.../ Angående bagageutrymmet så är det betydligt mindre än på Model S, men det är inte många gånger per år som det utnyttjas till max.
Jag har hittat lösningen på när man behöver få med sig mer bagage än vad som ryms. (Förutom att ta två Porsche Taycan)
Kräver dock glastak, och jag tycker att anslutningen av detta vid A-stolpen, inte alls ser bra ut.
Det kanske man kan lösa genom att välja en lite mörkare färg på bilen för mindre kontrast vid A-stolpen. Eller så borde det väl gå att lösa genom att lämna in bilen till någon duktig folierare som skulle kunna ordna till en lite mer traditionell övergång i det partiet. Eller en kombination av bägge...
Jo, mörkare kulör fungerar. Dock så har Taycanen så snygga mörka detaljer fram och bak, dessa gör sig bäst mot ljusa, eller i alla fall inte mörka kulörer.
Viktiga tillval att inte glömma är PDCC och fyrhjulsstyrningen. Min uppfattning är att dessa gör en enorm skillnad på väghållningen.
Var inbjuden till Porsche på premiären (men skippade pga. CV19), och inte kommit dit än för att testköra (skall bli av någon dag).
Hur upplevde du storleken på den? Var den mitt emellan Model 3 och Model S i storlek, och känsla?
Taycan är jämförbar med Model 3 i alla avseenden. Att jämföra med Model S blir fel. Storleksmässigt är den lite mindre än Model 3.
Men det blir som att jämföra tex Panamera och Renault Laguna? Det känns ju som ungefär samma jämförelse som Taycan mot Model 3. Model 3 är ju byggd med utgångspunkt i budget. Bilen ska vara så billig som möjligt, Porsche är Porsche och kommer aldrig bli budgetbil. Fast du menade kanske enbart storlek? Då stämmer det kanske.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Var inbjuden till Porsche på premiären (men skippade pga. CV19), och inte kommit dit än för att testköra (skall bli av någon dag).
Hur upplevde du storleken på den? Var den mitt emellan Model 3 och Model S i storlek, och känsla?
Taycan är jämförbar med Model 3 i alla avseenden. Att jämföra med Model S blir fel. Storleksmässigt är den lite mindre än Model 3.
Men det blir som att jämföra tex Panamera och Renault Laguna? Det känns ju som ungefär samma jämförelse som Taycan mot Model 3. Model 3 är ju byggd med utgångspunkt i budget. Bilen ska vara så billig som möjligt, Porsche är Porsche och kommer aldrig bli budgetbil. Fast du menade kanske enbart storlek? Då stämmer det kanske.
Tror du är ganska ensam om att kalla Tesla "budgetbil".
Lägg 100k på bromsar, fjädring och däck på en 3P och du har en bil som är snabbare än Turbo S på bana, kostar hälften och är mer praktisk.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Det är ju inte jag som har myntat det, kommer ju från Tesla själva. Är ju en del av affärsplanen att skapa en billigbil. Hela bilen är konstruerad för att vara billigast möjlig. Allt på bilen är ju utvecklat för att vara billigt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det är ju inte jag som har myntat det, kommer ju från Tesla själva. Är ju en del av affärsplanen att skapa en billigbil. Hela bilen är konstruerad för att vara billigast möjlig. Allt på bilen är ju utvecklat för att vara billigt.
Billigast möjlig så hade man byggt en Leaf/Zoe. De har byggt så effektivt som möjligt med grundförutsättningar i att den ska vara extremt snabb, ha grym väghållning, världens mest effektiva drivlina mm. Motsatsen till "budgetbil" imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Interiört är tesla model3 verkligen lågbudget i mina ögon.
Bilens största, bland få, svaga punkt.
Jag tycker tvärtom. Eller kanske inte helt, men jag tycker 3:ans interiör är ren, snygg, modern. En av bilens starka punkter. Värre då med däckljudet på dålig asfalt. Hoppas att Y Berlin ska vara bättre på den punkten.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Det är ju inte jag som har myntat det, kommer ju från Tesla själva. Är ju en del av affärsplanen att skapa en billigbil. Hela bilen är konstruerad för att vara billigast möjlig. Allt på bilen är ju utvecklat för att vara billigt.
Billigast möjlig så hade man byggt en Leaf/Zoe. De har byggt så effektivt som möjligt med grundförutsättningar i att den ska vara extremt snabb, ha grym väghållning, världens mest effektiva drivlina mm. Motsatsen till "budgetbil" imo.
Motsatsen? Så Model 3 är en premiumbil då? DET kan vi väl vara överens om att den inte är iaf!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Interiört är tesla model3 verkligen lågbudget i mina ögon.
Bilens största, bland få, svaga punkt.
Håller helt med där.
Menar inte att det behöver vara belamrat med reglage etc utan mer att interiören som sån egentligen känns alltför spartansk och budget för min smak.
Nu kör jag en Model 3 ändå men 95% av min körning görs korta sträckor inom en radie av 10km.
Skulle jag ligga och tugga motorväg och verkligen spendera tid i bilen dagligen hade jag helt klart velat ha nåt mer ombonat (och för den delen mer konfortabelt gällande ljud etc också).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Interiört är tesla model3 verkligen lågbudget i mina ögon. /...
Nu var det ju ett tag sen jag körde Model 3... Jag jämförde med min egen bil – en ca 5 år gammal gasdriven VW Golf Kombi (Mk7). Som jag minns det tyckte jag ju inte interiören var sämre än den. Skärmen är ju vidare så högupplöst och responsiv som det kan bli i en bil. Är VW Golf Mk7 lågbudget?
Men det är en hel del som skiljer även mot en Golf... Och personligen hade jag helst sett någon slags instrumentering bakom ratten för åtminstone hastighetsmätare/alternativt en HUD rakt fram för hastighet (kombinerat med mittskärm i porträtt istället för landskap...).
Och jag har kört Model 3 för lite för att kunna recensera det annorlunda upplägget med rattreglage...
Var inbjuden till Porsche på premiären (men skippade pga. CV19), och inte kommit dit än för att testköra (skall bli av någon dag).
Hur upplevde du storleken på den? Var den mitt emellan Model 3 och Model S i storlek, och känsla?
Taycan är jämförbar med Model 3 i alla avseenden. Att jämföra med Model S blir fel. Storleksmässigt är den lite mindre än Model 3.
Utrymmesmässigt är den ungefär som Model 3, men Model 3 känns som en småbil att köra jämfört Med Taycanen, på gott och ont (har en av varje).
Kul! Skoj att få höra lite jämförelser och mer rapporter från dig som har bägge (även om de är i lite olika prisklass)!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Var inbjuden till Porsche på premiären (men skippade pga. CV19), och inte kommit dit än för att testköra (skall bli av någon dag).
Hur upplevde du storleken på den? Var den mitt emellan Model 3 och Model S i storlek, och känsla?
Taycan är jämförbar med Model 3 i alla avseenden. Att jämföra med Model S blir fel. Storleksmässigt är den lite mindre än Model 3.
Ja, då stämmer det jag hört innan (blev också väldigt förvånad över jämförelsen med S). Tack!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Var inbjuden till Porsche på premiären (men skippade pga. CV19), och inte kommit dit än för att testköra (skall bli av någon dag).
Hur upplevde du storleken på den? Var den mitt emellan Model 3 och Model S i storlek, och känsla?
Taycan är jämförbar med Model 3 i alla avseenden. Att jämföra med Model S blir fel. Storleksmässigt är den lite mindre än Model 3.
Men det blir som att jämföra tex Panamera och Renault Laguna? Det känns ju som ungefär samma jämförelse som Taycan mot Model 3. Model 3 är ju byggd med utgångspunkt i budget. Bilen ska vara så billig som möjligt, Porsche är Porsche och kommer aldrig bli budgetbil. Fast du menade kanske enbart storlek? Då stämmer det kanske.
Läser du ovan så ser du att det var främst storleken jag undrade över. Sedan kan ju eventuellt även känslan att köra de skilja tänkte jag, även om samma storlek, då vikten skiljer en del mellan de.
(Förväntar mig att byggkvalitet skiljer, precis som priset).
Vad menar du förresten med "kanske"?
Upplever du de som väldigt olika i storlek (har som sagt tyvärr själv inte hunnit att provköra Taycan än)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det är ju inte jag som har myntat det, kommer ju från Tesla själva. Är ju en del av affärsplanen att skapa en billigbil. Hela bilen är konstruerad för att vara billigast möjlig. Allt på bilen är ju utvecklat för att vara billigt.
Billigast möjlig så hade man byggt en Leaf/Zoe. De har byggt så effektivt som möjligt med grundförutsättningar i att den ska vara extremt snabb, ha grym väghållning, världens mest effektiva drivlina mm. Motsatsen till "budgetbil" imo.
Motsatsen? Så Model 3 är en premiumbil då? DET kan vi väl vara överens om att den inte är iaf!
Det har har ju aldrig påstått. Men att gå från Dacia till Rolls Royce känns inte särskilt relevant.
För mig är Model 3 on par med BMW 3, Audi A4, Mercedes C i "premiumnivå" (enklare interiör men överlägsen i autonomi, OTA, app, infotainment), men givetvis inte en Porsche totalt sett.
Ändå hade jag hellre haft en 3P med full banutrustning än en Taycan Turbo även om de kostade lika mycket... Mitt sämsta bilinnehav hittills var en Porsche.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
En 5 dagars biltur i Colorado med 7 Ferraris, en 911 och en Taycan Turbo S.
Bästa kommentaren:
Everyone was jealous that I was driving a Porsche EV, that was faster, more comfortable with heated, cooled, and massaging seats, and that felt 20-30 years ahead of their relatively recent Ferraris. I gave everyone a ride over the course of the week and showed off with launch control. The entire experience was very eye opening for everyone there. Both from the performance standpoint but also that an EV could complete the rally with very few compromises.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Såg någon liknande i veckan och där var Taycan klart mycket svagare än 911 (ganska stor skillnad också).
Känns som de inte fått till effekten riktigt i Taycan. Tycker Porsche får rycka upp sig på elsidan. Om inte annant för att kunna konkurrera prestandamässigt med Tesla och Lucid, etc.
Enligt Sebastian Vittel så hade inte Taycan en chans till att dra ifrån M3P på nordslingan när de testade och verkligen försökte.
Så Porsche har en hel del kvar gällande att förbättra. Även om det är bra att de startat med elektrifieringen, så känns de långt ifrån där än.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Vet inte riktigt hur du kommer fram till dina slutsatser, men Taycan Turbo S är snabbare i rörelse (rakt fram) än vad 911 Turbo S är (enligt klippet jag länkade). Är det som spelar roll i mina ögon. Ska man absolut mäta kvartsmilen så är Taycan S fortfarande snabbare än den snabbaste Teslan.
Det andra klippet du länkar har redan diskuterats i tråden och med tanke på vad som kom fram av det så är det inget jag skulle dra några slutsatser kring.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Det är väl just 3.3sek till 100 som det oxå står på tesla.com. Förstår dock inte vad det gör i tråden om Taycan
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det är väl just 3.3sek till 100 som det oxå står på tesla.com. Förstår dock inte vad det gör i tråden om Taycan
Det var en jämförelse med Taycans prestanda vs dels 911 och dels vs M3P.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det andra klippet du länkar har redan diskuterats i tråden och med tanke på vad som kom fram av det så är det inget jag skulle dra några slutsatser kring.
Jag refererar bara till slutsatserna från Sebastian Vettels själv, som testade bilarna tillsammans med en god vän.
Verkar (tyvärr) än så länge inte varit någon i tråden som kört nordslingan med varken Taycan eller M3P.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik