Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7484
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Porsche Taycan (Mission E)
När det var garantiärenden vet jag att han lämnade in den på Porschecenter några hundra meter från mitt jobb, d.v.s. i Fjollträsk. Men det är länge sedan, han har en Boxster av första generationen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Porsche Taycan (Mission E)
I Danderyd?mikebike skrev:När det var garantiärenden vet jag att han lämnade in den på Porschecenter några hundra meter från mitt jobb, d.v.s. i Fjollträsk. Men det är länge sedan, han har en Boxster av första generationen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Porsche Danderyd har både nybilsförsäljning och verkstad, det är närmast för dig.Bjelke skrev:]
I Danderyd?
Jag har beställt en Taycan som förhoppningsvis kommer innan jul, så det kommer snart att finnas en i dina trakter
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7484
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Nej, bakom Östermalms IP.Bjelke skrev:I Danderyd?mikebike skrev:När det var garantiärenden vet jag att han lämnade in den på Porschecenter några hundra meter från mitt jobb, d.v.s. i Fjollträsk. Men det är länge sedan, han har en Boxster av första generationen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Coolt då kanske man kan få kika på den?johani skrev:Porsche Danderyd har både nybilsförsäljning och verkstad, det är närmast för dig.Bjelke skrev:]
I Danderyd?
Jag har beställt en Taycan som förhoppningsvis kommer innan jul, så det kommer snart att finnas en i dina trakter
Danderyd suger ju lite förstås men typ lika som med en Tesla ändå...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Det är lite kostsamt att lämna in sin porsche på PC men om man väl gör det är servicen enastående.Bjelke skrev:Coolt då kanske man kan få kika på den?johani skrev:Porsche Danderyd har både nybilsförsäljning och verkstad, det är närmast för dig.Bjelke skrev:]
I Danderyd?
Jag har beställt en Taycan som förhoppningsvis kommer innan jul, så det kommer snart att finnas en i dina trakter
Danderyd suger ju lite förstås men typ lika som med en Tesla ändå...
Jag hade min inne för en lättare krockskada och fick t.ex. helt fritt välja när jag ville ha verkstadstid.
Vid service fick jag tillbaka bilen noggrant handtvättad.
När jag en gång beklagade mig att det inte fanns några passande eftermarknadstorkarblad till min bil vägrade man att ta betalt för originalbladen.
Ovanpå det är det en trevlig miljö, trevlig och korrekt personal som inte överraskar negativt i något hänseende. Men det kostar som sagt...
Har aldrig besökt anläggningen i Danderyd utan bara i Borås/Gbg.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Det kan vi lösaBjelke skrev:Coolt då kanske man kan få kika på den?johani skrev:Porsche Danderyd har både nybilsförsäljning och verkstad, det är närmast för dig.Bjelke skrev:]
I Danderyd?
Jag har beställt en Taycan som förhoppningsvis kommer innan jul, så det kommer snart att finnas en i dina trakter
Danderyd suger ju lite förstås men typ lika som med en Tesla ändå...
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ska du betala dubbla priset för en Porsche för att Ödeshög kostar 1,5kr mer mellan 13-18?Bjelke skrev:Någon som har en Taycan i Bollnäs-krokarna?
Intresset har gått från högt till ”måste”
Är det bestämt ungefär vart man kan lämna in den vid problem mm?
För mig norr om Stockholm såklart... Uppsala? Eller t.o.m. Gävle?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
ja, det måste absolut vara enda argumentet FInns väl inget i en Taycan som slår möjligheten att ladda SuC.taliz skrev:Ska du betala dubbla priset för en Porsche för att Ödeshög kostar 1,5kr mer mellan 13-18?Bjelke skrev:Någon som har en Taycan i Bollnäs-krokarna?
Intresset har gått från högt till ”måste”
Är det bestämt ungefär vart man kan lämna in den vid problem mm?
För mig norr om Stockholm såklart... Uppsala? Eller t.o.m. Gävle?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7484
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Det var ju en artikel i Tekniken värld för ett par nummer sedan när de körde en roadtrip med en Taycan. Inga problem med bilen, men laddningsproblem deluxe.HelectriC skrev:ja, det måste absolut vara enda argumentet FInns väl inget i en Taycan som slår möjligheten att ladda SuC.taliz skrev:Ska du betala dubbla priset för en Porsche för att Ödeshög kostar 1,5kr mer mellan 13-18?Bjelke skrev:Någon som har en Taycan i Bollnäs-krokarna?
Intresset har gått från högt till ”måste”
Är det bestämt ungefär vart man kan lämna in den vid problem mm?
För mig norr om Stockholm såklart... Uppsala? Eller t.o.m. Gävle?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
nu läste jag inte den artikeln, men var det andra problem är de som alla non-Tesla upplever map laddning?mikebike skrev:Det var ju en artikel i Tekniken värld för ett par nummer sedan när de körde en roadtrip med en Taycan. Inga problem med bilen, men laddningsproblem deluxe.HelectriC skrev:ja, det måste absolut vara enda argumentet FInns väl inget i en Taycan som slår möjligheten att ladda SuC.taliz skrev:Ska du betala dubbla priset för en Porsche för att Ödeshög kostar 1,5kr mer mellan 13-18?Bjelke skrev:Någon som har en Taycan i Bollnäs-krokarna?
Intresset har gått från högt till ”måste”
Är det bestämt ungefär vart man kan lämna in den vid problem mm?
För mig norr om Stockholm såklart... Uppsala? Eller t.o.m. Gävle?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7484
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Laddproblemen hade inget med bilen att göra, men jag vet inte om problemen var specifika för det laddnätverket eller om de är generella för icke-SuC.HelectriC skrev:nu läste jag inte den artikeln, men var det andra problem är de som alla non-Tesla upplever map laddning?mikebike skrev:Det var ju en artikel i Tekniken värld för ett par nummer sedan när de körde en roadtrip med en Taycan. Inga problem med bilen, men laddningsproblem deluxe.HelectriC skrev:ja, det måste absolut vara enda argumentet FInns väl inget i en Taycan som slår möjligheten att ladda SuC.taliz skrev:Ska du betala dubbla priset för en Porsche för att Ödeshög kostar 1,5kr mer mellan 13-18?Bjelke skrev:Någon som har en Taycan i Bollnäs-krokarna?
Intresset har gått från högt till ”måste”
Är det bestämt ungefär vart man kan lämna in den vid problem mm?
För mig norr om Stockholm såklart... Uppsala? Eller t.o.m. Gävle?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Jag har inte hört något om att Taycan har några andra problem än andra non-Tesla.HelectriC skrev:nu läste jag inte den artikeln, men var det andra problem är de som alla non-Tesla upplever map laddning?
Och Taycan kommer få Plug&Charge på Ionity om det inte redan är utrullat. Då blir det lika smidigt som för Teslas på SuC. Inga kort eller appar. Bara att sätta i laddkabeln så laddar bilen.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Cyklar på Scott E-Silence 20
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Porsche Taycan (Mission E)
HelectriC skrev:ja, det måste absolut vara enda argumentet FInns väl inget i en Taycan som slår möjligheten att ladda SuC.taliz skrev:Ska du betala dubbla priset för en Porsche för att Ödeshög kostar 1,5kr mer mellan 13-18?Bjelke skrev:Någon som har en Taycan i Bollnäs-krokarna?
Intresset har gått från högt till ”måste”
Är det bestämt ungefär vart man kan lämna in den vid problem mm?
För mig norr om Stockholm såklart... Uppsala? Eller t.o.m. Gävle?
Jag kan faktiskt inte riktigt se en enda stor fördel med just Tesla längre, den enda stora avgörande skillnaden har
hittills varit just SuC-nätverket och den fördelen håller på att utraderas och tom vändas till något riktigt sjukt, jag
vill banne mig veta hur mycket en långresa kommer att kosta utan att leka Sherlock Holmes och ”tvingas” starta
klockan två på natten istället för normal tid på morgonen tex, och det kan ändras på en sekund helt efter Teslas egna
tycke och smak och totalt utan kommunikation i förväg. Jag har inte hamnat i situationen att kunna ha två stycken
model S på gården genom att slösa pengar.
Det är helt enkelt vidrigare än Ionitys tilltag tidigare (även om det också var magstarkt förhållandevis).
Något annat är inte direkt speciellt med en Tesla, visst är model S en av dom snyggaste bilar jag haft men det finns
och kommer fler snygga bilar
Att hålla bilen i filen är inte rocket science längre och film och spel och pruttkuddar skiter jag i rent ut sagt...
Och service har jag nästan bara usel erfarenhet av hittills (minst sagt, man ska tydligen bo Djursholm för bra service)
hos Tesla (bara det att jag inte orkar klaga här hela tiden längre samt att jag helt enkelt inte försöker få eventuella
fel åtgärdade utan drar på det så länge det går om man säger så).
Jag har bara en makt som kund (vilket nämndes några ggr i ”den andra” tråden) och det är att köpa av något annat
företag, vilket inte riktigt har gått hittills (för det har inte funnits något vettigt alternativ), men det gör det nu.
Porschen är för mig mest intressant nu
Jaguaren gillar jag också fortfarande förvisso men även om den fått 3-fas-laddning så lider den ff av lite annat så att säga...
Båda mina nuvarande Teslor njuter jag av i fulla drag (och har fri SuC) så ingen panik men nästa blir blir nog något annat.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Bjelke skrev:HelectriC skrev:ja, det måste absolut vara enda argumentet FInns väl inget i en Taycan som slår möjligheten att ladda SuC.taliz skrev:Ska du betala dubbla priset för en Porsche för att Ödeshög kostar 1,5kr mer mellan 13-18?Bjelke skrev:Någon som har en Taycan i Bollnäs-krokarna?
Intresset har gått från högt till ”måste”
Är det bestämt ungefär vart man kan lämna in den vid problem mm?
För mig norr om Stockholm såklart... Uppsala? Eller t.o.m. Gävle?
Jag kan faktiskt inte riktigt se en enda stor fördel med just Tesla längre, den enda stora avgörande skillnaden har
hittills varit just SuC-nätverket och den fördelen håller på att utraderas och tom vändas till något riktigt sjukt, jag
vill banne mig veta hur mycket en långresa kommer att kosta utan att leka Sherlock Holmes och ”tvingas” starta
klockan två på natten istället för normal tid på morgonen tex, och det kan ändras på en sekund helt efter Teslas egna
tycke och smak och totalt utan kommunikation i förväg. Jag har inte hamnat i situationen att kunna ha två stycken
model S på gården genom att slösa pengar.
Det är helt enkelt vidrigare än Ionitys tilltag tidigare (även om det också var magstarkt förhållandevis).
Något annat är inte direkt speciellt med en Tesla, visst är model S en av dom snyggaste bilar jag haft men det finns
och kommer fler snygga bilar
Att hålla bilen i filen är inte rocket science längre och film och spel och pruttkuddar skiter jag i rent ut sagt...
Och service har jag nästan bara usel erfarenhet av hittills (minst sagt, man ska tydligen bo Djursholm för bra service)
hos Tesla (bara det att jag inte orkar klaga här hela tiden längre samt att jag helt enkelt inte försöker få eventuella
fel åtgärdade utan drar på det så länge det går om man säger så).
Jag har bara en makt som kund (vilket nämndes några ggr i ”den andra” tråden) och det är att köpa av något annat
företag, vilket inte riktigt har gått hittills (för det har inte funnits något vettigt alternativ), men det gör det nu.
Porschen är för mig mest intressant nu
Jaguaren gillar jag också fortfarande förvisso men även om den fått 3-fas-laddning så lider den ff av lite annat så att säga...
Båda mina nuvarande Teslor njuter jag av i fulla drag (och har fri SuC) så ingen panik men nästa blir blir nog något annat.
Tycker du överdriver lite faktiskt. Tillgänglig och enkel snabbladdning är värdefullt även om det kostar lite mer i kronor.
Dock får jag väl hålla med om att jag knappast köper en till Tesla. Är lite sugen på en Mercedes faktiskt. Hoppas de får fram en modell som passar mig inom några år.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7484
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Hur är det med tillgången till 150 kW (icke SuC) laddare norr om Fjollträsk?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Fördelen är mest bang for the buck. Mest prestanda, räckvidd och ny teknik samt laddnätverk, för pengarna.Bjelke skrev:HelectriC skrev:ja, det måste absolut vara enda argumentet FInns väl inget i en Taycan som slår möjligheten att ladda SuC.taliz skrev:Ska du betala dubbla priset för en Porsche för att Ödeshög kostar 1,5kr mer mellan 13-18?Bjelke skrev:Någon som har en Taycan i Bollnäs-krokarna?
Intresset har gått från högt till ”måste”
Är det bestämt ungefär vart man kan lämna in den vid problem mm?
För mig norr om Stockholm såklart... Uppsala? Eller t.o.m. Gävle?
Jag kan faktiskt inte riktigt se en enda stor fördel med just Tesla längre, den enda stora avgörande skillnaden har
hittills varit just SuC-nätverket och den fördelen håller på att utraderas och tom vändas till något riktigt sjukt, jag
vill banne mig veta hur mycket en långresa kommer att kosta utan att leka Sherlock Holmes och ”tvingas” starta
klockan två på natten istället för normal tid på morgonen tex, och det kan ändras på en sekund helt efter Teslas egna
tycke och smak och totalt utan kommunikation i förväg. Jag har inte hamnat i situationen att kunna ha två stycken
model S på gården genom att slösa pengar.
Det är helt enkelt vidrigare än Ionitys tilltag tidigare (även om det också var magstarkt förhållandevis).
Något annat är inte direkt speciellt med en Tesla, visst är model S en av dom snyggaste bilar jag haft men det finns
och kommer fler snygga bilar
Att hålla bilen i filen är inte rocket science längre och film och spel och pruttkuddar skiter jag i rent ut sagt...
Och service har jag nästan bara usel erfarenhet av hittills (minst sagt, man ska tydligen bo Djursholm för bra service)
hos Tesla (bara det att jag inte orkar klaga här hela tiden längre samt att jag helt enkelt inte försöker få eventuella
fel åtgärdade utan drar på det så länge det går om man säger så).
Jag har bara en makt som kund (vilket nämndes några ggr i ”den andra” tråden) och det är att köpa av något annat
företag, vilket inte riktigt har gått hittills (för det har inte funnits något vettigt alternativ), men det gör det nu.
Porschen är för mig mest intressant nu
Jaguaren gillar jag också fortfarande förvisso men även om den fått 3-fas-laddning så lider den ff av lite annat så att säga...
Båda mina nuvarande Teslor njuter jag av i fulla drag (och har fri SuC) så ingen panik men nästa blir blir nog något annat.
Visst händer det mkt konstant. Att köra Tesla gör man ju mkt just pga det. Utveckligen går snabbt framåt och man provar sig fram för att hitta vad som funkar och vad som inte funkar.
Tesla är också den enda biltillverkaren som bara säljer rena elbilar. Dvs de har inte råd att "alienera" folk.
Summa summarum så skulle jag vara betydligt mer orolig om jag valde ngt annat märke. Dom behöver bara sälja tillräckligt många elbilar för att slippa böter, när dom gjort det kan dom ta till vilka fasoner som helst, exempelvis det vi såg med chockhöjningen på IONITY. Eller den extremt snabba nedläggningen av eup/citigo/mii. Eller prisdumpningen av etron...
Det är trots all avgasbilar som är deras levebröd i många år till.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Senaste tekniken ? Tesla saknar ju massor som andra märken haft i flera år!taliz skrev:Fördelen är mest bang for the buck. Mest prestanda, räckvidd och ny teknik samt laddnätverk, för pengarna.Bjelke skrev:HelectriC skrev:ja, det måste absolut vara enda argumentet FInns väl inget i en Taycan som slår möjligheten att ladda SuC.taliz skrev:Ska du betala dubbla priset för en Porsche för att Ödeshög kostar 1,5kr mer mellan 13-18?Bjelke skrev:Någon som har en Taycan i Bollnäs-krokarna?
Intresset har gått från högt till ”måste”
Är det bestämt ungefär vart man kan lämna in den vid problem mm?
För mig norr om Stockholm såklart... Uppsala? Eller t.o.m. Gävle?
Jag kan faktiskt inte riktigt se en enda stor fördel med just Tesla längre, den enda stora avgörande skillnaden har
hittills varit just SuC-nätverket och den fördelen håller på att utraderas och tom vändas till något riktigt sjukt, jag
vill banne mig veta hur mycket en långresa kommer att kosta utan att leka Sherlock Holmes och ”tvingas” starta
klockan två på natten istället för normal tid på morgonen tex, och det kan ändras på en sekund helt efter Teslas egna
tycke och smak och totalt utan kommunikation i förväg. Jag har inte hamnat i situationen att kunna ha två stycken
model S på gården genom att slösa pengar.
Det är helt enkelt vidrigare än Ionitys tilltag tidigare (även om det också var magstarkt förhållandevis).
Något annat är inte direkt speciellt med en Tesla, visst är model S en av dom snyggaste bilar jag haft men det finns
och kommer fler snygga bilar
Att hålla bilen i filen är inte rocket science längre och film och spel och pruttkuddar skiter jag i rent ut sagt...
Och service har jag nästan bara usel erfarenhet av hittills (minst sagt, man ska tydligen bo Djursholm för bra service)
hos Tesla (bara det att jag inte orkar klaga här hela tiden längre samt att jag helt enkelt inte försöker få eventuella
fel åtgärdade utan drar på det så länge det går om man säger så).
Jag har bara en makt som kund (vilket nämndes några ggr i ”den andra” tråden) och det är att köpa av något annat
företag, vilket inte riktigt har gått hittills (för det har inte funnits något vettigt alternativ), men det gör det nu.
Porschen är för mig mest intressant nu
Jaguaren gillar jag också fortfarande förvisso men även om den fått 3-fas-laddning så lider den ff av lite annat så att säga...
Båda mina nuvarande Teslor njuter jag av i fulla drag (och har fri SuC) så ingen panik men nästa blir blir nog något annat.
Visst händer det mkt konstant. Att köra Tesla gör man ju mkt just pga det. Utveckligen går snabbt framåt och man provar sig fram för att hitta vad som funkar och vad som inte funkar.
Tesla är också den enda biltillverkaren som bara säljer rena elbilar. Dvs de har inte råd att "alienera" folk.
Summa summarum så skulle jag vara betydligt mer orolig om jag valde ngt annat märke. Dom behöver bara sälja tillräckligt många elbilar för att slippa böter, när dom gjort det kan dom ta till vilka fasoner som helst, exempelvis det vi såg med chockhöjningen på IONITY. Eller den extremt snabba nedläggningen av eup/citigo/mii. Eller prisdumpningen av etron...
Det är trots all avgasbilar som är deras levebröd i många år till.
Har tesla en Spotify app i bilen som kan leverera bra ljudkvalité ?
Vad i tekniken förutom autopilot är det som tesla har som är så outstanding egentligen ?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Inte mycket. Min 3 år gamla BMW 5-serie kunde betydligt mer och ofta bättre än Tesla, bland annat då kunde den fickparkera felfritt utan att det kostade 78 papp extra, "bara" 16k tror jag.Esterox skrev:
Vad i tekniken förutom autopilot är det som tesla har som är så outstanding egentligen ?
Det som gjorde att jag valde MS var just SuC och ett förmånsvärde som är riktigt bra, annars hade jag hellre åkt Taycan.
Skickat från min HD1913 via Tapatalk
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Om det är en medveten strategi eller ej ska jag låta vara osagt men det faktum att alternativen till Tesla nu faktiskt börjar bli riktigt bra passar ju ganska bra in i Elon's planer om att ställa om fordonsindustrin.
En ökad konkurrens är ju positivt både för innovationstakten och inte minst för oss konsumenter som får mer att välja på
En ökad konkurrens är ju positivt både för innovationstakten och inte minst för oss konsumenter som får mer att välja på
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Jag skulle säga att Tesla är bra på gränssnitt, rent användningsmässigt alltså.Linkz skrev:Inte mycket. Min 3 år gamla BMW 5-serie kunde betydligt mer och ofta bättre än Tesla, bland annat då kunde den fickparkera felfritt utan att det kostade 78 papp extra, "bara" 16k tror jag.Esterox skrev:
Vad i tekniken förutom autopilot är det som tesla har som är så outstanding egentligen ?
Det som gjorde att jag valde MS var just SuC och ett förmånsvärde som är riktigt bra, annars hade jag hellre åkt Taycan.
Skickat från min HD1913 via Tapatalk
Tycker infotainment är betydligt mycket mer intuitivt och lättanvänt än konkurrenterna.
Håller dock med helt när det sen gäller faktiska funktioner och avsaknad av features man förväntar sig av en modern bil.
Man har t.ex. en stor skärm för navigation men funktionen är minst sagt sparsmakad
Re: Porsche Taycan (Mission E)
För mig personligen skulle det räcka med autopiloten helt allena... Jag kommer aldrig köpa en förstabil utan autopilot igen. Sen kan man absolut hoppas att de andra kommer ikapp, men jag är skeptisk. Tesla öser ju R&D pengar över just detta område. Trots att jag älskar APn så är jag övertygad om att Tesla hade tjänat väldigt mycket mer pengar idag om man bara hade fortsatt att samarbeta med Mobileye... Personligen är jag också besviken på hur pass lite APn utvecklats från min första Tesla 2016 till min nuvarande, men trots detta så finns det ju ingen reell konkurrent på det området.Esterox skrev:]Senaste tekniken ? Tesla saknar ju massor som andra märken haft i flera år!
Har tesla en Spotify app i bilen som kan leverera bra ljudkvalité ?
Vad i tekniken förutom autopilot är det som tesla har som är så outstanding egentligen ?
Men sen finns det ju andra extremt bra funktioner. Vilka andra bilar kan erbjuda mig följande:
* Sentry Mode?
* Spotify och Netflix?
* En app som "alltid" fungerar och med lika omfattande funktionalitet?
* OTA-updates som ens ligger i närheten av samma omfattning (både gällande nya funktioner och frekvens)?
Bortser man från tekniken så är även prestanda helt centralt för mig. Den enda bil som kan matcha Tesla idag är Taycan. Ska man ha en Taycan Turbo S med vettig utrustning så kostar den nästan 200% mer än en Model 3P. För mig personligen är det helt orimligt. Därmed inte sagt att det inte är en fin bil!
Personligen tycker jag E-Tron GT verkar lovande. Får den Taycan-prestanda med en klart lägre prislapp samtidigt som Ionity byggts ut och några av ovanstående brister rättas till så är den intressant för mig.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Netflix, totalt onödigt när du kör bil. Verkligen ingen prio.Legato skrev:För mig personligen skulle det räcka med autopiloten helt allena... Jag kommer aldrig köpa en förstabil utan autopilot igen. Sen kan man absolut hoppas att de andra kommer ikapp, men jag är skeptisk. Tesla öser ju R&D pengar över just detta område. Trots att jag älskar APn så är jag övertygad om att Tesla hade tjänat väldigt mycket mer pengar idag om man bara hade fortsatt att samarbeta med Mobileye... Personligen är jag också besviken på hur pass lite APn utvecklats från min första Tesla 2016 till min nuvarande, men trots detta så finns det ju ingen reell konkurrent på det området.Esterox skrev:]Senaste tekniken ? Tesla saknar ju massor som andra märken haft i flera år!
Har tesla en Spotify app i bilen som kan leverera bra ljudkvalité ?
Vad i tekniken förutom autopilot är det som tesla har som är så outstanding egentligen ?
Men sen finns det ju andra extremt bra funktioner. Vilka andra bilar kan erbjuda mig följande:
* Sentry Mode?
* Spotify och Netflix?
* En app som "alltid" fungerar och med lika omfattande funktionalitet?
* OTA-updates som ens ligger i närheten av samma omfattning (både gällande nya funktioner och frekvens)?
Bortser man från tekniken så är även prestanda helt centralt för mig. Den enda bil som kan matcha Tesla idag är Taycan. Ska man ha en Taycan Turbo S med vettig utrustning så kostar den nästan 200% mer än en Model 3P. För mig personligen är det helt orimligt. Därmed inte sagt att det inte är en fin bil!
Personligen tycker jag E-Tron GT verkar lovande. Får den Taycan-prestanda med en klart lägre prislapp samtidigt som Ionity byggts ut och några av ovanstående brister rättas till så är den intressant för mig.
Spotify, finns ju exempelvis i Volvo och då erbjuder Volvo högre ljudkvalitet.
Jag använder, head-up,dynamiska strålkastare, fotöppning, elbaklucka, solskydd i dörrarna m.m betydligt oftare än en AP skulle användas.
Volvo är riktigt bra på deras pilot assist. Audi inte riktigt där.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Netflix använder man givetvis inte när man kör bil. Däremot är det alldeles utmärkt att ha när man laddar...Esterox skrev:Netflix, totalt onödigt när du kör bil. Verkligen ingen prio.Legato skrev:För mig personligen skulle det räcka med autopiloten helt allena... Jag kommer aldrig köpa en förstabil utan autopilot igen. Sen kan man absolut hoppas att de andra kommer ikapp, men jag är skeptisk. Tesla öser ju R&D pengar över just detta område. Trots att jag älskar APn så är jag övertygad om att Tesla hade tjänat väldigt mycket mer pengar idag om man bara hade fortsatt att samarbeta med Mobileye... Personligen är jag också besviken på hur pass lite APn utvecklats från min första Tesla 2016 till min nuvarande, men trots detta så finns det ju ingen reell konkurrent på det området.Esterox skrev:]Senaste tekniken ? Tesla saknar ju massor som andra märken haft i flera år!
Har tesla en Spotify app i bilen som kan leverera bra ljudkvalité ?
Vad i tekniken förutom autopilot är det som tesla har som är så outstanding egentligen ?
Men sen finns det ju andra extremt bra funktioner. Vilka andra bilar kan erbjuda mig följande:
* Sentry Mode?
* Spotify och Netflix?
* En app som "alltid" fungerar och med lika omfattande funktionalitet?
* OTA-updates som ens ligger i närheten av samma omfattning (både gällande nya funktioner och frekvens)?
Bortser man från tekniken så är även prestanda helt centralt för mig. Den enda bil som kan matcha Tesla idag är Taycan. Ska man ha en Taycan Turbo S med vettig utrustning så kostar den nästan 200% mer än en Model 3P. För mig personligen är det helt orimligt. Därmed inte sagt att det inte är en fin bil!
Personligen tycker jag E-Tron GT verkar lovande. Får den Taycan-prestanda med en klart lägre prislapp samtidigt som Ionity byggts ut och några av ovanstående brister rättas till så är den intressant för mig.
Spotify, finns ju exempelvis i Volvo och då erbjuder Volvo högre ljudkvalitet.
Jag använder, head-up,dynamiska strålkastare, fotöppning, elbaklucka, solskydd i dörrarna m.m betydligt oftare än en AP skulle användas.
Volvo är riktigt bra på deras pilot assist. Audi inte riktigt där.
Volvo erbjuder högre ljudkvalitet? Vad bygger du det påståendet på?
Att du inte använder AP beror nog på att du inte kört särskilt mycket med AP... När man gjort det fattar man grejen. Inte bara på landsväg/motorväg utan även i köer är det sjukt skönt att ha.
Heads up och solskydd är för mig helt irrelevant och väldigt enkelt att komplettera med om man gillar det.
Bättre strålkastare hade jag gärna tagit, men ändå ganska långt ner på min priolista. Fotöppning är bekvämt, men går också att eftermontera enkelt om man gillar det. Elbaklucka har ju alla Teslor numera.
Summa summarum så tycker jag tekniken exklusive AP är på ganska likvärdig nivå, både för och nackdelar. Men AP är helt centralt för mig. Liksom laddnätverk. Liksom prestanda. Så fortfarande finns bara Tesla imo... För andrabil finns det dock många bra alternativ.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Jag läste det här på forumet men tesla kanske också har 320 kbps eller högre ? Isåfall fel av mig.Legato skrev:Netflix använder man givetvis inte när man kör bil. Däremot är det alldeles utmärkt att ha när man laddar...Esterox skrev:Netflix, totalt onödigt när du kör bil. Verkligen ingen prio.Legato skrev:För mig personligen skulle det räcka med autopiloten helt allena... Jag kommer aldrig köpa en förstabil utan autopilot igen. Sen kan man absolut hoppas att de andra kommer ikapp, men jag är skeptisk. Tesla öser ju R&D pengar över just detta område. Trots att jag älskar APn så är jag övertygad om att Tesla hade tjänat väldigt mycket mer pengar idag om man bara hade fortsatt att samarbeta med Mobileye... Personligen är jag också besviken på hur pass lite APn utvecklats från min första Tesla 2016 till min nuvarande, men trots detta så finns det ju ingen reell konkurrent på det området.Esterox skrev:]Senaste tekniken ? Tesla saknar ju massor som andra märken haft i flera år!
Har tesla en Spotify app i bilen som kan leverera bra ljudkvalité ?
Vad i tekniken förutom autopilot är det som tesla har som är så outstanding egentligen ?
Men sen finns det ju andra extremt bra funktioner. Vilka andra bilar kan erbjuda mig följande:
* Sentry Mode?
* Spotify och Netflix?
* En app som "alltid" fungerar och med lika omfattande funktionalitet?
* OTA-updates som ens ligger i närheten av samma omfattning (både gällande nya funktioner och frekvens)?
Bortser man från tekniken så är även prestanda helt centralt för mig. Den enda bil som kan matcha Tesla idag är Taycan. Ska man ha en Taycan Turbo S med vettig utrustning så kostar den nästan 200% mer än en Model 3P. För mig personligen är det helt orimligt. Därmed inte sagt att det inte är en fin bil!
Personligen tycker jag E-Tron GT verkar lovande. Får den Taycan-prestanda med en klart lägre prislapp samtidigt som Ionity byggts ut och några av ovanstående brister rättas till så är den intressant för mig.
Spotify, finns ju exempelvis i Volvo och då erbjuder Volvo högre ljudkvalitet.
Jag använder, head-up,dynamiska strålkastare, fotöppning, elbaklucka, solskydd i dörrarna m.m betydligt oftare än en AP skulle användas.
Volvo är riktigt bra på deras pilot assist. Audi inte riktigt där.
Volvo erbjuder högre ljudkvalitet? Vad bygger du det påståendet på?
Att du inte använder AP beror nog på att du inte kört särskilt mycket med AP... När man gjort det fattar man grejen. Inte bara på landsväg/motorväg utan även i köer är det sjukt skönt att ha.
Heads up och solskydd är för mig helt irrelevant och väldigt enkelt att komplettera med om man gillar det.
Bättre strålkastare hade jag gärna tagit, men ändå ganska långt ner på min priolista. Fotöppning är bekvämt, men går också att eftermontera enkelt om man gillar det. Elbaklucka har ju alla Teslor numera.
Summa summarum så tycker jag tekniken exklusive AP är på ganska likvärdig nivå, både för och nackdelar. Men AP är helt centralt för mig. Liksom laddnätverk. Liksom prestanda. Så fortfarande finns bara Tesla imo... För andrabil finns det dock många bra alternativ.
Pilot assist klarar just av det du nämner, köer.
Använde pilot assist jättemycket men använder det jag radade upp desto mer, speciellt strålkastare i det här ljuset.
Eftermontera har jag aldrig gillat, sånt gjorde man när man var 18.
Infotainmentsystem så är väll tesla i topp. Drivlina är dom i topp. Men just teknisk utrustning eller utrustning överlag är dom inte på banan.