Esterox skrev:Legato skrev:Esterox skrev:Legato skrev:
För mig personligen skulle det räcka med autopiloten helt allena... Jag kommer aldrig köpa en förstabil utan autopilot igen. Sen kan man absolut hoppas att de andra kommer ikapp, men jag är skeptisk. Tesla öser ju R&D pengar över just detta område. Trots att jag älskar APn så är jag övertygad om att Tesla hade tjänat väldigt mycket mer pengar idag om man bara hade fortsatt att samarbeta med Mobileye... Personligen är jag också besviken på hur pass lite APn utvecklats från min första Tesla 2016 till min nuvarande, men trots detta så finns det ju ingen reell konkurrent på det området.
Men sen finns det ju andra extremt bra funktioner. Vilka andra bilar kan erbjuda mig följande:
* Sentry Mode?
* Spotify och Netflix?
* En app som "alltid" fungerar och med lika omfattande funktionalitet?
* OTA-updates som ens ligger i närheten av samma omfattning (både gällande nya funktioner och frekvens)?
Bortser man från tekniken så är även prestanda helt centralt för mig. Den enda bil som kan matcha Tesla idag är Taycan. Ska man ha en Taycan Turbo S med vettig utrustning så kostar den nästan 200% mer än en Model 3P. För mig personligen är det helt orimligt. Därmed inte sagt att det inte är en fin bil!
Personligen tycker jag E-Tron GT verkar lovande. Får den Taycan-prestanda med en klart lägre prislapp samtidigt som Ionity byggts ut och några av ovanstående brister rättas till så är den intressant för mig.
Netflix, totalt onödigt när du kör bil. Verkligen ingen prio.
Spotify, finns ju exempelvis i Volvo och då erbjuder Volvo högre ljudkvalitet.
Jag använder, head-up,dynamiska strålkastare, fotöppning, elbaklucka, solskydd i dörrarna m.m betydligt oftare än en AP skulle användas.
Volvo är riktigt bra på deras pilot assist. Audi inte riktigt där.
Netflix använder man givetvis inte när man
kör bil. Däremot är det alldeles utmärkt att ha när man laddar...
Volvo erbjuder högre ljudkvalitet? Vad bygger du det påståendet på?
Att du inte använder AP beror nog på att du inte kört särskilt mycket med AP... När man gjort det fattar man grejen. Inte bara på landsväg/motorväg utan även i köer är det sjukt skönt att ha.
Heads up och solskydd är för mig helt irrelevant och väldigt enkelt att komplettera med om man gillar det.
Bättre strålkastare hade jag gärna tagit, men ändå ganska långt ner på min priolista. Fotöppning är bekvämt, men går också att eftermontera enkelt om man gillar det. Elbaklucka har ju alla Teslor numera.
Summa summarum så tycker jag tekniken exklusive AP är på ganska likvärdig nivå, både för och nackdelar. Men AP är helt centralt för mig. Liksom laddnätverk. Liksom prestanda. Så fortfarande finns bara Tesla imo... För andrabil finns det dock många bra alternativ.
Jag läste det här på forumet men tesla kanske också har 320 kbps eller högre ? Isåfall fel av mig.
Pilot assist klarar just av det du nämner, köer.
Använde pilot assist jättemycket men använder det jag radade upp desto mer, speciellt strålkastare i det här ljuset.
Eftermontera har jag aldrig gillat, sånt gjorde man när man var 18.
Infotainmentsystem så är väll tesla i topp. Drivlina är dom i topp. Men just teknisk utrustning eller utrustning överlag är dom inte på banan.
Bitrate är inte samma sak som ljudkvalitet. Model 3s premiumsystem är löjligt bra, klart bättre än något annat jag haft standardmonterat i en bil och det är mycket... Vet inte vilken Bitrate man valt, men en hög bitrate på material som streamas över mobilnät är såklart inte alltid ett klokare val. Dock hade det varit trevligt att kunna välja.
Har bara testat Pilot Assist i XC90. Det var inte i närheten av AP, men kanske är det väsentligt bättre i PS2. Har dock sett rätt många tester och inte hört någon som anser att det är på Teslanivå.
"Inte på banan" är såklart rent nonsens. Jag tror Tesla faktiskt har överlägset mest egen teknik. De är ganska ensamma om sitt vertikala integrationstänk. BMW/Audi/Mercedes har tex väldigt lite unik teknik som inte konkurrenterna också har. Man köper det mesta från Continental, Bosch mfl istället för att utveckla själva på gott och ont. "Ont" med Teslaögon är som sagt att Tesla inte väljer att köpa in tex Led-matrix strålkastare. Jag förstår inte logiken, för strålkastare tror jag inte de har för avsikt att utveckla själva, men återigen så är det solklart att det både finns klara fördelar och klara nackdelar med Tesla.
Har man ingen insikt i Teslas l egna lösningar så föreslår jag att man kollar några Youtube-klipp med Sandy Munro. Han är bra på att förklara hur extremt snabbt Tesla utvecklar nya komponenter. Ett sådant exempel är Teslas nya "Super Bottle".
En annan fantastisk innovation som man mig veterligen är ensam om är ventilationslösningen. Luftutblåsen i alla andra bilar känns antika i jämförelse. Så fula och så osmidiga...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021