Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

lator skrev:
Tittade på en annons för en Taycan och läste med förvåning att den skulle ha en "on-board DC-charger 150 kW...
Någon som vet vad det handlar om eller är det bara en felskrivning?
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... s/96619074
Det var iaf i början tillval att kunna ladda mer än 50kW på 400V DC stationer. På 800V stationer hade alla högre dock. Säkert det som blivit lite snurrigt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av martinot »

Japp. Troligen är det en DC-DC-konverter (som höjer spänningen från 400V till 800V) som tidigare var lite mer begränsad effekt på (och högre effekt som tillval/extrapaket).

Någon ombordladdare/likriktare på 150 kW är det alltså inte frågan om. 43 kW (63A) är max enligt Typ2-standarden för ombordladdning. De som skrivit annonsen har nog inte full koll på vad de skriver (men kan förstå att det är ett lätta misstag för de som inte är så insatta i elbilar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Gustafsson »

martinot skrev:
Japp. Troligen är det en DC-DC-konverter (som höjer spänningen från 400V till 800V) som tidigare var lite mer begränsad effekt på (och högre effekt som tillval/extrapaket).

Någon ombordladdare/likriktare på 150 kW är det alltså inte frågan om. 43 kW (63A) är max enligt Typ2-standarden för ombordladdning. De som skrivit annonsen har nog inte full koll på vad de skriver (men kan förstå att det är ett lätta misstag för de som inte är så insatta i elbilar).
Är inte en DC/DC konverter som klarar 800 V och 200 kW+ en väldigt (osannolikt) exklusiv tingest?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev:
martinot skrev:
Japp. Troligen är det en DC-DC-konverter (som höjer spänningen från 400V till 800V) som tidigare var lite mer begränsad effekt på (och högre effekt som tillval/extrapaket).

Någon ombordladdare/likriktare på 150 kW är det alltså inte frågan om. 43 kW (63A) är max enligt Typ2-standarden för ombordladdning. De som skrivit annonsen har nog inte full koll på vad de skriver (men kan förstå att det är ett lätta misstag för de som inte är så insatta i elbilar).
Är inte en DC/DC konverter som klarar 800 V och 200 kW+ en väldigt (osannolikt) exklusiv tingest?
Här är ett par exempel:

http://apecor.com/highpower.php & http://apecor.com/pages/products/highpo ... l_dcdc.pdf

https://www.mikroelektronik.fraunhofer. ... ler_DB.pdf
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Svenssons »

lator skrev:
Tittade på en annons för en Taycan och läste med förvåning att den skulle ha en "on-board DC-charger 150 kW...
Någon som vet vad det handlar om eller är det bara en felskrivning?
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... s/96619074
Det är väl som sagt var DC-DC-omvandlaren som är ett val för Porsche Taycan. Bilar med batteripack på 800 V får ju problem att ladda över huvudtaget på laddare som bara kan ge 400 V. Även 50 kW 400 V laddning kräver extra utrustning och för att kunna ladda i upp till 150 kW finns detta val till Taycan.

Är väl inte helt vanligt med nya laddare som inte klarar av mer än 400V och som är på mer än 50 kW men de finns. Undra hur andra biltillverkare med 800V batteripack löst laddning vid snabbladdare som inte kan ge mer än 400V?

Snabbare än 150 kW vid 400V lär inte vara särskilt intressant, visserligen tillåter CCS-standarden upp till 200 kW vid 400 V men tror inte det finns några stolpar som ger mer än 150 kW och som inte klarar av att ge 800 V och skulle det finnas det så är vinsten inte särskilt stor.

https://www.taycanforum.com/forum/threa ... 267/page-2
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Nect »

taliz skrev:
Herrejäklar! Me want a Plaid :lol: :mrgreen:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av dd88 »

Plaid har varit ute på gatorna i snart två månader och fortfarande bara en massa dragtider? Är det yoken som ställer till det när det svänger?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zalman3 »

dd88 skrev:
Plaid har varit ute på gatorna i snart två månader och fortfarande bara en massa dragtider? Är det yoken som ställer till det när det svänger?
Plaid är ju på Ringen nu.
Snart kommer tider!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av SwedishAdvocate »

dd88 skrev:
Plaid har varit ute på gatorna i snart två månader och fortfarande bara en massa dragtider? Är det yoken som ställer till det när det svänger?


Det verkar ju inte som yoken var ett problem på Laguna Seca...

Källa: https://insideevs.com/news/508122/tesla ... ap-record/

EDIT: Bilen hade tydligen en vanlig ratt...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av dd88 »

SwedishAdvocate skrev:
dd88 skrev:
Plaid har varit ute på gatorna i snart två månader och fortfarande bara en massa dragtider? Är det yoken som ställer till det när det svänger?


Det verkar ju inte som yoken var ett problem på Laguna Seca...

Källa: https://insideevs.com/news/508122/tesla ... ap-record/
Det där sägs vara en prototyp av Plaid+
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av SwedishAdvocate »

dd88 skrev:
Det där sägs vara en prototyp av Plaid+
Yoken hindrade i alla fall inte den ifrån att sätta ett nytt inofficiellt varvrekord för elbilar...

EDIT: Bilen hade tydligen en vanlig ratt...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av dd88 »

SwedishAdvocate skrev:
dd88 skrev:
Det där sägs vara en prototyp av Plaid+
Yoken hindrade i alla fall inte den ifrån att sätta ett nytt inofficiellt varvrekord för elbilar...
Vet vi att det satt en yoke i? Eller gjorde dom som Randy vid Pikes Peak och satte i en vanlig ratt?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Kubi »

dd88 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
dd88 skrev:
Det där sägs vara en prototyp av Plaid+
Yoken hindrade i alla fall inte den ifrån att sätta ett nytt inofficiellt varvrekord för elbilar...
Vet vi att det satt en yoke i? Eller gjorde dom som Randy vid Pikes Peak och satte i en vanlig ratt?
Länkade fel först. Men vanlig i denna också.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av SwedishAdvocate »

Kubi skrev:
dd88 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
dd88 skrev:
Det där sägs vara en prototyp av Plaid+
Yoken hindrade i alla fall inte den ifrån att sätta ett nytt inofficiellt varvrekord för elbilar...
Vet vi att det satt en yoke i? Eller gjorde dom som Randy vid Pikes Peak och satte i en vanlig ratt?
Länkade fel först. Men vanlig i denna också.
Hmm... Vad ska man tycka om det... :?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zalman3 »


Porsche uppdaterar Taycan – här är nyheterna.

Skrikiga färgtoner och längre räckvidd hör till nyheterna när Porsche uppdaterar elbilen Taycan.
https://www.vibilagare.se/nyheter/porsc ... -nyheterna
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Plaid är ju ett monster, synd bara att ingen vänder på huvudet åt en Model S längre, knappt nån som ser skillnad på den och bilar som är från 2012 eller mer fair 2016. Taycan däremot får många huvuden att vändas fortfarande :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av MWall »

SwedishAdvocate skrev:
dd88 skrev:
Det där sägs vara en prototyp av Plaid+
Yoken hindrade i alla fall inte den ifrån att sätta ett nytt inofficiellt varvrekord för elbilar...

EDIT: Bilen hade tydligen en vanlig ratt...

dd88, du vet väl också att yoke knappast är ett problem på bana. Men amerikaner, som är de som fått bilen, gillar mer att åka rakt fram än att svänga. Har alltid varit så.
Användarvisningsbild
Napapijri
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 09 maj 2019 02:15
Ort: Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Napapijri »

Hur är Taycan på vintern? Löser dörrarna fast?

Den största anledningen till att jag sålde min S och köpte en Macan var alla problemen på vintern. Men nu är jag trött på förbränningsmotorn och vill ha el igen...
Användarvisningsbild
CarlJ
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 22 apr 2021 12:31
Ort: Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av CarlJ »

Napapijri skrev:
Hur är Taycan på vintern? Löser dörrarna fast?

Den största anledningen till att jag sålde min S och köpte en Macan var alla problemen på vintern. Men nu är jag trött på förbränningsmotorn och vill ha el igen...
Det kommer en macan el snart
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av SwedishAdvocate »

Napapijri skrev:
Hur är Taycan på vintern? Låser dörrarna fast?

Den största anledningen till att jag sålde min S och köpte en Macan var alla problemen på vintern. Men nu är jag trött på förbränningsmotorn och vill ha el igen...
Kan man inte lösa problemet med rutor som fastnar med typ silikonstift eller vad nu produkten heter? Det + förvärmning av kupén...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av SwedishAdvocate »

CarlJ skrev:
Napapijri skrev:
Hur är Taycan på vintern? Löser dörrarna fast?

Den största anledningen till att jag sålde min S och köpte en Macan var alla problemen på vintern. Men nu är jag trött på förbränningsmotorn och vill ha el igen...
Det kommer en macan el snart
När då?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev:
Napapijri skrev:
Hur är Taycan på vintern? Låser dörrarna fast?

Den största anledningen till att jag sålde min S och köpte en Macan var alla problemen på vintern. Men nu är jag trött på förbränningsmotorn och vill ha el igen...
Kan man inte lösa problemet med rutor som fastnar med typ silikonstift eller vad nu produkten heter? Det + förvärmning av kupén...
Brukar köra med förvärmning, och det är ju det bekvämaste sättet med alla bilar att lösa liknande problem med.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
CarlJ
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 22 apr 2021 12:31
Ort: Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av CarlJ »

SwedishAdvocate skrev:
CarlJ skrev:
Napapijri skrev:
Hur är Taycan på vintern? Löser dörrarna fast?

Den största anledningen till att jag sålde min S och köpte en Macan var alla problemen på vintern. Men nu är jag trött på förbränningsmotorn och vill ha el igen...
Det kommer en macan el snart
När då?
2023
https://www.carmagazine.co.uk/spy-shots ... macan-suv/
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av SwedishAdvocate »

CarlJ skrev:
SwedishAdvocate skrev:
CarlJ skrev:
Napapijri skrev:
Hur är Taycan på vintern? Löser dörrarna fast?

Den största anledningen till att jag sålde min S och köpte en Macan var alla problemen på vintern. Men nu är jag trött på förbränningsmotorn och vill ha el igen...
Det kommer en macan el snart
När då?
2023
https://www.carmagazine.co.uk/spy-shots ... macan-suv/
Om man har kosingen – vill man verkligen vänta så länge?...

Hade jag haft tillräcklig ekonomi hade jag köpt en grå M3 LR AWD/aero/svart interiör/krok på måndag.

Är otroligt trött på att köra ~2015 gasdriven VW Golf kombi... Hade naturligtvis saknat kombiluckan med insynsskydd och lastförskjutningsnät... Men, men... Det finns ju ingen teslakombi. Och om det fanns hade den väl antagligen inte haft insynsskydd och lastförskjutningsnät... Och Taycan skogsmullekombi är ju det enda andra alternativet. Och den har väl inte dragkrok...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar