Det blir lätt lite sandlåda. Jag tror det är många som idag kör dom kvickare Tesla MS som kommer byta till Taycan för att man är nyfiken. Sen kanske man köper en tesla igen. Eller något annat.
Varför betala mer än dubbla priset för en sämre produkt?
De som köper Taycan är nog snarare de märkestrogna, de som svalt all FUD runt Tesla osv.
Jag tror ju förövrigt fortfarande att Tesla kommer med en uppgraderad S/X strax efter Taycan lanserats. Likt de gjorde med att släppa SUC v3 med 250kw laddning strax efter Audi presenterat étron med 150kw laddning.
De stal rampljuset då och lär göra det igen.
Nästa Model S lär ladda lika snabbt som Porschen, men ha betydligt bättre range pga 2170 celler och en interiör med horisontell skärm likt Model 3 med Netflix osv...
Porschen kommer helt enkelt kännas gammal kort efter lansering.
Det blir lätt lite sandlåda. Jag tror det är många som idag kör dom kvickare Tesla MS som kommer byta till Taycan för att man är nyfiken. Sen kanske man köper en tesla igen. Eller något annat.
Varför betala mer än dubbla priset för en sämre produkt?
De som köper Taycan är nog snarare de märkestrogna, de som svalt all FUD runt Tesla osv.
Jag tror ju förövrigt fortfarande att Tesla kommer med en uppgraderad S/X strax efter Taycan lanserats. Likt de gjorde med att släppa SUC v3 med 250kw laddning strax efter Audi presenterat étron med 150kw laddning.
De stal rampljuset då och lär göra det igen.
Nästa Model S lär ladda lika snabbt som Porschen, men ha betydligt bättre range pga 2170 celler och en interiör med horisontell skärm likt Model 3 med Netflix osv...
Porschen kommer helt enkelt kännas gammal kort efter lansering.
Jag tror trots allt att det kommer stå en hel del model s i porsches beg-hallar precis som det sedan kommer stå en hel del taycan hos tesla nästa varv. Köparna till dessa bilar är ofta prisokänsliga och inte så märkestrogna. Tror jag.
Porsche har uppenbarligen en en förkärlek för att låta journalister acca flera gånger på raken. Tydligen klarar ICE-turbon ännu fler launches i följd.
Gillar Porsche, och fattar att man vill visa att det är tåliga vagnar. Ändå känns det rätt fånigt. Som svaret på frågan ingen ställde.
Kunde man inte slå Tesla på något som faktiskt spelar roll. Nej, tydligen inte.
En M3P för mindre än halva priset är ungefär lika snabb till 100 (men iofs inte till 200), hur många ruscher klarar den innan den börjar svettas och bli märkbart långsammare. Någon som vet?
Tycker att det är bra gjort av Porsche. De visar att de tar det seriöst och gör en kompromisslös maskin som har Porschegener och klarar hård körning och antagligen grym körkänsla.
Det blir lätt lite sandlåda. Jag tror det är många som idag kör dom kvickare Tesla MS som kommer byta till Taycan för att man är nyfiken. Sen kanske man köper en tesla igen. Eller något annat.
Varför betala mer än dubbla priset för en sämre produkt?
De som köper Taycan är nog snarare de märkestrogna, de som svalt all FUD runt Tesla osv.
Jag tror ju förövrigt fortfarande att Tesla kommer med en uppgraderad S/X strax efter Taycan lanserats. Likt de gjorde med att släppa SUC v3 med 250kw laddning strax efter Audi presenterat étron med 150kw laddning.
De stal rampljuset då och lär göra det igen.
Nästa Model S lär ladda lika snabbt som Porschen, men ha betydligt bättre range pga 2170 celler och en interiör med horisontell skärm likt Model 3 med Netflix osv...
Porschen kommer helt enkelt kännas gammal kort efter lansering.
Är ganska säker på, at Porschen kommer vara extremt mer välbyggd än Tesla
Hoppas personligen inte, att nästa model S kommer med interiör liknande model 3.
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Tycker att det är bra gjort av Porsche. De visar att de tar det seriöst och gör en kompromisslös maskin som har Porschegener och klarar hård körning och antagligen grym körkänsla.
Kompromisslös? Not quite.
Prestandan är sämre än deras avgasbilar för att inte döda deras legitimitet.
Det blir lätt lite sandlåda. Jag tror det är många som idag kör dom kvickare Tesla MS som kommer byta till Taycan för att man är nyfiken. Sen kanske man köper en tesla igen. Eller något annat.
Varför betala mer än dubbla priset för en sämre produkt?
De som köper Taycan är nog snarare de märkestrogna, de som svalt all FUD runt Tesla osv.
Jag tror ju förövrigt fortfarande att Tesla kommer med en uppgraderad S/X strax efter Taycan lanserats. Likt de gjorde med att släppa SUC v3 med 250kw laddning strax efter Audi presenterat étron med 150kw laddning.
De stal rampljuset då och lär göra det igen.
Nästa Model S lär ladda lika snabbt som Porschen, men ha betydligt bättre range pga 2170 celler och en interiör med horisontell skärm likt Model 3 med Netflix osv...
Porschen kommer helt enkelt kännas gammal kort efter lansering.
Är ganska säker på, at Porschen kommer vara extremt mer välbyggd än Tesla
Hoppas personligen inte, att nästa model S kommer med interiör liknande model 3.
Porsche är duktiga på kvalitetskänsla, faktiskt kvalitet är de däremot usla på. Bilarna går sönder stup i kvarten.
Det blir lätt lite sandlåda. Jag tror det är många som idag kör dom kvickare Tesla MS som kommer byta till Taycan för att man är nyfiken. Sen kanske man köper en tesla igen. Eller något annat.
Varför betala mer än dubbla priset för en sämre produkt?
De som köper Taycan är nog snarare de märkestrogna, de som svalt all FUD runt Tesla osv.
Jag tror ju förövrigt fortfarande att Tesla kommer med en uppgraderad S/X strax efter Taycan lanserats. Likt de gjorde med att släppa SUC v3 med 250kw laddning strax efter Audi presenterat étron med 150kw laddning.
De stal rampljuset då och lär göra det igen.
Nästa Model S lär ladda lika snabbt som Porschen, men ha betydligt bättre range pga 2170 celler och en interiör med horisontell skärm likt Model 3 med Netflix osv...
Porschen kommer helt enkelt kännas gammal kort efter lansering.
Är ganska säker på, at Porschen kommer vara extremt mer välbyggd än Tesla
Hoppas personligen inte, att nästa model S kommer med interiör liknande model 3.
Porsche är duktiga på kvalitetskänsla, faktiskt kvalitet är de däremot usla på. Bilarna går sönder stup i kvarten.
Jag har en porsche som jag nu kört snart 11000 mil utan ett enda problem vilket jag är ganska glad för då den är troligtvis svindyr att laga...
Det blir lätt lite sandlåda. Jag tror det är många som idag kör dom kvickare Tesla MS som kommer byta till Taycan för att man är nyfiken. Sen kanske man köper en tesla igen. Eller något annat.
Varför betala mer än dubbla priset för en sämre produkt?
De som köper Taycan är nog snarare de märkestrogna, de som svalt all FUD runt Tesla osv.
Jag tror ju förövrigt fortfarande att Tesla kommer med en uppgraderad S/X strax efter Taycan lanserats. Likt de gjorde med att släppa SUC v3 med 250kw laddning strax efter Audi presenterat étron med 150kw laddning.
De stal rampljuset då och lär göra det igen.
Nästa Model S lär ladda lika snabbt som Porschen, men ha betydligt bättre range pga 2170 celler och en interiör med horisontell skärm likt Model 3 med Netflix osv...
Porschen kommer helt enkelt kännas gammal kort efter lansering.
Är ganska säker på, at Porschen kommer vara extremt mer välbyggd än Tesla
Hoppas personligen inte, att nästa model S kommer med interiör liknande model 3.
Porsche är duktiga på kvalitetskänsla, faktiskt kvalitet är de däremot usla på. Bilarna går sönder stup i kvarten.
Tror du inte du ska vända upp och ner på det papper du har där Tesla ligger högt och Porsche lågt?
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
För egen del är Taycan intressant för att den delar plattform med kommande E-Tron GT, vilket lär bli mer rimligt prissatt.
Ska även bli intressant vem som kan få fram lite varvtider först, Tesla med sin fantastiska Model 3 Performance eller Porsche med sin ”sämre än kommande Model S” Taycan.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Det blir lätt lite sandlåda. Jag tror det är många som idag kör dom kvickare Tesla MS som kommer byta till Taycan för att man är nyfiken. Sen kanske man köper en tesla igen. Eller något annat.
Varför betala mer än dubbla priset för en sämre produkt?
De som köper Taycan är nog snarare de märkestrogna, de som svalt all FUD runt Tesla osv.
Jag tror ju förövrigt fortfarande att Tesla kommer med en uppgraderad S/X strax efter Taycan lanserats. Likt de gjorde med att släppa SUC v3 med 250kw laddning strax efter Audi presenterat étron med 150kw laddning.
De stal rampljuset då och lär göra det igen.
Nästa Model S lär ladda lika snabbt som Porschen, men ha betydligt bättre range pga 2170 celler och en interiör med horisontell skärm likt Model 3 med Netflix osv...
Porschen kommer helt enkelt kännas gammal kort efter lansering.
Är ganska säker på, at Porschen kommer vara extremt mer välbyggd än Tesla
Hoppas personligen inte, att nästa model S kommer med interiör liknande model 3.
Porsche är duktiga på kvalitetskänsla, faktiskt kvalitet är de däremot usla på. Bilarna går sönder stup i kvarten.
Tror du inte du ska vända upp och ner på det papper du har där Tesla ligger högt och Porsche lågt?
Nej forska lite så skall du se.
Kolla tex Nick Murray på youtube. Han köpte först en ny 991. Efter en period blev det så mycket problem att Porsche tvingades köpa tillbaka den. Han köpte då en BMW M4.
Efter nått år blev suget för stort så han köpte en ny 991.2. Efter ca 1 1/2 år hade den lika mkt strul, återigen återköp av Porsche.
Kolla carwow på youtube. Mat Watson testade nya 992 och säger just vad jag sa, "quality feel is great, actual quality not so much" och exemplifierar med testbilen som har ngt löst i dörren som för oljud.
Har också sett rapporter som visat just detta, att det är mkt garanti-åtgärder och återköp.
Det blir lätt lite sandlåda. Jag tror det är många som idag kör dom kvickare Tesla MS som kommer byta till Taycan för att man är nyfiken. Sen kanske man köper en tesla igen. Eller något annat.
Varför betala mer än dubbla priset för en sämre produkt?
De som köper Taycan är nog snarare de märkestrogna, de som svalt all FUD runt Tesla osv.
Jag tror ju förövrigt fortfarande att Tesla kommer med en uppgraderad S/X strax efter Taycan lanserats. Likt de gjorde med att släppa SUC v3 med 250kw laddning strax efter Audi presenterat étron med 150kw laddning.
De stal rampljuset då och lär göra det igen.
Nästa Model S lär ladda lika snabbt som Porschen, men ha betydligt bättre range pga 2170 celler och en interiör med horisontell skärm likt Model 3 med Netflix osv...
Porschen kommer helt enkelt kännas gammal kort efter lansering.
Är ganska säker på, at Porschen kommer vara extremt mer välbyggd än Tesla
Hoppas personligen inte, att nästa model S kommer med interiör liknande model 3.
Porsche är duktiga på kvalitetskänsla, faktiskt kvalitet är de däremot usla på. Bilarna går sönder stup i kvarten.
Jag har en porsche som jag nu kört snart 11000 mil utan ett enda problem vilket jag är ganska glad för då den är troligtvis svindyr att laga...
Väldigt mycket motor och elektronikproblem. Så beroende på modell kan det definitivt bli väldigt dyrt.
Varför betala mer än dubbla priset för en sämre produkt?
De som köper Taycan är nog snarare de märkestrogna, de som svalt all FUD runt Tesla osv.
Jag tror ju förövrigt fortfarande att Tesla kommer med en uppgraderad S/X strax efter Taycan lanserats. Likt de gjorde med att släppa SUC v3 med 250kw laddning strax efter Audi presenterat étron med 150kw laddning.
De stal rampljuset då och lär göra det igen.
Nästa Model S lär ladda lika snabbt som Porschen, men ha betydligt bättre range pga 2170 celler och en interiör med horisontell skärm likt Model 3 med Netflix osv...
Porschen kommer helt enkelt kännas gammal kort efter lansering.
Är ganska säker på, at Porschen kommer vara extremt mer välbyggd än Tesla
Hoppas personligen inte, att nästa model S kommer med interiör liknande model 3.
Porsche är duktiga på kvalitetskänsla, faktiskt kvalitet är de däremot usla på. Bilarna går sönder stup i kvarten.
Jag har en porsche som jag nu kört snart 11000 mil utan ett enda problem vilket jag är ganska glad för då den är troligtvis svindyr att laga...
Väldigt mycket motor och elektronikproblem. Så beroende på modell kan det definitivt bli väldigt dyrt.
Ja, 2000 rörliga delar som ska fungera perfekt ihop, otroligt att det ofta fingerar så länge som det gör. Elbilar med 20 rörliga delar har en stor fördel här jämfört med oljebrännare.
Faktiskt en stor anledning att jag köpte elbil, när det kostar närmare 20 000 kr att byta kamrem på eländet. Aldrig mer oljebrännare med inbyggt meccano.
Javisst är det fantastiskt att det fungerar. Jag har visserligen kamkedja på porschen så kamrem slipper jag.
Värst är ju gamla elsystem som börjar krångla. Svårt att felsöka på speciellt om det krånglar i kommunikationen. Höll på att bli galen på en airbaglampa som tände sig ibland på förra bilen Och avancerade strålkastare. Haft problem med en sån också.
Det blir lätt lite sandlåda. Jag tror det är många som idag kör dom kvickare Tesla MS som kommer byta till Taycan för att man är nyfiken. Sen kanske man köper en tesla igen. Eller något annat.
Varför betala mer än dubbla priset för en sämre produkt?
De som köper Taycan är nog snarare de märkestrogna, de som svalt all FUD runt Tesla osv.
Jag tror ju förövrigt fortfarande att Tesla kommer med en uppgraderad S/X strax efter Taycan lanserats. Likt de gjorde med att släppa SUC v3 med 250kw laddning strax efter Audi presenterat étron med 150kw laddning.
De stal rampljuset då och lär göra det igen.
Nästa Model S lär ladda lika snabbt som Porschen, men ha betydligt bättre range pga 2170 celler och en interiör med horisontell skärm likt Model 3 med Netflix osv...
Porschen kommer helt enkelt kännas gammal kort efter lansering.
Nu får du nog utveckla lite. Vad är det den är sämre på och jämfört med vad? 0-100 km/h ett par gånger jämfört med Model S?
En sådan uppdatering till TMS som du beskriver kommer ju inte enligt Elon iaf, men han kanske ändrar sig om konkurrensen hårdnar och försäljningen sjunker.
Det blir lätt lite sandlåda. Jag tror det är många som idag kör dom kvickare Tesla MS som kommer byta till Taycan för att man är nyfiken. Sen kanske man köper en tesla igen. Eller något annat.
Varför betala mer än dubbla priset för en sämre produkt?
De som köper Taycan är nog snarare de märkestrogna, de som svalt all FUD runt Tesla osv.
Jag tror ju förövrigt fortfarande att Tesla kommer med en uppgraderad S/X strax efter Taycan lanserats. Likt de gjorde med att släppa SUC v3 med 250kw laddning strax efter Audi presenterat étron med 150kw laddning.
De stal rampljuset då och lär göra det igen.
Nästa Model S lär ladda lika snabbt som Porschen, men ha betydligt bättre range pga 2170 celler och en interiör med horisontell skärm likt Model 3 med Netflix osv...
Porschen kommer helt enkelt kännas gammal kort efter lansering.
Nu får du nog utveckla lite. Vad är det den är sämre på och jämfört med vad? 0-100 km/h ett par gånger jämfört med Model S?
En sådan uppdatering till TMS som du beskriver kommer ju inte enligt Elon iaf, men han kanske ändrar sig om konkurrensen hårdnar och försäljningen sjunker.
1) Minst sagt bristfälligt laddnätverk.
2) Sämre räckvidd.
3) Betydligt mindre kupé och lastutrymme, mindre än Model 3 tom.
4) OTA troligen begränsat till navigation.
5) Lär kräva regelbunden dyr service.
6) Allt ingår inte som standard, utan kommer kräva massvis med dyra tillval.
Vad trodde du Elon skulle säga? "Jo det kommer snart, vänta med att köpa!"
Lite märklig stämning bland teslaentusiaster ibland. Först frågar man lite förvånat var konkurrenterna är och när det kommer konkurrenter tycker man dom är så dåliga att man egentligen kan lägga ner dom direkt.
Laddnätverket är inte så dåligt och den laddar bra mycket snabbare än Teslas bilar även ifall det inte är i 350kW som jag trodde det skulle vara. Porsche har ju många andra fördelar som inte Tesla har så jag är övertygad om att Porsche kommer fylla sina orderböcker.
Den kommer dock inte vara någon direkt konkurrent till Tesla, kommer snarare göra att elbilsmarknaden växer snabbare och därmed underlätta för Tesla som företag och Tesla-ägare. Ionity-nätverket tex gynnar ju Teslaägarna och de är garanterat Ionitys största kundgrupp idag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det blir lätt lite sandlåda. Jag tror det är många som idag kör dom kvickare Tesla MS som kommer byta till Taycan för att man är nyfiken. Sen kanske man köper en tesla igen. Eller något annat.
Varför betala mer än dubbla priset för en sämre produkt?
De som köper Taycan är nog snarare de märkestrogna, de som svalt all FUD runt Tesla osv.
Jag tror ju förövrigt fortfarande att Tesla kommer med en uppgraderad S/X strax efter Taycan lanserats. Likt de gjorde med att släppa SUC v3 med 250kw laddning strax efter Audi presenterat étron med 150kw laddning.
De stal rampljuset då och lär göra det igen.
Nästa Model S lär ladda lika snabbt som Porschen, men ha betydligt bättre range pga 2170 celler och en interiör med horisontell skärm likt Model 3 med Netflix osv...
Porschen kommer helt enkelt kännas gammal kort efter lansering.
Nu får du nog utveckla lite. Vad är det den är sämre på och jämfört med vad? 0-100 km/h ett par gånger jämfört med Model S?
En sådan uppdatering till TMS som du beskriver kommer ju inte enligt Elon iaf, men han kanske ändrar sig om konkurrensen hårdnar och försäljningen sjunker.
1) Minst sagt bristfälligt laddnätverk.
2) Sämre räckvidd.
3) Betydligt mindre kupé och lastutrymme, mindre än Model 3 tom.
4) OTA troligen begränsat till navigation.
5) Lär kräva regelbunden dyr service.
6) Allt ingår inte som standard, utan kommer kräva massvis med dyra tillval.
Vad trodde du Elon skulle säga? "Jo det kommer snart, vänta med att köpa!"
Några uppenbara saker blandat med lite spekulation, gott så. Att det sen lär gå att göra en motsvarande lista på fördelar med Porschen behöver inte påpekas?
Nej, det trodde jag inte. Men nu svarade han ju uttryckligen nej på frågan, han kunde ha skitit i att svara på Tweeten också.
Lite märklig stämning bland teslaentusiaster ibland. Först frågar man lite förvånat var konkurrenterna är och när det kommer konkurrenter tycker man dom är så dåliga att man egentligen kan lägga ner dom direkt.
Förstår faktiskt inte alls invändningen. Menar du att man per automatik måste anse att nya konkurrerande elbilar som kommer är bra? Kan du ge ett enda konkret exempel på någon som tyckt att någon konkurrent borde läggas ner? Man får helt enkelt inte anse att Tesla är bättre? Jag är besviken (men inte förvånad) över att det är så dålig pris/prestanda på konkurrensen samt att de tillverkas i så små volymer.
Taycan hoppas jag på och tror att den på många sätt kan bli bra, men personligen tycker jag det är ganska roande att de flesta i den här tråden verkar jämföra Taycan Turbo med en SPL utan att överhuvudtaget notera att Taycanen kommer kosta nästan som två SPL...
Taycan Turbo hamnar som det ser ut betydligt närmare en Roadster än en SPL i pris, och återigen, blir Roadstern ens i närheten av så snabb som utlovats så är det två helt olika klasser av bilar.
Jag undrar istället om detta är det enda märkesforum i världen där de som faktiskt gillar de bilar forumet ska fokusera på konstant får kritik, men där de som hyllar konkurrenternas bilar ses som objektiva. Helt absurt imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jag undrar istället om detta är det enda märkesforum i världen där de som faktiskt gillar de bilar forumet ska fokusera på konstant får kritik, men där de som hyllar konkurrenternas bilar ses som objektiva. Helt absurt imo.
Håller med! Att snacka skit om Tesla på Tesla Club Sweden verkar vara norm. Ibland undrar man om det inte är så att vi har fler ”troll” här än entusiaster.