Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Har inte den här tråden spårat ur?
Känns inte som att särskilt mycket är kopplat till Porsche Taycan....
Känns inte som att särskilt mycket är kopplat till Porsche Taycan....
Model S 90D - 2016, Pärlvit
Model S 90D - 2016, Midnight Silver
Porsche Taycan Turbo
Porsche Taycan Turbo
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Du skriver flera gånger att Volvo är bättre och att de är pga att de har högre kvalité på ljudet. Men vad bygger du detta på, har du någon källa som visar detta? Du skriver att det blir dåligt ljud om du streamer musik över bluetooth vilket stämmer men vad har det med diskussionen att göra?Esterox skrev:Fast ljudanläggningen blir inte bättre än det du matar den med. Exempelvis köra via BT är ju kast. I Volvo så kör du via det inbyggda modemet och ljudkvalitén är helt outstanding, det ihop med B&W är magiskt. Stor skillnad, samma sak med internetradio.Legato skrev:Bitrate är inte samma sak som ljudkvalitet. Model 3s premiumsystem är löjligt bra, klart bättre än något annat jag haft standardmonterat i en bil och det är mycket... Vet inte vilken Bitrate man valt, men en hög bitrate på material som streamas över mobilnät är såklart inte alltid ett klokare val. Dock hade det varit trevligt att kunna välja.Esterox skrev:Jag läste det här på forumet men tesla kanske också har 320 kbps eller högre ? Isåfall fel av mig.Legato skrev:Netflix använder man givetvis inte när man kör bil. Däremot är det alldeles utmärkt att ha när man laddar...Esterox skrev:Netflix, totalt onödigt när du kör bil. Verkligen ingen prio.
Spotify, finns ju exempelvis i Volvo och då erbjuder Volvo högre ljudkvalitet.
Jag använder, head-up,dynamiska strålkastare, fotöppning, elbaklucka, solskydd i dörrarna m.m betydligt oftare än en AP skulle användas.
Volvo är riktigt bra på deras pilot assist. Audi inte riktigt där.
Volvo erbjuder högre ljudkvalitet? Vad bygger du det påståendet på?
Att du inte använder AP beror nog på att du inte kört särskilt mycket med AP... När man gjort det fattar man grejen. Inte bara på landsväg/motorväg utan även i köer är det sjukt skönt att ha.
Heads up och solskydd är för mig helt irrelevant och väldigt enkelt att komplettera med om man gillar det.
Bättre strålkastare hade jag gärna tagit, men ändå ganska långt ner på min priolista. Fotöppning är bekvämt, men går också att eftermontera enkelt om man gillar det. Elbaklucka har ju alla Teslor numera.
Summa summarum så tycker jag tekniken exklusive AP är på ganska likvärdig nivå, både för och nackdelar. Men AP är helt centralt för mig. Liksom laddnätverk. Liksom prestanda. Så fortfarande finns bara Tesla imo... För andrabil finns det dock många bra alternativ.
Pilot assist klarar just av det du nämner, köer.
Använde pilot assist jättemycket men använder det jag radade upp desto mer, speciellt strålkastare i det här ljuset.
Eftermontera har jag aldrig gillat, sånt gjorde man när man var 18.
Infotainmentsystem så är väll tesla i topp. Drivlina är dom i topp. Men just teknisk utrustning eller utrustning överlag är dom inte på banan.
Har bara testat Pilot Assist i XC90. Det var inte i närheten av AP, men kanske är det väsentligt bättre i PS2. Har dock sett rätt många tester och inte hört någon som anser att det är på Teslanivå.
"Inte på banan" är såklart rent nonsens. Jag tror Tesla faktiskt har överlägset mest egen teknik. De är ganska ensamma om sitt vertikala integrationstänk. BMW/Audi/Mercedes har tex väldigt lite unik teknik som inte konkurrenterna också har. Man köper det mesta från Continental, Bosch mfl istället för att utveckla själva på gott och ont. "Ont" med Teslaögon är som sagt att Tesla inte väljer att köpa in tex Led-matrix strålkastare. Jag förstår inte logiken, för strålkastare tror jag inte de har för avsikt att utveckla själva, men återigen så är det solklart att det både finns klara fördelar och klara nackdelar med Tesla.
Har man ingen insikt i Teslas l egna lösningar så föreslår jag att man kollar några Youtube-klipp med Sandy Munro. Han är bra på att förklara hur extremt snabbt Tesla utvecklar nya komponenter. Ett sådant exempel är Teslas nya "Super Bottle".
En annan fantastisk innovation som man mig veterligen är ensam om är ventilationslösningen. Luftutblåsen i alla andra bilar känns antika i jämförelse. Så fula och så osmidiga...
På Volvon påverkas iallafall ljudet ordentligt när du väljer mellan låg,hög och extreme i den inbyggda Spotify appen.
Men alla tycker olika, vissa tycker utblås är toppen, andra tycker en schysst Head-up är något som bör finnas när alla andra tillverkare haft det i över 10 år.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ett inlägg som troligen inte för tråden framåt, men idag såg jag 2 st Taycan i Uppsala.
Först en röd och sedan en mörkgrå. Den röda var läckrare...
Gemensamt för båda var att det stod "Porsche Center Malmö" på reklamlisten i bak.
Först en röd och sedan en mörkgrå. Den röda var läckrare...
Gemensamt för båda var att det stod "Porsche Center Malmö" på reklamlisten i bak.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Dom är säkert på väg upp till något vinter event norrut eller liknande.Erxon skrev:Ett inlägg som troligen inte för tråden framåt, men idag såg jag 2 st Taycan i Uppsala.
Först en röd och sedan en mörkgrå. Den röda var läckrare...
Gemensamt för båda var att det stod "Porsche Center Malmö" på reklamlisten i bak.
När jag körde Taycan på Arlanda Test Track hade de kört upp bilar från Malmö och Göteborg för att få tillräckligt många bilar.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Porsche Taycan (Mission E)
https://amp.theguardian.com/money/2020/ ... ng-network
Ganska underhållande att läsa, de har just köpt en Taycan troligen utan att ta reda på något om elbilar först, gör en längre resa och sedan försöker ladda bilen under hemresan, höjdpunkten är när de äntligen kommer till en hel hög fungerande snabbladdare märkta Tesla och försöker ladda där!
Ganska underhållande att läsa, de har just köpt en Taycan troligen utan att ta reda på något om elbilar först, gör en längre resa och sedan försöker ladda bilen under hemresan, höjdpunkten är när de äntligen kommer till en hel hög fungerande snabbladdare märkta Tesla och försöker ladda där!
When they finally got to a working fast charger at a motorway services – via two more that were not operating – they were met with eight shiny Tesla chargers but discovered they were out of bounds because they are only available to the brand’s owners.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Harry Metcalfe å andra sidan är positivt överraskad av hur enkelt det är att starta laddningen. Precis som man vill. Blippa kortet och ladda.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Njae. Inte alls vad jag vill iaf.Hok skrev:Harry Metcalfe å andra sidan är positivt överraskad av hur enkelt det är att starta laddningen. Precis som man vill. Blippa kortet och ladda.
Man vill ha funktionen att kunna skippa alla skitbrickor och skräpkort som man måste ha med sig, och hålla på med onödiga moment som att "blippa", etc. Man vill bara ansluta laddkabeln. Inget annat helt onödigt extratjafs.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Haha exakt. 30-60 sekunder av ens liv på jorden är helt avgörande av vilken bil man väljer Jesus hur det har blivit!martinot skrev:Njae. Inte alls vad jag vill iaf.Hok skrev:Harry Metcalfe å andra sidan är positivt överraskad av hur enkelt det är att starta laddningen. Precis som man vill. Blippa kortet och ladda.
Man vill ha funktionen att kunna skippa alla skitbrickor och skräpkort som man måste ha med sig, och hålla på med onödiga moment som att "blippa", etc. Man vill bara ansluta laddkabeln. Inget annat helt onödigt extratjafs.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Jo, är ju inte främst tiden, men mer alla skitbrickor, RFID-tags, laddkort, man måste ha med sig.thnis skrev:Haha exakt. 30-60 sekunder av ens liv på jorden är helt avgörande av vilken bil man väljer Jesus hur det har blivit!martinot skrev:Njae. Inte alls vad jag vill iaf.Hok skrev:Harry Metcalfe å andra sidan är positivt överraskad av hur enkelt det är att starta laddningen. Precis som man vill. Blippa kortet och ladda.
Man vill ha funktionen att kunna skippa alla skitbrickor och skräpkort som man måste ha med sig, och hålla på med onödiga moment som att "blippa", etc. Man vill bara ansluta laddkabeln. Inget annat helt onödigt extratjafs.
Men detta kommer lösa sig då Porsche/VAG jobbar på en sådan lösning att bara kunna ansluta laddkabel för laddning hos Ionity (liknande Teslor som laddar på SuC).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Förutom att det kan bli många brickor mm så är ju problemet att en bricka kan glömmas hemma/ligga i fel bil ellermartinot skrev:Jo, är ju inte främst tiden, men mer alla skitbrickor, RFID-tags, laddkort, man måste ha med sig.thnis skrev:Haha exakt. 30-60 sekunder av ens liv på jorden är helt avgörande av vilken bil man väljer Jesus hur det har blivit!martinot skrev:Njae. Inte alls vad jag vill iaf.Hok skrev:Harry Metcalfe å andra sidan är positivt överraskad av hur enkelt det är att starta laddningen. Precis som man vill. Blippa kortet och ladda.
Man vill ha funktionen att kunna skippa alla skitbrickor och skräpkort som man måste ha med sig, och hålla på med onödiga moment som att "blippa", etc. Man vill bara ansluta laddkabeln. Inget annat helt onödigt extratjafs.
Men detta kommer lösa sig då Porsche/VAG jobbar på en sådan lösning att bara kunna ansluta laddkabel för laddning hos Ionity (liknande Teslor som laddar på SuC).
bara tappas bort... inte kul när man upptäcker det vid laddaren.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Apple (och sannerligen även Google) har ju en lösning av det på gång, allt samlas i mobilen. Lär vara ett icke-problem när marknaden väl är mogen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Intressant att man förutsätter att mobiltelefonen alltid är med i alla situationer hela tiden...
Själv förvarar jag tankkortet i bilen och kommer inte ha något problem med att förvara vad som nu krävs för att ladda på samma sätt
Själv förvarar jag tankkortet i bilen och kommer inte ha något problem med att förvara vad som nu krävs för att ladda på samma sätt
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Har jag inte telefonen med mig så har jag klockan, men det är klart, man måste ju inte göra det enkelt för sig.Fredrik j skrev:Intressant att man förutsätter att mobiltelefonen alltid är med i alla situationer hela tiden...
Själv förvarar jag tankkortet i bilen och kommer inte ha något problem med att förvara vad som nu krävs för att ladda på samma sätt
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Tycker jag har gjort det enkelt för mig genom att ha vad som krävs för att tanka bilen i själva bilen.dd88 skrev:Har jag inte telefonen med mig så har jag klockan, men det är klart, man måste ju inte göra det enkelt för sig.Fredrik j skrev:Intressant att man förutsätter att mobiltelefonen alltid är med i alla situationer hela tiden...
Själv förvarar jag tankkortet i bilen och kommer inte ha något problem med att förvara vad som nu krävs för att ladda på samma sätt
Jag glömmer ju inte bilen när jag ska tanka den.
Det bästa hade ju varit om man gör som Tesla att bilen identifierar sig själv genom ladduttaget.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Från modellår 2021 har Taycan stöd för vad de kallar Plug & Charge, även äldre bilar kommer att får stöd för det.Fredrik j skrev:Tycker jag har gjort det enkelt för mig genom att ha vad som krävs för att tanka bilen i själva bilen.dd88 skrev:Har jag inte telefonen med mig så har jag klockan, men det är klart, man måste ju inte göra det enkelt för sig.Fredrik j skrev:Intressant att man förutsätter att mobiltelefonen alltid är med i alla situationer hela tiden...
Själv förvarar jag tankkortet i bilen och kommer inte ha något problem med att förvara vad som nu krävs för att ladda på samma sätt
Jag glömmer ju inte bilen när jag ska tanka den.
Det bästa hade ju varit om man gör som Tesla att bilen identifierar sig själv genom ladduttaget.
I dagsläget är det väl bara Ionity det fungerar med men det är baserat på en ISO standard så troligt är väl att fler hakar på (ISO 15118).
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Man kommer kunna använda mobilen/klockan som nyckel, CarPlay hittar sen en ledig laddstation baserat på pris, tillgänglighet, uppvärmning, avstånd mm och kan sen låta dig ladda utan att blippa eller sätta i kort om du har ett anslutet konto. På resande fot tar systemet även hänsyn till topografi och väder.Fredrik j skrev:Tycker jag har gjort det enkelt för mig genom att ha vad som krävs för att tanka bilen i själva bilen.dd88 skrev:Har jag inte telefonen med mig så har jag klockan, men det är klart, man måste ju inte göra det enkelt för sig.Fredrik j skrev:Intressant att man förutsätter att mobiltelefonen alltid är med i alla situationer hela tiden...
Själv förvarar jag tankkortet i bilen och kommer inte ha något problem med att förvara vad som nu krävs för att ladda på samma sätt
Jag glömmer ju inte bilen när jag ska tanka den.
Det bästa hade ju varit om man gör som Tesla att bilen identifierar sig själv genom ladduttaget.
Med tanke på att man slipper ta med bilnyckel så är en telefon inget problem. Funktionen finns i och med IOS14, nu är det upp till biltillverkarna att rulla ut funktionerna till bilarna.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Plug and charge känns definitivt som ett problem då prissättningen är helt kass.johani skrev:Från modellår 2021 har Taycan stöd för vad de kallar Plug & Charge, även äldre bilar kommer att får stöd för det.Fredrik j skrev:Tycker jag har gjort det enkelt för mig genom att ha vad som krävs för att tanka bilen i själva bilen.dd88 skrev:Har jag inte telefonen med mig så har jag klockan, men det är klart, man måste ju inte göra det enkelt för sig.Fredrik j skrev:Intressant att man förutsätter att mobiltelefonen alltid är med i alla situationer hela tiden...
Själv förvarar jag tankkortet i bilen och kommer inte ha något problem med att förvara vad som nu krävs för att ladda på samma sätt
Jag glömmer ju inte bilen när jag ska tanka den.
Det bästa hade ju varit om man gör som Tesla att bilen identifierar sig själv genom ladduttaget.
I dagsläget är det väl bara Ionity det fungerar med men det är baserat på en ISO standard så troligt är väl att fler hakar på (ISO 15118).
Har man t ex abonnemang på e-tron charging service och plug and charge kopplat till det så skulle man åka dit på 8kr/kWh av bara farten på Bee's 50kW-laddare. (Om nu Bee's snabbladdare också skulle bli kompatibla i framtiden)
Finns ju ibland även appar som är billigare att använda på Ionity än bilfabrikatens abonnemang.
Vill i övrigt heller inte se en massa märkesbundna laddnätverk. Det gynnar i längden ingen, även om Tesla tycks tro det. (Tesla har ju uttryckligen sagt att de ska pressa bilmarknaden med billigare bilar, tror inte det kommer rymmas ett billigt exklusivt laddnätverk i det priset) Som jämförelse, finns det något bilfabrikat som skulle få för sig att ha egna exklusiva bensinmackar.
Bör kanske också tilläggas att varken Ionitys eller Teslas nätverk är speciellt exklusiva idag. Väldigt sparsmakat med utbud runt dessa. Laddar hellre på 50kW-laddare en timme extra där det finns lite valmöjligheter och varför inte en aktivitet.
Kanske lite off topic. Borde ligga i nån laddinfra-tråd.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7068
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ajajaj, det där gjorde ont ända in i själenwannabee skrev:
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Jo, det är väl svårt att slira med kopplingen på en elbil, typ.. Det är när bromsljusen slutar lysa som det går illafth skrev:Ajajaj, det där gjorde ont ända in i själenwannabee skrev:
/fth
Rullar en elbil (Taycan) i backens riktning om man släpper gasen?
Alternativt rullar i backens riktning om man släpper bromspedalen efter att ha stannat?
Här har man väl typ gaspedalen nedtryckt samtidigt med bromspedalen och sen släpper upp endast bromsen
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Så här kan det gå om man har lite otur med laddningen.
https://www.theguardian.com/money/2020/ ... 1606565347‘Why did it take nine hours to go 130 miles in our new electric Porsche?’
A couple from Kent have described how it took them more than nine hours to drive 130 miles home from Bournemouth as they
struggled to find a working charger capable of producing enough power to their electric car.
Linda Barnes and her husband had to visit six charging stations as one after another they were either out of order, already had a
queue or were the slow, older versions that would never be able to provide a fast enough charge in the time.
While the couple seem to have been “incredibly unlucky”, according to the president of the AA, Edmund King, their case highlights
some of the problems that need ironing out before electric car owners can rely on the UK’s charging infrastructure.
The couple, who love their new fully electric Porsche Taycan 4S, which has a range of about 250 miles, contacted the Guardian to
describe how difficult it is to recharge a car away from home. Their journey would have taken two and a half hours in a conventional car, they say.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Detta låter lite väl mycket som något från fossilmaffian. 9 tim vs 2.5tim.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Håller med att det känns mycket märkligt. Det är ju verkligen inte normalt med liknande skillnader i tid (även om det tar längre tid att ladda elbilar än att tanka ICE:er).
Det enda som jag kan känna igen mig i hos Taycan-ägarnas upplevelser av att nyss gått över till elbil, är att många snabbladdare (bortsett från Tesla) har extremt mycket mer tekniska problem och sämre upptider/tillgänglighet än vanliga fossilpumpar.
Detta är något som branschen måste blir mycket bättre på.
Idag är det skrämmande dåligt på sina håll!
Det enda som jag kan känna igen mig i hos Taycan-ägarnas upplevelser av att nyss gått över till elbil, är att många snabbladdare (bortsett från Tesla) har extremt mycket mer tekniska problem och sämre upptider/tillgänglighet än vanliga fossilpumpar.
Detta är något som branschen måste blir mycket bättre på.
Idag är det skrämmande dåligt på sina håll!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Porsche Taycan (Mission E)
https://insideevs.com/news/464763/porsc ... ll-record/
Porsche Taycan Beats Electric Cross-Country Cannonball Record
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ny Taycan på g, troligtvis basversionen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.