Dyrt kanske, förutsatt att alternativet hade varit att köpa allt från hyllan (inte så troligt om man ser till Porsches historia). Du skrev att du trodde att 800V är mer komplext och dyrt, som i att tekniken i sig är komplex och dyr, och det var det jag kommenterade på.taliz skrev:Det du själv säger gör ju att det blir mer komplext och dyrt. Nyutveckling är varken enkelt eller billigt.Geni87 skrev:Förmodligen för att tillgången på komponenter från leverantörer som stödjer 800V lär vara väldigt begränsad då det knappt finns några befintliga bilar med den spänningsnivån. Runt 400V har ju varit mer eller mindre standard ganska länge nu, även för många hybrider. Väljer man att ändå utveckla ett system från grunden så betyder det ju att man får göra en hel del nyutveckling vilket kostar pengar i investeringar, men att det skulle vara mycket mer komplext eller tekniskt mycket svårare är inte sant. Det handlar ju om behov och krav, anser man att man klarar sig fint med 400V för det man ska uppnå finns det ju ingen poäng med att gå till 800V.
Nej det är sant, de (Elon) har dock kallat Ionitys 350 kW-laddning för "Children's toy". Hur man väljer att tolka det är ju upp till var och en men det indikerar ju iaf att bilarna klarar mer än dagens nivåer. Håller med om att det var klantigt av Porsche att kommunicera ut 350 kW, de skulle ha nöjt sig med en lägre nivå från början (som fortfarande hade varit väldigt konkurrenskraftig) för att sedan öka upp mot 350 kW till 2021. Då hade uppfattningen blivit mer positiv. Men att den sänkta laddhastigheten skulle vara kopplad till att de sänker spänningen är inte tekniskt rimlig.
Gällande priset på ID.3 så handlar det ju där om att folk (precis som för TM3) trodde/hoppades att den billigaste varianten med det minsta batteriet skulle finnas med från produktionsstart.
Elon syftade garanterat på laddarna för lastbilen, den hade väl nyss presenterats då.
Nja, ryktena kom ju från källor hos VW. Givetvis inget som bekräftades dock. Sen gjordes alla möjliga och omöjliga tolkningar av detta.
Ganska tydligt enligt mig att VW ville få folk på kroken, de hade ju annars enkelt kunnat gå ut och bestridit detta.
Ja det gjorde han kanske, varför nu det skulle ha varit en relevant kommentar till något som ett gäng personbilstillverkare har dragit ihop för laddning av personbilar. Läser man kommentarerna till Tweeten så tolkar ungefär alla det som att de ska brassa på laddningen i sina bilar, det skrivs inget om Semin utan spekuleras i hur snabbt bilarna nu kommer kunna ladda. Förmodligen högst medvetet från Elon.
Jo så påstogs det. Sen var det en hel del prisförvirringar i pressen där ID.3 blandades ihop med vad som från VW kommenterades som "entry level MEB", aka ID.1. Hur som helst så var ju en vanlig hänvisning från VW "som en motsvarande välutrustad dieselgolf", och det är väl ungefär där instegsvarianten av ID.3 hamnar. Skulle biltillverkarna gå ut och rätta alla rykten om kommande modeller skulle de knappt ha tid att göra något annat, så det är nog ganska väntat och inget de brukar göra.
För att återgå till Taycan ska det bli väldigt intressant att se de första laddkurvorna när den laddar på en Ionitystation eller annan HPC-laddare. Om de nu begränsar sig till max 250 kW i början återstår det att se inom vilket fönster de kan hålla det.