Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 968
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Segelflygaren »

SwedishAdvocate skrev:
Segelflygaren skrev:
fnystrom skrev:
.../ Angående bagageutrymmet så är det betydligt mindre än på Model S, men det är inte många gånger per år som det utnyttjas till max.
Jag har hittat lösningen på när man behöver få med sig mer bagage än vad som ryms. (Förutom att ta två Porsche Taycan)
TE20Q2CIX0004_1_low_Dachbox_320_in_Schwarz_hochglanz_huge.jpg
Kräver dock glastak, och jag tycker att anslutningen av detta vid A-stolpen, inte alls ser bra ut.
Det kanske man kan lösa genom att välja en lite mörkare färg på bilen för mindre kontrast vid A-stolpen. Eller så borde det väl gå att lösa genom att lämna in bilen till någon duktig folierare som skulle kunna ordna till en lite mer traditionell övergång i det partiet. Eller en kombination av bägge...
Jo, mörkare kulör fungerar. Dock så har Taycanen så snygga mörka detaljer fram och bak, dessa gör sig bäst mot ljusa, eller i alla fall inte mörka kulörer.

Viktiga tillval att inte glömma är PDCC och fyrhjulsstyrningen. Min uppfattning är att dessa gör en enorm skillnad på väghållningen.
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 jun 2015 17:10

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Alfa »

Tack för rapport! :)

Var inbjuden till Porsche på premiären (men skippade pga. CV19), och inte kommit dit än för att testköra (skall bli av någon dag).

Hur upplevde du storleken på den? Var den mitt emellan Model 3 och Model S i storlek, och känsla?

Taycan är jämförbar med Model 3 i alla avseenden. Att jämföra med Model S blir fel. Storleksmässigt är den lite mindre än Model 3.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Alfa skrev:
Tack för rapport! :)

Var inbjuden till Porsche på premiären (men skippade pga. CV19), och inte kommit dit än för att testköra (skall bli av någon dag).

Hur upplevde du storleken på den? Var den mitt emellan Model 3 och Model S i storlek, och känsla?

Taycan är jämförbar med Model 3 i alla avseenden. Att jämföra med Model S blir fel. Storleksmässigt är den lite mindre än Model 3.
Men det blir som att jämföra tex Panamera och Renault Laguna? Det känns ju som ungefär samma jämförelse som Taycan mot Model 3. Model 3 är ju byggd med utgångspunkt i budget. Bilen ska vara så billig som möjligt, Porsche är Porsche och kommer aldrig bli budgetbil. Fast du menade kanske enbart storlek? Då stämmer det kanske.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10308
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:
Alfa skrev:
Tack för rapport! :)

Var inbjuden till Porsche på premiären (men skippade pga. CV19), och inte kommit dit än för att testköra (skall bli av någon dag).

Hur upplevde du storleken på den? Var den mitt emellan Model 3 och Model S i storlek, och känsla?

Taycan är jämförbar med Model 3 i alla avseenden. Att jämföra med Model S blir fel. Storleksmässigt är den lite mindre än Model 3.
Men det blir som att jämföra tex Panamera och Renault Laguna? Det känns ju som ungefär samma jämförelse som Taycan mot Model 3. Model 3 är ju byggd med utgångspunkt i budget. Bilen ska vara så billig som möjligt, Porsche är Porsche och kommer aldrig bli budgetbil. Fast du menade kanske enbart storlek? Då stämmer det kanske.
Tror du är ganska ensam om att kalla Tesla "budgetbil".

Lägg 100k på bromsar, fjädring och däck på en 3P och du har en bil som är snabbare än Turbo S på bana, kostar hälften och är mer praktisk.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Det är ju inte jag som har myntat det, kommer ju från Tesla själva. Är ju en del av affärsplanen att skapa en billigbil. Hela bilen är konstruerad för att vara billigast möjlig. Allt på bilen är ju utvecklat för att vara billigt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10308
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:
Det är ju inte jag som har myntat det, kommer ju från Tesla själva. Är ju en del av affärsplanen att skapa en billigbil. Hela bilen är konstruerad för att vara billigast möjlig. Allt på bilen är ju utvecklat för att vara billigt.
Billigast möjlig så hade man byggt en Leaf/Zoe. De har byggt så effektivt som möjligt med grundförutsättningar i att den ska vara extremt snabb, ha grym väghållning, världens mest effektiva drivlina mm. Motsatsen till "budgetbil" imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 10819
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Fredrik j »

Interiört är tesla model3 verkligen lågbudget i mina ögon.
Bilens största, bland få, svaga punkt.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Laban »

Fredrik j skrev:
Interiört är tesla model3 verkligen lågbudget i mina ögon.
Bilens största, bland få, svaga punkt.
Jag tycker tvärtom. Eller kanske inte helt, men jag tycker 3:ans interiör är ren, snygg, modern. En av bilens starka punkter. Värre då med däckljudet på dålig asfalt. Hoppas att Y Berlin ska vara bättre på den punkten.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Legato skrev:
HelectriC skrev:
Det är ju inte jag som har myntat det, kommer ju från Tesla själva. Är ju en del av affärsplanen att skapa en billigbil. Hela bilen är konstruerad för att vara billigast möjlig. Allt på bilen är ju utvecklat för att vara billigt.
Billigast möjlig så hade man byggt en Leaf/Zoe. De har byggt så effektivt som möjligt med grundförutsättningar i att den ska vara extremt snabb, ha grym väghållning, världens mest effektiva drivlina mm. Motsatsen till "budgetbil" imo.
Motsatsen? Så Model 3 är en premiumbil då? DET kan vi väl vara överens om att den inte är iaf!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Vulgarsonic »

Fredrik j skrev:
Interiört är tesla model3 verkligen lågbudget i mina ögon.
Bilens största, bland få, svaga punkt.
Håller helt med där.
Menar inte att det behöver vara belamrat med reglage etc utan mer att interiören som sån egentligen känns alltför spartansk och budget för min smak.
Nu kör jag en Model 3 ändå men 95% av min körning görs korta sträckor inom en radie av 10km.
Skulle jag ligga och tugga motorväg och verkligen spendera tid i bilen dagligen hade jag helt klart velat ha nåt mer ombonat (och för den delen mer konfortabelt gällande ljud etc också).
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Motsatsen? Så Model 3 är en premiumbil då?
Vad är premium?

https://www.vibilagare.se/forum/vi-bila ... ar-premium
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5469
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
Interiört är tesla model3 verkligen lågbudget i mina ögon. /...
Nu var det ju ett tag sen jag körde Model 3... Jag jämförde med min egen bil – en ca 5 år gammal gasdriven VW Golf Kombi (Mk7). Som jag minns det tyckte jag ju inte interiören var sämre än den. Skärmen är ju vidare så högupplöst och responsiv som det kan bli i en bil. Är VW Golf Mk7 lågbudget?

Men det är en hel del som skiljer även mot en Golf... Och personligen hade jag helst sett någon slags instrumentering bakom ratten för åtminstone hastighetsmätare/alternativt en HUD rakt fram för hastighet (kombinerat med mittskärm i porträtt istället för landskap...).

Och jag har kört Model 3 för lite för att kunna recensera det annorlunda upplägget med rattreglage...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 968
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Segelflygaren »

Alfa skrev:
Tack för rapport! :)

Var inbjuden till Porsche på premiären (men skippade pga. CV19), och inte kommit dit än för att testköra (skall bli av någon dag).

Hur upplevde du storleken på den? Var den mitt emellan Model 3 och Model S i storlek, och känsla?

Taycan är jämförbar med Model 3 i alla avseenden. Att jämföra med Model S blir fel. Storleksmässigt är den lite mindre än Model 3.
Utrymmesmässigt är den ungefär som Model 3, men Model 3 känns som en småbil att köra jämfört Med Taycanen, på gott och ont (har en av varje).
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av martinot »

Segelflygaren skrev:
Alfa skrev:
Tack för rapport! :)

Var inbjuden till Porsche på premiären (men skippade pga. CV19), och inte kommit dit än för att testköra (skall bli av någon dag).

Hur upplevde du storleken på den? Var den mitt emellan Model 3 och Model S i storlek, och känsla?

Taycan är jämförbar med Model 3 i alla avseenden. Att jämföra med Model S blir fel. Storleksmässigt är den lite mindre än Model 3.
Utrymmesmässigt är den ungefär som Model 3, men Model 3 känns som en småbil att köra jämfört Med Taycanen, på gott och ont (har en av varje).
Kul! Skoj att få höra lite jämförelser och mer rapporter från dig som har bägge (även om de är i lite olika prisklass)! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av martinot »

Alfa skrev:
Tack för rapport! :)

Var inbjuden till Porsche på premiären (men skippade pga. CV19), och inte kommit dit än för att testköra (skall bli av någon dag).

Hur upplevde du storleken på den? Var den mitt emellan Model 3 och Model S i storlek, och känsla?

Taycan är jämförbar med Model 3 i alla avseenden. Att jämföra med Model S blir fel. Storleksmässigt är den lite mindre än Model 3.
Ja, då stämmer det jag hört innan (blev också väldigt förvånad över jämförelsen med S). Tack!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Alfa skrev:
Tack för rapport! :)

Var inbjuden till Porsche på premiären (men skippade pga. CV19), och inte kommit dit än för att testköra (skall bli av någon dag).

Hur upplevde du storleken på den? Var den mitt emellan Model 3 och Model S i storlek, och känsla?

Taycan är jämförbar med Model 3 i alla avseenden. Att jämföra med Model S blir fel. Storleksmässigt är den lite mindre än Model 3.
Men det blir som att jämföra tex Panamera och Renault Laguna? Det känns ju som ungefär samma jämförelse som Taycan mot Model 3. Model 3 är ju byggd med utgångspunkt i budget. Bilen ska vara så billig som möjligt, Porsche är Porsche och kommer aldrig bli budgetbil. Fast du menade kanske enbart storlek? Då stämmer det kanske.
Läser du ovan så ser du att det var främst storleken jag undrade över. Sedan kan ju eventuellt även känslan att köra de skilja tänkte jag, även om samma storlek, då vikten skiljer en del mellan de.

(Förväntar mig att byggkvalitet skiljer, precis som priset).

Vad menar du förresten med "kanske"?

Upplever du de som väldigt olika i storlek (har som sagt tyvärr själv inte hunnit att provköra Taycan än)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10308
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:
Legato skrev:
HelectriC skrev:
Det är ju inte jag som har myntat det, kommer ju från Tesla själva. Är ju en del av affärsplanen att skapa en billigbil. Hela bilen är konstruerad för att vara billigast möjlig. Allt på bilen är ju utvecklat för att vara billigt.
Billigast möjlig så hade man byggt en Leaf/Zoe. De har byggt så effektivt som möjligt med grundförutsättningar i att den ska vara extremt snabb, ha grym väghållning, världens mest effektiva drivlina mm. Motsatsen till "budgetbil" imo.
Motsatsen? Så Model 3 är en premiumbil då? DET kan vi väl vara överens om att den inte är iaf!
Det har har ju aldrig påstått. Men att gå från Dacia till Rolls Royce känns inte särskilt relevant.

För mig är Model 3 on par med BMW 3, Audi A4, Mercedes C i "premiumnivå" (enklare interiör men överlägsen i autonomi, OTA, app, infotainment), men givetvis inte en Porsche totalt sett.

Ändå hade jag hellre haft en 3P med full banutrustning än en Taycan Turbo även om de kostade lika mycket... Mitt sämsta bilinnehav hittills var en Porsche.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av fnystrom »

Kul post i annat forum: https://www.taycanforum.com/forum/threa ... rado.2669/

En 5 dagars biltur i Colorado med 7 Ferraris, en 911 och en Taycan Turbo S.

Bästa kommentaren:
Everyone was jealous that I was driving a Porsche EV, that was faster, more comfortable with heated, cooled, and massaging seats, and that felt 20-30 years ahead of their relatively recent Ferraris. I gave everyone a ride over the course of the week and showed off with launch control. The entire experience was very eye opening for everyone there. Both from the performance standpoint but also that an EV could complete the rally with very few compromises.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av dd88 »

Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
Såg någon liknande i veckan och där var Taycan klart mycket svagare än 911 (ganska stor skillnad också).

Känns som de inte fått till effekten riktigt i Taycan. Tycker Porsche får rycka upp sig på elsidan. Om inte annant för att kunna konkurrera prestandamässigt med Tesla och Lucid, etc.

Enligt Sebastian Vittel så hade inte Taycan en chans till att dra ifrån M3P på nordslingan när de testade och verkligen försökte.





Så Porsche har en hel del kvar gällande att förbättra. Även om det är bra att de startat med elektrifieringen, så känns de långt ifrån där än.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av dd88 »

Vet inte riktigt hur du kommer fram till dina slutsatser, men Taycan Turbo S är snabbare i rörelse (rakt fram) än vad 911 Turbo S är (enligt klippet jag länkade). Är det som spelar roll i mina ögon. Ska man absolut mäta kvartsmilen så är Taycan S fortfarande snabbare än den snabbaste Teslan.

Det andra klippet du länkar har redan diskuterats i tråden och med tanke på vad som kom fram av det så är det inget jag skulle dra några slutsatser kring.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zalman3 »

Tesla M3 Preformance har ni blivit ännu snabbare, 3,1s, 0-60 mph.
20201016_160557.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Det är väl just 3.3sek till 100 som det oxå står på tesla.com. Förstår dock inte vad det gör i tråden om Taycan :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Det är väl just 3.3sek till 100 som det oxå står på tesla.com. Förstår dock inte vad det gör i tråden om Taycan :?
Det var en jämförelse med Taycans prestanda vs dels 911 och dels vs M3P.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
Det andra klippet du länkar har redan diskuterats i tråden och med tanke på vad som kom fram av det så är det inget jag skulle dra några slutsatser kring.
Jag refererar bara till slutsatserna från Sebastian Vettels själv, som testade bilarna tillsammans med en god vän.

Verkar (tyvärr) än så länge inte varit någon i tråden som kört nordslingan med varken Taycan eller M3P. :roll:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar