Ja man kan ju hoppas att är sådd88 skrev:Om det är ett event så brukar det stå ett par klassiker man kan dregla över, så skulle gissa att dom syftar på det.
Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Porsche Taycan (Mission E)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Har också fått hem någon inbjudan/reklam från Porsche som jag inte öppnat än (är något halvgenomskinligt vitt A4-kuvert). Skall nog ta och öppna och se vad det är ändå.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Nu har jag också varit på ett road show-event och provat. Fick köra en Turbo. Fin bil, helt klart. Kändes lika snabb som min X med Ludicrous ungefär. Dock betydligt bättre i kurvorna, vilket får anses självklart då min bil alltså är en SUV. Inredningen var snygg men lite för många sorgekanter på alla skärmarna för min smak. Blev väldigt kladdigt.
Det var ca 70% batteri i bilen när jag fick den och jag noterade att ingen av fyra Taycan på plats stod på laddning. Frågade säljaren hur lågt batteriet kan gå innan prestandan blir ordentligt påverkat. Till min förvåning svarar han att det blir aldrig något problem för "Porsche har löst det". Jaha, lät ju extremt spännande tyckte jag...
Men efter 45 min körning så var batteriet nere på ca 40-45% och plötsligt var kraften som bortblåst. Om någon mer skulle prova bilen efter mig så blir det ingen kul upplevelse. Hur kan Porsches säljare på ett rent Taycan-event vara så dåligt pålästa? Hur ser det då ut i bilhallarna ute i landet där det finns både fossil- och batteribilar?
Det var ca 70% batteri i bilen när jag fick den och jag noterade att ingen av fyra Taycan på plats stod på laddning. Frågade säljaren hur lågt batteriet kan gå innan prestandan blir ordentligt påverkat. Till min förvåning svarar han att det blir aldrig något problem för "Porsche har löst det". Jaha, lät ju extremt spännande tyckte jag...
Men efter 45 min körning så var batteriet nere på ca 40-45% och plötsligt var kraften som bortblåst. Om någon mer skulle prova bilen efter mig så blir det ingen kul upplevelse. Hur kan Porsches säljare på ett rent Taycan-event vara så dåligt pålästa? Hur ser det då ut i bilhallarna ute i landet där det finns både fossil- och batteribilar?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Så tolkar inte jag det.Bjelke skrev:Det är alltså deras absolut nyaste versioner, så ja, himla knepig ”slogan”...HelectriC skrev:beror väl på vilka modeller de placerar under "dåtid". En klassisk 911 från typ 70 eller 80-tal är ju riktigt häftig och har hög kultstatus. Men om de menar den senaste 911, så är det lite pinsamt. Antar att Taycan platsar under "nutid" eller iaf "framtid" beroende på vad dom menar.Bjelke skrev:Fick precis lite olika material från Porsche, bla ett stort reklamblad om alla Porsche-modeller och en
inbjudan där man kan få kika på alla modellerna...
”Back to the future- upplev dåtid, nutid och framtid”
En mycket träffande beskrivning tycker jag.... ”dåtid”.... vet inte om jag tycker det var så smart formulerat...
"På Arlanda Test Track väntar några av våra historiska ikoner och argaste tävlingsbilar - och alla våra aktuella modeller..."
Så både nytt och gammalt som jag tolkar det.
Jag ska dit och ser verkligen fram emot det. Hade dock helst spenderat eftermiddagen i enbart Taycan, men man lär väl bli "tvungen" att puttra runt i några fossiler också Anyways, om du eller någon annan bokar in eftermiddagen 31/5 så säg till så kan vi mötas upp
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Porsche Taycan (Mission E)
jag har varit på Porschevent för några år sen. Sjukt kul och ingen som höll tillbaka eller sa åt en att ta det lugnt om vi säger så
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Bara att hålla med! Taycan Turbo S på bana var sjukt kul. Bra event!HelectriC skrev:jag har varit på Porschevent för några år sen. Sjukt kul och ingen som höll tillbaka eller sa åt en att ta det lugnt om vi säger så
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Verkar som "sport turismo" är här väldigt snart.
https://insideevs.com/news/508549/porsc ... rismo-gts/
https://insideevs.com/news/508549/porsc ... rismo-gts/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Är det någon här som har minst provsuttit både Mercedes EQC 400 och Porsche Taycan?
Hur är säterna i Taycanen? Är de lika breda som i mercan? Är det hårda kanter på sätet?
Funderar på att byta in/sälja min EQC. Taycanen har runt 4-5000kr mindre i kostnad per månad, och förmånsvärdet har jag för mig är ungefär lika eller lite lägre.
Hur är säterna i Taycanen? Är de lika breda som i mercan? Är det hårda kanter på sätet?
Funderar på att byta in/sälja min EQC. Taycanen har runt 4-5000kr mindre i kostnad per månad, och förmånsvärdet har jag för mig är ungefär lika eller lite lägre.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Har bara provat EQC, men det är ju en liten bil inuti IMO.Gargamel skrev:Är det någon här som har minst provsuttit både Mercedes EQC 400 och Porsche Taycan?
Hur är säterna i Taycanen? Är de lika breda som i mercan? Är det hårda kanter på sätet?
Funderar på att byta in/sälja min EQC. Taycanen har runt 4-5000kr mindre i kostnad per månad, och förmånsvärdet har jag för mig är ungefär lika eller lite lägre.
Hur tusan kan du få en Taycan så mkt billigare? Bilens pris är ju ca det dubbla.
Förmånsvärdet är väl femsiffrigt också, EQC typ hälften?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Kollar du på en max-max-maxad Taycan? De jag har tittat på utan att maxa alla onödigheter, så stämmer mina siffror.taliz skrev:Har bara provat EQC, men det är ju en liten bil inuti IMO.Gargamel skrev:Är det någon här som har minst provsuttit både Mercedes EQC 400 och Porsche Taycan?
Hur är säterna i Taycanen? Är de lika breda som i mercan? Är det hårda kanter på sätet?
Funderar på att byta in/sälja min EQC. Taycanen har runt 4-5000kr mindre i kostnad per månad, och förmånsvärdet har jag för mig är ungefär lika eller lite lägre.
Hur tusan kan du få en Taycan så mkt billigare? Bilens pris är ju ca det dubbla.
Förmånsvärdet är väl femsiffrigt också, EQC typ hälften?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
En EQC fleet edition får du ju för 680. En Taycan med motsvarande utrustning går på sisådär 1,2-1,3.Gargamel skrev:Kollar du på en max-max-maxad Taycan? De jag har tittat på utan att maxa alla onödigheter, så stämmer mina siffror.taliz skrev:Har bara provat EQC, men det är ju en liten bil inuti IMO.Gargamel skrev:Är det någon här som har minst provsuttit både Mercedes EQC 400 och Porsche Taycan?
Hur är säterna i Taycanen? Är de lika breda som i mercan? Är det hårda kanter på sätet?
Funderar på att byta in/sälja min EQC. Taycanen har runt 4-5000kr mindre i kostnad per månad, och förmånsvärdet har jag för mig är ungefär lika eller lite lägre.
Hur tusan kan du få en Taycan så mkt billigare? Bilens pris är ju ca det dubbla.
Förmånsvärdet är väl femsiffrigt också, EQC typ hälften?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 5407
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Tycker det verkar som det blivit dags för dig att boka in en tid hos ett Porsche-center...Gargamel skrev:Är det någon här som har minst provsuttit både Mercedes EQC 400 och Porsche Taycan?
Hur är säterna i Taycanen? Är de lika breda som i mercan? Är det hårda kanter på sätet?
Funderar på att byta in/sälja min EQC. Taycanen har runt 4-5000kr mindre i kostnad per månad, och förmånsvärdet har jag för mig är ungefär lika eller lite lägre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Min kärra har inget med fleet edition att göra med, vad jag vet..taliz skrev:En EQC fleet edition får du ju för 680. En Taycan med motsvarande utrustning går på sisådär 1,2-1,3.Gargamel skrev:Kollar du på en max-max-maxad Taycan? De jag har tittat på utan att maxa alla onödigheter, så stämmer mina siffror.taliz skrev:Har bara provat EQC, men det är ju en liten bil inuti IMO.Gargamel skrev:Är det någon här som har minst provsuttit både Mercedes EQC 400 och Porsche Taycan?
Hur är säterna i Taycanen? Är de lika breda som i mercan? Är det hårda kanter på sätet?
Funderar på att byta in/sälja min EQC. Taycanen har runt 4-5000kr mindre i kostnad per månad, och förmånsvärdet har jag för mig är ungefär lika eller lite lägre.
Hur tusan kan du få en Taycan så mkt billigare? Bilens pris är ju ca det dubbla.
Förmånsvärdet är väl femsiffrigt också, EQC typ hälften?
SwedishAdvocate skrev:Tycker det verkar som det blivit dags för dig att boka in en tid hos ett Porsche-center...Gargamel skrev:Är det någon här som har minst provsuttit både Mercedes EQC 400 och Porsche Taycan?
Hur är säterna i Taycanen? Är de lika breda som i mercan? Är det hårda kanter på sätet?
Funderar på att byta in/sälja min EQC. Taycanen har runt 4-5000kr mindre i kostnad per månad, och förmånsvärdet har jag för mig är ungefär lika eller lite lägre.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Så du jämför en "max-max-maxad" EQC med en barskrapad taycan?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Härligt!taliz skrev:Verkar som "sport turismo" är här väldigt snart.
https://insideevs.com/news/508549/porsc ... rismo-gts/
Denna som jag verkligen ser fram emot att testa. Skönt att få mer utrymme, men samtidigt slippa SUV-stuket. Tror detta kan bli en hit för Porsche.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Nix.taliz skrev:Så du jämför en "max-max-maxad" EQC med en barskrapad taycan?
Min EQC kostade cirka 850.000kr efter alla rabatter, dvs runt 1 mille innan rabatterna.
Har sett flera redan utplockade Taycans med en prislapp på 980.000kr till 1.3 miljoner, inte så stor skilllnad mot EQC:n mao.
Månadsavgiften till företaget enligt dessa porsche-firmor/centra, så skulle den på runt millen landa på cirka 9800kr/månad, min EQC går lös på 13500kr/månad.
Förmånsavgiften för EQC:n jag har idag är på 7903kr, de siffror för Taycanen jag har sett landar på omkring samma summa..
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Två bilar med ungefär samma prislapp men som får olika månadskostnad låter som helt olika upplägg för leasingen,Gargamel skrev:Nix.taliz skrev:Så du jämför en "max-max-maxad" EQC med en barskrapad taycan?
Min EQC kostade cirka 850.000kr efter alla rabatter, dvs runt 1 mille innan rabatterna.
Har sett flera redan utplockade Taycans med en prislapp på 980.000kr till 1.3 miljoner, inte så stor skilllnad mot EQC:n mao.
Månadsavgiften till företaget enligt dessa porsche-firmor/centra, så skulle den på runt millen landa på cirka 9800kr/månad, min EQC går lös på 13500kr/månad.
Förmånsavgiften för EQC:n jag har idag är på 7903kr, de siffror för Taycanen jag har sett landar på omkring samma summa..
tex olika restvärde och/eller olika kontantinsats plus ev olika räntor,
dvs olika villkor och då jämför man ju inte rättvist... Någonstans ska ju bilarna i slutänden betalas.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Det må så vara, kanske är att porschen troligen har operationell leasing och eqc:n har inte det. På flera ställen har jag sett att porschen inte kräver förhöjds månadsavgift, men EQC:n fick jag tjonga in runt 55000krBjelke skrev:Två bilar med ungefär samma prislapp men som får olika månadskostnad låter som helt olika upplägg för leasingen,Gargamel skrev:Nix.taliz skrev:Så du jämför en "max-max-maxad" EQC med en barskrapad taycan?
Min EQC kostade cirka 850.000kr efter alla rabatter, dvs runt 1 mille innan rabatterna.
Har sett flera redan utplockade Taycans med en prislapp på 980.000kr till 1.3 miljoner, inte så stor skilllnad mot EQC:n mao.
Månadsavgiften till företaget enligt dessa porsche-firmor/centra, så skulle den på runt millen landa på cirka 9800kr/månad, min EQC går lös på 13500kr/månad.
Förmånsavgiften för EQC:n jag har idag är på 7903kr, de siffror för Taycanen jag har sett landar på omkring samma summa..
tex olika restvärde och/eller olika kontantinsats plus ev olika räntor,
dvs olika villkor och då jämför man ju inte rättvist... Någonstans ska ju bilarna i slutänden betalas.
Leasingavgiften vill jag nog minnas för porschen är på 1500mil/år och EQC:n var det nog minst 3000 vill jag minnas.
-
- Inlägg: 5407
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Helt vilda spekulationer eftersom jag är lekman när det handlar om att 'prångla ut' 'millebilar':...Bjelke skrev:.../ Någonstans ska ju bilarna i slutänden betalas.Gargamel skrev:Nix.taliz skrev:Så du jämför en "max-max-maxad" EQC med en barskrapad taycan?
Min EQC kostade cirka 850.000kr efter alla rabatter, dvs runt 1 mille innan rabatterna.
Har sett flera redan utplockade Taycans med en prislapp på 980.000kr till 1.3 miljoner, inte så stor skilllnad mot EQC:n mao.
Månadsavgiften till företaget enligt dessa porsche-firmor/centra, så skulle den på runt millen landa på cirka 9800kr/månad, min EQC går lös på 13500kr/månad.
Förmånsavgiften för EQC:n jag har idag är på 7903kr, de siffror för Taycanen jag har sett landar på omkring samma summa..
Det har ju skrivits lite på det här forumet om bilar vars leasingerbjudanden enligt uppgift subventionerats från tillverkaren av olika anledningar. Audi E-tron är ju en av de modeller som nämnts och som jag kommer ihåg på rak arm. Och det är väl samma koncern som Porsche...
Kanske vill VAG/Porsche få upp produktionen av Taycan av olika anledningar.
De vill kanske ha lite högre produktion i fabriken.
De tänker kanske även långsiktigt och ser en chans att locka till sig nya kunder som de i framtiden tänker sig som repeat-customers. Det verkar ju t.ex. som icke-skogsmullekombin Taycan Turismo är nära förestående. En del som de säljer till nu kanske kommer vara villiga att byta till den när den kommer...
De vill kanske få ut mer bilar på marknaden för att den vägen få till lite mer försäljning via word of mouth -- ungefär som Tesla gjorde en gång i tiden. Det verkar ju som de har en rätt bra produkt... I Sverige är det ju vidare snart förhoppningsvis dags att öppna upp efter Corona -- samt att sommaren med allt vad det kan innebära av ökad produktexponering står för dörren...
Porsche behöver kanske öka sin försäljning av elbilar för att undvika straffavgifter pga av sin fossil-försäljning...
Av ovanstående anledningar (plus kanske ytterligare som inte jag har koll på) så har VAG/Porsche kanske valt att för tillfället (plus för okänd tid framöver) subventionera Taycan lite extra...
Eller nåt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Nä, allt hänger på laddnätverket. Spelar ingen roll hur bra bilen är om den inte är smidig och lätt att ladda.hooked skrev:Premium?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Med tanke på att han får samma problem med att laddningen stannar på flera olika laddnätverk så lär det vara bilen...MWall skrev:Nä, allt hänger på laddnätverket. Spelar ingen roll hur bra bilen är om den inte är smidig och lätt att ladda.hooked skrev:Premium?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Här är det min fru som är brevlådeansvarig. Hon hade inte hämtat på ett par dagar och nu är eventet fullbokat. Lika bra. Hade nog inte orkat åka dit ändå.Bjelke skrev:Fick precis lite olika material från Porsche, bla ett stort reklamblad om alla Porsche-modeller och en
inbjudan där man kan få kika på alla modellerna...
”Back to the future- upplev dåtid, nutid och framtid”
En mycket träffande beskrivning tycker jag.... ”dåtid”.... vet inte om jag tycker det var så smart formulerat...
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Största orsaken så får mig att (nu denna gången) avstå från att testa en Taycan i ett par år.MWall skrev:Nä, allt hänger på laddnätverket. Spelar ingen roll hur bra bilen är om den inte är smidig och lätt att ladda.hooked skrev:Premium?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik