Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Geni87 skrev:
Förmodligen för att tillgången på komponenter från leverantörer som stödjer 800V lär vara väldigt begränsad då det knappt finns några befintliga bilar med den spänningsnivån. Runt 400V har ju varit mer eller mindre standard ganska länge nu, även för många hybrider. Väljer man att ändå utveckla ett system från grunden så betyder det ju att man får göra en hel del nyutveckling vilket kostar pengar i investeringar, men att det skulle vara mycket mer komplext eller tekniskt mycket svårare är inte sant. Det handlar ju om behov och krav, anser man att man klarar sig fint med 400V för det man ska uppnå finns det ju ingen poäng med att gå till 800V.

Nej det är sant, de (Elon) har dock kallat Ionitys 350 kW-laddning för "Children's toy". Hur man väljer att tolka det är ju upp till var och en men det indikerar ju iaf att bilarna klarar mer än dagens nivåer. :) Håller med om att det var klantigt av Porsche att kommunicera ut 350 kW, de skulle ha nöjt sig med en lägre nivå från början (som fortfarande hade varit väldigt konkurrenskraftig) för att sedan öka upp mot 350 kW till 2021. Då hade uppfattningen blivit mer positiv. Men att den sänkta laddhastigheten skulle vara kopplad till att de sänker spänningen är inte tekniskt rimlig.

Gällande priset på ID.3 så handlar det ju där om att folk (precis som för TM3) trodde/hoppades att den billigaste varianten med det minsta batteriet skulle finnas med från produktionsstart.
Det du själv säger gör ju att det blir mer komplext och dyrt. Nyutveckling är varken enkelt eller billigt.

Elon syftade garanterat på laddarna för lastbilen, den hade väl nyss presenterats då.

Nja, ryktena kom ju från källor hos VW. Givetvis inget som bekräftades dock. Sen gjordes alla möjliga och omöjliga tolkningar av detta.
Ganska tydligt enligt mig att VW ville få folk på kroken, de hade ju annars enkelt kunnat gå ut och bestridit detta.
Dyrt kanske, förutsatt att alternativet hade varit att köpa allt från hyllan (inte så troligt om man ser till Porsches historia). :) Du skrev att du trodde att 800V är mer komplext och dyrt, som i att tekniken i sig är komplex och dyr, och det var det jag kommenterade på.

Ja det gjorde han kanske, varför nu det skulle ha varit en relevant kommentar till något som ett gäng personbilstillverkare har dragit ihop för laddning av personbilar. :) Läser man kommentarerna till Tweeten så tolkar ungefär alla det som att de ska brassa på laddningen i sina bilar, det skrivs inget om Semin utan spekuleras i hur snabbt bilarna nu kommer kunna ladda. Förmodligen högst medvetet från Elon. :)

Jo så påstogs det. Sen var det en hel del prisförvirringar i pressen där ID.3 blandades ihop med vad som från VW kommenterades som "entry level MEB", aka ID.1. Hur som helst så var ju en vanlig hänvisning från VW "som en motsvarande välutrustad dieselgolf", och det är väl ungefär där instegsvarianten av ID.3 hamnar. Skulle biltillverkarna gå ut och rätta alla rykten om kommande modeller skulle de knappt ha tid att göra något annat, så det är nog ganska väntat och inget de brukar göra. :)

För att återgå till Taycan ska det bli väldigt intressant att se de första laddkurvorna när den laddar på en Ionitystation eller annan HPC-laddare. Om de nu begränsar sig till max 250 kW i början återstår det att se inom vilket fönster de kan hålla det.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

Tycker själv det mest intressanta med Taycan var just 800 volt och 350kw. Men nu höll ju inte det.
Att den verkar bli ganska liten, inte en stor fet blaffa som Panamera, är ju också ganska trevligt. Kanske kan bli lika rolig att köra som Model 3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Tycker själv det mest intressanta med Taycan var just 800 volt och 350kw. Men nu höll ju inte det.
Att den verkar bli ganska liten, inte en stor fet blaffa som Panamera, är ju också ganska trevligt. Kanske kan bli lika rolig att köra som Model 3.
Absolut jag håller med. Och 800V kommer den ju givetvis ha, förhoppningsvis höjer de laddningen till 350 kW senast 2021 som det påstås. Ska också bli intressant att se om den verkligen kommer klara under 8 minuter på Nürburgring, mest för att det är kul.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

Geni87 skrev:
taliz skrev:
Tycker själv det mest intressanta med Taycan var just 800 volt och 350kw. Men nu höll ju inte det.
Att den verkar bli ganska liten, inte en stor fet blaffa som Panamera, är ju också ganska trevligt. Kanske kan bli lika rolig att köra som Model 3.
Absolut jag håller med. Och 800V kommer den ju givetvis ha, förhoppningsvis höjer de laddningen till 350 kW senast 2021 som det påstås. Ska också bli intressant att se om den verkligen kommer klara under 8 minuter på Nürburgring, mest för att det är kul.
Jag skulle inte vara så säker på det. Går dom till 250kw så kan dom ju klara det på 400-volt. Poängen med 800-volt är ju att klara mer än 400-volt. Kan dom backtracka 350kw kan dom backtracka 800-volt också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Tycker själv det mest intressanta med Taycan var just 800 volt och 350kw. Men nu höll ju inte det.
Att den verkar bli ganska liten, inte en stor fet blaffa som Panamera, är ju också ganska trevligt. Kanske kan bli lika rolig att köra som Model 3.
Absolut jag håller med. Och 800V kommer den ju givetvis ha, förhoppningsvis höjer de laddningen till 350 kW senast 2021 som det påstås. Ska också bli intressant att se om den verkligen kommer klara under 8 minuter på Nürburgring, mest för att det är kul.
Jag skulle inte vara så säker på det. Går dom till 250kw så kan dom ju klara det på 400-volt. Poängen med 800-volt är ju att klara mer än 400-volt. Kan dom backtracka 350kw kan dom backtracka 800-volt också.
Sänka till 250 kW kan de göra genom att helt enkelt begränsa maxströmmen. Sänka från 400 till 800 V gör man inte utan att konstruera om hela den elektriska drivlinan. Som de sedan ska konstruera om en gång till när de går upp till 350 kW 2021. Låter enormt osannolikt om du frågar mig, men visst är det teoretiskt möjligt. Dessutom kan inte Ionityladdarna leverera 250 kW @ 400V. Poängen med 800V är att kunna dimensionera ner/slippa dimensionera upp vissa komponenter i bilen och laddaren för en högre effekt, cellerna exkluderade.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Tycker själv det mest intressanta med Taycan var just 800 volt och 350kw. Men nu höll ju inte det.
Att den verkar bli ganska liten, inte en stor fet blaffa som Panamera, är ju också ganska trevligt. Kanske kan bli lika rolig att köra som Model 3.
Absolut jag håller med. Och 800V kommer den ju givetvis ha, förhoppningsvis höjer de laddningen till 350 kW senast 2021 som det påstås. Ska också bli intressant att se om den verkligen kommer klara under 8 minuter på Nürburgring, mest för att det är kul.
Jag skulle inte vara så säker på det. Går dom till 250kw så kan dom ju klara det på 400-volt. Poängen med 800-volt är ju att klara mer än 400-volt. Kan dom backtracka 350kw kan dom backtracka 800-volt också.
Sänka till 250 kW kan de göra genom att helt enkelt begränsa maxströmmen. Sänka från 400 till 800 V gör man inte utan att konstruera om hela den elektriska drivlinan. Som de sedan ska konstruera om en gång till när de går upp till 350 kW 2021. Låter enormt osannolikt om du frågar mig, men visst är det teoretiskt möjligt. Dessutom kan inte Ionityladdarna leverera 250 kW @ 400V. Poängen med 800V är att kunna dimensionera ner/slippa dimensionera upp vissa komponenter i bilen och laddaren för en högre effekt, cellerna exkluderade.
Poängen var just att de med 400V och 250kw kan ”ta saker från hyllan”.
Sen kan de fila på 800V lite till om det behövs, och släppa det 2021 eller när det kan tänkas vara redo.
Men att ionity inte kan leverera 250kw på 400V talar ju helt klart emot den teorin. Det skulle ju vara dubbel prestigeförlust. Först inte kunna leverera 350kw, och sen inte 250kw heller för att laddarna inte klarar det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Tycker själv det mest intressanta med Taycan var just 800 volt och 350kw. Men nu höll ju inte det.
Att den verkar bli ganska liten, inte en stor fet blaffa som Panamera, är ju också ganska trevligt. Kanske kan bli lika rolig att köra som Model 3.
Absolut jag håller med. Och 800V kommer den ju givetvis ha, förhoppningsvis höjer de laddningen till 350 kW senast 2021 som det påstås. Ska också bli intressant att se om den verkligen kommer klara under 8 minuter på Nürburgring, mest för att det är kul.
Jag skulle inte vara så säker på det. Går dom till 250kw så kan dom ju klara det på 400-volt. Poängen med 800-volt är ju att klara mer än 400-volt. Kan dom backtracka 350kw kan dom backtracka 800-volt också.
Sänka till 250 kW kan de göra genom att helt enkelt begränsa maxströmmen. Sänka från 400 till 800 V gör man inte utan att konstruera om hela den elektriska drivlinan. Som de sedan ska konstruera om en gång till när de går upp till 350 kW 2021. Låter enormt osannolikt om du frågar mig, men visst är det teoretiskt möjligt. Dessutom kan inte Ionityladdarna leverera 250 kW @ 400V. Poängen med 800V är att kunna dimensionera ner/slippa dimensionera upp vissa komponenter i bilen och laddaren för en högre effekt, cellerna exkluderade.
Poängen var just att de med 400V och 250kw kan ”ta saker från hyllan”.
Sen kan de fila på 800V lite till om det behövs, och släppa det 2021 eller när det kan tänkas vara redo.
Men att ionity inte kan leverera 250kw på 400V talar ju helt klart emot den teorin. Det skulle ju vara dubbel prestigeförlust. Först inte kunna leverera 350kw, och sen inte 250kw heller för att laddarna inte klarar det.
Mjo, men då måste det beslutet ha tagits för rätt längesedan och jag har inte sett något annat än 800V kommuniceras, nu senast i slutet av Mars. Nä jag tror fortfarande på en strömbegränsning pga att de är osäkra på livslängden på cellerna, och behöver samla mer data innan de känner sig trygga med >250kW. Men vi får se, har den ett 400V system ska jag gratulera dig till väl utförd analys/killgissning. ;) De Ionityladdare jag har sett levererar max 500A, och har ett spänningsfönster på 200-920 VDC.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zalman3 »

"Production hell" har nu drabbat Taycan.
Lansering skjuts upp till 2020.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
"Production hell" har nu drabbat Taycan.
Lansering skjuts upp till 2020.
Två meningar från en video med starka anknytning till Tesla och du tar det som sanning?
Vad som är framskjutet är tiden då försäljare ska få en genomgång av bilen. Många som har reserverat Taycan har efter den nyheten som videon syftar till kom ut blivit inbjudna till Frankfurt motor show för premiärvisning så lanseringen verkar inte vara uppskjuten.

https://www.taycanevforum.com/forum/4-2 ... topics/481
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zalman3 »

How will the Porsche Taycan stack up to the Model S?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av helix »

Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av helix »

"Turbo and Turbo S introduction 4 September on internet, 4s introduction 14 October.

Taycan Turbo AWD: Power 625-685 hp, range 580km, base price 160.000 EUR incl VAT

Taycan Turbo S AWD: Power 625-760 hp, range 540km, base price 195.000 EUR incl VAT can be ordered September delivered 2020

Taycan 4S 28 cells AWD: Power 425-530 hp, range 520km, base price (est) 110.000 EUR incl VAT can be ordered October delivered February 2020

Taycan 4S 33 cells AWD: Power 490-625 hp, range 600km, base price not available

Taycan base 28 cells, 2-wheel drive: Power 325-425 hp, range 530km, base price not available can be ordered September delivered December 2020"
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

helix skrev:
"Turbo and Turbo S introduction 4 September on internet, 4s introduction 14 October.

Taycan Turbo AWD: Power 625-685 hp, range 580km, base price 160.000 EUR incl VAT

Taycan Turbo S AWD: Power 625-760 hp, range 540km, base price 195.000 EUR incl VAT can be ordered September delivered 2020

Taycan 4S 28 cells AWD: Power 425-530 hp, range 520km, base price (est) 110.000 EUR incl VAT can be ordered October delivered February 2020

Taycan 4S 33 cells AWD: Power 490-625 hp, range 600km, base price not available

Taycan base 28 cells, 2-wheel drive: Power 325-425 hp, range 530km, base price not available can be ordered September delivered December 2020"

Samt tokhögt förmånsvärde då jämförelsebilen antagligen blir Panameran...
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av helix »

Verdi skrev:
helix skrev:
"Turbo and Turbo S introduction 4 September on internet, 4s introduction 14 October.

Taycan Turbo AWD: Power 625-685 hp, range 580km, base price 160.000 EUR incl VAT

Taycan Turbo S AWD: Power 625-760 hp, range 540km, base price 195.000 EUR incl VAT can be ordered September delivered 2020

Taycan 4S 28 cells AWD: Power 425-530 hp, range 520km, base price (est) 110.000 EUR incl VAT can be ordered October delivered February 2020

Taycan 4S 33 cells AWD: Power 490-625 hp, range 600km, base price not available

Taycan base 28 cells, 2-wheel drive: Power 325-425 hp, range 530km, base price not available can be ordered September delivered December 2020"

Samt tokhögt förmånsvärde då jämförelsebilen antagligen blir Panameran...
Japp, ingen billig bil. Priserna ovan är troligtvis också med tysk moms på 19% och utöver det måste man hänga på lite extra utrustning även på toppmodellerna. Man får nog en rätt bra hum om priserna/tillval om man går in på Porsches hemsida och bygger en Panamera Turbo eller Turbo S.

Bilen är läcker, men den hamnar som sagt i en helt annan liga prismässigt. Ser däremot helt klart fram mot att provköra nästa år, blir kul att jämföra känslan efter man kört Tesla.
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av erbo73 »

Vi kan nog räkna med att den även körmässigt är i en helt annan liga än Teslan... Synd att den blev så himla dyr.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

Undrar om "Taycan base 28 cells" kan hamna under miljonen i Sverige? Känns väl rimligt att den hamnar någonstans runt €90k. Blir säkert en riktigt körglad bil med väldigt hög kvalitetskänsla (personligen är jag inte särskilt imponerad av BMW, Audi, Mercedes annat än toppversioner, Porsche däremot tror jag definitivt kommer leverera!).

Känns inte så blodigt IMO, frågan är dock om någon bil kommer säljas utan dyyyyr extrautrustning. Intressant också att se hur Porsche kommer lägga sig gällande service på elbilarna.

De versioner med bra prestanda blir ju dock extremt mycket dyrare än en SPL, de versionerna känns helt ointressanta för egen del.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Undrar om "Taycan base 28 cells" kan hamna under miljonen i Sverige? Känns väl rimligt att den hamnar någonstans runt €90k. Blir säkert en riktigt körglad bil med väldigt hög kvalitetskänsla (personligen är jag inte särskilt imponerad av BMW, Audi, Mercedes annat än toppversioner, Porsche däremot tror jag definitivt kommer leverera!).

Känns inte så blodigt IMO, frågan är dock om någon bil kommer säljas utan dyyyyr extrautrustning. Intressant också att se hur Porsche kommer lägga sig gällande service på elbilarna.

De versioner med bra prestanda blir ju dock extremt mycket dyrare än en SPL, de versionerna känns helt ointressanta för egen del.

Ja , kanske. Får den ett förmånsvärde under 6000:- så är jag på. :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Undrar om "Taycan base 28 cells" kan hamna under miljonen i Sverige? Känns väl rimligt att den hamnar någonstans runt €90k. Blir säkert en riktigt körglad bil med väldigt hög kvalitetskänsla (personligen är jag inte särskilt imponerad av BMW, Audi, Mercedes annat än toppversioner, Porsche däremot tror jag definitivt kommer leverera!).

Känns inte så blodigt IMO, frågan är dock om någon bil kommer säljas utan dyyyyr extrautrustning. Intressant också att se hur Porsche kommer lägga sig gällande service på elbilarna.

De versioner med bra prestanda blir ju dock extremt mycket dyrare än en SPL, de versionerna känns helt ointressanta för egen del.

Ja , kanske. Får den ett förmånsvärde under 6000:- så är jag på. :)
Mmm, håller med om att förmåsvärdet troligen blir högt och att Panamera antagligen blir jämförelsebilen. Finns väl en liten chans att hela systemet för att beräkna förmånsvärde revideras dock, är ju extremt luddigt i dagsläget.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av TeslaTissel »

helix skrev:
"Turbo and Turbo S introduction 4 September on internet, 4s introduction 14 October.

Taycan Turbo AWD: Power 625-685 hp, range 580km, base price 160.000 EUR incl VAT

Taycan Turbo S AWD: Power 625-760 hp, range 540km, base price 195.000 EUR incl VAT can be ordered September delivered 2020

Taycan 4S 28 cells AWD: Power 425-530 hp, range 520km, base price (est) 110.000 EUR incl VAT can be ordered October delivered February 2020

Taycan 4S 33 cells AWD: Power 490-625 hp, range 600km, base price not available

Taycan base 28 cells, 2-wheel drive: Power 325-425 hp, range 530km, base price not available can be ordered September delivered December 2020"
TAYCAN TURBO!?? - hur tänkte de där?
:lol:

Att hantera varumärket Porsche är de väldigt duktiga på men jag ser nu att det förslag man kom med redan i vintras ligger kvar. Hjälp!
Elbils-fordon kan aldrig jämföras med mekanisk turbo. Anledningen är nog bara den att de vill ha en koppling till ”historiska framgångar”?

Min personliga synpunkt i varje fall vad tycker ni om detta tillägg i modellnamnet?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Pontus »

TeslaTissel skrev:
helix skrev:
"Turbo and Turbo S introduction 4 September on internet, 4s introduction 14 October.

Taycan Turbo AWD: Power 625-685 hp, range 580km, base price 160.000 EUR incl VAT

Taycan Turbo S AWD: Power 625-760 hp, range 540km, base price 195.000 EUR incl VAT can be ordered September delivered 2020

Taycan 4S 28 cells AWD: Power 425-530 hp, range 520km, base price (est) 110.000 EUR incl VAT can be ordered October delivered February 2020

Taycan 4S 33 cells AWD: Power 490-625 hp, range 600km, base price not available

Taycan base 28 cells, 2-wheel drive: Power 325-425 hp, range 530km, base price not available can be ordered September delivered December 2020"
TAYCAN TURBO!?? - hur tänkte de där?
:lol:

Att hantera varumärket Porsche är de väldigt duktiga på men jag ser nu att det förslag man kom med redan i vintras ligger kvar. Hjälp!
Elbils-fordon kan aldrig jämföras med mekanisk turbo. Anledningen är nog bara den att de vill ha en koppling till ”historiska framgångar”?

Min personliga synpunkt i varje fall vad tycker ni om detta tillägg i modellnamnet?
- High current
- Big fuse
- kW+
- 700 HP
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

TeslaTissel skrev:
helix skrev:
"Turbo and Turbo S introduction 4 September on internet, 4s introduction 14 October.

Taycan Turbo AWD: Power 625-685 hp, range 580km, base price 160.000 EUR incl VAT

Taycan Turbo S AWD: Power 625-760 hp, range 540km, base price 195.000 EUR incl VAT can be ordered September delivered 2020

Taycan 4S 28 cells AWD: Power 425-530 hp, range 520km, base price (est) 110.000 EUR incl VAT can be ordered October delivered February 2020

Taycan 4S 33 cells AWD: Power 490-625 hp, range 600km, base price not available

Taycan base 28 cells, 2-wheel drive: Power 325-425 hp, range 530km, base price not available can be ordered September delivered December 2020"
TAYCAN TURBO!?? - hur tänkte de där?
:lol:

Att hantera varumärket Porsche är de väldigt duktiga på men jag ser nu att det förslag man kom med redan i vintras ligger kvar. Hjälp!
Elbils-fordon kan aldrig jämföras med mekanisk turbo. Anledningen är nog bara den att de vill ha en koppling till ”historiska framgångar”?

Min personliga synpunkt i varje fall vad tycker ni om detta tillägg i modellnamnet?
Redan idag så är ju "Turbo"-beteckningen lite knepig eftersom alla standardvarianter av 911:an har Turbo från 991.2 och framåt. Är väl bara nån RS (GT2 eller GT3, har svårt att komma ihåg vilken som är vilken) som har sugmotor nuförtiden?

Känns knepigt. Men på 80-talet kallades ju allt som var häftigt för "turbo" utan att faktiskt ha en turbo (leksaker o dyl) så det är ju en gammal tradition. :lol:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Mmmm, dom priserna ja. Var många som sa att ”jo, men Porsches elbil ska kosta runt 600k i Norge”. Nej, det kommer den inte att göra!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av dd88 »

Porsche har ju ett arv att förvalta. Turbo visar var i hierakin bilen befinner sig och ska inte tas ordagrant.

Ser ju hellre ”Turbo” på en elbil än Lazer, Zoom, Flash eller något annat fräckt som marknadsavdelningen hade förknippat med en elbil.

Sen verkar de som gör sig lustiga över det vara samma typer av människor som fnissar när dom ser E-Tron så skulle vilka påstå att Porsche gör det rätt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

Typ samma info som i videoklippet Helix länkade till men ändå intressant.

https://newsroom.porsche.com/en/2019/pr ... 18322.html

Repeterbarheten för full prestanda verkar riktigt riktigt bra, och det är ju något som Porsche har tryckt på sen konceptbilen lanserades så något annat vore ju illa.

26 st accelerationer 0-200 km/h med bibehållen prestanda och accelerationstid på strax under 10 sekunder. 28 grader utomhustemp. Imponerande!
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

Geni87 skrev:
Typ samma info som i videoklippet Helix länkade till men ändå intressant.

https://newsroom.porsche.com/en/2019/pr ... 18322.html

Repeterbarheten för full prestanda verkar riktigt riktigt bra, och det är ju något som Porsche har tryckt på sen konceptbilen lanserades så något annat vore ju illa.

26 st accelerationer 0-200 km/h med bibehållen prestanda och accelerationstid på strax under 10 sekunder. 28 grader utomhustemp. Imponerande!
Håller inte med om att just det är imponerande. Hade den varit kvickare eller lika kvick som en SPL så hade det varit lite imponerande (men ändå inte så mkt med tanke på prislappen).

Med 3,5 sek 0-100 så nej... Det känns som man kan göra flera snabbare accelerationer med en långt billigare SPL innan den blir så "långsam". I verkligheten blir det ju dessutom endast relevant på bana, i vardaglig trafik trycker man ju sällan plattan i mattan mer än tre ggr på kort tid :)

Det känns som steget från Turbo S AWD till Tesla Roadster i pris blir ganska litet, men med ett gigantiskt hopp i prestanda om Roadstern ens landar nära det Elon lovat.

För mig är det bara instegsmodellerna av Taycan som känns intressanta. Det känns som Porsche kommer ha en smått grotesk marginal på prestandaversionerna.

Lite roligt i videon för övrigt när det frågades om batterierna. Kändes verkligen helt uppenbart att det var LG batterier som representanten inte riktigt orkade att försöka hemlighålla.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar