Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Mission E

Inlägg av HelectriC »

Surfaren skrev:
Den var inte helt ful den där. Men... suicide doors? Är det smart? Känns som en grej som ser snyggt ut med stängda dörrar på en konceptbil bara. Växelspaken var bara fånig.
Både BMW och RR har ju det på produktionsbilar, så det funkar ju. Men så värst smart vet jag inte. i3:an vi lånade ett tag var ju inte direkt lätt att få barnen in och ut från i trånga luckor. Och dessa dörrar ser ju inte ut att vara kortare än i3:ans :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Porsche Mission E

Inlägg av LarsL »

MagnusG skrev:
Annars var induktionsladdaren en bra idé. Bilen laddar automatiskt när den står i garaget eller var man nu lägger induktionsplattan, ingen sladd behöver kopplas till bilen. Det är en bättre lösning än Teslas robotarm.
Nä, inte särskilt smart det är ganska bra förluster med induktionsladdning.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Porsche Mission E

Inlägg av Martinen »

Model X prototypen hade inte heller backspeglar utan kameror och en skärm.
Det visade sig att dom inte kunde ha det så enligt gällande regelverk.
Får se om Porsche lyckas bättre.

Spännande idé att köra med 800 v. Det kräver ju en hel del av övrig elektronik, men det är ett jävligt smart sätt att dra ner strömmen.
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Porsche Mission E

Inlägg av Elputte »

Snygg och lovande! Men jag kan inte undra om Audi och Porsche är seriösa på riktigt. Vill de bara uppvisa att de kan, och få lite uppmärksamhet? Eller vill de verkligen sälja elbilar? De kanske utvecklar för att kunna hänga med när det blir nödvändigt. Eller kommer de att satsa på riktigt för de förstår åt vilket håll det barkar. Trots allt ligger det några år fram i tiden innan de börjar producera riktiga elbilar. Går det ens att sälja elbilar till de stora massorna utan ett eget laddnätverk? Kommer de att ansluta sig till Teslas laddnätverk? Jag tror inte att kapaciteten räcker faktiskt. De blir nog tvungna att starta eget laddnätverk. Om de inte väntar så länge med att satsa på elbilar att det har slagit igenom och andra aktörer har byggt upp ett laddnätverk i Europa. Många frågor, blir nästan lika yr som BMW chefen. Undrar vad deras plan är?
Användarvisningsbild
Werzion
Inlägg: 160
Blev medlem: 14 jun 2014 22:18
Ort: Jönköping

Re: Porsche Mission E

Inlägg av Werzion »



800 volt laddning, 80% på 15 minuter - med induktiv laddning!! :shock: 8-)
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Porsche Mission E

Inlägg av Bjorn »

Werzion skrev:


800 volt laddning, 80% på 15 minuter - med induktiv laddning!! :shock: 8-)
Nja, de säger inget om att det är induktiv snabbladdning. Det kan ju vara långsamladdning som är induktiv.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Porsche Mission E

Inlägg av Svenssons »

Bjorn skrev:
Werzion skrev:


800 volt laddning, 80% på 15 minuter - med induktiv laddning!! :shock: 8-)
Nja, de säger inget om att det är induktiv snabbladdning. Det kan ju vara långsamladdning som är induktiv.
Som jag tolkar vad Wolfgang Hatz säger så är induktiva laddningen itne lika snabb:
We have developed the first 800V system on a pure EV. We can recharge the car 80% of the energy in about 15 minutes. We will have so called wireless charging aswell, so you do not even have to plug in the car.
Snabbladdningen är alltså skilt från den trådlösa laddningen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Tosh
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 aug 2014 12:34

Re: Porsche Mission E

Inlägg av Tosh »

Grymt snygg!!!
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Porsche Mission E

Inlägg av Oppfinnarn »

Aftonbladet skriver idag om andra tillverkare som skall satsa på elbilar, om typ 3 år, bla Porsche.
http://www.aftonbladet.se/bil/article21529545.ab
Dock så ställer de sig inte den viktigaste frågan om infrastruktur för snabbladdning, hur skall den lösas? Ska alla ha olika approacher? Eller kan CCS standarden (heter den väl?) mata Porsches batteri 50 mil på 15 minuter??

Man inser mer och mer att det riktigt coola med Tesla är egentligen laddinfrastrukturen som är den riktiga enablern för riktiga elbilar. Det var inte förrän jag såg Lödde SuC live, som jag vågade satsa en elbil Tesla.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Porsche Mission E

Inlägg av apkungen »

Ja och det gjorde de väldigt bra också i Sverige. Alla stationer kom upp i tid eller nästan före tidsschemat, fantastiskt bra jobbat var det. Nu hoppas jag att de lyckas få till de resterande i tid också!
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Porsche Mission E

Inlägg av Martinen »

Det här med att höja spänningen är nog ingen dum idé för att kunna få snabbare laddning mm. Med 800 V så blir ju dubbelt så hög effekt jämfört med Tesla för om man kör samma ström.
Det finns såklart andra lösningar med.
Från början när jag fix reda på att Tesla låg på runt 400 v så blev jag lite förvånad att dom inte valt att få upp spänningen något.
Med tanke på effekt på motorerna så hade detta mig varit fördelaktigt för att få ner strömmarna.
Som det är nu så blir det nog dyrare om man ska kräma ut mer effekt från både motorerna och laddarna.
Vara ombyggnaden från 1300-1500A kostar en hel del pengar.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Porsche Mission E

Inlägg av vigge50 »

Nu så har Porsche bestämt sig för att de ska sälja bilen, när de får igång produktionen är däremot inte känt. Det säger bara att de blir i slutet av årtiondet.

http://insideevs.com/porsche-green-ligh ... ctric-car/
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Porsche Mission E

Inlägg av vigge50 »

Nu har Porsche stött på problem då kunderna efterfrågar ljudet från en V8 och frågar om de inte ska bygga bilen med en V8 också.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... aller-ljud
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Porsche Mission E

Inlägg av Jerker »

vigge50 skrev:
Nu har Porsche stött på problem då kunderna efterfrågar ljudet från en V8 och frågar om de inte ska bygga bilen med en V8 också.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... aller-ljud
Knäppgökar!

Fast, de första bilisterna i början av 1900-talet kanske saknade lukten av hästskit också...
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Porsche Mission E

Inlägg av ochso »

http://www.di.se/bil/sa-manga-elbilar-r ... att-salja/

Porsche berättar att man räknar med att sälja 20 000 bilar årligen av den nya elbilen Mission E.

Bilen väntas finnas på marknaden år 2019.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Porsche Mission E

Inlägg av JFAH »

Martinen skrev:
Det här med att höja spänningen är nog ingen dum idé för att kunna få snabbare laddning mm. Med 800 V så blir ju dubbelt så hög effekt jämfört med Tesla för om man kör samma ström.
Det finns såklart andra lösningar med.
Från början när jag fix reda på att Tesla låg på runt 400 v så blev jag lite förvånad att dom inte valt att få upp spänningen något.
Med tanke på effekt på motorerna så hade detta mig varit fördelaktigt för att få ner strömmarna.
Som det är nu så blir det nog dyrare om man ska kräma ut mer effekt från både motorerna och laddarna.
Vara ombyggnaden från 1300-1500A kostar en hel del pengar.
800 volt har väldigt många nackdelar i kostnadsperspektiv. Det är en bökig spänning att hantera eftersom det ställer väsentligt mycket högre krav på isolation (underliga saker börjar hända med material, och det hanterar väta dåligt mm). Det är följaktligen både dyrt, svårt att tillverka och svårt att underhålla. De är också tveksamt om fördelarna blir så pass mycket större att det överväger nackdelarna. Men visst har haft fel tidigare.

Jag ser personligen inte riktigt fördelarna med detta.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Porsche Mission E

Inlägg av danni »

ochso skrev:
http://www.di.se/bil/sa-manga-elbilar-r ... att-salja/

Porsche berättar att man räknar med att sälja 20 000 bilar årligen av den nya elbilen Mission E.

Bilen väntas finnas på marknaden år 2019.
Hmmm. Det är ungefär så mycket som de säljer av Panamera. De tror verkligen på den här modellen. Och det positiva är att den sortens försäljningssiffror skulle indikera att priset inte alls hamnar så högt som jag befarat. Baserat på konceptet känns ju en prislapp på 3 miljoner ganska sannolik, men då lär de inte sälja 20 000 bilar. Kanske hamnar den närmare Model S.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Porsche Mission E

Inlägg av helix »

Väcker den här gamla tråden till liv. Nu har första testbilarna av produktionsmodellen spottats nere i Tyskland. Intressant att Porsche testar bilarna tillsammans med några Teslor! Verkar även vara som Porsche satsar hårt på autonomt. Bilen ser ut att ha en del radars i fronten osv. Tydligt också att Porsche valt konventionella dörrar och frångått prototypens "suicide doors".

Lite lustigt att Porsche har klistrat på "avgasrör" där bak för att kanske lura någon att bilen har en förbränningsmotor :lol:

Tycker den ser riktigt läcker ut och kan Porsche (VW Group) styra upp laddinfrastrukturen till 2020 och bilens övriga specar blir attraktiva med räckvidd osv så kanske detta blir steget tillbaka till tyskt igen efter några år med jänkarbil :D

https://www.motor1.com/news/182383/pors ... py-photos/

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Porsche Mission E

Inlägg av Bjelke »

Håller med, den ser riktigt läcker ut, lite lagomt brutal och hyffsat mkt Porsche look kvar :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Porsche Mission E

Inlägg av rightnow »

Dum fråga av nån som inte kan. Bara för att superladdningen är på 800V betyder väl inte att motorer osv måste köra på det?
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 595
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Porsche Mission E

Inlägg av Sofie »

Trevligt att se att dom jämför med Teslorna samtidigt.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Porsche Mission E

Inlägg av Henrik Torphammar »

rightnow skrev:
Dum fråga av nån som inte kan. Bara för att superladdningen är på 800V betyder väl inte att motorer osv måste köra på det?
Du har en kapacitet i kWh. Byggt av celler seriellt och parallellt. 100celler ger 400volt, 200celler 800volt. Tesla har 100kWh och 8000celler dvs 100st i serie och 80st parallellt. En Porsche måste ha 200st i serie för att nå 800volt men bara 40st parallellt för samma 100kWh.

Fördelen med hög spänning är att man sänker strömmen. Ampere ger värme, i laddkontakter, sladdar och motorer. Så att ladda med 800volt kräver 200st celler i serie. Sen MÅSTE det ju inte vara motorer på 800volt, de kan ju med kontaktorer koppla om batteriet efter laddning så det blir ett 100S80P och köra motorerna på 400volt. Men varför vill man göra så? En elmotor är en baggis att linda om från 400volt till 800volt så det finns ingen poäng i att gå ner i spänning. Ju högre spänning desto mindre förluster. Titta på en kraftledning, det är ju 400.000volt och "sytrådar" som för över enorma effekter.

Det är dock lite konstigt i mina ögon att Teslas bilar med lägre spänningen hitintills varit mer effektiva. 40, 60, 70, 60NG samt 75kWh. Det borde vara tvärt om att en bil med högre spänning går effektivare.

(sen vet jag att det inte är 100st utan 96celler, men det kvittar just här)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Porsche Mission E

Inlägg av e5m1r »

Henrik Torphammar skrev:
rightnow skrev:
Dum fråga av nån som inte kan. Bara för att superladdningen är på 800V betyder väl inte att motorer osv måste köra på det?
Du har en kapacitet i kWh. Byggt av celler seriellt och parallellt. 100celler ger 400volt, 200celler 800volt. Tesla har 100kWh och 8000celler dvs 100st i serie och 80st parallellt. En Porsche måste ha 200st i serie för att nå 800volt men bara 40st parallellt för samma 100kWh.

Fördelen med hög spänning är att man sänker strömmen. Ampere ger värme, i laddkontakter, sladdar och motorer. Så att ladda med 800volt kräver 200st celler i serie. Sen MÅSTE det ju inte vara motorer på 800volt, de kan ju med kontaktorer koppla om batteriet efter laddning så det blir ett 100S80P och köra motorerna på 400volt. Men varför vill man göra så? En elmotor är en baggis att linda om från 400volt till 800volt så det finns ingen poäng i att gå ner i spänning. Ju högre spänning desto mindre förluster. Titta på en kraftledning, det är ju 400.000volt och "sytrådar" som för över enorma effekter.

Det är dock lite konstigt i mina ögon att Teslas bilar med lägre spänningen hitintills varit mer effektiva. 40, 60, 70, 60NG samt 75kWh. Det borde vara tvärt om att en bil med högre spänning går effektivare.

(sen vet jag att det inte är 100st utan 96celler, men det kvittar just här)
Har nog snarare med vikt på batteripack att göra än spänning
Intressant om någon kan dela med sig förbrukning på 75 bil med 85 batteri
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Verdi

Re: Porsche Mission E

Inlägg av Verdi »

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... d38e961fa9

Billigaste modellen som börjar på 800 tusen vill de inte ange räckvidd och prestanda för. Den dyraste blir som en lite långsammare P85D förutom att man kan pressa den hårdare på bana och så. Och så kan man ladda jättesnabbt. Fast laddstationerna finns såklart inte en. Inte bilen heller för den delen så så det är väl bara rättvist. :)

Är faktiskt besviken. Den "snabbaste" som gör 0-100 på 3,5 sekunder och har räckvidd som en Model S 75D lär ju kosta 1,5 miljon eller nåt innan den är utrustad och klar.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Porsche Mission E

Inlägg av Bod »

Och inga Superchargers.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Skriv svar