"Turbo and Turbo S introduction 4 September on internet, 4s introduction 14 October.
Taycan Turbo AWD: Power 625-685 hp, range 580km, base price 160.000 EUR incl VAT
Taycan Turbo S AWD: Power 625-760 hp, range 540km, base price 195.000 EUR incl VAT can be ordered September delivered 2020
Taycan 4S 28 cells AWD: Power 425-530 hp, range 520km, base price (est) 110.000 EUR incl VAT can be ordered October delivered February 2020
Taycan 4S 33 cells AWD: Power 490-625 hp, range 600km, base price not available
Taycan base 28 cells, 2-wheel drive: Power 325-425 hp, range 530km, base price not available can be ordered September delivered December 2020"
TAYCAN TURBO!?? - hur tänkte de där?
Att hantera varumärket Porsche är de väldigt duktiga på men jag ser nu att det förslag man kom med redan i vintras ligger kvar. Hjälp!
Elbils-fordon kan aldrig jämföras med mekanisk turbo. Anledningen är nog bara den att de vill ha en koppling till ”historiska framgångar”?
Min personliga synpunkt i varje fall vad tycker ni om detta tillägg i modellnamnet?
Redan idag så är ju "Turbo"-beteckningen lite knepig eftersom alla standardvarianter av 911:an har Turbo från 991.2 och framåt. Är väl bara nån RS (GT2 eller GT3, har svårt att komma ihåg vilken som är vilken) som har sugmotor nuförtiden?
Känns knepigt. Men på 80-talet kallades ju allt som var häftigt för "turbo" utan att faktiskt ha en turbo (leksaker o dyl) så det är ju en gammal tradition.
Mmmm, dom priserna ja. Var många som sa att ”jo, men Porsches elbil ska kosta runt 600k i Norge”. Nej, det kommer den inte att göra!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Porsche har ju ett arv att förvalta. Turbo visar var i hierakin bilen befinner sig och ska inte tas ordagrant.
Ser ju hellre ”Turbo” på en elbil än Lazer, Zoom, Flash eller något annat fräckt som marknadsavdelningen hade förknippat med en elbil.
Sen verkar de som gör sig lustiga över det vara samma typer av människor som fnissar när dom ser E-Tron så skulle vilka påstå att Porsche gör det rätt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Repeterbarheten för full prestanda verkar riktigt riktigt bra, och det är ju något som Porsche har tryckt på sen konceptbilen lanserades så något annat vore ju illa.
26 st accelerationer 0-200 km/h med bibehållen prestanda och accelerationstid på strax under 10 sekunder. 28 grader utomhustemp. Imponerande!
Repeterbarheten för full prestanda verkar riktigt riktigt bra, och det är ju något som Porsche har tryckt på sen konceptbilen lanserades så något annat vore ju illa.
26 st accelerationer 0-200 km/h med bibehållen prestanda och accelerationstid på strax under 10 sekunder. 28 grader utomhustemp. Imponerande!
Håller inte med om att just det är imponerande. Hade den varit kvickare eller lika kvick som en SPL så hade det varit lite imponerande (men ändå inte så mkt med tanke på prislappen).
Med 3,5 sek 0-100 så nej... Det känns som man kan göra flera snabbare accelerationer med en långt billigare SPL innan den blir så "långsam". I verkligheten blir det ju dessutom endast relevant på bana, i vardaglig trafik trycker man ju sällan plattan i mattan mer än tre ggr på kort tid
Det känns som steget från Turbo S AWD till Tesla Roadster i pris blir ganska litet, men med ett gigantiskt hopp i prestanda om Roadstern ens landar nära det Elon lovat.
För mig är det bara instegsmodellerna av Taycan som känns intressanta. Det känns som Porsche kommer ha en smått grotesk marginal på prestandaversionerna.
Lite roligt i videon för övrigt när det frågades om batterierna. Kändes verkligen helt uppenbart att det var LG batterier som representanten inte riktigt orkade att försöka hemlighålla.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jaha, var är testerna på nuburgring och bankörning, det är väl där en sportbil kommer till sin rätt, inte dragsterstarter. En sportbil ska vara så lätt som möjligt för att kunna köra fort i kurvor, stora däck också.
"Turbo and Turbo S introduction 4 September on internet, 4s introduction 14 October.
Taycan Turbo AWD: Power 625-685 hp, range 580km, base price 160.000 EUR incl VAT
Taycan Turbo S AWD: Power 625-760 hp, range 540km, base price 195.000 EUR incl VAT can be ordered September delivered 2020
Taycan 4S 28 cells AWD: Power 425-530 hp, range 520km, base price (est) 110.000 EUR incl VAT can be ordered October delivered February 2020
Taycan 4S 33 cells AWD: Power 490-625 hp, range 600km, base price not available
Taycan base 28 cells, 2-wheel drive: Power 325-425 hp, range 530km, base price not available can be ordered September delivered December 2020"
TAYCAN TURBO!?? - hur tänkte de där?
Att hantera varumärket Porsche är de väldigt duktiga på men jag ser nu att det förslag man kom med redan i vintras ligger kvar. Hjälp!
Elbils-fordon kan aldrig jämföras med mekanisk turbo. Anledningen är nog bara den att de vill ha en koppling till ”historiska framgångar”?
Min personliga synpunkt i varje fall vad tycker ni om detta tillägg i modellnamnet?
Redan idag så är ju "Turbo"-beteckningen lite knepig eftersom alla standardvarianter av 911:an har Turbo från 991.2 och framåt. Är väl bara nån RS (GT2 eller GT3, har svårt att komma ihåg vilken som är vilken) som har sugmotor nuförtiden?
Känns knepigt. Men på 80-talet kallades ju allt som var häftigt för "turbo" utan att faktiskt ha en turbo (leksaker o dyl) så det är ju en gammal tradition.
Jo med det är just det som är det knepiga varför inte använda de vanliga standardiserade beteckningarna från fossilprogrammet??
Dessutom skapar de än mer förvirring med
Taycan Turbo AWD
Taycan 4S AWD?? Hjälp igen men det kan vara en spekulation gissning också vad de skall heta?
Oklart vilken källan är?
Till exempel Har man ju 911 Carrera 4S som ju är fyrhjulsdriven
Då undrar ju den förståndige varför man använder ”Turbo” i namnet överhuvudtaget??
Jaha, var är testerna på nuburgring och bankörning, det är väl där en sportbil kommer till sin rätt, inte dragsterstarter. En sportbil ska vara så lätt som möjligt för att kunna köra fort i kurvor, stora däck också.
Det var lite konstigt att se fully charged videon där Porsche uppenbarligen själva propsat på att det ska göras många 0-100/200. Kritiken mot Tesla har ju alltid varit att den bara är snabb rakt fram och att de själva minsann skall göra en elbil som kan köra snabba svängar och annat som inte går rakt fram. Hur ofta är det viktigt att klara 30st full launch? Dessutom är ju inte Taycan så väldigt snabb till 100 vs P100D (som dessutom inte har några problem att göra launcher 10ggr.
Jag tror Taycan blir en riktigt fin bil, men återigen så ser vi märkliga vinklingar från PR-folken. Jaguar gjorde ju samma konstiga vurpa när de skulle jämför tighta Ipace med elefantiga Model X. Verkar som PR-folken borde tänka om lite.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det blir lätt lite sandlåda. Jag tror det är många som idag kör dom kvickare Tesla MS som kommer byta till Taycan för att man är nyfiken. Sen kanske man köper en tesla igen. Eller något annat.
Jaha, var är testerna på nuburgring och bankörning, det är väl där en sportbil kommer till sin rätt, inte dragsterstarter. En sportbil ska vara så lätt som möjligt för att kunna köra fort i kurvor, stora däck också.
Det var lite konstigt att se fully charged videon där Porsche uppenbarligen själva propsat på att det ska göras många 0-100/200. Kritiken mot Tesla har ju alltid varit att den bara är snabb rakt fram och att de själva minsann skall göra en elbil som kan köra snabba svängar och annat som inte går rakt fram. Hur ofta är det viktigt att klara 30st full launch? Dessutom är ju inte Taycan så väldigt snabb till 100 vs P100D (som dessutom inte har några problem att göra launcher 10ggr.
Jag tror Taycan blir en riktigt fin bil, men återigen så ser vi märkliga vinklingar från PR-folken. Jaguar gjorde ju samma konstiga vurpa när de skulle jämför tighta Ipace med elefantiga Model X. Verkar som PR-folken borde tänka om lite.
Det Porsche vill visa är att den klarar av att piskas, vilket innebär att den kan köras på bana, men bilen är inte klar för att göra just detta. Varvtider lär vi få till våren.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Det blir lätt lite sandlåda. Jag tror det är många som idag kör dom kvickare Tesla MS som kommer byta till Taycan för att man är nyfiken. Sen kanske man köper en tesla igen. Eller något annat.
Varför betala mer än dubbla priset för en sämre produkt?
De som köper Taycan är nog snarare de märkestrogna, de som svalt all FUD runt Tesla osv.
Jag tror ju förövrigt fortfarande att Tesla kommer med en uppgraderad S/X strax efter Taycan lanserats. Likt de gjorde med att släppa SUC v3 med 250kw laddning strax efter Audi presenterat étron med 150kw laddning.
De stal rampljuset då och lär göra det igen.
Nästa Model S lär ladda lika snabbt som Porschen, men ha betydligt bättre range pga 2170 celler och en interiör med horisontell skärm likt Model 3 med Netflix osv...
Porschen kommer helt enkelt kännas gammal kort efter lansering.
Det blir lätt lite sandlåda. Jag tror det är många som idag kör dom kvickare Tesla MS som kommer byta till Taycan för att man är nyfiken. Sen kanske man köper en tesla igen. Eller något annat.
Varför betala mer än dubbla priset för en sämre produkt?
De som köper Taycan är nog snarare de märkestrogna, de som svalt all FUD runt Tesla osv.
Jag tror ju förövrigt fortfarande att Tesla kommer med en uppgraderad S/X strax efter Taycan lanserats. Likt de gjorde med att släppa SUC v3 med 250kw laddning strax efter Audi presenterat étron med 150kw laddning.
De stal rampljuset då och lär göra det igen.
Nästa Model S lär ladda lika snabbt som Porschen, men ha betydligt bättre range pga 2170 celler och en interiör med horisontell skärm likt Model 3 med Netflix osv...
Porschen kommer helt enkelt kännas gammal kort efter lansering.
Jag tror trots allt att det kommer stå en hel del model s i porsches beg-hallar precis som det sedan kommer stå en hel del taycan hos tesla nästa varv. Köparna till dessa bilar är ofta prisokänsliga och inte så märkestrogna. Tror jag.
Porsche har uppenbarligen en en förkärlek för att låta journalister acca flera gånger på raken. Tydligen klarar ICE-turbon ännu fler launches i följd.
Gillar Porsche, och fattar att man vill visa att det är tåliga vagnar. Ändå känns det rätt fånigt. Som svaret på frågan ingen ställde.
Kunde man inte slå Tesla på något som faktiskt spelar roll. Nej, tydligen inte.
En M3P för mindre än halva priset är ungefär lika snabb till 100 (men iofs inte till 200), hur många ruscher klarar den innan den börjar svettas och bli märkbart långsammare. Någon som vet?
Tycker att det är bra gjort av Porsche. De visar att de tar det seriöst och gör en kompromisslös maskin som har Porschegener och klarar hård körning och antagligen grym körkänsla.
Det blir lätt lite sandlåda. Jag tror det är många som idag kör dom kvickare Tesla MS som kommer byta till Taycan för att man är nyfiken. Sen kanske man köper en tesla igen. Eller något annat.
Varför betala mer än dubbla priset för en sämre produkt?
De som köper Taycan är nog snarare de märkestrogna, de som svalt all FUD runt Tesla osv.
Jag tror ju förövrigt fortfarande att Tesla kommer med en uppgraderad S/X strax efter Taycan lanserats. Likt de gjorde med att släppa SUC v3 med 250kw laddning strax efter Audi presenterat étron med 150kw laddning.
De stal rampljuset då och lär göra det igen.
Nästa Model S lär ladda lika snabbt som Porschen, men ha betydligt bättre range pga 2170 celler och en interiör med horisontell skärm likt Model 3 med Netflix osv...
Porschen kommer helt enkelt kännas gammal kort efter lansering.
Är ganska säker på, at Porschen kommer vara extremt mer välbyggd än Tesla
Hoppas personligen inte, att nästa model S kommer med interiör liknande model 3.
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Tycker att det är bra gjort av Porsche. De visar att de tar det seriöst och gör en kompromisslös maskin som har Porschegener och klarar hård körning och antagligen grym körkänsla.
Kompromisslös? Not quite.
Prestandan är sämre än deras avgasbilar för att inte döda deras legitimitet.
Det blir lätt lite sandlåda. Jag tror det är många som idag kör dom kvickare Tesla MS som kommer byta till Taycan för att man är nyfiken. Sen kanske man köper en tesla igen. Eller något annat.
Varför betala mer än dubbla priset för en sämre produkt?
De som köper Taycan är nog snarare de märkestrogna, de som svalt all FUD runt Tesla osv.
Jag tror ju förövrigt fortfarande att Tesla kommer med en uppgraderad S/X strax efter Taycan lanserats. Likt de gjorde med att släppa SUC v3 med 250kw laddning strax efter Audi presenterat étron med 150kw laddning.
De stal rampljuset då och lär göra det igen.
Nästa Model S lär ladda lika snabbt som Porschen, men ha betydligt bättre range pga 2170 celler och en interiör med horisontell skärm likt Model 3 med Netflix osv...
Porschen kommer helt enkelt kännas gammal kort efter lansering.
Är ganska säker på, at Porschen kommer vara extremt mer välbyggd än Tesla
Hoppas personligen inte, att nästa model S kommer med interiör liknande model 3.
Porsche är duktiga på kvalitetskänsla, faktiskt kvalitet är de däremot usla på. Bilarna går sönder stup i kvarten.
Det blir lätt lite sandlåda. Jag tror det är många som idag kör dom kvickare Tesla MS som kommer byta till Taycan för att man är nyfiken. Sen kanske man köper en tesla igen. Eller något annat.
Varför betala mer än dubbla priset för en sämre produkt?
De som köper Taycan är nog snarare de märkestrogna, de som svalt all FUD runt Tesla osv.
Jag tror ju förövrigt fortfarande att Tesla kommer med en uppgraderad S/X strax efter Taycan lanserats. Likt de gjorde med att släppa SUC v3 med 250kw laddning strax efter Audi presenterat étron med 150kw laddning.
De stal rampljuset då och lär göra det igen.
Nästa Model S lär ladda lika snabbt som Porschen, men ha betydligt bättre range pga 2170 celler och en interiör med horisontell skärm likt Model 3 med Netflix osv...
Porschen kommer helt enkelt kännas gammal kort efter lansering.
Är ganska säker på, at Porschen kommer vara extremt mer välbyggd än Tesla
Hoppas personligen inte, att nästa model S kommer med interiör liknande model 3.
Porsche är duktiga på kvalitetskänsla, faktiskt kvalitet är de däremot usla på. Bilarna går sönder stup i kvarten.
Jag har en porsche som jag nu kört snart 11000 mil utan ett enda problem vilket jag är ganska glad för då den är troligtvis svindyr att laga...
Det blir lätt lite sandlåda. Jag tror det är många som idag kör dom kvickare Tesla MS som kommer byta till Taycan för att man är nyfiken. Sen kanske man köper en tesla igen. Eller något annat.
Varför betala mer än dubbla priset för en sämre produkt?
De som köper Taycan är nog snarare de märkestrogna, de som svalt all FUD runt Tesla osv.
Jag tror ju förövrigt fortfarande att Tesla kommer med en uppgraderad S/X strax efter Taycan lanserats. Likt de gjorde med att släppa SUC v3 med 250kw laddning strax efter Audi presenterat étron med 150kw laddning.
De stal rampljuset då och lär göra det igen.
Nästa Model S lär ladda lika snabbt som Porschen, men ha betydligt bättre range pga 2170 celler och en interiör med horisontell skärm likt Model 3 med Netflix osv...
Porschen kommer helt enkelt kännas gammal kort efter lansering.
Är ganska säker på, at Porschen kommer vara extremt mer välbyggd än Tesla
Hoppas personligen inte, att nästa model S kommer med interiör liknande model 3.
Porsche är duktiga på kvalitetskänsla, faktiskt kvalitet är de däremot usla på. Bilarna går sönder stup i kvarten.
Tror du inte du ska vända upp och ner på det papper du har där Tesla ligger högt och Porsche lågt?
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
För egen del är Taycan intressant för att den delar plattform med kommande E-Tron GT, vilket lär bli mer rimligt prissatt.
Ska även bli intressant vem som kan få fram lite varvtider först, Tesla med sin fantastiska Model 3 Performance eller Porsche med sin ”sämre än kommande Model S” Taycan.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Det blir lätt lite sandlåda. Jag tror det är många som idag kör dom kvickare Tesla MS som kommer byta till Taycan för att man är nyfiken. Sen kanske man köper en tesla igen. Eller något annat.
Varför betala mer än dubbla priset för en sämre produkt?
De som köper Taycan är nog snarare de märkestrogna, de som svalt all FUD runt Tesla osv.
Jag tror ju förövrigt fortfarande att Tesla kommer med en uppgraderad S/X strax efter Taycan lanserats. Likt de gjorde med att släppa SUC v3 med 250kw laddning strax efter Audi presenterat étron med 150kw laddning.
De stal rampljuset då och lär göra det igen.
Nästa Model S lär ladda lika snabbt som Porschen, men ha betydligt bättre range pga 2170 celler och en interiör med horisontell skärm likt Model 3 med Netflix osv...
Porschen kommer helt enkelt kännas gammal kort efter lansering.
Är ganska säker på, at Porschen kommer vara extremt mer välbyggd än Tesla
Hoppas personligen inte, att nästa model S kommer med interiör liknande model 3.
Porsche är duktiga på kvalitetskänsla, faktiskt kvalitet är de däremot usla på. Bilarna går sönder stup i kvarten.
Tror du inte du ska vända upp och ner på det papper du har där Tesla ligger högt och Porsche lågt?
Nej forska lite så skall du se.
Kolla tex Nick Murray på youtube. Han köpte först en ny 991. Efter en period blev det så mycket problem att Porsche tvingades köpa tillbaka den. Han köpte då en BMW M4.
Efter nått år blev suget för stort så han köpte en ny 991.2. Efter ca 1 1/2 år hade den lika mkt strul, återigen återköp av Porsche.
Kolla carwow på youtube. Mat Watson testade nya 992 och säger just vad jag sa, "quality feel is great, actual quality not so much" och exemplifierar med testbilen som har ngt löst i dörren som för oljud.
Har också sett rapporter som visat just detta, att det är mkt garanti-åtgärder och återköp.
Det blir lätt lite sandlåda. Jag tror det är många som idag kör dom kvickare Tesla MS som kommer byta till Taycan för att man är nyfiken. Sen kanske man köper en tesla igen. Eller något annat.
Varför betala mer än dubbla priset för en sämre produkt?
De som köper Taycan är nog snarare de märkestrogna, de som svalt all FUD runt Tesla osv.
Jag tror ju förövrigt fortfarande att Tesla kommer med en uppgraderad S/X strax efter Taycan lanserats. Likt de gjorde med att släppa SUC v3 med 250kw laddning strax efter Audi presenterat étron med 150kw laddning.
De stal rampljuset då och lär göra det igen.
Nästa Model S lär ladda lika snabbt som Porschen, men ha betydligt bättre range pga 2170 celler och en interiör med horisontell skärm likt Model 3 med Netflix osv...
Porschen kommer helt enkelt kännas gammal kort efter lansering.
Är ganska säker på, at Porschen kommer vara extremt mer välbyggd än Tesla
Hoppas personligen inte, att nästa model S kommer med interiör liknande model 3.
Porsche är duktiga på kvalitetskänsla, faktiskt kvalitet är de däremot usla på. Bilarna går sönder stup i kvarten.
Jag har en porsche som jag nu kört snart 11000 mil utan ett enda problem vilket jag är ganska glad för då den är troligtvis svindyr att laga...
Väldigt mycket motor och elektronikproblem. Så beroende på modell kan det definitivt bli väldigt dyrt.