Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dan236
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 05 apr 2017 10:30
Ort: Höllviken

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Dan236 »

Har inte den här tråden spårat ur?
Känns inte som att särskilt mycket är kopplat till Porsche Taycan....
Model S 90D - 2016, Pärlvit
Model S 90D - 2016, Midnight Silver
Porsche Taycan Turbo
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av vigge50 »

Esterox skrev:
Legato skrev:
Esterox skrev:
Legato skrev:
Esterox skrev:
Netflix, totalt onödigt när du kör bil. Verkligen ingen prio.

Spotify, finns ju exempelvis i Volvo och då erbjuder Volvo högre ljudkvalitet.

Jag använder, head-up,dynamiska strålkastare, fotöppning, elbaklucka, solskydd i dörrarna m.m betydligt oftare än en AP skulle användas.
Volvo är riktigt bra på deras pilot assist. Audi inte riktigt där.
Netflix använder man givetvis inte när man kör bil. Däremot är det alldeles utmärkt att ha när man laddar...

Volvo erbjuder högre ljudkvalitet? Vad bygger du det påståendet på?

Att du inte använder AP beror nog på att du inte kört särskilt mycket med AP... När man gjort det fattar man grejen. Inte bara på landsväg/motorväg utan även i köer är det sjukt skönt att ha.

Heads up och solskydd är för mig helt irrelevant och väldigt enkelt att komplettera med om man gillar det.

Bättre strålkastare hade jag gärna tagit, men ändå ganska långt ner på min priolista. Fotöppning är bekvämt, men går också att eftermontera enkelt om man gillar det. Elbaklucka har ju alla Teslor numera.

Summa summarum så tycker jag tekniken exklusive AP är på ganska likvärdig nivå, både för och nackdelar. Men AP är helt centralt för mig. Liksom laddnätverk. Liksom prestanda. Så fortfarande finns bara Tesla imo... För andrabil finns det dock många bra alternativ.
Jag läste det här på forumet men tesla kanske också har 320 kbps eller högre ? Isåfall fel av mig.

Pilot assist klarar just av det du nämner, köer.
Använde pilot assist jättemycket men använder det jag radade upp desto mer, speciellt strålkastare i det här ljuset.

Eftermontera har jag aldrig gillat, sånt gjorde man när man var 18.

Infotainmentsystem så är väll tesla i topp. Drivlina är dom i topp. Men just teknisk utrustning eller utrustning överlag är dom inte på banan.
Bitrate är inte samma sak som ljudkvalitet. Model 3s premiumsystem är löjligt bra, klart bättre än något annat jag haft standardmonterat i en bil och det är mycket... Vet inte vilken Bitrate man valt, men en hög bitrate på material som streamas över mobilnät är såklart inte alltid ett klokare val. Dock hade det varit trevligt att kunna välja.

Har bara testat Pilot Assist i XC90. Det var inte i närheten av AP, men kanske är det väsentligt bättre i PS2. Har dock sett rätt många tester och inte hört någon som anser att det är på Teslanivå.

"Inte på banan" är såklart rent nonsens. Jag tror Tesla faktiskt har överlägset mest egen teknik. De är ganska ensamma om sitt vertikala integrationstänk. BMW/Audi/Mercedes har tex väldigt lite unik teknik som inte konkurrenterna också har. Man köper det mesta från Continental, Bosch mfl istället för att utveckla själva på gott och ont. "Ont" med Teslaögon är som sagt att Tesla inte väljer att köpa in tex Led-matrix strålkastare. Jag förstår inte logiken, för strålkastare tror jag inte de har för avsikt att utveckla själva, men återigen så är det solklart att det både finns klara fördelar och klara nackdelar med Tesla.

Har man ingen insikt i Teslas l egna lösningar så föreslår jag att man kollar några Youtube-klipp med Sandy Munro. Han är bra på att förklara hur extremt snabbt Tesla utvecklar nya komponenter. Ett sådant exempel är Teslas nya "Super Bottle".

En annan fantastisk innovation som man mig veterligen är ensam om är ventilationslösningen. Luftutblåsen i alla andra bilar känns antika i jämförelse. Så fula och så osmidiga...
Fast ljudanläggningen blir inte bättre än det du matar den med. Exempelvis köra via BT är ju kast. I Volvo så kör du via det inbyggda modemet och ljudkvalitén är helt outstanding, det ihop med B&W är magiskt. Stor skillnad, samma sak med internetradio.

På Volvon påverkas iallafall ljudet ordentligt när du väljer mellan låg,hög och extreme i den inbyggda Spotify appen.


Men alla tycker olika, vissa tycker utblås är toppen, andra tycker en schysst Head-up är något som bör finnas när alla andra tillverkare haft det i över 10 år.
Du skriver flera gånger att Volvo är bättre och att de är pga att de har högre kvalité på ljudet. Men vad bygger du detta på, har du någon källa som visar detta? Du skriver att det blir dåligt ljud om du streamer musik över bluetooth vilket stämmer men vad har det med diskussionen att göra?
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Erxon »

Ett inlägg som troligen inte för tråden framåt, men idag såg jag 2 st Taycan i Uppsala.
Först en röd och sedan en mörkgrå. Den röda var läckrare...

Gemensamt för båda var att det stod "Porsche Center Malmö" på reklamlisten i bak.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av LasseTM »

Erxon skrev:
Ett inlägg som troligen inte för tråden framåt, men idag såg jag 2 st Taycan i Uppsala.
Först en röd och sedan en mörkgrå. Den röda var läckrare...

Gemensamt för båda var att det stod "Porsche Center Malmö" på reklamlisten i bak.
Dom är säkert på väg upp till något vinter event norrut eller liknande.
När jag körde Taycan på Arlanda Test Track hade de kört upp bilar från Malmö och Göteborg för att få tillräckligt många bilar.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av wannabee »

https://amp.theguardian.com/money/2020/ ... ng-network

Ganska underhållande att läsa, de har just köpt en Taycan troligen utan att ta reda på något om elbilar först, gör en längre resa och sedan försöker ladda bilen under hemresan, höjdpunkten är när de äntligen kommer till en hel hög fungerande snabbladdare märkta Tesla och försöker ladda där!

:lol:
When they finally got to a working fast charger at a motorway services – via two more that were not operating – they were met with eight shiny Tesla chargers but discovered they were out of bounds because they are only available to the brand’s owners.
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Hok »

Harry Metcalfe å andra sidan är positivt överraskad av hur enkelt det är att starta laddningen. Precis som man vill. Blippa kortet och ladda.

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av martinot »

Hok skrev:
Harry Metcalfe å andra sidan är positivt överraskad av hur enkelt det är att starta laddningen. Precis som man vill. Blippa kortet och ladda.

Njae. Inte alls vad jag vill iaf.

Man vill ha funktionen att kunna skippa alla skitbrickor och skräpkort som man måste ha med sig, och hålla på med onödiga moment som att "blippa", etc. Man vill bara ansluta laddkabeln. Inget annat helt onödigt extratjafs.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av thnis »

martinot skrev:
Hok skrev:
Harry Metcalfe å andra sidan är positivt överraskad av hur enkelt det är att starta laddningen. Precis som man vill. Blippa kortet och ladda.

Njae. Inte alls vad jag vill iaf.

Man vill ha funktionen att kunna skippa alla skitbrickor och skräpkort som man måste ha med sig, och hålla på med onödiga moment som att "blippa", etc. Man vill bara ansluta laddkabeln. Inget annat helt onödigt extratjafs.
Haha exakt. 30-60 sekunder av ens liv på jorden är helt avgörande av vilken bil man väljer :lol: Jesus hur det har blivit!
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av martinot »

thnis skrev:
martinot skrev:
Hok skrev:
Harry Metcalfe å andra sidan är positivt överraskad av hur enkelt det är att starta laddningen. Precis som man vill. Blippa kortet och ladda.

Njae. Inte alls vad jag vill iaf.

Man vill ha funktionen att kunna skippa alla skitbrickor och skräpkort som man måste ha med sig, och hålla på med onödiga moment som att "blippa", etc. Man vill bara ansluta laddkabeln. Inget annat helt onödigt extratjafs.
Haha exakt. 30-60 sekunder av ens liv på jorden är helt avgörande av vilken bil man väljer :lol: Jesus hur det har blivit!
Jo, är ju inte främst tiden, men mer alla skitbrickor, RFID-tags, laddkort, man måste ha med sig.

Men detta kommer lösa sig då Porsche/VAG jobbar på en sådan lösning att bara kunna ansluta laddkabel för laddning hos Ionity (liknande Teslor som laddar på SuC).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
thnis skrev:
martinot skrev:
Hok skrev:
Harry Metcalfe å andra sidan är positivt överraskad av hur enkelt det är att starta laddningen. Precis som man vill. Blippa kortet och ladda.

Njae. Inte alls vad jag vill iaf.

Man vill ha funktionen att kunna skippa alla skitbrickor och skräpkort som man måste ha med sig, och hålla på med onödiga moment som att "blippa", etc. Man vill bara ansluta laddkabeln. Inget annat helt onödigt extratjafs.
Haha exakt. 30-60 sekunder av ens liv på jorden är helt avgörande av vilken bil man väljer :lol: Jesus hur det har blivit!
Jo, är ju inte främst tiden, men mer alla skitbrickor, RFID-tags, laddkort, man måste ha med sig.

Men detta kommer lösa sig då Porsche/VAG jobbar på en sådan lösning att bara kunna ansluta laddkabel för laddning hos Ionity (liknande Teslor som laddar på SuC).
Förutom att det kan bli många brickor mm så är ju problemet att en bricka kan glömmas hemma/ligga i fel bil eller
bara tappas bort... inte kul när man upptäcker det vid laddaren.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av dd88 »

Apple (och sannerligen även Google) har ju en lösning av det på gång, allt samlas i mobilen. Lär vara ett icke-problem när marknaden väl är mogen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Fredrik j »

Intressant att man förutsätter att mobiltelefonen alltid är med i alla situationer hela tiden...


Själv förvarar jag tankkortet i bilen och kommer inte ha något problem med att förvara vad som nu krävs för att ladda på samma sätt
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av dd88 »

Fredrik j skrev:
Intressant att man förutsätter att mobiltelefonen alltid är med i alla situationer hela tiden...

Själv förvarar jag tankkortet i bilen och kommer inte ha något problem med att förvara vad som nu krävs för att ladda på samma sätt
Har jag inte telefonen med mig så har jag klockan, men det är klart, man måste ju inte göra det enkelt för sig.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Fredrik j »

dd88 skrev:
Fredrik j skrev:
Intressant att man förutsätter att mobiltelefonen alltid är med i alla situationer hela tiden...

Själv förvarar jag tankkortet i bilen och kommer inte ha något problem med att förvara vad som nu krävs för att ladda på samma sätt
Har jag inte telefonen med mig så har jag klockan, men det är klart, man måste ju inte göra det enkelt för sig.
Tycker jag har gjort det enkelt för mig genom att ha vad som krävs för att tanka bilen i själva bilen.
Jag glömmer ju inte bilen när jag ska tanka den.

Det bästa hade ju varit om man gör som Tesla att bilen identifierar sig själv genom ladduttaget.
Användarvisningsbild
johani
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 20 jan 2015 09:32
Ort: Söderhamn

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av johani »

Fredrik j skrev:
dd88 skrev:
Fredrik j skrev:
Intressant att man förutsätter att mobiltelefonen alltid är med i alla situationer hela tiden...

Själv förvarar jag tankkortet i bilen och kommer inte ha något problem med att förvara vad som nu krävs för att ladda på samma sätt
Har jag inte telefonen med mig så har jag klockan, men det är klart, man måste ju inte göra det enkelt för sig.
Tycker jag har gjort det enkelt för mig genom att ha vad som krävs för att tanka bilen i själva bilen.
Jag glömmer ju inte bilen när jag ska tanka den.

Det bästa hade ju varit om man gör som Tesla att bilen identifierar sig själv genom ladduttaget.
Från modellår 2021 har Taycan stöd för vad de kallar Plug & Charge, även äldre bilar kommer att får stöd för det.
I dagsläget är det väl bara Ionity det fungerar med men det är baserat på en ISO standard så troligt är väl att fler hakar på (ISO 15118).
Model S P85DL (90kwh)/ Model X 90D / Model S P100DL
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av dd88 »

Fredrik j skrev:
dd88 skrev:
Fredrik j skrev:
Intressant att man förutsätter att mobiltelefonen alltid är med i alla situationer hela tiden...

Själv förvarar jag tankkortet i bilen och kommer inte ha något problem med att förvara vad som nu krävs för att ladda på samma sätt
Har jag inte telefonen med mig så har jag klockan, men det är klart, man måste ju inte göra det enkelt för sig.
Tycker jag har gjort det enkelt för mig genom att ha vad som krävs för att tanka bilen i själva bilen.
Jag glömmer ju inte bilen när jag ska tanka den.

Det bästa hade ju varit om man gör som Tesla att bilen identifierar sig själv genom ladduttaget.
Man kommer kunna använda mobilen/klockan som nyckel, CarPlay hittar sen en ledig laddstation baserat på pris, tillgänglighet, uppvärmning, avstånd mm och kan sen låta dig ladda utan att blippa eller sätta i kort om du har ett anslutet konto. På resande fot tar systemet även hänsyn till topografi och väder.

Med tanke på att man slipper ta med bilnyckel så är en telefon inget problem. Funktionen finns i och med IOS14, nu är det upp till biltillverkarna att rulla ut funktionerna till bilarna.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Robertrimmevik »

johani skrev:
Fredrik j skrev:
dd88 skrev:
Fredrik j skrev:
Intressant att man förutsätter att mobiltelefonen alltid är med i alla situationer hela tiden...

Själv förvarar jag tankkortet i bilen och kommer inte ha något problem med att förvara vad som nu krävs för att ladda på samma sätt
Har jag inte telefonen med mig så har jag klockan, men det är klart, man måste ju inte göra det enkelt för sig.
Tycker jag har gjort det enkelt för mig genom att ha vad som krävs för att tanka bilen i själva bilen.
Jag glömmer ju inte bilen när jag ska tanka den.

Det bästa hade ju varit om man gör som Tesla att bilen identifierar sig själv genom ladduttaget.
Från modellår 2021 har Taycan stöd för vad de kallar Plug & Charge, även äldre bilar kommer att får stöd för det.
I dagsläget är det väl bara Ionity det fungerar med men det är baserat på en ISO standard så troligt är väl att fler hakar på (ISO 15118).
Plug and charge känns definitivt som ett problem då prissättningen är helt kass.
Har man t ex abonnemang på e-tron charging service och plug and charge kopplat till det så skulle man åka dit på 8kr/kWh av bara farten på Bee's 50kW-laddare. (Om nu Bee's snabbladdare också skulle bli kompatibla i framtiden)
Finns ju ibland även appar som är billigare att använda på Ionity än bilfabrikatens abonnemang.

Vill i övrigt heller inte se en massa märkesbundna laddnätverk. Det gynnar i längden ingen, även om Tesla tycks tro det. (Tesla har ju uttryckligen sagt att de ska pressa bilmarknaden med billigare bilar, tror inte det kommer rymmas ett billigt exklusivt laddnätverk i det priset) Som jämförelse, finns det något bilfabrikat som skulle få för sig att ha egna exklusiva bensinmackar.
Bör kanske också tilläggas att varken Ionitys eller Teslas nätverk är speciellt exklusiva idag. Väldigt sparsmakat med utbud runt dessa. Laddar hellre på 50kW-laddare en timme extra där det finns lite valmöjligheter och varför inte en aktivitet.

Kanske lite off topic. Borde ligga i nån laddinfra-tråd.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av wannabee »

En med en Taycan som parkerar :shock:

https://vm.tiktok.com/ZSgEKbwS/
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av fth »

wannabee skrev:
En med en Taycan som parkerar :shock:

https://vm.tiktok.com/ZSgEKbwS/
Ajajaj, det där gjorde ont ända in i själen :o

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av wannabee »

fth skrev:
wannabee skrev:
En med en Taycan som parkerar :shock:

https://vm.tiktok.com/ZSgEKbwS/
Ajajaj, det där gjorde ont ända in i själen :o

/fth
Jo, det är väl svårt att slira med kopplingen på en elbil, typ.. Det är när bromsljusen slutar lysa som det går illa

Rullar en elbil (Taycan) i backens riktning om man släpper gasen?

Alternativt rullar i backens riktning om man släpper bromspedalen efter att ha stannat?

Här har man väl typ gaspedalen nedtryckt samtidigt med bromspedalen och sen släpper upp endast bromsen
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zalman3 »

Så här kan det gå om man har lite otur med laddningen.
‘Why did it take nine hours to go 130 miles in our new electric Porsche?’

A couple from Kent have described how it took them more than nine hours to drive 130 miles home from Bournemouth as they
struggled to find a working charger capable of producing enough power to their electric car.
Linda Barnes and her husband had to visit six charging stations as one after another they were either out of order, already had a
queue or were the slow, older versions that would never be able to provide a fast enough charge in the time.
While the couple seem to have been “incredibly unlucky”, according to the president of the AA, Edmund King, their case highlights
some of the problems that need ironing out before electric car owners can rely on the UK’s charging infrastructure.
The couple, who love their new fully electric Porsche Taycan 4S, which has a range of about 250 miles, contacted the Guardian to
describe how difficult it is to recharge a car away from home. Their journey would have taken two and a half hours in a conventional car, they say.
https://www.theguardian.com/money/2020/ ... 1606565347
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Detta låter lite väl mycket som något från fossilmaffian. 9 tim vs 2.5tim.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av martinot »

Håller med att det känns mycket märkligt. Det är ju verkligen inte normalt med liknande skillnader i tid (även om det tar längre tid att ladda elbilar än att tanka ICE:er).

Det enda som jag kan känna igen mig i hos Taycan-ägarnas upplevelser av att nyss gått över till elbil, är att många snabbladdare (bortsett från Tesla) har extremt mycket mer tekniska problem och sämre upptider/tillgänglighet än vanliga fossilpumpar.

Detta är något som branschen måste blir mycket bättre på.

Idag är det skrämmande dåligt på sina håll!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zalman3 »


Porsche Taycan Beats Electric Cross-Country Cannonball Record
https://insideevs.com/news/464763/porsc ... ll-record/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av dd88 »

Ny Taycan på g, troligtvis basversionen.
0EA98F56-90A2-4F62-BB43-8021FB393845.jpeg
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Skriv svar