Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av NiklasTesla »

Fredrik j skrev:
Hur långt bort är konkursen för Porsche tror du?
Några år till klarar dom sig säkert men kring år 2030 får vi se???

MVH
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av MWall »

Pontus skrev:
MWall skrev:
Leasingerbjudande. Inte riktigt så bra som det ser ut dock?

https://www.porsche-stockholm.se/sv/erb ... m%C3%A5nad.
Slår man ut insatsen på 36 månader och håller sig till att man betalar 1/2 moms blir det ca 11500 kr per månad vilketinte låter som mycket.
Porsche tar in 530' inkl moms om man även räknar in klimatbonusen. Antar att den där modellen inte kostar jättemycket över en miljon? Nog håller väl en lågmilad Taycan värdet bättre än så?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av SwedishAdvocate »

dd88 skrev:
Är det inte lite väl ambitiöst att förvänta sig att varje stadsbo ska ha en parkeringsplats med laddmöjlighet när det inte ens finns parkeringsplatser till alla?
Generellt så skulle jag vilja påstå att jag är ett rätt stort fan av att göra två saker samtidigt när det finns ett behov för en sådan approach. Och här talar vi om parkeringsplatser och laddstolpar...

Det är således inte rocket science eller brain surgery det handlar om...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av martinot »

Bygger man nya parkeringsplatser eller nya parkeringsgarage så hoppas jag att alla är smarta nog att de passar på sätta upp Typ2-uttag samtidigt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av dd88 »

SwedishAdvocate skrev:
dd88 skrev:
Är det inte lite väl ambitiöst att förvänta sig att varje stadsbo ska ha en parkeringsplats med laddmöjlighet när det inte ens finns parkeringsplatser till alla?
Generellt så skulle jag vilja påstå att jag är ett rätt stort fan av att göra två saker samtidigt när det finns ett behov för en sådan approach. Och här talar vi om parkeringsplatser och laddstolpar...

Det är således inte rocket science eller brain surgery det handlar om...
Ja alltså absolut inget fel på behovet, snarare att man bör skruva ned förväntan ett par snäpp.

Sen skulle jag gissa att det är ett någorlunda temporärt behov i det långa loppet, förhoppningsvis dröjer det inte länge innan ett laddstop bara tar några minuter.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

Igår var jag på Porsches event på Arlanda Test Track. Ruskigt kul var det och 18 olika Porschar hann jag prova :D

För första gången på 6 år fick jag ett (kortvarigt) sug efter fossilbil... När jag gjort bromstest/väjning i 110 km/h i en 911 samt "launch" så var jag riktigt imponerad. Magiskt bett i bromsarna och riktigt skönt ljud! Lite senare när vi körde landsväg så kände jag dock igen känslan från min forna Jaguar i-Pace... Det "goa" motorljudet och den varvande motorn var rolig i ca 10 minuter sen kändes det bara primitivt/tröttsamt med bullret och växlandet.

Till min besvikelse blev jag inte såld på Taycan heller. Ja, den kändes brutalt snabb både på bana och rakt fram (tom en 4s upplevde jag som snabbare än en 718 gt4 på banan...) och väldigt bekväm för långfärd. Förvånande rapp var den även när man var nere på 15% SOC. Samtidigt kändes den dock för stor och tung och inte alls så rolig som jag hade förväntat mig. Bromsarna var den största besvikelsen, de kändes "svampiga" på alla tre Taycan jag körde, märkligt då alla fossilerna hade fantastisk känsla. Vet inte om det är något med regenereringen som gör att den anlägger oken väldigt "sent" eller om det finns annan förklaring. Tyckte även detaljer i inredningen som tex mittkonsolen kändes rejält plastigt. Föredrar helt klart E-tron Gts interiör trots större antal knappar.

Det blev totalt sett en rejäl påminnelse om att jag verkligen föredrar mindre bilar. Jag tycker helt klart en Model 3 är roligare att köra! Det jag verkligen är sugen på är dock en elektrisk 718 Spyder. Förutom bensinmotorn så älskade jag det jag fick känna av den bilen! Får hoppas de bestämmer sig för att bygga en sådan!

Insåg också ännu en gång att jag verkligen inte gillar SUVar. Varken Cayenne eller Macan attraherade överhuvudtaget. Ändå sitter jag from imorgon på två stycken... Hoppas några miljoner trillar in på kontot nån dag så man har råd att köpa en ren nöjesmaskin :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
Till min besvikelse blev jag inte såld på Taycan heller. Ja, den kändes brutalt snabb både på bana och rakt fram (tom en 4s upplevde jag som snabbare än en 718 gt4 på banan...) och väldigt bekväm för långfärd. Förvånande rapp var den även när man var nere på 15% SOC. Samtidigt kändes den dock för stor och tung och inte alls så rolig som jag hade förväntat mig. Bromsarna var den största besvikelsen, de kändes "svampiga" på alla tre Taycan jag körde, märkligt då alla fossilerna hade fantastisk känsla. Vet inte om det är något med regenereringen som gör att den anlägger oken väldigt "sent" eller om det finns annan förklaring. Tyckte även detaljer i inredningen som tex mittkonsolen kändes rejält plastigt. Föredrar helt klart E-tron Gts interiör trots större antal knappar.

Det blev totalt sett en rejäl påminnelse om att jag verkligen föredrar mindre bilar. Jag tycker helt klart en Model 3 är roligare att köra! Det jag verkligen är sugen på är dock en elektrisk 718 Spyder. Förutom bensinmotorn så älskade jag det jag fick känna av den bilen! Får hoppas de bestämmer sig för att bygga en sådan!

Insåg också ännu en gång att jag verkligen inte gillar SUVar. Varken Cayenne eller Macan attraherade överhuvudtaget. Ändå sitter jag from imorgon på två stycken... Hoppas några miljoner trillar in på kontot nån dag så man har råd att köpa en ren nöjesmaskin :D
Kul med återkoppling! :)

Var också bjuden, men kunde inte delta. Tror inte att bromsarna är dåliga på Taycan, men mer att det är en väldigt mycket tyngre bil jämfört med en M3 och ICE-Porsche.

Annars så håller jag med dig. Även jag föredrar normalt lättare bilar framför tyngre (om man klarar sig med mindre transportutrymme), och är personligen inte heller så förtjust i SUV:ar.

Lämnade in min M3 till Tesla SC nyligen (för uppgradering till HW3), och fick frågan om jag ville ha en MS, MX eller M3 som lånebil. Svarade självklart M3 nästan på direkten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

martinot skrev:
Legato skrev:
Till min besvikelse blev jag inte såld på Taycan heller. Ja, den kändes brutalt snabb både på bana och rakt fram (tom en 4s upplevde jag som snabbare än en 718 gt4 på banan...) och väldigt bekväm för långfärd. Förvånande rapp var den även när man var nere på 15% SOC. Samtidigt kändes den dock för stor och tung och inte alls så rolig som jag hade förväntat mig. Bromsarna var den största besvikelsen, de kändes "svampiga" på alla tre Taycan jag körde, märkligt då alla fossilerna hade fantastisk känsla. Vet inte om det är något med regenereringen som gör att den anlägger oken väldigt "sent" eller om det finns annan förklaring. Tyckte även detaljer i inredningen som tex mittkonsolen kändes rejält plastigt. Föredrar helt klart E-tron Gts interiör trots större antal knappar.

Det blev totalt sett en rejäl påminnelse om att jag verkligen föredrar mindre bilar. Jag tycker helt klart en Model 3 är roligare att köra! Det jag verkligen är sugen på är dock en elektrisk 718 Spyder. Förutom bensinmotorn så älskade jag det jag fick känna av den bilen! Får hoppas de bestämmer sig för att bygga en sådan!

Insåg också ännu en gång att jag verkligen inte gillar SUVar. Varken Cayenne eller Macan attraherade överhuvudtaget. Ändå sitter jag from imorgon på två stycken... Hoppas några miljoner trillar in på kontot nån dag så man har råd att köpa en ren nöjesmaskin :D
Kul med återkoppling! Var också bjuden, men kunde inte delta. Tror inte att bromsarna är dåliga på Taycan, men mer att det är en väldigt mycket tyngre bil jämfört med en M3 och ICE-Porsche.

Annars så håller jag med dig. Även jag föredrar normalt lättare bilar framför tyngre (om man klarar sig med mindre transportutrymme), och är personligen inte heller så förtjust i SUV:ar.

Lämnade in min M3 till Tesla SC nyligen (för uppgradering till HW3), och fick frågan om jag ville ha en MS, MX eller M3 som lånebil. Svarade självklart M3 nästan på direkten.
Bromsarna är definitivt inte dåliga. Den klarade sig bra vid bromstestet. Inte lika bra som 911, men i paritet med de flesta andra. Det var bara känslan i dem som jag inte alls gillade. Trodde först det var något märkligt med den första bilen bara, men alla tre kändes likadana. Lång bromsväg innan något hände och sen en "mjuk" känsla i pedalen. Man kanske vänjer sig, men första intrycket var iaf dåligt för mig.

Ja M3 är verkligen by far roligast av S3X! Saknar min...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

Legato skrev:
Igår var jag på Porsches event på Arlanda Test Track. Ruskigt kul var det och 18 olika Porschar hann jag prova :D

För första gången på 6 år fick jag ett (kortvarigt) sug efter fossilbil... När jag gjort bromstest/väjning i 110 km/h i en 911 samt "launch" så var jag riktigt imponerad. Magiskt bett i bromsarna och riktigt skönt ljud! Lite senare när vi körde landsväg så kände jag dock igen känslan från min forna Jaguar i-Pace... Det "goa" motorljudet och den varvande motorn var rolig i ca 10 minuter sen kändes det bara primitivt/tröttsamt med bullret och växlandet.

Till min besvikelse blev jag inte såld på Taycan heller. Ja, den kändes brutalt snabb både på bana och rakt fram (tom en 4s upplevde jag som snabbare än en 718 gt4 på banan...) och väldigt bekväm för långfärd. Förvånande rapp var den även när man var nere på 15% SOC. Samtidigt kändes den dock för stor och tung och inte alls så rolig som jag hade förväntat mig. Bromsarna var den största besvikelsen, de kändes "svampiga" på alla tre Taycan jag körde, märkligt då alla fossilerna hade fantastisk känsla. Vet inte om det är något med regenereringen som gör att den anlägger oken väldigt "sent" eller om det finns annan förklaring. Tyckte även detaljer i inredningen som tex mittkonsolen kändes rejält plastigt. Föredrar helt klart E-tron Gts interiör trots större antal knappar.

Det blev totalt sett en rejäl påminnelse om att jag verkligen föredrar mindre bilar. Jag tycker helt klart en Model 3 är roligare att köra! Det jag verkligen är sugen på är dock en elektrisk 718 Spyder. Förutom bensinmotorn så älskade jag det jag fick känna av den bilen! Får hoppas de bestämmer sig för att bygga en sådan!

Insåg också ännu en gång att jag verkligen inte gillar SUVar. Varken Cayenne eller Macan attraherade överhuvudtaget. Ändå sitter jag from imorgon på två stycken... Hoppas några miljoner trillar in på kontot nån dag så man har råd att köpa en ren nöjesmaskin :D
Hehe ja jag förstår inte riktigt hur du kunde köpa en etron. Är det någon slags rehab från vägbullret i Model 3? :lol:

Fick invite till Porsche event när jag ägde Teslan. Synd man bor i fel del av landet, annars hade jag definitivt åkt dit. Köra bana är ju sjukt kul.

Det är förövrigt lika skum bromskänsla i ID4 tycker jag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
Legato skrev:
Igår var jag på Porsches event på Arlanda Test Track. Ruskigt kul var det och 18 olika Porschar hann jag prova :D

För första gången på 6 år fick jag ett (kortvarigt) sug efter fossilbil... När jag gjort bromstest/väjning i 110 km/h i en 911 samt "launch" så var jag riktigt imponerad. Magiskt bett i bromsarna och riktigt skönt ljud! Lite senare när vi körde landsväg så kände jag dock igen känslan från min forna Jaguar i-Pace... Det "goa" motorljudet och den varvande motorn var rolig i ca 10 minuter sen kändes det bara primitivt/tröttsamt med bullret och växlandet.

Till min besvikelse blev jag inte såld på Taycan heller. Ja, den kändes brutalt snabb både på bana och rakt fram (tom en 4s upplevde jag som snabbare än en 718 gt4 på banan...) och väldigt bekväm för långfärd. Förvånande rapp var den även när man var nere på 15% SOC. Samtidigt kändes den dock för stor och tung och inte alls så rolig som jag hade förväntat mig. Bromsarna var den största besvikelsen, de kändes "svampiga" på alla tre Taycan jag körde, märkligt då alla fossilerna hade fantastisk känsla. Vet inte om det är något med regenereringen som gör att den anlägger oken väldigt "sent" eller om det finns annan förklaring. Tyckte även detaljer i inredningen som tex mittkonsolen kändes rejält plastigt. Föredrar helt klart E-tron Gts interiör trots större antal knappar.

Det blev totalt sett en rejäl påminnelse om att jag verkligen föredrar mindre bilar. Jag tycker helt klart en Model 3 är roligare att köra! Det jag verkligen är sugen på är dock en elektrisk 718 Spyder. Förutom bensinmotorn så älskade jag det jag fick känna av den bilen! Får hoppas de bestämmer sig för att bygga en sådan!

Insåg också ännu en gång att jag verkligen inte gillar SUVar. Varken Cayenne eller Macan attraherade överhuvudtaget. Ändå sitter jag from imorgon på två stycken... Hoppas några miljoner trillar in på kontot nån dag så man har råd att köpa en ren nöjesmaskin :D
Hehe ja jag förstår inte riktigt hur du kunde köpa en etron. Är det någon slags rehab från vägbullret i Model 3? :lol:

Fick invite till Porsche event när jag ägde Teslan. Synd man bor i fel del av landet, annars hade jag definitivt åkt dit. Köra bana är ju sjukt kul.

Det är förövrigt lika skum bromskänsla i ID4 tycker jag.
Tystnaden är faktiskt det enda jag ser fram emot vid hämtning imorgon... Annars är det tre ungefär lika viktiga komponenter: 1.) Lågt pris 2.) Utrymme för tre barnstolar 3.) Happy wife
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Legato skrev:
Till min besvikelse blev jag inte såld på Taycan heller. Ja, den kändes brutalt snabb både på bana och rakt fram (tom en 4s upplevde jag som snabbare än en 718 gt4 på banan...) och väldigt bekväm för långfärd. Förvånande rapp var den även när man var nere på 15% SOC. Samtidigt kändes den dock för stor och tung och inte alls så rolig som jag hade förväntat mig. Bromsarna var den största besvikelsen, de kändes "svampiga" på alla tre Taycan jag körde, märkligt då alla fossilerna hade fantastisk känsla. Vet inte om det är något med regenereringen som gör att den anlägger oken väldigt "sent" eller om det finns annan förklaring. Tyckte även detaljer i inredningen som tex mittkonsolen kändes rejält plastigt. Föredrar helt klart E-tron Gts interiör trots större antal knappar.

Det blev totalt sett en rejäl påminnelse om att jag verkligen föredrar mindre bilar. Jag tycker helt klart en Model 3 är roligare att köra! Det jag verkligen är sugen på är dock en elektrisk 718 Spyder. Förutom bensinmotorn så älskade jag det jag fick känna av den bilen! Får hoppas de bestämmer sig för att bygga en sådan!

Insåg också ännu en gång att jag verkligen inte gillar SUVar. Varken Cayenne eller Macan attraherade överhuvudtaget. Ändå sitter jag from imorgon på två stycken... Hoppas några miljoner trillar in på kontot nån dag så man har råd att köpa en ren nöjesmaskin :D
Kul med återkoppling! :)

Var också bjuden, men kunde inte delta. Tror inte att bromsarna är dåliga på Taycan, men mer att det är en väldigt mycket tyngre bil jämfört med en M3 och ICE-Porsche.

Annars så håller jag med dig. Även jag föredrar normalt lättare bilar framför tyngre (om man klarar sig med mindre transportutrymme), och är personligen inte heller så förtjust i SUV:ar.

Lämnade in min M3 till Tesla SC nyligen (för uppgradering till HW3), och fick frågan om jag ville ha en MS, MX eller M3 som lånebil. Svarade självklart M3 nästan på direkten.
Lite tvärtom för mig när det gäller lånebil, jag föredrar model S före 3:an men har sagt att jag vill ha en 3:a som
loaner nästa gång för att få känna på den lite mer seriöst, plus att det är kul med lite annat ibland också liksom :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av MWall »

Bjelke skrev:
martinot skrev:
Legato skrev:
Till min besvikelse blev jag inte såld på Taycan heller. Ja, den kändes brutalt snabb både på bana och rakt fram (tom en 4s upplevde jag som snabbare än en 718 gt4 på banan...) och väldigt bekväm för långfärd. Förvånande rapp var den även när man var nere på 15% SOC. Samtidigt kändes den dock för stor och tung och inte alls så rolig som jag hade förväntat mig. Bromsarna var den största besvikelsen, de kändes "svampiga" på alla tre Taycan jag körde, märkligt då alla fossilerna hade fantastisk känsla. Vet inte om det är något med regenereringen som gör att den anlägger oken väldigt "sent" eller om det finns annan förklaring. Tyckte även detaljer i inredningen som tex mittkonsolen kändes rejält plastigt. Föredrar helt klart E-tron Gts interiör trots större antal knappar.

Det blev totalt sett en rejäl påminnelse om att jag verkligen föredrar mindre bilar. Jag tycker helt klart en Model 3 är roligare att köra! Det jag verkligen är sugen på är dock en elektrisk 718 Spyder. Förutom bensinmotorn så älskade jag det jag fick känna av den bilen! Får hoppas de bestämmer sig för att bygga en sådan!

Insåg också ännu en gång att jag verkligen inte gillar SUVar. Varken Cayenne eller Macan attraherade överhuvudtaget. Ändå sitter jag from imorgon på två stycken... Hoppas några miljoner trillar in på kontot nån dag så man har råd att köpa en ren nöjesmaskin :D
Kul med återkoppling! :)

Var också bjuden, men kunde inte delta. Tror inte att bromsarna är dåliga på Taycan, men mer att det är en väldigt mycket tyngre bil jämfört med en M3 och ICE-Porsche.

Annars så håller jag med dig. Även jag föredrar normalt lättare bilar framför tyngre (om man klarar sig med mindre transportutrymme), och är personligen inte heller så förtjust i SUV:ar.

Lämnade in min M3 till Tesla SC nyligen (för uppgradering till HW3), och fick frågan om jag ville ha en MS, MX eller M3 som lånebil. Svarade självklart M3 nästan på direkten.
Lite tvärtom för mig när det gäller lånebil, jag föredrar model S före 3:an men har sagt att jag vill ha en 3:a som
loaner nästa gång för att få känna på den lite mer seriöst, plus att det är kul med lite annat ibland också liksom :)
Får ni välja modell? Mig vägrar de ens garantera att jag får lånebil öht trots att de medger att jag är kvalificerad för en. Har skjutit fram mitt besök i Bredden 4-5 ggr under våren pga all osäkerhet kring transport hem.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av mikebike »

MWall skrev:
Bjelke skrev:
martinot skrev:
Legato skrev:
Till min besvikelse blev jag inte såld på Taycan heller. Ja, den kändes brutalt snabb både på bana och rakt fram (tom en 4s upplevde jag som snabbare än en 718 gt4 på banan...) och väldigt bekväm för långfärd. Förvånande rapp var den även när man var nere på 15% SOC. Samtidigt kändes den dock för stor och tung och inte alls så rolig som jag hade förväntat mig. Bromsarna var den största besvikelsen, de kändes "svampiga" på alla tre Taycan jag körde, märkligt då alla fossilerna hade fantastisk känsla. Vet inte om det är något med regenereringen som gör att den anlägger oken väldigt "sent" eller om det finns annan förklaring. Tyckte även detaljer i inredningen som tex mittkonsolen kändes rejält plastigt. Föredrar helt klart E-tron Gts interiör trots större antal knappar.

Det blev totalt sett en rejäl påminnelse om att jag verkligen föredrar mindre bilar. Jag tycker helt klart en Model 3 är roligare att köra! Det jag verkligen är sugen på är dock en elektrisk 718 Spyder. Förutom bensinmotorn så älskade jag det jag fick känna av den bilen! Får hoppas de bestämmer sig för att bygga en sådan!

Insåg också ännu en gång att jag verkligen inte gillar SUVar. Varken Cayenne eller Macan attraherade överhuvudtaget. Ändå sitter jag from imorgon på två stycken... Hoppas några miljoner trillar in på kontot nån dag så man har råd att köpa en ren nöjesmaskin :D
Kul med återkoppling! :)

Var också bjuden, men kunde inte delta. Tror inte att bromsarna är dåliga på Taycan, men mer att det är en väldigt mycket tyngre bil jämfört med en M3 och ICE-Porsche.

Annars så håller jag med dig. Även jag föredrar normalt lättare bilar framför tyngre (om man klarar sig med mindre transportutrymme), och är personligen inte heller så förtjust i SUV:ar.

Lämnade in min M3 till Tesla SC nyligen (för uppgradering till HW3), och fick frågan om jag ville ha en MS, MX eller M3 som lånebil. Svarade självklart M3 nästan på direkten.
Lite tvärtom för mig när det gäller lånebil, jag föredrar model S före 3:an men har sagt att jag vill ha en 3:a som
loaner nästa gång för att få känna på den lite mer seriöst, plus att det är kul med lite annat ibland också liksom :)
Får ni välja modell? Mig vägrar de ens garantera att jag får lånebil öht trots att de medger att jag är kvalificerad för en. Har skjutit fram mitt besök i Bredden 4-5 ggr under våren pga all osäkerhet kring transport hem.
Jag tar med cykeln till Bredden på måndag eftersom jag inte är garanterad lånebil.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
Jag tar med cykeln till Bredden på måndag eftersom jag inte är garanterad lånebil.
För mig är det inget alternativ tyvärr. :) Inte Uber heller som de envisas med att säga att det kan bli. Tror inte den där vouchern räcker till 8 mil enkel bort från Stockholm, och sen tillbaka.

Nu ska jag iaf dit nu på fredag. Bokade 07:15 för att göra det lite mer sannolikt att de ha lånebilar kvar. Annars får jag väl försöka ordna fram en hyrbil på nåt sätt. Eller om det inte går, åka hem i oförrättat ärende i min egen bil.

Det tråkiga med att det är fredag är att risken är stor att de måste behålla bilen över helgen. Blir många dygn med hyrbil... Dyrt.

Lite synd för det har verkligen varit jättesmidigt alla ggr jag varit där tidigare. Nu upplever jag det här som kanske ett lite större problem än vad det är men det känns verkligen motigt med ovissheten. Dock sista gången jag kvalificerar för lånebil skulle jag tro. Nu har bilen passerat 8000 mil. :) Så då blir det enklare. Då är det hyrbil som gäller utan undantag.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
martinot skrev:
Legato skrev:
Till min besvikelse blev jag inte såld på Taycan heller. Ja, den kändes brutalt snabb både på bana och rakt fram (tom en 4s upplevde jag som snabbare än en 718 gt4 på banan...) och väldigt bekväm för långfärd. Förvånande rapp var den även när man var nere på 15% SOC. Samtidigt kändes den dock för stor och tung och inte alls så rolig som jag hade förväntat mig. Bromsarna var den största besvikelsen, de kändes "svampiga" på alla tre Taycan jag körde, märkligt då alla fossilerna hade fantastisk känsla. Vet inte om det är något med regenereringen som gör att den anlägger oken väldigt "sent" eller om det finns annan förklaring. Tyckte även detaljer i inredningen som tex mittkonsolen kändes rejält plastigt. Föredrar helt klart E-tron Gts interiör trots större antal knappar.

Det blev totalt sett en rejäl påminnelse om att jag verkligen föredrar mindre bilar. Jag tycker helt klart en Model 3 är roligare att köra! Det jag verkligen är sugen på är dock en elektrisk 718 Spyder. Förutom bensinmotorn så älskade jag det jag fick känna av den bilen! Får hoppas de bestämmer sig för att bygga en sådan!

Insåg också ännu en gång att jag verkligen inte gillar SUVar. Varken Cayenne eller Macan attraherade överhuvudtaget. Ändå sitter jag from imorgon på två stycken... Hoppas några miljoner trillar in på kontot nån dag så man har råd att köpa en ren nöjesmaskin :D
Kul med återkoppling! :)

Var också bjuden, men kunde inte delta. Tror inte att bromsarna är dåliga på Taycan, men mer att det är en väldigt mycket tyngre bil jämfört med en M3 och ICE-Porsche.

Annars så håller jag med dig. Även jag föredrar normalt lättare bilar framför tyngre (om man klarar sig med mindre transportutrymme), och är personligen inte heller så förtjust i SUV:ar.

Lämnade in min M3 till Tesla SC nyligen (för uppgradering till HW3), och fick frågan om jag ville ha en MS, MX eller M3 som lånebil. Svarade självklart M3 nästan på direkten.
Lite tvärtom för mig när det gäller lånebil, jag föredrar model S före 3:an men har sagt att jag vill ha en 3:a som
loaner nästa gång för att få känna på den lite mer seriöst, plus att det är kul med lite annat ibland också liksom :)
Har kört och lånat både MS och MX många gånger innan, så därav att jag inte hade behov att testa de. Hade det varit nya MS/MX som produceras just (i normal eller Plaid) så hade jag givetvis valt att testat den! Inget snack om det! Man vill ju alltid testa nya saker man inte provat innan. :)

I detta fallet var det dock hugget som stucket. Känner alla tre Teslamodeller extremt väl, och ingen var "nyhetens behag". Givet det så valde jag M3 för jag tycker den är så mycket roligare att köra.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Bjelke skrev:
martinot skrev:
Legato skrev:
Till min besvikelse blev jag inte såld på Taycan heller. Ja, den kändes brutalt snabb både på bana och rakt fram (tom en 4s upplevde jag som snabbare än en 718 gt4 på banan...) och väldigt bekväm för långfärd. Förvånande rapp var den även när man var nere på 15% SOC. Samtidigt kändes den dock för stor och tung och inte alls så rolig som jag hade förväntat mig. Bromsarna var den största besvikelsen, de kändes "svampiga" på alla tre Taycan jag körde, märkligt då alla fossilerna hade fantastisk känsla. Vet inte om det är något med regenereringen som gör att den anlägger oken väldigt "sent" eller om det finns annan förklaring. Tyckte även detaljer i inredningen som tex mittkonsolen kändes rejält plastigt. Föredrar helt klart E-tron Gts interiör trots större antal knappar.

Det blev totalt sett en rejäl påminnelse om att jag verkligen föredrar mindre bilar. Jag tycker helt klart en Model 3 är roligare att köra! Det jag verkligen är sugen på är dock en elektrisk 718 Spyder. Förutom bensinmotorn så älskade jag det jag fick känna av den bilen! Får hoppas de bestämmer sig för att bygga en sådan!

Insåg också ännu en gång att jag verkligen inte gillar SUVar. Varken Cayenne eller Macan attraherade överhuvudtaget. Ändå sitter jag from imorgon på två stycken... Hoppas några miljoner trillar in på kontot nån dag så man har råd att köpa en ren nöjesmaskin :D
Kul med återkoppling! :)

Var också bjuden, men kunde inte delta. Tror inte att bromsarna är dåliga på Taycan, men mer att det är en väldigt mycket tyngre bil jämfört med en M3 och ICE-Porsche.

Annars så håller jag med dig. Även jag föredrar normalt lättare bilar framför tyngre (om man klarar sig med mindre transportutrymme), och är personligen inte heller så förtjust i SUV:ar.

Lämnade in min M3 till Tesla SC nyligen (för uppgradering till HW3), och fick frågan om jag ville ha en MS, MX eller M3 som lånebil. Svarade självklart M3 nästan på direkten.
Lite tvärtom för mig när det gäller lånebil, jag föredrar model S före 3:an men har sagt att jag vill ha en 3:a som
loaner nästa gång för att få känna på den lite mer seriöst, plus att det är kul med lite annat ibland också liksom :)
Får ni välja modell? Mig vägrar de ens garantera att jag får lånebil öht trots att de medger att jag är kvalificerad för en. Har skjutit fram mitt besök i Bredden 4-5 ggr under våren pga all osäkerhet kring transport hem.
Prova södra sidan... Väldigt bra erfarenhet därifrån, och även om de inte garanterar lånebil så har de haft gott om dem de ggr jag varit där.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

Porsche har tydligen sagt att Taycan skall uppgraderas till 350kw laddning "soon".
Kan det bli i samband med att man byter från NCM622 till NCMA kanske?
Med säg 30% större batteri bör det ju inte vara några problem att gå från 270kw till 350.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Walker »

Men vänta nu….
Tittade på F1 på tv då det dök upp reklam för Taycan Cross turismo.
:shock: :shock: :shock: Är det motorljud de lagt på, eller är det min hjärna som spelar mig ett spratt??
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av martinot »

Walker skrev:
Men vänta nu….
Tittade på F1 på tv då det dök upp reklam för Taycan Cross turismo.
:shock: :shock: :shock: Är det motorljud de lagt på, eller är det min hjärna som spelar mig ett spratt??
De har sponsrat F1 (på svenska Viasat) både förra året och detta.

De brukar lägga på och mixa in motorljud i de flesta av sina reklamfilmer (inte bara de i samband med F1).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av lator »

Tittade på en annons för en Taycan och läste med förvåning att den skulle ha en "on-board DC-charger 150 kW...
Någon som vet vad det handlar om eller är det bara en felskrivning?
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... s/96619074
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

lator skrev:
Tittade på en annons för en Taycan och läste med förvåning att den skulle ha en "on-board DC-charger 150 kW...
Någon som vet vad det handlar om eller är det bara en felskrivning?
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... s/96619074
Det var iaf i början tillval att kunna ladda mer än 50kW på 400V DC stationer. På 800V stationer hade alla högre dock. Säkert det som blivit lite snurrigt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av martinot »

Japp. Troligen är det en DC-DC-konverter (som höjer spänningen från 400V till 800V) som tidigare var lite mer begränsad effekt på (och högre effekt som tillval/extrapaket).

Någon ombordladdare/likriktare på 150 kW är det alltså inte frågan om. 43 kW (63A) är max enligt Typ2-standarden för ombordladdning. De som skrivit annonsen har nog inte full koll på vad de skriver (men kan förstå att det är ett lätta misstag för de som inte är så insatta i elbilar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Gustafsson »

martinot skrev:
Japp. Troligen är det en DC-DC-konverter (som höjer spänningen från 400V till 800V) som tidigare var lite mer begränsad effekt på (och högre effekt som tillval/extrapaket).

Någon ombordladdare/likriktare på 150 kW är det alltså inte frågan om. 43 kW (63A) är max enligt Typ2-standarden för ombordladdning. De som skrivit annonsen har nog inte full koll på vad de skriver (men kan förstå att det är ett lätta misstag för de som inte är så insatta i elbilar).
Är inte en DC/DC konverter som klarar 800 V och 200 kW+ en väldigt (osannolikt) exklusiv tingest?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev:
martinot skrev:
Japp. Troligen är det en DC-DC-konverter (som höjer spänningen från 400V till 800V) som tidigare var lite mer begränsad effekt på (och högre effekt som tillval/extrapaket).

Någon ombordladdare/likriktare på 150 kW är det alltså inte frågan om. 43 kW (63A) är max enligt Typ2-standarden för ombordladdning. De som skrivit annonsen har nog inte full koll på vad de skriver (men kan förstå att det är ett lätta misstag för de som inte är så insatta i elbilar).
Är inte en DC/DC konverter som klarar 800 V och 200 kW+ en väldigt (osannolikt) exklusiv tingest?
Här är ett par exempel:

http://apecor.com/highpower.php & http://apecor.com/pages/products/highpo ... l_dcdc.pdf

https://www.mikroelektronik.fraunhofer. ... ler_DB.pdf
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Svenssons »

lator skrev:
Tittade på en annons för en Taycan och läste med förvåning att den skulle ha en "on-board DC-charger 150 kW...
Någon som vet vad det handlar om eller är det bara en felskrivning?
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... s/96619074
Det är väl som sagt var DC-DC-omvandlaren som är ett val för Porsche Taycan. Bilar med batteripack på 800 V får ju problem att ladda över huvudtaget på laddare som bara kan ge 400 V. Även 50 kW 400 V laddning kräver extra utrustning och för att kunna ladda i upp till 150 kW finns detta val till Taycan.

Är väl inte helt vanligt med nya laddare som inte klarar av mer än 400V och som är på mer än 50 kW men de finns. Undra hur andra biltillverkare med 800V batteripack löst laddning vid snabbladdare som inte kan ge mer än 400V?

Snabbare än 150 kW vid 400V lär inte vara särskilt intressant, visserligen tillåter CCS-standarden upp till 200 kW vid 400 V men tror inte det finns några stolpar som ger mer än 150 kW och som inte klarar av att ge 800 V och skulle det finnas det så är vinsten inte särskilt stor.

https://www.taycanforum.com/forum/threa ... 267/page-2
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar