksamhet? Att Teslan fick bärgas?
Jag ser det som att Tesla har allt att vinna. Det är ingen sportbil och borde inte ha en chans mot en Porsche. Om det nu blir 20+ sekunder snabbare så är det en rejäl förnedring för Porsche. Att Turbo S ska vara särskilt mycket snabbare än Turbo tror jag inte på.
The P.R. manager said it’s not clear if the Model S that ran the Nürburgring contained standard production-intent components like suspension parts, brakes, cooling, and tires. Plus, he mentioned that he doesn’t know what sacrifices Tesla had to make to score that lap, with Wienkötter specifically mentioning battery longevity.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Kommer ju bli produktion av den drivlinan inom ca ett år. Porsche kan väl gömma sig bakom det ett tag... Men alla fattar att det bara är en tidsfråga.
Varför skulle det döda batteriet? Samma drivlina som nya Roadstern.
Varför skulle det döda batteriet? Samma drivlina som nya Roadstern.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Rimligt att man inte kan köra 19000 mil i den farten på Ringen och tro att batterigarantin ska gälla.
Däremot skulle man bli hyfsat bekant med banan kan jag tro.
Däremot skulle man bli hyfsat bekant med banan kan jag tro.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Vilken skräll att det är Porsches åsikt i frågan.
Jag som förväntade mig att de skulle gå ut och konstatera att det var hemskt förödmjukande för dem att en 7 sitsig familjesedan på första försöket krossade det rekord de satt med sin svindyra sportbil på en bana de testat bilar på i årtionden...
Jag som förväntade mig att de skulle gå ut och konstatera att det var hemskt förödmjukande för dem att en 7 sitsig familjesedan på första försöket krossade det rekord de satt med sin svindyra sportbil på en bana de testat bilar på i årtionden...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Det Porsche har att gå på är väl skillnaden mellan förproduktionsbil och prototyp, men för att det ska bli på riktigt så krävs det för min del ett varv med en produktionsbil.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.